Gå til innhold

Bot i posten?


Ohlalala

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kontrollerer og viser/sender bensinstasjonene sine overvåkningsfilmr t vegvesen?

 

Ikke med mindre du også stakk av fra bensinregninga, og da havner filmen hos politiet, ikke Vegvesenet.. ;)

om man stikker av fra regninga havner filmen hos inkasso-byrå, å ikke politiet, også får du et hyglig brev med at du ikke har betalt, og at det sikkert var en forglemmelse, også får du en faktura på hvor mye bensin du har tatt, og 80 kr i saksomkostninger ;) Har vært uttafor detta en gang da jeg fyllte for akkurat 100 kr, tok hundrelappen min, betalte til en stressa dust i kassa, og 2 uker seinere fikk jeg faktura i posten for å ha stikki fra regninga. Så da har vel kødden putta 100-lappen min i si ega lomme. Så konklusjonen er: be ALLTID om kvittering!

 

Og om du tar en furbudt sving, så har jeg aldri vært borti at jeg har fått bot. Men OM du får bot, så er den fortjent å lovlig, siden du har gjort en "forbrytelse" Å det kan bevises.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
kontrollerer og viser/sender bensinstasjonene sine overvåkningsfilmr t vegvesen?

 

Ikke med mindre du også stakk av fra bensinregninga, og da havner filmen hos politiet, ikke Vegvesenet.. ;)

om man stikker av fra regninga havner filmen hos inkasso-byrå, å ikke politiet, også får du et hyglig brev med at du ikke har betalt, og at det sikkert var en forglemmelse, også får du en faktura på hvor mye bensin du har tatt, og 80 kr i saksomkostninger ;) Har vært uttafor detta en gang da jeg fyllte for akkurat 100 kr, tok hundrelappen min, betalte til en stressa dust i kassa, og 2 uker seinere fikk jeg faktura i posten for å ha stikki fra regninga. Så da har vel kødden putta 100-lappen min i si ega lomme. Så konklusjonen er: be ALLTID om kvittering!

 

Og om du tar en furbudt sving, så har jeg aldri vært borti at jeg har fått bot. Men OM du får bot, så er den fortjent å lovlig, siden du har gjort en "forbrytelse" Å det kan bevises.

Jeg trodde ikke inkassoselskap kunne sende ut inkasso så lenge det ikke er sendt ut inkassovarsek,

Og pumpestikk blir som regel politianmeldt, siden dette ikke er et kjøp, men et tyveri.

Hadde kunden fortalt at han glemte lommeboken, og skulle betale dagen etterpå, så ville saken vært en annen.

Om noen stjeler en sjokolade på en bensinstasjon og stikker av, så blir det også et tyveri og ikke et kjøp/en avtale.

 

Og ofte så har enten billisten stjålne skllt, tildekkede skilt eller evt bruker en stjålet bil. Det hjelper lite å sende bevis til et inkassoselskap.

 

Så om politiet skuille gå igjennom filmen, så kan det hende at de kunne aneldt ham for brudd på trafikkregler og. Men da trenger de også bevis at det var den rette som kjørte bilen.

Lenke til kommentar

Inkassoselskapet er i dag ofte det samme selskapet som tar seg av vanlig fakturering for bedrifter også(outsourcet). Så når inkassoselskapet får "saken" så sender de naturligvis først ut en faktura, så en purring/inkassovarsel før det blir omgjort til en inkassosak.

 

Og når det gjelder faktura vs anmeldelse så synes eg det virker åpenbart. I 99% av slike saker så blir sakene henlagt pga bevisets stilling(pga ressursmangel). Selv om de skulle hatt passet, foto, fingeravtrykk, videoopptak og en innrømmelse. At personer blir tatt i slike tilfeller hører mer til unntaket enn til regel. Og i tillegg, hva hjelper en annmeldelse? Bensinstasjonen er ikke garantert å få pengene igjen selv om Politiet skulle klare å finne og rettsvesnet skulle klare å dømme. Da blir veien ofte kortere og billigere via inkassoselskap. Større tjangs for å få igjen noe vil eg også tro det er...

Lenke til kommentar
Inkassoselskapet er i dag ofte det samme selskapet som tar seg av vanlig fakturering for bedrifter også(outsourcet). Så når inkassoselskapet får "saken" så sender de naturligvis først ut en faktura, så en purring/inkassovarsel før det blir omgjort til en inkassosak.

 

Og når det gjelder faktura vs anmeldelse så synes eg det virker åpenbart. I 99% av slike saker så blir sakene henlagt pga bevisets stilling(pga ressursmangel). Selv om de skulle hatt passet, foto, fingeravtrykk, videoopptak og en innrømmelse. At personer blir tatt i slike tilfeller hører mer til unntaket enn til regel. Og i tillegg, hva hjelper en annmeldelse? Bensinstasjonen er ikke garantert å få pengene igjen selv om Politiet skulle klare å finne og rettsvesnet skulle klare å dømme. Da blir veien ofte kortere og billigere via inkassoselskap. Større tjangs for å få igjen noe vil eg også tro det er...

 

Men kan man sende inkasso når noen stjeler en vare? Dette er en straffesak, og butikken må da evt kreve erstatning.

Problemet er også at om kameraet kun får med seg skiltnummer, og ikke ansikt til gjerningsperson, så har man og lite bevis for hvem som gjorde ugjerningen.

 

Inkasso skal vel egentlig brukes ved salg av varer og tjenester. Hva sier inkassoloven om dette?

Lenke til kommentar

akkurat bensin eks. så er det vel ganske klart for de fleste her at hvis man er litt stressa, eksamen, jobb, økonomi prob osv. så glemmer man sikkert lett å gå inn og betale for bensinen. Er også veldig mange glemske gamlinger på veien som gjør dette.

 

Regner med at de fleste glemmer det, og ikke at de stjeler. Men det blir politi anmeldt hvis man glemmer det flere ganger. Husker en dame en gang glemte dette, kom ned på bensin stasjonen og betalte, da fortalte han typen i kassa henne om det.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Eg er litt usikker på dette, men butikken er vel ikke pålagt til å anmelde et tyveri?

 

Dersom det er 90% tjangs for å få igjen 50% av pengene ved å sende faktura kontra 0% tjangs for å få igjen noe ved anmeldelse, så mener eg svaret gir seg selv. Med mindre vi snakker om større summer/gjentagende tyveri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...