Gå til innhold

Kontorpc til under 10.000 kroner

Anbefalte innlegg

@jornboss: Ja, jeg liker å handle raskt, men sliter som regel med å klare å bestemme meg. Derfor genialt med folk her som kan komme med de aller beste forslagene til hva man bør gjøre.

@bennythenoob: Ja, jeg har fått med meg at Windows 7 er gratis og kan lastes ned nå. Men hva kommer den til å koste når den lanseres? Er ikke spesielt keen på å innstallere og laste ned og så i oktober se at prisen blir insane.. Har du noen formening (eller andre for den saks skyld) om hva Windows 7 kommer til å ende på av pris, ihvertfall en slags ballpark figure? Anything? :-)

Takker igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2: Dersom jeg istedenfor går for Windows Vista Ultimate, går det fint med 8gb ram? For så vidt jeg har forstått så kan man virkelig ikke kjøre Windows XP eller noe slikt med 8gb ram? (igjen er jeg uvitende, men ikke helt dum...)

2. For å få utbytte av >3 GB ram så må du ha et 64bit OS. Både Windows XP, Vista og 7 (samt Linux og mange andre OS) kommer i 32 bit og 64 bit utgaver. Kjøper du f.eks Vista Ultimate i 32bit utgave så har du bommet kraftig. Kjøper du f.eks XP X64 Edition så får du utbytte av 8 GB ram. Men det beste valget er nok å sikte seg inn på et kjøp av Windows 7 X64 Edition en gang mellom 22. oktober 2009 og 1. mars 2010.

Personlig mener jeg XP X64 er det beste OSet Microsoft selger til vanlige forbrukere nå for tida og at Windows 7 RC er det beste de gir gratis fra seg. Etter 22. oktober er jeg overbevist om at Windows 7 overtar som det beste OSet man kan kjøpe fra Microsoft. Vista styrer jeg glatt unna på alle plan. Merk: Dette er fortsatt min personlige mening, men her er det mye smak og behag som andre vil være uenig i.

Handlevognen ser glimrende ut. Det er etter min mening ikke noe vits å kjøpe en Raptor-disk. De er uansett ikke mer enn ca dobbelt så kjappe som vanlige 7200rpm disker som gir deg mye mer plass for pengene. Kjøp heller en ekstra 7200rpm disk nå og vent til Adobe fikser problemet med SSD før du oppgraderer til SSD. SSD er et kvantesprang i ytelse sammenlignet med Raptor.

Last ned Windows 7 gratis nå og kjøp fullversjonen når den kommer. (22 Oktober ifølge Microsoft.com) Du kan bruke Windows 7 frem til 1 Juni neste år.

Strengt tatt er den ikke brukbar etter 1. mars 2010 siden den vil slå seg automatisk av annenhver time etter det. Windows 7 mener jeg blir det beste OS-kjøpet innen Windows-verden når det blir lansert. (Med unntak av gratis Windows 7 RC, mener jeg XP X64 Edition er nest beste valg). Men man trenger ikke nødvendigvis den dyre fullversjonen av Win7. Sjekk forskjellen mellom de ulike versjonene for å se hvilken versjon som er bra nok og hvilke som bare tilfører funksjoner du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Som det skrives her må du ha 64bit OS for å få brukt alt minnet. Men sjekk også at programmene du skal kjøre fungerer i 64bit OS. Regner vel med at videoredigeringsverktøy (som krever mye RAM) fungerer greit i 64bit, men sjekk nå for sikkerhets skyld.

Hvis du velger å installere Windows 7 nå, så bør du tenke på at du høyst sannsynlig må reinstallere pc'en når fullversjonen kommer. Etter det jeg har forstått vil ikke Microsoft tilby muligheten for å oppgradere "gratisversjonen" med gyldig betalt nøkkel når denne blir tilgjengelig - det vil kreves en ny installasjon (men det finnes sikkert noen smartinger som finner en vei rundt problemet).

Lenke til kommentar

Har vært kontorotte i 17 av de siste 20 åra, og det er en ting en skal legge vekt på når det gjelder en kontormaskin. Og det er at den er tilnærmet lydløs, å sitte der med viftesus er galskap spør du meg. Ytelsemessig er jorns forslag meget bra. Nå er jeg selvsagt AMD mann, men har ingenting galt å si om selve ytelsen der for penga. SSD den blir du å sette meget stor pris på.

Men har du prøvd 2 skjermer, det er nydelig å jobbe med, det er tross alt ikke de mest tunge oppgaver du holder på med, slik at jeg faktisk ville anbefalt deg, dobbel skjerm.

