Gå til innhold

Skatt av daytrading

RunarL

Anbefalte innlegg

Halloen!

Nå har det seg slik at jeg har holdt på med daytrading ved siden av primær jobben min i en liten stund. Jeg tjener rundt 1000-1500 kr dagen på dette

Hva er beste måten å skatte på?

Slik jeg gjør nå er at jeg legger ca 30% av utbyttet på en egen konto der jeg betaler inn beløpet ved skatteoppgjøret.

Er det noen bedre måte å gjøre dette på, eventuelt hvordan vil staten at jeg gjør det?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bare vente på selvangivelsen, der står hvor mye du skal betale (28% av overskuddet). -Trenger ikke betale på forskudd.

PS Gebyrer og tap kan du trekke fra, slik at staten må ut med 28% av de pengene du satser feil.

Det skal komme en oversikt fra megleren din i januar som du legger ved selvangivelsen.

PS Det kan være greit å holde seg til EN megler det første året (du bruker kanskje skandiabanken eller Netfonds eller noe?) -Da blir det litt enklere på selvangivelsen det første året i allefall...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg droppet skatten. Skaff deg en nordnet investerings konto eller en Investeringskonto Liv fra Netfonds. Da kan du trade så mye du vil UTEN å tenke på skatt. Det er først når du skal ta ut pengene at du må skatte. F.eks hvis du legger inn 100 tusen og 3 måneder senerer har du 200 tusen.. så casher du ut 100 tusen, da betaler du kroner 0 i skatt. Neste dag casher du ut resten (100 tusen), da betaler du vanlig skatt av det, 28% eller hva det er.

Lenke til kommentar

Jeg har Norne Securities hvor alt går direkte inn og ut fra bankkontoen. Uansett må jeg skatte 28% av alt utbytte. Dvs legger jeg innpå 300 000 ender opp med 400 000 etter en måned må jeg betale 28 000 kr i skatt.

Lenke til kommentar

Nei, ikke hvis du sparer lenge nok... Tenk deg hvor mye du kan tjene dersom du sparer i f.eks 3 år og ikke betaler noe skatt, sammenlignet med å betale 28% av all profitt hvert år. Det blir fort mange penger, spesielt med tanke på compound.

Lenke til kommentar
Jeg har Norne Securities hvor alt går direkte inn og ut fra bankkontoen. Uansett må jeg skatte 28% av alt utbytte. Dvs legger jeg innpå 300 000 ender opp med 400 000 etter en måned må jeg betale 28 000 kr i skatt.

Hvis du absolutt vil betale på forskudd kan du jo høre om ikke arbeidsgiveren din kan trekke litt ekstra.... -Det er jo forsåvidt det samme hvordan du betaler inn. -Selv betaler jeg inn 1000kr ekstra hos arbeisgiver og betaler så når selvangivelsen forfaller i slutten av april. Men for meg er det indre beløper, til nå i år ligger jeg i 25000 (+renter av sparepenger) i pluss, fortsetter det slik blir det 15000-20000 i skatt, dvs ett mindre beløp i tillegg til de 12' som er betalt inn).

Lenke til kommentar

Jeg gjør opp for meg i april hvis jeg vet jeg får restskatt. Ser ingen grunn til å sette pengene på egen konto før hvis jeg heller tror det er fordelaktig å ha pengene i aksjemarkedet. Hvis TS er så flink som han påstår og tjener 3-400 tusen på tradingen sin er det bare å trade videre til pengene må betales.

Jeg ser ikke helt problemet med restskatt så lenge man vet at den kommer og har pengene.

Angående disse link produktene som ble anbefalt er det en ikke helt ubetydelig kostnad involvert i diverse gebyrer. Men enhver får gjøre seg opp en mening om det er verdt prisen for å utsette skatten til man tar ut pengene.

Jeg har ca 80% av sparingen min langsiktig i fond, og handler aksjer for resten.

Lenke til kommentar
Angående disse link produktene som ble anbefalt er det en ikke helt ubetydelig kostnad involvert i diverse gebyrer. Men enhver får gjøre seg opp en mening om det er verdt prisen for å utsette skatten til man tar ut pengene.
Det koste 1% hos nordnet per år og 0,5% hos netfonds. Hvis man day trader er det jo nesten et "must", hvis man ikke har AS da...
Lenke til kommentar
Hvis TS er så flink som han påstår og tjener 3-400 tusen på tradingen sin er det bare å trade videre til pengene må betales.

Å tjene 1000-1500 kr dagen er vel ikke alfor mye når jeg sitter 7.5 timer med dette? Har det på i bakgrunnen mens jeg jobber i primær jobben.

I tillegg så bærer det jo en stor risiko ved at jeg kan risikere å tape stort en dag, heldigvis har jeg ikke opplevd dette enda.

Hvis du absolutt vil betale på forskudd kan du jo høre om ikke arbeidsgiveren din kan trekke litt ekstra.

Da vil jeg heller ha pengene inne på en høyrentekonto.

Men som sagt jeg kunne jo alltids satse alle pengene på aksjene og heller trekke fra dette ved selvangivelsen.

Jeg føler derimot at når jeg setter inn på 30% av utbyttet inn på en konto at jeg er litt sikret slik at hvis det skulle gå skikkelig dårlig en periode at jeg ikke taper alt.

Lenke til kommentar
...Men som sagt jeg kunne jo alltids satse alle pengene på aksjene og heller trekke fra dette ved selvangivelsen.

Jeg føler derimot at når jeg setter inn på 30% av utbyttet inn på en konto at jeg er litt sikret slik at hvis det skulle gå skikkelig dårlig en periode at jeg ikke taper alt.

Du gjør som du vil, men om det går skikkelig dårlig trenger du heller ikke å betale skatt :) -Så lenge det er i det samme året som det gikk bra da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...