Slabbedasken Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 båndbredden på Radeon 9800 pro er ikke så mye lavere enn NV35 sin (snakker om teoretisk båndbredde, ikke om hva du egentlig sitter med i praksis), men den er litt lavere pga at den har en minneclock på 680 MHz (2x340) mens NV35 har på 850 MHz (2x425 eller 2x450, da 900MHz). Radeon 9800 pro er nok også et veldig godt kjøp, men spørs om det er noe poeng å skulle kjøpe det når komplett osv. ikke får inn Radeon 9800 pro før i juni, når nv35 kommer i butikkene i Juni. Ja du sier noe der, men så er det jo 128 mb versjonene osm kommer i butikkene i slutten av mai/juni da....har ikke hørt om når 256 mb versjonen kommer...(har du hørt noe om den????) nv35 skulle visst være tilgjenngelig på det norske markede rundt midten av juni, men det er jo ingenting som er sikkert da :wink: Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Hvilke kort tror du vil være best da.......ifølge de spesifikasjoner som er kommet ut.....Radeon 9800 pro 256 mb eller nv35........når var det de offisielle benchmark test resultatene kom ut?(Hva er båndbredden til Radeon 9800 pro 256 mb kortet da...har jo de samme spesifikasjonene som nv35 (256 bit og 256 mb osv) Ber deg om å huske på en ting. ATi sin AA-logaritme er regnet som mye bedre enn Nvidia sin. Begge firmaer har 2 varianter av AA, og ATi sin minst systemkrevende gir faktisk bedre bilde enn Nvidia sin mest systemkrevende!. Les tester på [H] og Anandtech for mer om dette. I tillegg vil Nvidia bruke SuperSampling på nv35, i stedenfor MultiSampling, som er det ATi bruker. Dette er den en samme teknikken som gjør nv30 så mye dårligere enn 9700Pro med AA over 4x. ATi er visst også best på 2d-kvalitet. Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 kjøp et 9700 nonpro og kjøp et nytt skjerm kort rundt juletider? Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Så med andre ord er Radeon skikkelig god kvalitet mht spilling og som du sier også i 2d grafikk....... Da vil ve en 256 mb versjon av ATI sin Radeon 9800 pro vere det helt ideellet for meg da om jeg ikke tar helt feil Men det er noe drit å vente så lenge til den skal komme til norge.....den vil bli lansert 15 mai, men i norge ser vi den vel ikke før en mnd etter OM NOEN VET NOE OM ATI RADEON 9800 PRO 256 MB SÅ SEND MEG EN PRIVAT MLD TAR IMOT ALLE TIPS MHT RELEASE OG HVOR DEN KAN FÅES KJØPT MED ÅPNE ARMER Lenke til kommentar
oceana Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 ....det er vel ikke verre enn at du kan kjøre et 128 MB kort først, for deretter å kjøpe et 256 MB når det kommer for fult...Bedre å bruke noen som fungerer litt dårligere enn ønskelig enn at skjermen står ubrukt...Eventuelt kan du godt shippe den til meg, jeg skulle nok greid å misbruke den jeg Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 12. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2003 ....det er vel ikke verre enn at du kan kjøre et 128 MB kort først, for deretter å kjøpe et 256 MB når det kommer for fult...Bedre å bruke noen som fungerer litt dårligere enn ønskelig enn at skjermen står ubrukt...Eventuelt kan du godt shippe den til meg, jeg skulle nok greid å misbruke den jeg Jo men det er litt teit ettersom 256 mb versjonen av RAdeon 9800 pro til ATI blir lansert 15 mai....det vil jo ikke ta så lange tiden før den dukekr opp her i norge heller da....men det er jo INGEN som vet noenting....ingen release dato å gå etter Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 I 1600x1200 med AA må du ha et kort som har 256mb minne,i denne oppløsningen med 128mb er du fri for minne med det samme du slår på AA. Ikke helt, selv med 6xFSAA vil man ha ~30MB av videominne igjen, men det er uansett ikke mye å gå på. Hmm, en ting, dere bommer litt når dere snakker om at antialiasing og anisotropic filtering krever så jevlig mye videominne, det det krever er båndbredde, noe nv30 ikke hadde pga 128-bits minnebus (til tross for 1GHz ramclock...). Husk, videominnet brukes til å lagre midlertidig informasjon, det er båndbredden som overfører det, og selv om det da er mye informasjon som skal behandles i kjernen skal det mye til før videominnet fylles - men båndbredden blir fort utbrukt. Høy oppløsning+FSAA krever også veldig mye videominne. Med 6xFSAA får man en multisample buffer som er på 6xframe+z, i 1600x1200*32 blir det omlag 100MB inkl. framebuffer. båndbredden på Radeon 9800 pro er ikke så mye lavere enn NV35 sin (snakker om teoretisk båndbredde, ikke om hva du egentlig sitter med i praksis), men den er litt lavere pga at den har en minneclock på 680 MHz (2x340) mens NV35 har på 850 MHz (2x425 eller 2x450, da 900MHz). NV35 vil ha ~25% høyere raw båndbredde hvis ryktene stemmer, noe som er en del. Det er ikke så mye tvil om at NV35 vil være en del raskere enn R9800Pro. Dog, kanskje ikke med nogenlunde baseline IQ. Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg har snust litt på nettet for deg slabbedasken; uten resultat, finner ikke engang noen som har, og selger 9800 Pro, selv med 128 mb minne. 256 mb modellen har jeg kun sett på Sapphire sin hjemmeside.Jeg ville prøvd å henge utenfor fabrikken i Taiwan, for så å kjøpe et kort av en utro tjener der :o Seriøst, tror du må vente. Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 I 1600x1200 med AA må du ha et kort som har 256mb minne,i denne oppløsningen med 128mb er du fri for minne med det samme du slår på AA. Ikke helt, selv med 6xFSAA vil man ha ~30MB av videominne igjen, men det er uansett ikke mye å gå på. Hmm, en ting, dere bommer litt når dere snakker om at antialiasing og anisotropic filtering krever så jevlig mye videominne, det det krever er båndbredde, noe nv30 ikke hadde pga 128-bits minnebus (til tross for 1GHz ramclock...). Husk, videominnet brukes til å lagre midlertidig informasjon, det er båndbredden som overfører det, og selv om det da er mye informasjon som skal behandles i kjernen skal det mye til før videominnet fylles - men båndbredden blir fort utbrukt. Høy oppløsning+FSAA krever også veldig mye videominne. Med 6xFSAA får man en multisample buffer som er på 6xframe+z, i 1600x1200*32 blir det omlag 100MB inkl. framebuffer. båndbredden på Radeon 9800 pro er ikke så mye lavere enn NV35 sin (snakker om teoretisk båndbredde, ikke om hva du egentlig sitter med i praksis), men den er litt lavere pga at den har en minneclock på 680 MHz (2x340) mens NV35 har på 850 MHz (2x425 eller 2x450, da 900MHz). NV35 vil ha ~25% høyere raw båndbredde hvis ryktene stemmer, noe som er en del. Det er ikke så mye tvil om at NV35 vil være en del raskere enn R9800Pro. Dog, kanskje ikke med nogenlunde baseline IQ. ATI sa det selv at R9700 med 128 MB minne i 1600x1200 ikke hadde nok til å klare AA,går utifra at de som har gitt ut kortet vet bedre enn oss andre??det var forøvrig Sireric som sa dette på rage3d husker jeg ikke mye feil. :wink: Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 ATI sa det selv at R9700 med 128 MB minne i 1600x1200 ikke hadde nok til å klare AA,går utifra at de som har gitt ut kortet vet bedre enn oss andre??det var forøvrig Sireric som sa dette på rage3d husker jeg ikke mye feil. :wink: Det er vel isåfall tatt litt ut av sammenheng. Har du en link til der han sier det? 128MB er nok til selv 6xFSAA i 1600x1200*32, du kan jo teste det selv Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Hmm, en ting, dere bommer litt når dere snakker om at antialiasing og anisotropic filtering krever så jevlig mye videominne, det det krever er båndbredde, noe nv30 ikke hadde pga 128-bits minnebus (til tross for 1GHz ramclock...). Husk, videominnet brukes til å lagre midlertidig informasjon, det er båndbredden som overfører det, og selv om det da er mye informasjon som skal behandles i kjernen skal det mye til før videominnet fylles - men båndbredden blir fort utbrukt. Uansett, skal du ha det beste er det vel bare å kjøpe nv35 eller Radeon 9800pro (sapphire kommer med 256 mb). GeForce FX 5900 Ultra vil ha 256 DDR-I minne med 256-bits minnebus, så det med den enorme båndbredden det vil ha (teoretisk kalkulert til å ligge på 27,2 GB/s) skal det nok fint klare å kjøre antialiasing. hehe, den "enorme" båndbredden vil være på 13,6 gb/s (referansekortet) Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 ATI sa det selv at R9700 med 128 MB minne i 1600x1200 ikke hadde nok til å klare AA,går utifra at de som har gitt ut kortet vet bedre enn oss andre??det var forøvrig Sireric som sa dette på rage3d husker jeg ikke mye feil. :wink: Det er vel isåfall tatt litt ut av sammenheng. Har du en link til der han sier det? 128MB er nok til selv 6xFSAA i 1600x1200*32, du kan jo teste det selv Fant ikke den linken jeg lette etter(tok for lang tid) men her er noe annet han skrev. "Well, you're most likely running out of video memory. 6x + 16x12 uses almost all the video memory. When adding triple buffer, I'm sure you're out of video memory." Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 12. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg har snust litt på nettet for deg slabbedasken; uten resultat, finner ikke engang noen som har, og selger 9800 Pro, selv med 128 mb minne. 