Gå til innhold

Ustabilt minnekort? Gjenopprette filer?

Anbefalte innlegg

Hei, samboeren har et sony w110-kamera og et lexar 4 gb minnekort (MS-duo tror jeg). Flere ganger den siste tiden har hun opplevd at bilder hun har tatt har forsvunnet. Jeg har brukt gjenopprettingsprogram og funnet flere av filene som "lost files" men de har skader i varierende grad (nedre del av bildene er helt går). Jeg antar dette skyldes feil på minnekortet og ikke kameraet? Har noen tips til noen gjenopprettingsprogrammer? Helst gratis. Vet ikke om andre programmer kan greie å gjenopprette en større del av filene eller hele filene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst... kjøp et nytt minnekort, og bruk aldri det gamle igjen noen gang. Da risikerer du å miste flere bilder, og du skriver over bilder som potensielt kan reddes. Om det nye minnekortet har samme symptomer, er det nok en feil på kameraet, men jeg tipper det er minnekortet.

Hvis deler av bildet er borte, så er det mest sannsynlig fordi den delen av minnekortet som bildet ligger på er skadet. Eller så kan det være fordi deler av bildet allerede er overskrevet av nye bilder.

Om bildet fortsatt ikke er helt etter gjenoppretting, er det nok ingen enkel måte å redde hele bildet på. Men om det er veldig viktige bilder, kan du forsøke å ta kontakt med IBAS, som er et profesjonelt datagjenopprettingsfirma. Men det er dyrt!

Endret av Super8
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Om bildet fortsatt ikke er helt etter gjenoppretting, er det nok ingen enkel måte å redde hele bildet på. Men om det er veldig viktige bilder, kan du forsøke å ta kontakt med IBAS, som er et profesjonelt datagjenopprettingsfirma. Men det er dyrt!

Jeg mener Elkjøp har startet et samarbeid med IBAS nå, og deres PC-klinikker har utstyr for å gjenopprette filer. Tror ikke de er like dyre som IBAS, men de har fått utstyret fra de ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare spør i denne tråden jeg. Jeg har nettopp vært ute å tatt masse bilder. Og en femtedel av bildene kan jeg ikke åpne en gang. Kommer sånn 'Tegning mislyktes' og 'Forhåndsvisning ikke tilgjengelig'. Og når jeg åpner de i paint shop pro (som jeg bruker som redigeringsprogram), så er de helt ødelagt. Det er jo ikke veldig viktige bilder, så jeg kommer ikke til å bruke penger på å gjenopprette de eller noe sånt. Men er det bare å kjøpe nytt minnekort med en gang? Har ikke skjedd med mitt gamle (og fulle) minnekort, så tror ikke det har noe med kameraet å gjøre. Irriterendes >.<

Jeg så også at noen av bildene fucka seg litt opp når jeg bladde i bildene på kameraet. Bør man unngå for mye blaing? Hahah XD Er forresten et billig 16GB minnekort fra ebay, så jeg bør kanskje ikke være så overrasket. Lol.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er forresten et billig 16GB minnekort fra ebay, så jeg bør kanskje ikke være så overrasket. Lol.

Da bør du ikke være overrasket nei :) Veldig mange av minnekortene du finner på Ebay, er av aller billigste sort, og du får sjelden et som lever særlig lenge uten å ødelegge et eller flere bilder. Mange av de som har kjente merkenavn som Sandisk og Lexar, kan være fake. De ser imidlertid helt ekte ut, men ytelse og stabilitet er elendig, hvis de i det hele tatt virker. Er faktisk en fordel om disse er defekt allerede før man mottar dem, så slipper man å utsette bildene sine for noe som er like trygt som å sitte på en buss kjørt av en ape.

Kjøp Sandisk eller Lexar hos en norsk fotoforhandler. Da er du sikker på at du får ekte vare. Det er litt dyrere enn de ukjente merkene, og litt dyrere enn å kjøpe fra utlandet, men det er ikke snakk om mange kronene lenger. Og det er en rimelig forsikring for at bildene ligger tryggest mulig til du får overført dem til datamaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...