Gå til innhold

Hvordan er deres løsninger på filstruktur, arkivering, backup etc?


Anbefalte innlegg

Jeg er fersk med speilrefleks, og har nylig begynt å knipse i RAW. Har da fundert litt på hvordan jeg skal strukturere filene, arkivering, backup, etc.

 

Har pr i dag satt opp følgende løsning:

Bildene importeres automatisk fra minnekort til en temp folder på lokal harddisk.

Deretter behandler jeg bildene i Lightroom, og flytter originalfilene (raw) til en dedikert lokal harddisk, som inneholder hele mitt bildearkiv. Arkiveres med følgende filstruktur: \YYYY.MM, <event\happening>\, som feks:

\2009.01, Ferietur til Østterike\

\2009.02, Bryllup for Annika og Ola\

 

Deretter, når bildene er ferdig behandlet og tagget, exporterer jeg som jpeg til en ekstern harddisk med samme filstruktur. Denne disken er koblet direkte på nettverket så jeg kan vise bildene både fra laptop, htpc og evt fremtidig digital bilderamme. Jeg har satt opp picasa på samtlige pc'er til å alltid scanne denne disken for bilder, og jeg bruker picasa som fremviser.

 

Jeg bruker også picasa til å laste opp til mitt online picasa webalbum, men her skal jeg nok bytte til, sannsynligvis, smugmug.

 

Hver uke går en backup av den lokale disken (altså raw-filene + lightroom database) mot en ekstern ftp-server som står plassert i et annet bygg.

 

Vurderer å bytte backupkilde til de ferdige redigerte jpeg-bildene, for å spare backuptid og plass på ftp-serveren. Samt at dette kanskje er mest nyttig da det er de ferdige redigerte bildene jeg helst vil beholde.

 

Hvordan er deres løsninger? Noen smarte tips?

Endret av TapZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker SyncToy for å synkronisere mine bilder.

 

Lagrer alle bildene mine i en mappe på skrivebordet som heter bilder.

Mappestruktur der er årstall - dato.

 

Der havner alle bilder når de er tatt.

 

Synctoy kjører en kopi til en intern harddisk som jeg bruker til lagring, en gang i uken. Og etter der, blir det kjørt en kopi til en ekstern harddisk.

 

Tungvint, men det fungerer. Såvidt :-)

Lenke til kommentar

Mappestrukturen jeg bruker er veldig enkel:

 

D:\Bilder\Årstall\mm-dd

 

Backup til ekstern disk blir kjørt daglig. (automatisk med xcopy og windows oppgaveplanlegger)

Backup til ekstern disk som ligger innelåst i safe blir gjort et par ganger i måneden.(Manuelt)

 

Blir også kopiert til 2 forskjellige pc'er som står i andre bygg. Dette blir gjort en gang iblant.

Lenke til kommentar

Bruker mappestrukturen til Windows, Bilder/År/Land/"begivenhet".

 

Til backup bruker jeg Karen's Replikator, da den tar hensyn til filer som er forandret eller oppdatert, men som fortsatt har samme filnavn, til en annen harddisk en gang i døgnet (gjøres automatisk).

 

Ellers svir jeg av DVD'er ved behov.

Lenke til kommentar

Mappestrukturen min er Filtype/årstall/måned/dato + beskrivelse. Med filtype mener jeg NEF, DNG og jpeg, mao oppbevares de ulike filtypene adskilt med samme mappestruktur. NEF filene gjør jeg ingenting med. De bildene som jeg vil redigere koverteres til DNG og redigeres/lagres i DNG, på denne måten unngår en sidecar filer. Konverterer fra DNG til jpeg ved behov.

 

Arkivformat i DNG. Har backup på to eksterne harddisker, manuell backup som funker fint for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...