Gå til innhold

Skrapelyd fra sykkel


DagArne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg står å sykler i oppoverbakke så skraper det når jeg tråkker pedalen ned. Tyder det på at jeg må skifte lageret?

Hører ingenting når jeg sitter å sykler, men er belastningen ved å stå å tråkke på høygir den ikke liker.

 

 

Ja, kan være lageret, hvor gammel er denne sykkel? model, hva slags krank-lager er det? mulig lageret må strammes, kan også være pedalen! ;)

Lenke til kommentar
Sykkelen er fra 2005, men har ikke brukt den jevnlig før i år. Det er en Merida sykkel hva slags krank-lager den har vet jeg ikke.

 

pris-"messig" hva ligger sykkelen på?

Det som er mest vanlig med "knirking" er enten at det er slark i kranken, det strammes på forskjellige måter, avhenging av krank-type(split-krank eller vanlig innebygd o.l) evt lageret i pedalen, prøv å la sykkelen stå stille, gjerne inntil vegg eller evt sykkel-stativ om du har, hold fast i ramma, og prøv å dra pedal-"armen"/krank-armen mot deg, altså rikke på den! fram og tilbake, og kjenn om det er slark. Er det slark, må det evt strammes som sagt. det bør taes på nærmeste verksted, med mindre du har litt greie på det! :-) og har verktøyet om nødvendig..

Lenke til kommentar

pris-"messig" hva ligger sykkelen på?

Det som er mest vanlig med "knirking" er enten at det er slark i kranken, det strammes på forskjellige måter, avhenging av krank-type(split-krank eller vanlig innebygd o.l) evt lageret i pedalen, prøv å la sykkelen stå stille, gjerne inntil vegg eller evt sykkel-stativ om du har, hold fast i ramma, og prøv å dra pedal-"armen"/krank-armen mot deg, altså rikke på den! fram og tilbake, og kjenn om det er slark. Er det slark, må det evt strammes som sagt. det bør taes på nærmeste verksted, med mindre du har litt greie på det! :-) og har verktøyet om nødvendig..

 

Sykkelen kosta ca 6000 ny.

Var innom sykkelverkstedet som har tilhold rett rundt hjørnet her da det var ganske stor slitasje på tannhjulene bak også. Fikk de til å se på kranken om den skulle skiftes og skifte kasetten bak,samt stramme å justere litt.Har ikke verktøyet til å gjøre det selv. Så problemet er løst. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...