256 mb modellen har jeg kun sett på Sapphire sin hjemmeside.Jeg ville prøvd å henge utenfor fabrikken i Taiwan, for så å kjøpe et kort av en utro tjener der :o Seriøst, tror du må vente. Takker for hjelpen Ser nå at ATI har lansert RAdeon 9800 pro modellen med 256 mb DDR-II minne....... om noen vet om hvor den kan kjøpes (der den kan sendes til norge) så pling i vei (dvs priv mld) :wink: Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Fant ikke den linken jeg lette etter(tok for lang tid) men her er noe annet han skrev. "Well, you're most likely running out of video memory. 6x + 16x12 uses almost all the video memory. When adding triple buffer, I'm sure you're out of video memory." Det er ikke noe jeg har sagt som strider mot dette. 6xFSAA i 1600x1200 bruker opp nesten all video minne. Jeg har ikke nevnt tripple buffering, men det er noe som er sjelden brukt. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg begynner mer og mer å tro at jeg kjøper det billigste, eller det med best bundle dersom prisen er veeeldig lik. Uff....vanskelig å bestemme seg! Dessuten er mange av postene her i forumet skikkelig overlegne og rakker ned å andre som har andre meninger(ond sirkel det der), så jeg tror at jeg kanskje ikke gidder å gjøre annet enn å lese snart... Det finnes viktigere ting i livet enn et grafikkort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg har kjøpt meg en ny skjerm: Formac Gallery 2010 (www.formac.com) jeg fokuserer VELDIG på god skjermkvalitet mht til min 14 000 kroners skjerm Det står da virkelig bare 999$ på websiden. Kjapt omregnet skulle dette bli 6.893 kr med dagens dollarkurs. Legg på 24% skatt, et par hundrelapper i frakt, et par hundrelapper i fortollingsgebyr, og man skulle få ca 8.900kr. Hvordan fikk du det til å bli 14.000 ? PS. AA = Anti Alias. På godt norsk kalles det kantutjevning, og det er i seg selv en meget god forklaring på hvordan AA ser ut på skjermen. Skrå kanter ser jevne og fine ut i stedet for å se ut som de er laget med legoklosser. Uten AA får skrå kanter bittesmå "trappetrinn", der hvert trinn er en pixel. AF, husker jeg ikke i farta, men det får i hvertfall skrå overflater med tekstur til å se "klarere" ut. Uten AF vil de fineste detaljene "smøres sammen" og se tåkete ut. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 AF, husker jeg ikke i farta, men det får i hvertfall skrå overflater med tekstur til å se "klarere" ut. Uten AF vil de fineste detaljene "smøres sammen" og se tåkete ut. AF= Anisotropisk filtrering ... er det bare på skrå overflater da? tror det gjelder generelt jeg.. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Skjermen kostet meg 13600 kr på officeshop.no Formac som jeg ga linken til Sender ikk til Norge og ingen av de andre leverandørene av Formac Gallery skjermer sendte til norge (til og med ikke Frankrike (OMG!!!) så jeg var NØDT å finne den billigste selgeren av skjermen i norge for å få den Tro meg jeg prøvde, men uten hell Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 3D Prophet 9800 Pro Based on the RADEON™ 9800 PRO – the fastest, most visually advanced 3D chipset on the planet – the ultra-powerful 3D Prophet 9800 Pro graphics board features a 256-bit DDR memory interface and 8-pixel pipeline engine for the ultimate in hardcore fragging, 128MB of DDR RAM, Microsoft® DirectX® 9.0, OpenGL® hardware support, incredible core (380Mhz) and Ram (340Mhz DDR) clocks, advanced filtering technologies (Anisotropic Filtering up to X16 and Full Scene Anti-Aliasing up to 6x) for high-quality rendering without a compromise in framerates. As usual, Hercules has developed a set of customized features to exceed gamers’ already high expectations. This technological wonder will definitively transform the gaming experience of demanding users, immersing them in a world of photorealism and visual amazement. Dette er tatt fra Hercules sin hjemmeside..... Vil dette da si at et 128 mb kort kan jøre i 16xAF og 6xFSAA uten problemer???? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Vil dette da si at et 128 mb kort kan jøre i 16xAF og 6xFSAA uten problemer???? I følge herkules: Ja. I praksis kan du nok det på mange spill med unntak av mange av de nyeste. SKal du kjøre de aller siste spillene (Doom III, Unreal 2003, Halflife 2) må du nok redusere oppløsning og/eller AA/AF for å få akspetabel framerate. Bare ta det med en klype salt det produsentene selv skriver. Har du noen gang sett noen som gir negativ omtale av egne produkter, selv om de er helt ræva? Klikk deg f.eks inn på det dårligste kortet du finner og du vil fortsatt kun finne selvskryt om produktet. Finn heller noen uavhengige tester, så finner får du noe å sammenligne med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå