Gå til innhold

Kontorpc til under 10.000 kroner

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg en ny pc som jeg skal bruke på kontoret men jeg vet ikke hva jeg trenger for å få best mulig ytelse til en så god pris som mulig.

1: Jeg kjører Adobe Master Collection CS3

2: Jeg kjører Pinnacle Studio 12

Utover dette bruker jeg maskinen til webdesign, videoredigering, bildebehandling, se på film og video og generelt svært lite til spilling. Eier ikke et eneste spill faktisk, så det er ikke en maskin som jeg skal bruke til spilling.

Jeg har ikke planer om å overklokke maskinen ettersom jeg ikke har så mye peiling på maskinen.

All hjelp og forslag til hva jeg trenger/bør ha av forskjellige komponenter er selvsagt svært velkomment.

Skjerm har jeg allerede, så det har jeg ikke behov for. Jeg kjører trådløst og kabel på internett på kontoret, så jeg må ha mulighet for begge deler på maskinen. Aller helst ønsker jeg selvsagt også Firewire utgang og mulighet for å koble maskinen opp mot flatskjermen via hdmi eller annen utgang som gjør at det blir enkelt å spille av film fra pc til tven.

Håper på noen gode svar fra ekspertene her. Dersom det er behov for mer informasjon så svarer jeg villig vekk på spørsmål dere måtte ha.

På forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg skal kjøpe meg en ny pc som jeg skal bruke på kontoret men jeg vet ikke hva jeg trenger for å få best mulig ytelse til en så god pris som mulig.

1: Jeg kjører Adobe Master Collection CS3

2: Jeg kjører Pinnacle Studio 12

Utover dette bruker jeg maskinen til webdesign, videoredigering, bildebehandling, se på film og video og generelt svært lite til spilling. Eier ikke et eneste spill faktisk, så det er ikke en maskin som jeg skal bruke til spilling.

Jeg har ikke planer om å overklokke maskinen ettersom jeg ikke har så mye peiling på maskinen.

All hjelp og forslag til hva jeg trenger/bør ha av forskjellige komponenter er selvsagt svært velkomment.

Skjerm har jeg allerede, så det har jeg ikke behov for. Jeg kjører trådløst og kabel på internett på kontoret, så jeg må ha mulighet for begge deler på maskinen. Aller helst ønsker jeg selvsagt også Firewire utgang og mulighet for å koble maskinen opp mot flatskjermen via hdmi eller annen utgang som gjør at det blir enkelt å spille av film fra pc til tven.

Håper på noen gode svar fra ekspertene her. Dersom det er behov for mer informasjon så svarer jeg villig vekk på spørsmål dere måtte ha.

På forhånd tusen takk!!

Emm... Kjøp deg en billig MacBook. Den enkleste måten. Alle Media og Komunnikasjon-elever bruker i Norge tror jeg. http://www.eplehuset.no/

http://store.apple.com/no/

:D

Lenke til kommentar

Mulig du har rett i det. Men jeg skal altså ha en stasjonær maskin og ikke en laptop. :-)

Så vidt jeg vet er det ikke lett å presse imac under 10.000 kroner. Dessuten har jeg ingen erfaring med Mac og tror ikke jeg skal ta steget over i Macverden. (selv om mange mener det er det beste)

Så jeg er mest interessert i forslag på stasjonær pc og ikke mac. :-) Men takk for feedback.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på "The Alchymist" men ettersom jeg primært skal kun bruke maskinen til kontorting (altså null gaming) så trenger jeg at den er optimert for akkurat dette. Multitasking, videoredigering og tunge photoshop programmer. Jeg er klar over at veldig mange er ekstra på "gaming", men det er dessverre ikke den maskinen jeg skal ha (ihvertfall ikke denne gang)

Jeg har lest om SSD disker og hørt at det selvsagt kan være bra, men er det flere som anbefaler det? Og hvor mye bedre vil det være til mitt bruk? Kan jeg kutte ned på GPU (grafikkort) eller noe annet? Jeg vil egentlig gjerne ha mye ram, men hva slags OS må jeg bruke for å få god/full utnyttelse av en slik maskin? Er W7 et alternativ? Eller bør jeg gå for Linux eller noe slikt? Jeg har virkelig ikke mye peiling på akkurat dette, så håper på noen innspill!

