Gå til innhold

Windows 7 E betyr trøbbel

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri likt IE noe særlig, og har brukt Netscape i internettes barndom før jeg brukte en veldig kort periode med IE før jeg hoppet over til Opera og Firefox.

Mac OS har jo innebygget Safari, og Google sin nye OS vil helt sikkert ha Chrome installert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, det er tydeligvis at denne debatten engasjerer og det er vel og bra. Men vær så vennlig, fokuser på sak og ikke person folkens. Ikke prøv og undergrav meningsmotstander, det er usaklig og uredelig. Vær så vennlig og hev dere over det, så slipper vi å leke pekefingerleken.

Et tips er å unngå formuleringer med ordet "du". :)

Så håper jeg alle våre eminente bidragsytere til debatten gjør sitt ytterste for å etterleve dette og gir oss en debatt så gjennomsyret av saklighet at den vil skinne opp det store Internet i lang tid som kommer.

Reaksjon på moderering kan forøvrig gjøres på pm eller e-post til [email protected], men ikke i denne tråden (vi kaprer den ikke til å diskutere slik).

Og vi forsøker igjen. Om man ønsker å diskutere hverandre så er ikke dette det rette stedet. Vær nå så vennlig.

Lenke til kommentar
QUOTE(Simen1 @ 17/07-2009 : 15:43)

Hvordan i huleste har Microsoft klart å hjernevaske folk så mye at folk forsvarer Microsofts rett til å drive maktmisbruk mot dem?

Hvordan i huleste har du klart å hjernevaske deg så mye at du er villig å kalle meg hjernevasket fordi jeg kanskje forsvarer et produkt j jeg har betalt for å bruke?

Og hvis jeg liker det produktet så må det være vel greit for meg? For noen må vel der ute liker det de får og de klarer å utnytte produktet til det er ment for?

Hvis du derimot er så bekymret for meg, så kan DU vel kontakte direkte forbrukerrådet eller EU for å redde meg?

Men for faen helvete, ikke definerer meg offentlig som hjernevasket og misbrukt

Jeg er et av de mange ansiktene der ute som du angriper, fordi jeg enkelt kan lese det du skriver, men dessverre må loge meg inn for å forsvare..

Lenke til kommentar
Jeg er et av de mange ansiktene der ute som du angriper, fordi jeg enkelt kan lese det du skriver, men dessverre må loge meg inn for å forsvare..

Det er helt vanlig her i forumet, dessverre. Enkelte klarer ikke holde seg for gode til å måtte karakterisere de som er 100% enige med alle mulige kreative og nedlatende karakteristikker. Retningslinjene for forumet gjelder åpenbart ikke for alle. :)

Lenke til kommentar
QUOTE(Simen1 @ 17/07-2009 : 15:43)

Hvordan i huleste har Microsoft klart å hjernevaske folk så mye at folk forsvarer Microsofts rett til å drive maktmisbruk mot dem?

Hvordan i huleste har du klart å hjernevaske deg så mye at du er villig å kalle meg hjernevasket fordi jeg kanskje forsvarer et produkt j jeg har betalt for å bruke?

Og hvis jeg liker det produktet så må det være vel greit for meg? For noen må vel der ute liker det de får og de klarer å utnytte produktet til det er ment for?

Hvis du derimot er så bekymret for meg, så kan DU vel kontakte direkte forbrukerrådet eller EU for å redde meg?

Men for faen helvete, ikke definerer meg offentlig som hjernevasket og misbrukt

At du ønsker å bruke IE er helt greit, det er det ingen som nekter deg. Det er en fri verden. Ingen skal noensinne nekte deg å bruke Windows, IE eller andre produkter så lenge de er innenfor norsk og europeisk lovgivning.

Det med lovgivningen er en del av problemet. Microsoft, med sitt nær totale monopol på operativsystemer, har siden IE6(?) sine dager "gitt med" nettleseren sin til de som har kjøpt Windows. Greit nok, sier kanskje du, men problemet er at det er flere aktører i nettlesermarkedet som da aldri får sjansen til å hevde seg fordi mennesker er late av natur. Hvis Microsoft leverer Windows med IE, vil nok Ola & Kari aldri tenke over at det kanskje finnes bedre nettleseralternativer som er tryggere, raskere og har funksjoner de skulle likt å hatt, men ikke vet at finnes. EUs dom tvinger forbrukerne til å ta et valg. Vil du ha IE, Firefox eller en annen nettleser? Det er ikke et vanskelig valg. Er du usikker, velger du IE. Vil du prøve noe annet, vær så god.

