Gå til innhold

Bedre med konsumprisindeksregulering eller risikofri sparing

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg fikk nylig beskjed av foreldrene mine at jeg har "fått" 50 000 kroner som skal brukes til boligkjøp, når den dagen kommer. Jeg fikk ikke pengene utbetalt, men et papir hvor det stod summen og at den skulle justeres etter konsumprisindeksen.

Så jeg lurer på, rent økonomisk, er det bedre for meg å få pengene utbetalt nå og investere i noe? Jeg skal ikke spekulere eller noe, men risikofrie fond er jo en mulighet. Vil kroneverdien synke så mye at jeg vil sitte med skjegget i postkossa hvis jeg får pengene utbetalt nå tror dere? Regner med at det blir maks 6 år til jeg kjøper meg bolig.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det er idag er risikofri sparing=bankrente lavere enn inflasjonen samt at du har formueskatt i tillegg ved høy nok formue, så med mindre du har kunnskap om investering er KPI-regulert et helt ok alternativ. Om det er dey om 3 år er noe annet, men pdd. er det helt ok, og du tjener ihvertfall ikke noe mer på banksparing.

:)

Lenke til kommentar
Om det er dey om 3 år er noe annet, men pdd. er det helt ok, og du tjener ihvertfall ikke noe mer på banksparing.

¨

Bare for å forsikre meg om at jeg har forstått riktig, grunnen til at du sier at det er bra i dag men kanskje ikke i fremtiden er vel at inflasjonen teoretisk sett kan slakne eller stoppe opp, og at jeg derfor vil oppnå høyere avkastning ved null-risikosparing?

Eller har jeg misforstått noe inni helv ...?:p

Lenke til kommentar

Du har forstått riktig. Differansen mellom inflasjon og sparerente varierer hele tiden og kan være både positiv og negativ. F.eks var bankrenten på ca 7% for ett år siden uten at inflasjonen var på det nivået. Bankrenten er idag ca 3% noe inflasjonen er omtrent også. I tillegg må du beskatte rentegevinster samt formue. Det er derfor du ser oppslag i VG nå for tiden om at det er "gratis" å låne penger.

Lenke til kommentar

Regner med du tenker på BMA (banksparing med aksjeavkastning). Det er på grensen til svindel, siden måten det er bygget opp på gjør at det skal ganske mye til bare å få like stor avkastning som man får i rente. Det var veldig mye om det i mediene i fjor, så de fleste bankene har sluttet å selge det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...