Kabinettet der er godt i følge tester, med 3 instillinger på viftene. Men som kontorpc ville jeg faktisk ha byttet ut viftene til garantert stille vifter.

Skermkortet, godt nok for alt det du trenger, men vi burde se etter et vifteløst alternativ eller et alternativ med artic cooling sine kjøleløsninger.

Uavhenging hvilken cpu du velger AMD eller Intel, kast box kjøleren, finn Artic cooling sine cpu kjølere, de er herlig stille. Men det er selvsagt andre gode cpu kjøle løsninger der ute også.

Lenke til kommentar

@Osse: Tusen takk for svar. Du har helt rett, støy er viktig. Og ettersom jeg ikke kommer til å spille sitter jeg heller ikke med headsett på, så støy høres godt. Har du noen konkrete forslag til vifter og evt skjermkort så mottar jeg gjerne de med stor takknemlighet. Viktig er jo at alle deler "passer sammen" og at jeg ikke får noe som crasher eller ikke passer sammen. :-) Og jeg har som tidligere nevnt svært liten peiling på datakomponenter, selv om jeg for snart 15 år siden skrudde sammen en pc selv, så har det skjedd en del siden den gang. :-)

Lenke til kommentar

Nå er jeg som sagt AMD mann og bygger ikke Intel rigger, utfra det du skriver i din første post og utfra min egen erfaring fra kontor har jeg satt opp Dette forslaget.

La meg begrunne endel av de valg jeg mener er riktig.

Antech 300 eret godt kabinett, men du ønsket firevire, sonata har firewire i front, i tillegg til 2 bak på hk jeg satte opp.

Nå er det slik at selv på lav innstilling så gir vifta bak på sonata 25db støy ifra seg, og flytter kun 39 cfm på den innstillingen, jeg la derfor til en Silent X 120 mm for å skifte ut denne, som flytter 72 cfm luft med 14 db støy. Nå fant jeg ikke Artic Coling sine cpu vifte jeg har god erfaring med, men noctua cpu kjøleren der er blant de mest stillegående jeg vet om, dåg nokså dyr.

La også vifteløst skjermkort til. Cpu yter bra dåg noen % dårligere enn q9550, neppe merkbart.

Jeg la til en brukbar skjerm i tillegg, tro meg det er utrulig flott med 2 skjermer uansett hva en jobber med. OS her ville jeg ventet på widows 7 og heller lasta ned fri versjonen og kjøpe lisensen når den kommer.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ser trådstarter har fått et par veldig gode forslag og vil bare utfylle litt. Har selv Antec ThreeHundred og har den som stuepc. Som påpekt finnes stillere vifter enn de medfølgende så jeg har to 15dB vifter i front istedet for de medfølgende. Kabinettet er *særdeles* luftig og liker du designet så er min påstand at det er et kupp til laveste pris i prisguiden.

Jeg har satt opp et lignende system som jornboss men har lagt mer vekt på diskløsning. Med 1 + 2 disker på 1Tb hver har du mye å gå på i forhold til plass. De foreslåtte diskene er av de raskeste når det gjelder sekvensiell lesing/skriving i test. Om man velger å kjøre RAID0 for økt ytelse på lagringsdiskene eller RAID1 for sikkerhet er opp til hver enkelt. Jeg ville kjørt RAID0 for ytelse og satset på backup til annen harddisk eller dvd/bd .

OEM-vifte til cpu har jeg erstattet med en annen med bedre ytelse/støyforhold. Legg også merke til bd-brenner, den billigste i prisguiden pr idag.

For evt spare noen hundrelapper kan man velge rimeligere strømforsyning, skjermkort og hovedkort (som feks jornboss sine i core2duo-oppsettet)

torfinn

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Inga tvil Antech 300 eret topp kabinett til prisen, men jeg regner med at firewire kontakten er for tilkobling av diverse foto/videoutstyr, og da er det kjekt å ha en framme. Men soleklart et godt kabinett til prisen antech 300

Jeg har også relativt gode erfaringer fra tidligere tider (har bygget pc'er siden 92) med å kun skifte ut vifta på den medfølgende kjøleren. Jeg benyttet konsekvent ARtic cooling sine 8 cm vifter, men de er pokkern ikke lett å få tak i nå tildags, de er faktisk stillere enn papst på samme rpm. En stuepc skal også være stille, men jeg vil påstå at en kontorpc bør være tilnærmet lydløs.

For å si det slik, min bærbare hp dv5 er rimelig stille, men jeg hører den, og det irriterer meg, min forriege var en nytelse i forhold. Jeg ofrer gjerne litt ytelse og bruker mer på en tilnærmet lydløs pc for kontorbruk, og det tror jeg faktisk alle som jobber med en pc hvor de skal konsetrere seg gjør. Jeg var faktisk på nippe til og foreslå en 905e fordi den har 95w maks effekt, men det på beskostning av 500 mhz, og derfor mener jeg noctuaen som kjøler godt og er meget stille er verdt penga sammen med 940.

Og det er ikke mulig å sette opp spinnedisker som kan gi samme responsen og lydnivå som en SSD disk. Har reltivt gode erfaringer med Samsung og seagate sine disker, av gammel vane fra westerns hyletid, har jeg ikke prøvd de siden og kan derfor ikke utale meg om de, hitachi er ganske bra, men de jeg har prøvd har en irriterende knatring under bruk.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Oj oj oj. Her var det mye fantastisk informasjon. For en som har valgets kvaler som meg, så var det nesten for mye. :-)

@Osse, ser du har lagt med SSD disk. Men som en nevner tidligere i tråden, så støtter ikke Adobeproduktene SSD (flash baserte disker) Derfor tror jeg det må frafalle dessverre. Og heller kjøre på en raptor disk evt. for å få opp farten noe. Masse gode forslag til kjøling og vifter for å holde maskinen lydløs, det likte jeg!!

@torfinns: Tusen takk for flott oppsett fra deg også. Jeg har som tidligere nevnt ikke så mye peiling, men merker nå at jeg begynner å få mer og mer draget på komponenter og den slags.

@jornboss: Du mener da at jeg skal ha HIS Radeon HD 4670 i tillegg til det andre, eller vil HIS Radeon HD 4670 gi rom for 2 skjermer? Beklager, men jeg vet veldig lite om det. Jeg har kjørt 2 skjermer på tidligere arbeidsplass og det var fin-fint det, men jeg vet ikke hva som lå bak av hardware da. :-)

Igjen, tusen takk til alle som har kommet med ideer og forslag. Her er det tydeligvis bare å vrake og velge. OG lese seg opp på temaene.

Jeg setter meg ned og prøver å lage meg en ny handlevogn, basert på innspill herfra. Så får vi se hva jeg kommer opp med da. Helt utrolig bra hjelp her altså!

Lenke til kommentar

Ja det holder med et HD4670. Det siste jeg foreslo er helt stille. Kabinettet fra NZXT er det samme som jeg har selv, og det er matter innvendig som lydisolerer. I tillegg er det god ventilasjon. Kabinettet er litt bedre enn det første jeg foreslo. Riva-tuner eller tilsvarende små hjelpeprogrammer er ofte greit å ha på PCen for å styre viftene fra PCen....

Ellers har Osse mange bra forslag, men husk han går kun for AMD (som han sier selv) - uten at det nødvendigvis er noe problem. Siden Q9550 + et hovedkort i prinsippet koster det samme som AMD 940 + et hovedkort (hvis vi ser litt stort på det) så ville jeg valgt Intel sitt. Jeg har Intel selv men har hatt mest AMD - jeg er nøytral...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Raptoren ....huff....da skal du ikke bruke så mye på stillere vifter, raptoren er ikke stille. Med stor fordel kan du da legge raptoren i en slik Dette ville elliminere virbrasjonstøy som kan forplante seg til kabinettet, men er skeptisk til raptorenen generelt.

Nå er det slik at kjøper du f.eks en 1,5 tb disk, partisjonerer den riktig, så vil diskytelsen øke , eller være bedre på de partisjoner som er ytterst på disken. Dette er særdeles effektivt på store disker pga tettheten i plata, og på mange områder vil det faktisk overgå raptoren, ikke på respons da, men på lese og skrivehastightet. Her er en test hvor disken en disk 1,5 tb er formatert til kun 300gb , og testet mot raptoren 300 gb. Dog er jeg usikker på om ikke resultatet ville blidd det samme om disken var formatert 300 gb + 1,2 tb.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg ble meget nysjerrig på at 'adobe ikke støtter installasjon på en SSD disk, slik at jeg rett og slett ringte adobe support.

At adobe kan støte på problemer med installasjon på en flashbrikke kan de forstå, men derimot at adobe sine produkter ikke kan installeres og brukes på en SSD disk , det hadde de ikke hørt om.

Men derimot, du må glemme windows 7, adobe sine produkter har ikke støtte for windows 7, Vista 64 bit er det støtte for,

Lenke til kommentar

@hehe Jørn

Du har helt rett at jeg kun anbefaler AMD, jeg er ikke fanboy (er for gammel til slikt), Jeg anbefaler heller ikke AMD dersom Intel er praktisk bedre for oppgavene. Og da tenker jeg ikke benchmark bedre. Jeg er rett og slett en slik nerd og stor motstander av monopolistiske tendenser at jeg mener det er direkte usmart å kjøpe intel dersom en kan få en like god AMD rigg, og det ville vært omvendt for hva jeg ville satt meg inn i av hardware om det hadde vært motsatt når det gjelder markedsandeler intel vs amd.

For å si det slik, nøyer han seg med 1 skjerm, tja det er fullt mulig å sette opp et godt I7 oppsett til 10000,- , dette siden vi ikke trenger å bruke mer enn ca 700 på gpu. Vil han merke forskjellen, hmm tror faktisk ikke det. Men I7 er bedre enn både phii og q9550 til photo og videoredigering, fakisk ikke helt sant, endel video og lydkonverteringer går bedre på en phii enn i7, f.eks i tpmg rendring (konvertering av lyd og bilde til annet format) Og det samme når det gjelder Winrar.

Lenke til kommentar

Aj aj aj. Merker at vi her støter på diverse problemer. Så ja, vi kan kjøre SSD disker, men ikke Windows 7. Det var jo litt kjipt... Nå er det nesten litt information overload for meg her, med alle disker, vifter, amd vs intel og annet. :-) Når man ber om informasjon så får man jammen mer enn nok, det er sikkert og visst. Og jeg klager ikke, det må dere ikke tro. Bare merker at det er litt vanskelig å forholde seg sånn plutselig. :-)

@Osse: Mener du at jeg skal gå for I7 og SSD disk? Eller kan jeg like godt gå for phii og q9550?

Dersom jeg må kjøpe Windows Vista 64bit så kommer jeg fort til å gå litt over budsjettet ser det ut som? Jeg vet det er litt mye forlangt, men kunne du satt opp ett forslag til for meg Osse? Eller noen andre for den saks skyld?

Personlig synes jeg det kunne vært interessant å sette jornboss sette opp et forslag og Osse et annet og se på forskjellen med Intel vs AMD. Jeg vil naturlig nok ikke se ytelsesforskjellen, men pris og evt andre forskjeller. Men skjønner også at dere ikke kan bruke hele dagen deres på å hjelpe meg. Jeg har fått masse informasjon, sikkert nok til at jeg burde klare å snekre sammen en maskin... :-)

Lenke til kommentar

En liten ting til. Hva/Hvor stor forskjell vil det være på DDR2 og DDR3? Bør jeg helst gå for DDR3 eller er det meningsløst? Har hørt fra noen andre at Crucial er best på RAM, men de fleste andre her ser ut til å foreslå OCZ? Er det egentlig noen stor forskjell der?

Lenke til kommentar

I seg selv er I7 920 beste cpu for video redigering, men den er dyr , samme gjelder hk. q9550 og phii er omtrent jevn når det gjelder dette. Men siden du kan bruke SSD, og med 10000 som budsjett, er jeg ikke tvil om at du får en meget bedre brukeropplevelse ved å redusere litt på cpu kraften, det er f.eks ca 15 sec forskjell bare på oppstart av pc'en med og uten ssd, alle programmer kommer umidelbart med ssd, videoredigering, jobbes ofte mot hardisk slik at jeg mener bestemt at SSD går foran cpu kraft her. DDR2 og DDR3 minne , er minimale forskjeller her, i allefall for phii.

Minne er i seg selv den siste fintuninga av ytelsen her.

Nå sier du at du ikke vil overklokke, men du skal være klar over at velger du amd phii black edition, hk og gpu som støtter AMD overdrive (dragon plattform), trenger du mer ytelse så er det inga roting i bios eller noe annet å tenke på enn å rett og slett trykke på en knapp og systemet overklokker seg selv. Dette programmet kom med phenom I, og var da ikke særlig til nytte, da phenom i ikke var særlig klokkevenlig, men phII har mye headroom i seg.

Og jobbe med 2 skjermer er bare lekkert, redigere videoen på den ene, se dine forandringer side om side, tror det vil være til god hjelp for best mulig resultat. Men jeg ser at med vista 64 bit og skjerm om vertex SSD så er vi litt over 10000,-.

Nå har Intel akkurat lansert andre generasjon av SSD, disse skal være like bra og billigere enn første generasjon, men de er ikke på lager ennå, faktisk så er de like rimelige som vertex og med 80 gb.

Vi kan nok spare et par hundre på cpu kjøleren med å ta en rimeligere å sette på en stille 120 mm vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...