Hva skjedde med utviklingen av IE når Firefox begynte å vokse? Jo, den skjøt fart. Plutselig kom de med ny design, faner, et enklere brukergrensesnitt. Konkurransen fra Firefox, Opera og Chrome tvinger MS til å lage en bedre nettleser, noe som igjen tvinger utfordrerne til å forbedre sine nettlesere enda mer, osv. Alle skjønner tegninga her. Når så EU nekter Microsoft å misbruke OS-monopolet sitt til å fremme sin egen nettleser, blir konkurransen enda hardere. Nå blir det plutselig aktuelt for Opera, Firefox og Chrome å bli den forhåndsinstallerte nettleseren, og da kan du banne på at de vil jobbe enda hardere for å vinne markedsandeler. Resultatet blir at samtlige nettlesere blir bedre og at brukermassen fordeles utover på forskjellige nettlesere. Dette har et annet positivt aspekt også: Jo færre brukere, jo mindre attraktivt blir det å utvikle skadelig programvare for hver enkelt nettleser.

Det Simen1 og mange andre her stiller spørsmålstegn ved, er hvorfor i alle dager folk kjemper for at Microsoft skal få fortsette med ulovlighetene sine, ødelegge for sunn konkurranse og senke utviklingen av Internett? Det er ingen som kaller noen hjernevasket fordi de ønsker å bruke IE, Windows eller noe annet. Ordet hjernevasket kommer først frem når man vil sloss for at andre folk ikke skal ha den valgfriheten EU ønsker å gi dem.

Lenke til kommentar

hvis man ikke forstår hvorfor fol vilk forsvare Microsoft så er det noen moment de ikke har fått med seg selv om jeg har nevnt dem flere ganger.

det er de som ikke bryr seg om krangelen mellom EU og Microsoft som vil forsvar det produktet de har kjøpt ( Windows + IE). det er ret og slett interessert i at produktet funger. her skal ingen komme å rote det til.

at det er Microsoft som her gjort det spiller ingen rolle . det var EU som satte det hele i gang.

at Eu ikke gjorde det før kan ha mye å si her .

hvis man ser lit helt fra begynnelsen så er det vanskelig å kunne dømme Microsoft.

nå skriver jeg det jeg vet så noen får krigere meg vist det er galt .

på den tiden var det en nettleser: nettscape. den måtte bestilles eller lastes ned.

men ingen (= svært få) hadde linjer som man kunne bruke til dette.

man måtte jo betale for den

så kom Microsoft med IE som kom sammen med Windows.

på den tiden var den bra nokk og ingen ville betale for noe som ikke ga noe bedre surfe opplevelse.

jeg tror heller ikke det var så veldig mange som hadde tatt i bruk nettet da

visse beskyldninger mot Microsoft går på at det prøvde å stoppe nettscape som til slutt måtte netscape gi opp. for meg som ikke vet mere fremstår det bare som to konkurrenter der Microsoft var den sterkeste

når de andre nettleserne kom har jeg ikke fått med meg.

da var IE alene på markedet for en stund.

når andre selskap forsøkt å komme med nettlesere så hevdes det at de ble kneblet av Microsoft.

nå har likevel enkelte av selskapene overlevd og søker hjelp av EU.

siden Microsoft fikk hjelp av operativsystemet så er det noen som mener at de aldri skulle ha laget noen nettleser.

de hadde nok bare kjøpt opp netscape eller et annet selskap i stedet.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Det er ingen som kaller noen hjernevasket fordi de ønsker å bruke IE, Windows eller noe annet. Ordet hjernevasket kommer først frem når man vil sloss for at andre folk ikke skal ha den valgfriheten EU ønsker å gi dem.

Der har du sakens kjerne! :thumbup:

Lenke til kommentar

Igjen:

Det er -ingen- som nekter Windowsbrukere å bruke IE med W7E. Hvis man på død og liv vil ha det, regner jeg med at det bare er å smelle opp Legg til/Fjern programmer, huke av for at man ønsker å installere/aktivere IE og så surfe i vei. Det er ingen brukere som blir fratatt noe som helst. Det eneste det gjør er å tvinge forbrukere til å ta et valg.

Å argumentere med at "folk ikke bryr seg" holder ikke vann. Folk bryr seg, det ser vi jo bare av debatten her inne og alle de forskjellige meningene. Dessuten, sett at majoriteten av brukere ikke bryr seg, betyr det da at vi som bryr oss bare skal la det skure og gå? For eksempel klarer jeg ikke helt å engasjere meg tumultene i Iran eller Kina, og jeg er sikker på at ca halvparten av norges befolkning ikke bryr seg om hvordan det går. Betyr det at vi skal begynne å messe om at ingen trenger å bry seg? Bare la det gå sin gang, la tusener av mennesker dø, bli kastet i fengsel, se sine kjære bli torturert og mishandlet? Det har jo strengt tatt ikke så mye å si for meg eller deg, har det vel? Heldigvis er ikke alle som meg, det er millioner av mennesker som gjør alt de kan for å støtte de som kjemper mot undertrykkerne i landet. Folk kjemper for å øke bevisstheten til oss andre, regjeringer kjemper for å få inn nødvendig hjelp til de trengende etc. Uten at jeg skal dra dette så mye lenger - ser du hvorfor argumentet med at "folk ikke bryr seg, så hvorfor gjøre noe med det" ikke holder mål?

(Det blir kanskje litt drøyt å sammenligne folkemord med nettlesere, men håper ingen tar seg nær av det.)

Lenke til kommentar
EU mener at man skal ha mange valg her, men vil folk det egentlig ?

det er også et valg å ikke ville ha andre alternativer ?

Enig med deg der, jeg syns EU bør permbanne alle andre TV-kaneler enn NRK1. Alle valgmulighetene bare forvirrer :(

Skulle bare hatt én bilmodell også, Trabanten var genial sånn sett.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
men vil folk det egentlig ?

Ja. Until det blir konkuranse i det minste, når inget OS står med større markeds andel på desktopen en 40%. Da er det fritt frem for ingen har nok makt.

Dra dennne stråmannen en annen plass, vi har allerede sagt det.

Lenke til kommentar

Frivillig tvang altså? Eller "fucking for virginity" som de sier på andre siden av dammen. :p

Kim Jong-il er en ivrig tilhenger av prinsippet frivillig tvang. Folket elsker han i følge landets egen TV-kanal. Du står antagelig fritt til å flytte dit hvis du vil, men ikke krev at oss med andre meninger skal gjøre det samme er du snill.

Lenke til kommentar
EU mener at man skal ha mange valg her, men vil folk det egentlig ?

Mange mennesker nekter å kjøpe Tine melk. Mange folk nekter å kjøpe pils fra Ringnes. Mange folk kjøper ikke mat fra Prior. De velger andre produkter, produkter de liker og støtter av ulike grunner. Det hindrer ikke majoriteten av befolkningen å kjøpe de produktene. Alle er happy fordi de får det de vil ha, eller får det de trenger for å bli mett. Noen fordi de får kjøpt Q-melk, andre fordi de får kjøpt melk, samme hvilken leverandør det kommer fra.

Tenk deg nå om Tine, Ringnes eller Prior hadde hatt så stor markedsmakt at de kunne kvele motstanderne. De sponset butikkene som ville føre produktene deres, og nektet å selge produktene sine til butikker som ville ha konkurrerende varer i tillegg. Altså, alle vet jo at melk fra Q-melk eller Tine er det samme, så hvorfor ikke bare føre Tine, da? Koster det samme, smaker det samme, og Tine gir oss penger for å selge produktene deres. Flott! ..eller? Hva da med de som av en eller annen grunn ikke ønsker å handle Tines produkter?

Dersom noen uansett ikke vil bry seg med å velge aktivt, vil de nok heller ikke bry seg om de må bruke IE, Firefox eller Chrome heller. Så ja, det er et valg å la være å velge og bare go with the flow. Men om noen ønsker det, skal ikke det hindre andre i å ta et aktivt valg.

Lenke til kommentar
Jeg argumenterer hele tiden saklig mot Microsofts oppførsel, ikke mot selskapet for deres merkenavn.

Nei, det gjør du ærlig talt ikke. Dine innlegg oversvømmes av personangrep, mer eller mindre ufine karakteristikker av de som ikke er 100% enige med deg, og trollebeskyldninger. På tide at også du begynner å følge de retningslinjene som gjelder. Skjerp deg.

Når det gjelder selve saken:

Som sagt mange ganger er jeg glad vi har en konkurranselovgiving som forsøker å hindre at enkelte selskaper misbruker sin markedsmakt. (Og jeg mener også EU har fått det de har bedt om og fått den mulighet for konkurranse gjennom det valget MS har gjort. Det har også EU selv bekreftet i all hovedsak).

Samtidig er det bare dypt uredelig og latterlig å påstå at de som er /uenige/ er hjernevasket. Det er fullt mulig å argumentere for at konkurranselovene er for strenge slik de er utformet per i dag uten å dermed være hjernevasket av MS. Det er et generelt problem i forumet her (og mange andre steder): Hvis du ikke er 100% mot alt MS gjør er du enten kjøpt og betalt eller hjernevasket.

