Gå til innhold

FSAA, AA og AF mht skjermkort

Anbefalte innlegg

Har prøvd å sette meg inn i dette men det tar sin tid å fordøye...noen som kan gjøre det litt enklere for meg?

Jeg har kjøpt meg en ny skjerm: Formac Gallery 2010 (www.formac.com)

Dette er en høykvalitets lcd skjerm som jeg skal kjøre i 1600x1200/32

Jeg har betillt inn nye komponenter til ny pc (Asus A7N8X Deluxe, Xp3000+, 2x512 Twin xms cl2 Corsair dual minne, segate 120 gb 8 mb cache, winxp pro osv osv.

Jeg skal ha meg et skjermkort som gir BEST skjermkvalitet og har hørt fra de fleste og har selv vert tilhenger at ATI sine Radeon kort der så valget falt naturlig på Radoen 9800 pro.

Tingen er det at de 128 mb kortene vi har (eller hadde) i norge før ALLE ble utsolgt.......vil 128 mb ram holde til en fremtidig super spill pc? Hørte at 6xFSAA ville sluke minne........så ville 6xFSAA bli synlig bedre enn 4xFSAA med 1600x1200 oppløsning der jeg skal ha AF og AA på max?

Vil det være verdt å vente på en 256 mb versjon så jeg kan kjøre alle "settings" på max så jeg ville få bedre bilde? Verdt ventetiden der jeg har selve pc`en i deler og venter bare på skjermkortet.......

Prisen er ingen problemer her da (til en viss grad selvfølgelig)

Er det noen gode webshoper i utlandet som selger 256 mb versjonen til ATI sin Radeon 9800 pro som shipper til norge og er til å stole på (sender i postoppkrav???)

Stor forskjell på 128 mb og 256 mb verdt å vente på 256 mb versjonen for bedre utnyttelse i spill osv???????

Litt mange spørsmål her, men håper fremdeles på svar......vi lsitte her klistret å suge til meg all informasjonen jeg kan få :wink:

Takker for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du fått prøvd skjermen enda?

Nop mitt gamle skjermkort har ikke DVI inngang så jeg har en MEGA KICKASS SKJERM jeg ikke får brukt :(

Og jeg har hørt at Nvidia sine Geforce FX kort(5900) har bedre ytelse med ikke så bra Skjermkvalitet som Radeon kortene til ATI..... jeg fokuserer VELDIG på god skjermkvalitet mht til min 14 000 kroners skjerm :yes:

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal kjøre max på alt (6xFSAA 8x AA og 16x AF) da er vel Radeon 9800 pro kortet med 128 mb litt i minste laget.............eller hva?

Ja du har helt rett i det,det blir for lite med 128 Mb minne.

Men det er så teeeeeeit å venmte på de 256 mb kortene.....butikkene i norge er så utrolig treig med å få in ndisse kortene og det ser ikke ut som om det er noen som vet om en GOD og BRA butikk i utlandet som selger disse 256 mb kortene :(

Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg har lest så er 128mb nok til 1600*1200 men du vil selvsagt dra nytte av 256mb og det er jo selvsagt mye mere fremtidsrettet enn 128.

Du husker sikkert da alle sa at 64mb var mer enn nok på skjermkort, men det viste seg at faktisk det var ganske lurt med 128mb for å få mest ut av di nyeste spillene...

Lenke til kommentar
Ut ifra det jeg har lest så er 128mb nok til 1600*1200 men du vil selvsagt dra nytte av 256mb og det er jo selvsagt mye mere fremtidsrettet enn 128.

Du husker sikkert da alle sa at 64mb var mer enn nok på skjermkort, men det viste seg at faktisk det var ganske lurt med 128mb for å få mest ut av di nyeste spillene...

I 1600x1200 med AA må du ha et kort som har 256mb minne,i denne oppløsningen med 128mb er du fri for minne med det samme du slår på AA.

Lenke til kommentar

Har du en grei forklaring på hva alt dette gjør...?

Hva er det som gjør AA så bra...eller AF ....

Hva er det som gjør at AA trenger så mye minne osv? fint med litt forklaring :yes:

Vet at FSAA = fjerning av kanter osv men hadde vært kjekt å kunne sette seg litt inn i spesifikasjonene.....men tror nok at jeg må ha meg en 256 mb kort for det hadde vært litt kjipt å slite med grafikken med så dyr skjerm som jeg har kjøpt meg der kun det beste er godt nok :shrug:

Lenke til kommentar

Sto mass ejeg ikke skjønte så mye men fikk med meg at den var viktig så jeg regner med å fyre den på maks (16x max??) og da trengs det vel 256 mb minne for å kunne kjøre stabilt sammen med 6xFSAA og max AF.

apollox sa at Radeon kortene er kjent for å ha best skjermkvalitet i motsetning til Nvidia og Gefoce som satser på mer hastigehet e.l....stemmer dette med andres erfaringer eller er nv35 kankje snupunktet til Geforce?

Lenke til kommentar

Hmm, en ting, dere bommer litt når dere snakker om at antialiasing og anisotropic filtering krever så jevlig mye videominne, det det krever er båndbredde, noe nv30 ikke hadde pga 128-bits minnebus (til tross for 1GHz ramclock...).

Husk, videominnet brukes til å lagre midlertidig informasjon, det er båndbredden som overfører det, og selv om det da er mye informasjon som skal behandles i kjernen skal det mye til før videominnet fylles - men båndbredden blir fort utbrukt.

Uansett, skal du ha det beste er det vel bare å kjøpe nv35 eller Radeon 9800pro (sapphire kommer med 256 mb).

GeForce FX 5900 Ultra vil ha 256 DDR-I minne med 256-bits minnebus, så det med den enorme båndbredden det vil ha (teoretisk kalkulert til å ligge på 27,2 GB/s) skal det nok fint klare å kjøre antialiasing.

Lenke til kommentar

Hvilke kort tror du vil være best da.......ifølge de spesifikasjoner som er kommet ut.....Radeon 9800 pro 256 mb eller nv35........når var det de offisielle benchmark test resultatene kom ut?

(Hva er båndbredden til Radeon 9800 pro 256 mb kortet da...har jo de samme spesifikasjonene som nv35 (256 bit og 256 mb osv) :shrug:

Lenke til kommentar

båndbredden på Radeon 9800 pro er ikke så mye lavere enn NV35 sin (snakker om teoretisk båndbredde, ikke om hva du egentlig sitter med i praksis), men den er litt lavere pga at den har en minneclock på 680 MHz (2x340) mens NV35 har på 850 MHz (2x425 eller 2x450, da 900MHz).

Radeon 9800 pro er nok også et veldig godt kjøp, men spørs om det er noe poeng å skulle kjøpe det når komplett osv. ikke får inn Radeon 9800 pro før i juni, når nv35 kommer i butikkene i Juni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...