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapt svar jornboss!! Ettersom jeg har liten peiling, en SSD er ikke en flash disk?? Grunnen til at jeg spør er at Adobe sine produkter ikke kan innstalleres på en flashdisk. :-) Men SSD er vel ingen flashdisk så derfor ingen problemer. Men jeg ser at Adobepakken tar 25gb plass. Betyr det at 60gb disken muligens blir for liten? Eller hvor mye plass tar egentlig Windows 7 (eller f.eks Vista)? Ønsker ikke å kjøpe meg noe for så å oppdage at ikke alt fungerer... Er forresten 4gb ram mer enn nok, eller ville det vært anbefalt å kanskje øke til 6gb? (vet at Adobe sine programmer, samt Pinnacle Studio suger mye minne)

På forhånd takk! Og igjen, tusen takk for flott alternativ!

Lenke til kommentar

Jeg synes jornboss kom med et meget bra forslag. Hvis man skal si noe på det så er det bare mindre justeringer som:

- Sjekke prisguiden fremfor å gå rett til komplett. (Du kan spare 500-1000 kr uten å endre komponenter).

- Vente en ukes tid til priskuttet på intel prosessorer og intel SSD har forplantet seg til Norge.

- Bytte ut SSDen med en intel X25M 80 GB

- Større eller mindre harddisk alt etter behov

- Sjekke om de nevnte programmene utnytter 4 prosessorkjerner bra. Hvis ikke så kan man like gjerne gå ned til en rask dobbeltkjerne (f.eks E8500)

Hvis du har virkelig god tolmodighet så kan du vente til Core i5 lanseres i september. Da får du en blodfersk prosessorsokkel som sannsynligvis lar seg oppgradere et par år fremover, samt mye bedre ytelse enn dagens firekjerneprosessorer.

Lenke til kommentar

Vel jeg synes 8Gb var nok (se handlevogen hadde 2 stk 2pakning 2X4=8 :thumbup: ), men det er evt bare å bytte til 4GB-brikker..

SSD er mer som en vanlig HD. Du må ikke nødt til å legge annen programvare enn OSet på harddisken hvis du ikke har plass. Normalt kopieres de filene som det er behov for av OSet. Vista har plass på en 30GB SSD så det burde være plass nok på SSDen.

Men jeg er ikke ekspert på SSD - søk litt rundt her så finnes det egne forumtråder om SSD.

Lenke til kommentar

Hei igjen jornboss. Ja, 8gb burde vel holde. Er det noen begrensninger på hva slags OS jeg må bruke for å kunne utnytte 8gb??

Når det gjelder hva jeg trenger (requirements) så vet jeg ikke så mye om hva gpu og annet har som er foreslått, men her er link til requirements siden til Adobe (har masters collection cs 3)

http://www.adobe.com/products/creativesuit...ion/systemreqs/

Når det gjelder Pinnacle, så er requirements her:

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/P...o+Ultimate.html

(man må klikke på tab specification)

Ellers er det vel ingen andre programmer jeg tror jeg trenger å ta spesielt hensyn til, det er såvidt jeg vet disse som er de mest krevende jeg kommer til å bruke. :-)

Kommer det et priskutt om 1 ukes tid? Jeg kan godt vente 1-3 uker jeg, om det gjør at jeg får en bedre pc eller sparer penger. :-)

September er jo ikke såååå lenge til, bør jeg da vente på Core i5??? Eller er det ikke så viktig?? Har hatt samme pc i snart 2,5 år, så da kan jeg jo sikkert vente en drøy måned til. Men hva om den blir forsinket med 1-2 måneder. Da er det kjipt å ha først ventet. Hmmm...

Lenke til kommentar
# 24.3GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation (cannot install on flash-based storage devices)

# Some GPU-accelerated features require graphics support for Shader Model 3.0

# Dedicated 7200 RPM hard drive for DV and HDV editing; striped disk array storage (RAID 0) for HD; SCSI disk subsystem preferred

- Jeg ser ingen logisk grunn til at det ikke kan installeres på SSD, men man må vel ta advarselen alvorlig og stryke SSD fra lista for denne gang. (Oppgrader gjerne til SSD når Adobe får reparert programvaren sin slik at den fungerer med SSD)

- Så og si alle skjermkort har i dag støtte for Shader model 3.0 så det skal ikke være noe problem.

- Dedikert harddisk for videoredigering kan jo være kjekt men Raid0 og SCSI tror jeg du trygt kan gi blaffen i. Dette er nok noen gamle krav som ikke har vært oppdatert eller tar høyde for eldgamle harddisker.

Pinnacle studio har greie krav.

Begge påpeker at du må ha bluray-brenner for å brenne bluray-plater.

"Warning - the coffe is served hot"

Lenke til kommentar

Hva? Må jeg ha en blueray brenner for å brenne blueray plater? Trenger jeg kanskje også blueray plater for å brenne bluerayplater? hehe.

Men det som mangler i jornboss sitt forslag er faktisk en brenner av noe slag. Jeg tror ikke jeg har behov for blueray, så en "vanlig" dvd-brenner vil nok gjøre nytten for meg. Er det noen spesielt anbefalte slike? Jeg har begynt å lage en egen handlevogn på prisguide med de aktuelle varene (eller lignende). Kommer til å legge den ut til "vurdering" her så snart jeg har fått de siste tingene på plass. Som f.eks dvd-brenner. Jeg har jo selvfølgelig ikke lyst til å vente til september, spesielt ikke nå som jeg er igang med handlevogn. Genialt forresten. Å kunne lage og lagre og dele handlevogner. :-)

Og ikke minst, genialt forum med aktive mennesker som kan hjelpe en stakkar på vei!! Eneste som mangler er en slags "doner" knapp som man kunne brukt til å donere en kopp kaffe eller 2 til de(n) som hjelper til. :-) Tusen takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Ingen årsak. Det er bare gøy å hjelpe :)

Jeg tror DVD-brennere generelt er såpass moden teknologi at man ikke kan velge feil uansett hvilket merke og modell man velger. Personlig ville jeg valgt en ekstern DVD-brenner som er pen nok til å ha på skrivebordet. Grunnen til det er at optiske drev er så smått på vei ut av bærbare maskiner og at det er kjekt å kunne dra frem en ekstern dersom man trenger det. En annen fordel er at man kan stue PCen litt lengre under skrivebordet uten at man trenger å krype under det hver gang man skal sette inn og ta ut en DVD.

Lenke til kommentar
Hva? Må jeg ha en blueray brenner for å brenne blueray plater? Trenger jeg kanskje også blueray plater for å brenne bluerayplater? hehe.

Men det som mangler i jornboss sitt forslag er faktisk en brenner av noe slag. Jeg tror ikke jeg har behov for blueray, så en "vanlig" dvd-brenner vil nok gjøre nytten for meg. Er det noen spesielt anbefalte slike? Jeg har begynt å lage en egen handlevogn på prisguide med de aktuelle varene (eller lignende). Kommer til å legge den ut til "vurdering" her så snart jeg har fått de siste tingene på plass. Som f.eks dvd-brenner. Jeg har jo selvfølgelig ikke lyst til å vente til september, spesielt ikke nå som jeg er igang med handlevogn. Genialt forresten. Å kunne lage og lagre og dele handlevogner. :-)

Og ikke minst, genialt forum med aktive mennesker som kan hjelpe en stakkar på vei!! Eneste som mangler er en slags "doner" knapp som man kunne brukt til å donere en kopp kaffe eller 2 til de(n) som hjelper til. :-) Tusen takk for all hjelp så langt.

Jeg anbefaler deg å sette i gang raskt. Det å vente - om så bare en uke - gjør ofte at hele handlevognen må gjøres om. Prisene endrer seg daglig og lagrene endrer seg også veldig raskt. Det er selvfølgelig opp til deg, men jeg har laget en del forslag og etter en ukes tid så er forslaget helt feil.

En Quad - prosessor bør du ha. Venter du 1-2 måneder, så er det bare tull å planlegge en handlevogn nå. Feks kan i7 Quad koste 1800 og et X58 kort 1200 - og da kjøper du det. Andre ting som må vurderes er tilgangen på Q9550 og prisen på den.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du overdriver kraftig. Hva som skjer innen en uke har vi rimelig god oversikt over. Det er at prisnedgangen på intel-prosessorer får virkning her i landet og at intels nylanserte (for 19 minutter siden) SSD gir lavere priser og doblet ytelse. Men nå er vel SSD utelukket pga Adobes uforståelige krav til snurredisk.

Det som påvirker prisene fra uke til uke er mer hvem som har kampanje på hva. Kampanjeprisene bruker ikke å være særlig mye lavere enn den billigste i prisguiden likevel så det er ikke mye å spare på det.