Lenke til kommentar

jeg bare sjekket stemningen og dere gikk på den.

man vet jo ikke hvordan man får IE når en kjøpe ny pc med Windwos 7

om butikken leger den med eller man må laste den ned .

jeg tror nok at det finnes dem som blir skuffet ( og kanskje sinte ) hvis de ikke finner IE på den nye pcen sin

hvis de i tillegg ikke er interessert i saken bryr de seg heller ikke.

det er slike personer som blir iritert både på Microsoft og Eu.

ikke fordi EU forsøker å ordne opp men fordi saken har tatt den veien den har

de har fått et produkt som ikke tilfredsstiller forventningene.

de fleste her lurer nok på hvor har e tatt veien hen.

det er det som iriterer

Lenke til kommentar
Det er ingen som kaller noen hjernevasket fordi de ønsker å bruke IE, Windows eller noe annet. Ordet hjernevasket kommer først frem når man vil sloss for at andre folk ikke skal ha den valgfriheten EU ønsker å gi dem.

Der har du sakens kjerne! :thumbup:

Det er fullt mulig å diskutere den påstanden og være uenig i den uten å dermed være "hjernevasket". (Hvis man leser enkelte av disses innlegg over tid kan man jo lure på hvem som /egentlig/ er hjernevasket).

Man kan godt argumentere for at andre folk /har/ den valgfriheten allerede. Akkurat som en matvareprodusent kan argumentere for at jeg /har mulighet/ til å velge konkurrentens varer ved å gå i en annen butikk, så fremt denne andre butikken er lett tilgjengelig. Det er vanskelig å påstå at det å installere en annen nettleser ikke er lett tilgjengelig.

Jeg er selv (utrolig at man må understreke det hver gang for å unngå ulike beskyldninger) glad for at vi har en relativt streng konkurranselovgiving men argumentet over viser hvor latterlige og urimelige disse "hjernevask"-påstandene er.

Lenke til kommentar
Jeg argumenterer hele tiden saklig mot Microsofts oppførsel, ikke mot selskapet for deres merkenavn.

Nei, det gjør du ærlig talt ikke. Dine innlegg oversvømmes av personangrep, mer eller mindre ufine karakteristikker av de som ikke er 100% enige med deg, og trollebeskyldninger. På tide at også du begynner å følge de retningslinjene som gjelder. Skjerp deg.

Når det gjelder selve saken:

Som sagt mange ganger er jeg glad vi har en konkurranselovgiving som forsøker å hindre at enkelte selskaper misbruker sin markedsmakt. (Og jeg mener også EU har fått det de har bedt om og fått den mulighet for konkurranse gjennom det valget MS har gjort. Det har også EU selv bekreftet i all hovedsak).

Samtidig er det bare dypt uredelig og latterlig å påstå at de som er /uenige/ er hjernevasket. Det er fullt mulig å argumentere for at konkurranselovene er for strenge slik de er utformet per i dag uten å dermed være hjernevasket av MS. Det er et generelt problem i forumet her (og mange andre steder): Hvis du ikke er 100% mot alt MS gjør er du enten kjøpt og betalt eller hjernevasket.

Les det som står i sitatfeltet på innlegg #168, er du snill.

Jeg har fremdeles til gode å se noen som har kommet med saklige og gode argumenter for at Microsoft skal få fortsette som de har gjort. "OMG dette er jo MS sitt produkt de burde få gjøre hva de vil, lzm. Folk bryr seg ikke likevel, lzm" holder strengt tatt ikke mål.

Lenke til kommentar
Les det som står i sitatfeltet på innlegg #168, er du snill.

Det har jeg gjort, og svart på og uten at det endrer på noe av det jeg skrev i mitt innlegg.

Jeg har fremdeles til gode å se noen som har kommet med saklige og gode argumenter for at Microsoft skal få fortsette som de har gjort. "OMG dette er jo MS sitt produkt de burde få gjøre hva de vil, lzm. Folk bryr seg ikke likevel, lzm" holder strengt tatt ikke mål.

Så får du argumentere for /hvorfor/ dette ikke holder mål da, og ikke komme med slike latterlige påstander om "hjernevask". Det er fullt mulig å argumentere for at folk /har/ den valgfriheten allerede i dag (på nettleserområdet).

Lenke til kommentar
Så får du argumentere for /hvorfor/ dette ikke holder mål da, og ikke komme med slike latterlige påstander om "hjernevask". Det er fullt mulig å argumentere for at folk /har/ den valgfriheten allerede i dag (på nettleserområdet).

Tja, vi(anti-MS som noen kaller oss) har 1-2 gode grunner. "hjernevask" er en kommentar på den blinde barbarhorden som forsvarer MS uten noe good grunn eller bare spytter i tråden.

Så hva er ditt argument mot at MS burde bøye seg for EU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...