Gå til innhold

Kontorpc til under 10.000 kroner

Anbefalte innlegg

Det kan du nok ha rett i Simen1.

Hva tror du om min Q9550 maskin da? Er den grei nok til å holde i ca 1 års tid og så oppgradere den noe da? Eller bør jeg ha andre deler for at det skal lønne seg.

Selv synes jeg jo at 7000 kroner er en sånn passe budsjettmodell, men det er kanskje en midt på treet modell? Jeg har uansett opp til 10.000 kroner som jeg har satt som budsjett, så uansett skal jeg ha en maskin som er under 10.000 kroner, men den kan godt koste 5000 om det er mye mer lønnsomt for å oppgradere da om 1 år eller 6 måneder eller noe slikt. Men for meg spiller det egentlig liten rolle om den koster 5 eller 8 lapper. Jo nærmere 10 lapper, jo bedre bør den jo være. Men 5 eller 8 lapper er egentlig det samme for meg. :-)

Har liksom ikke lyst til å vente på i5 da. Selv om jeg skjønner at jeg sikkert burde. Har ventet en gang tidligere og da ble ting utsatt og utsatt og utsatt til jeg hadde ventet nesten 4 måneder ekstra. Det skjer sikkert ikke nå, men jeg har ikke lyst til å vente.

Kan jeg kjøpe Q9550 modellen nå? Er den godkjent? Eller bør jeg bytte enda noen flere deler eller kjøpe noen flere vifter?

For de som ikke gidder bla seg tilbake i posten, så er linken til maskinen jeg har mest tiltro til her:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=101377

Spørsmålet er om jeg burde ha et annet hovedkort, skjermkort eller noe annet tilbehør eller noe.

Tusen takk for all hjelp. Nå gjenstår bare siste avklaring, så skal jeg kjøpe!!! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Q9550 er et godt kjøp nå, men ikke med en strategi om å oppgradere prosessor om 1-2 år. Sokkel LGA775 er helt på slutten av sin levetid så ikke regn med at det kommer nye og bedre prosessorer til det hovedkortet. Ei heller noe særlig lavere priser (det er Intels utfasinsstrategi å holde høye priser slik at etterspørselen daler på en naturlig måte). Kjøper du Q9550 nå så må du påregne å kjøpe nytt hovedkort og ny ram (DDR3) ved neste oppgradering. Det slipper du nesten garantert med i5 som lanseres 6. september.

Jeg skjønner dilemmaet venting vs kjøpe nå, men har dessverre ikke noen fasit på hva som er best for deg.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg et spørsmål til. Om jeg venter til 6 september, hva bør maskinen min inneholde da? Hadde du giddet å lage et forslag til meg? Gjerne da også med SSD disk? Jeg vet det er litt mye forlangt... Men om du hadde hatt ork til det hadde jeg satt stor pris på det. Men vi må altså ikke over 10.000 helst. Ihvertfall legge inn de varene som er tilgjengelige nå og som du kan anbefale og så når 6 september kommer så kjøper jeg det som kommer da..??.. :-)

Eller bør jeg rett og slett bare da heller avvente totalt og se på hva som finnes når den tiden kommer? Er det det beste tror du???

Takk!!

Lenke til kommentar
Nå har det seg slik at jeg ble meget nysjerrig på at 'adobe ikke støtter installasjon på en SSD disk, slik at jeg rett og slett ringte adobe support.

At adobe kan støte på problemer med installasjon på en flashbrikke kan de forstå, men derimot at adobe sine produkter ikke kan installeres og brukes på en SSD disk , det hadde de ikke hørt om.

Men derimot, du må glemme Windows 7, Adobe sine produkter har ikke støtte for Windows 7, Vista 64 bit er det støtte for,

Tøys, jeg sitter her med et toskjermoppsett, Windows 7 Ultimate 64 bit edition Build 7600 og storkoser meg med Adobe Photoshop. Så den påstanden er uriktig. Det som er riktig er at Adobe ikke har offisiell støtte for Windows 7 enda da Windows 7 er betaprogramvare.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Ok, da har jeg et spørsmål til. Om jeg venter til 6 september, hva bør maskinen min inneholde da?

* Bytt DDR2-ram ut med 8 GB DDR3-1333. (2 sett)

* Intel X25M 80 GB Gen2

* Hovedkortene med sokkel LGA1156 ligger ikke i prisguiden ennå, men det er ventet at de blir vesentlig billigere enn LGA1366 hovedkort. Jeg regner med at det betyr ca 800-1200 kr i starten og ennå litt videre spekter av priser senere. (De første er som regel veldig like og nærmest kopi av Intels referansedesign)

* Prosessorene er heller ikke i prisguiden, men det fins en oversikt over de kommende prosessorene og egenskaper her. Se "Lynnfield" under kolonnen Kodenavn. Jeg vil foreslå modellen som heter Core i5 750 som vil koste rundt 1500 kr her i landet. Eller Core i7 860 som får samme pris som Core i7 920 har nå: Ca 2100 kr her i landet.

Resten av komponentene vil trolig duge like bra om 6 uker som nå, men du må sjekke lagersituasjon og evt finne erstattere når 6. september kommer.

Lenke til kommentar

*sukk*

Hadde jo ikke lyst til å vente helt til 6 september, men da får jeg vel gjøre det. Er vel omtrent da Windows 7 kommer også... Og ifølge sikre kilder over i tråden, så kan man fint bruke windows 7 sammen med Adobe produkter (ihvertfall photoshop) Jaja, vi får se, vi får se. Rart hvordan 6 uker kan virke så lenge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...