Gå til innhold

Test: Mist 800 W

Anbefalte innlegg

Theo343;

Vel, jeg synes da att en bastant uttalelse som "og vi kommer heller ikke til å bruke det" [om japanske kondensatorer i fremtiden] fra mai i fjor (litt over ett år siden), selv om saken omtalt opprinnelig var om en gammel 500W, er både ganske fornøyelig og latterlig. Leser du hele den gamle tråden, så utvikler den seg også til å gjelde de modeller som var på markedet i fjor, og muligens fortsatt er på markedet.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her forleden dag så gikk min trofaste Hiper 580 dukken i all stilhet fra den en dagen til den andre den har holdt seg bra helt fra dag 1.

Men måtta da ut på markedet igjen og fant forgjengern eller hakke svakere MIST Modulær 650 W den duger som fjell den og men vill ikke si at den støyer mindre en Hiper 580 men den leverer og det gjør garantert 800W OGSÅ

Lenke til kommentar

Har en Mist 500W rev1, som har har ruslet og gått i snart 4 år. På alle pcene den har vært montert, har den fått kjørt seg, med godt overklokkede og strømhungrige komponenter. Totalt lydløs, men den blir nokså varm.

Totalt sett vil jeg si at det er det beste psu kjøpet jeg har gjort så langt. Og jeg har hatt endel psuer i huset, som F/S, Corsair, Seasonic, Tagan og Antec, for å nevne noen.

Har hendt at jeg måtte sette inn den gamle Misten i pcer, hvor andre psuer på 200W mer har knelt, og restartet under klokking. Dette gjelder F/S Epsilon 700W. Så pris/ytelse er det mitt beste kjøp.

Har også en modulær Mist 650W, som jeg har brukt et år nå. Har ikke opplevd noe problem med den, annet enn at viftestøyen kommer sigende litegrann under hard belastning. I min hovedpc bruker jeg Mist 1000W rev1, som jeg ikke har noe å utsette på. Meget stillegående og stabil.

Hadde en Corsair 550W sammen med en 9950 Phenom og et ati 3870 X2. Dette ble kjørt uklokket, da pcen skulle selges. Etter en runde Prime, hørtes Corsairen ut som om den hadde fått påmontert jetmotor, og var klar for take off. Litt kjedelig selvsagt, men jeg kan ikke påstå at Corsair er noe søppel for det. Jeg kan nevne at jeg prøvde den gamle Mist 500W i pcen, og fortsatt like stillgående.

Så i mitt syn blir det en aning dumt å sette all Mist under mistanke (ser det er noen som gjør det) pga en uheldig episode for noen år siden med elendige kondensatorer.

Lenke til kommentar
Så i mitt syn blir det en aning dumt å sette all Mist under mistanke (ser det er noen som gjør det) pga en uheldig episode for noen år siden med elendige kondensatorer.

Min intensjon var ikke å sette Mist under mistanke. Har hatt 500W rev1 i mange år, før den plutselig sa *BZZZT* og takket for seg tidligere i år. Siden den gang har jeg hatt Mist 650W, og er fremdeles storfornøyd.

Lenke til kommentar

Tja , det henger vel fortsatt litt igjen hos forumbrukerene de "fantastiske" resultatene som Mist 500W rev 1.0 fikk her på forumet og at man rett og slett ikke er helt oppdaterte den dag i dag (brukerne).

Ser også at det går mye igjen at man kan greie seg med en psu på 520W om man feks har et system som kun trekker teoretisk max 450W max load men gjennomsnittelig 400Watt under spilling, men da glemmer man fullstendig at man :

*Belaster psu'en med 80 til 95% av det den greier.

*Øker kraftig temperaturen inne i psu'en.

*Senker levetiden betydelig.

Det er derfor viktig at testeren har kunnskap til innmaten i en psu og også hvilken betydning denne har for både levetid og stabilitet på langt sikt. Det er ikke vanskelig å få gode "review" resultater, det vanskelige er å levere stabilitet over flere år uten at ytelsen synker.

Har man som sagt en psu som yter veldig bra i en test men som har en interntemperatur på 75C og caps som er beregnet på 85C så hadde i alle fall varsellampene mine begynt å gå av...

Lenke til kommentar

De fleste her inne er nok klar over hvilken psu de skal bruke til sitt system.

Når jallanissen nevnte en skikkelig test, tror jeg han mente noe sånt som 1-2 ukers full load test. Det pleier å skille klinten fra hveten. Da er det virkelig snakk om å plage ut de siste ampere av komponenten.

Er klar over at Mist rev1 fikk god omtale den gangen den ble lansert, og antagegelivis med rette. Det er forsåvidt en moped i dagens hardwareverden selvsagt, men jeg tror ikke mange av dagens 500W psuer tar den lett på ytelse alikevel. Nå har ikke jeg åpnet den gamle Misten min, for å undersøke hvilke komponenter som er brukt. Jeg bare konstanterer at den holder ut den dag i dag, etter 4 års til tider hard bruk.

Ellers er jeg fullstendig enig i at en bør ha "litt å gå på" med psu i forhold til systemet en har.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Så du mener de fortsatt benytter disse japanske kondensatorer HPF sa de ikke benytter?

Dette er ikke vanskelig norsk. Når HPF sa "og vi kommer heller ikke til å bruke det" i mai i fjor, så betyr det att han uttaler seg om fremtiden. Mao. att han for litt over ett år siden sa att de ikke benyttet japanske kondensatorer da, og ikke vil gjøre det i fremtiden.

Lenke til kommentar

luck666 : Nåda, jeg kan sikkert liste opp flere produsenter som slår mist rev 1.0 ned i støvlene allerede når det gjelder 500w :

*Corsair.

*Ocz.

*Fortron.

Bare for å nevne noen.

Mist fikk vell sitt gode rykte pga pris / ytelsen når den kom på markedet ( Mist test 2005 ) men når den i senere tid ble sett litt nærmere på så ble flere brukere rett og slett redde.

Selvsagt ting har nok vært satt litt på spissen, regner faktisk med at en 500w mist rev 1.0 greier fint å leve i mange år når den er i et system med lav last , men har man et system som trekker mye og som gjør den varm så er det nok mer avhengig av flaks.

Regner med at navnet ditt er nettop pga du har flaks!!!

Lenke til kommentar

Ja det kan være nicket mitt som redder meg hehe.

Har et godt eksempel med en F/S 700W Epsilon. Sammen med en Q6600, 8800GTX og et par harddisker. Jeg var ikke i stand til å få quaden opp i mer enn 3.45 GHz, før pcen restartet gang på gang. Prøvde med Mist 500W min, og dro systemet opp i 3.8GHz lett. Fullstendig primestabilt.

Nå har jeg heller ikke åpnet F/S, og undersøkt hvilke komponenter de bruker. Mulig de har bedre kvalitet på kondensatorene enn Mist.

Min konklusjon min er iallefall at den gamle Misten fungerer jævlig bra så lenge den er i form. Om den plutselig en dag drar fugleveien pga elendige komponenter får så være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...