På lengre sikt går det også fint an å planlegge og sette opp forslag til seg selv. Men forslaget må selvsagt revideres kort tid før kjøpet. Selv setter jeg vage planer så langt frem i tid som et år. F.eks da jeg for 1,5 år siden ville kjøpe en minibærbar men utsatte kjøpet i påvente av brukbare maskiner. Det har latt vente på seg og skjer nok ikke før etter jul. Eller da jeg for et år siden kjøpte et billig speilreflekskamera i påvente av en etterfølger med videofunksjon. Den kommer i disse dager. Andre ting jeg har ventet på er DDR3 til fornuftige priser (jeg hoppet over DDR2), PCIe skjermkort, SATA harddisk og gode SSDer til en brukbar pris. (Jeg kunne kastet meg på bølgen i fjor og fått en treg en til 1800 kr eller en rask en til vanvittige 4000 kr). I løpet av denne uka får jeg kjøpt en som er dobbelt så rask som den til 4000 kr for ca 1800 kr.

Men det er klart at langsiktig planlegging krever at man følger med og vet omtrent når nye ting kommer og omtrent hvor bra det egentlig blir. Strategisk oppgraderings-planlegging er en kunst :)

Lenke til kommentar

Funke gjør det nok, men det er ikke så godt tilpasset hans ønsker som jornboss sitt forslag.

F.eks velger du alt for kraftig skjermkort, litt i svakeste laget prosessor og grafikk. Skjerm er unødvendig siden han har det fra før og 2+4 GB ram er en litt rar mengde.

Lenke til kommentar

Da har jeg laget en "foreløpig" handlevogn. Men jeg blir jo ikke tom for spørsmål av den grunn. :-)

1: Windows 7 kan man selvfølgelig laste ned og kjøre en stund. Og så betale når den kommer. Men vet noen hva den kommer til å koste?

2: Dersom jeg istedenfor går for Windows Vista Ultimate, går det fint med 8gb ram? For så vidt jeg har forstått så kan man virkelig ikke kjøre Windows XP eller noe slikt med 8gb ram? (igjen er jeg uvitende, men ikke helt dum...)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101377

Her er ihvertfall min midlertidige handlekurv. Totalprisen er da kommet opp i 6537 hos Amentio og litt mer hos Datakjeden. Det er rom for å "spiffe" opp maskinen noe, men dersom dette er godt nok for mitt bruk har jeg heller ikke behov for noe mer. Jeg tenkte å sette inn en Raptordisk til å ta seg av Windows og Adobe, ettersom SSD ikke er mulig å bruke til Adobe. Da får jeg vel en raskere disk om ikke annet, selv om den ikke blir like bra som SSD.

Er det noe annet jeg burde endret på? Lagt til? Noe annet som man ikke kommer utenom? Jeg har mus og tastatur og skjerm, så det har jeg ikke behov for. Men er det noe annet man trenger??

Igjen utrolig takknemlig for å få hjelp til å komme videre. Jeg er en slik person som må vite litt om alt før jeg "tar skrittet". Brukte 6 måneder på å kjøpe bil. Håper å "close dealen" med PC på ca 1 uke (da har jeg igjen 3 dager). :-)

Takk for alle forslag og opplæring som jeg har fått underveis.

ps: planen er evt. å legge til Windows Vista Ultimate i handlevognen dersom det er en god ide. Med mindre det blir foreslått store endringer som tilsier at jeg bør gjøre noe annet (f.eks Windows 7??)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nevnte det med å "handle raskt" er at jeg lager for tiden forslag som baserere seg mest på lagervarer. jeg ser at lagrene er veldig tomme for de beste tilbudene for tiden.

Langsiktig/strategisk planlegging er vanskelig ja. Det viktigste med planlegging er å finne ut hva en trenger - feks mye ram, optimalt skjermkort, quad-prosessor, mye lagringsplass, kraftig strømforsyning osv - det kan planlegges. Selve komponentene bør en få tilbud/forslag på der og da rett før en skal kjøpe....

Lenke til kommentar
ps: planen er evt. å legge til Windows Vista Ultimate i handlevognen dersom det er en god ide. Med mindre det blir foreslått store endringer som tilsier at jeg bør gjøre noe annet (f.eks Windows 7??)

Last ned Windows 7 gratis nå og kjøp fullversjonen når den kommer. (22 Oktober ifølge Microsoft.com) Du kan bruke Windows 7 frem til 1 Juni neste år.

Edit: Omformulerte meg.

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...