Gå til innhold

Windows 7 E betyr trøbbel

Anbefalte innlegg

Maktmisbruk eller ei. Den klare tale om hva folk ønsker kommer først når vi ser hvor mange som kjøper E utgaven. Vil alle motstandere her kjøpe E utgaven? Eller er man litt hyklerisk og kjøper den vanlige.

Da tenker jeg ikke på rene Linux brukere.

For å støtte saken er man i det minste nødt til å kun kjøpe E utgaver av Win7.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maktmisbruk eller ei. Den klare tale om hva folk ønsker kommer først når vi ser hvor mange som kjøper E utgaven. Vil alle motstandere her kjøpe E utgaven? Eller er man litt hyklerisk og kjøper den vanlige.

Så vidt jeg husker skiller vel E-saken seg fra N-saken i det at MS må levere en IE-fri versjon av Windows til maskinprodusentene, slik at de må ta et aktivt valg om de vil bruke IE eller noe annet? Dersom alle de store produsentene som opptrer i Europa er nødt å føre E-versjonen blir nok saken ganske annerledes, for det betyr at -alle- som kjøper en maskin med 7 i europa faktisk kjøper E. Jeg vet ihvertfall at ee som kjøper maskin nå og får gratis oppgradering til 7 får en versjon av 7 som ikke inkluderer IE..

Lenke til kommentar
EU :nei:

Kan du forklare hva det der tilfører diskusjonen?

Ikke det? Prøv nå å bidra med litt sakligheter neste gang. (Ja, jeg er lei de mange innleggene som ikke bidrar med noe som helst i noen retning)

Enig, og diskusjoner rundt hva olga gjør i butikken eller med kjente blir i samme leia.

cmyrland:

Alle som kjøper Vista nå med Win7 oppgradering får Win7 E? Hmm og dette er kjøperne informert om?

Lenke til kommentar

Meget misvisende tekst, det burde stått "til E utgaver" og ikke som mindre synlig "liten" tekst lengst ned. Det virker nesten som de er redde for å fortelle kunder at de ikke får en "full" utgave av produktene.

Høsten 2009 lanseres Microsofts nye operativsystem Windows 7.

Om du kjøper en bærbar eller stasjonær PC hos Elkjøp mellom 26. juni og 31. desember 2009, som har Windows Vista Home Premium, Windows Vista Business eller Windows Vista Ultimate, vil du kunne oppgradere til Windows 7 når dette blir lansert høsten 2009.

Bestillingen av oppgraderingen kan gjøres allerede nå på produsentens hjemmeside.

Selve oppgraderingen er gratis, men det tilkommer administrasjonsgebyr og leveringsomkostninger. Dette er nærmere spesifisert på produsentens hjemmeside. Du finner link til de ulike produsenters hjemmesider lengre ned på denne siden.

Ved å oppgradere til Windows 7 vil du få tilsvarende versjon og samme språk som versjonen av Vista det oppgraderes fra. Se oversikten nedenfor

Fra Windows Vista® Home Premium til Windows® 7 Home Premium missvisende

Fra Windows Vista® Business til Windows® 7 Professional missvisende

Fra Windows Vista® Ultimate til Windows® 7 Ultimate missvisende

Oppgraderingsprogrammet gjelder kun fra:

- Windows Vista Home Premium

- Windows Vista Business

- Windows Vista Ultimate

Nyttig å tenke på ved installasjon av oppgraderingen:

• Husk å ta backup av all programvare du har liggende på din pc, og alle andre viktige data

• Installasjonen som gjennomføres ved oppgraderingen er en ”clean install” (alle installerte programmer på din pc vil bli avinstallert)

• Det kan ikke byttes til annet språk (du får automatisk samme språk som du har hatt i Windows Vista

• Dine dokumenter og innstillinger (under C:\Users) blir med i Windows 7 installasjonen

• Alle programmer må installeres på nytt i etter at Windows 7 er installert

• Internett Explorer 8 er ikke inkludert i oppgraderingen. Lagre din favorittnettleser før oppgraderingen og installer denne etter oppgraderingen. Liten tekst skjult godt nederst, som heller ikke sier klart og tydelig at det er E utgaven som har egne produktnavn. Det burde også inneholdt en forklaring om hva E utgaver er og hvorfor de finnes!

:thumbdown:

Dette synes jeg er på grensen til villedende markedsføring fra Elkjøp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre i det hele tatt. Dette er vel egentlig griseenkelt, MS gjør heller hverdagen sur for sine kunder enn å åpne markedet for nettlesere. Er det egentlig noen andre måter å se dette på? Jeg synes det høres helt greit ut, MS skyter seg bare i foten. Folk har i årevis funnet seg i å bli tatt bakfra av MS, dette føyer seg antagelig bare fint inn i rekken. I et fungerende marked ville slikt vært selvmord. Å sitte her å sutre over dette, og bli sur på EU synes jeg er helt latterlig (sikter naturligvis ikke til deg).
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å installere IE jeg når jeg installerer W7!

Til daglig bruker jeg utelukkende Opera og Firefox/Mozilla og IE i visse tilfeller når sider er formattert spesielt til denne.

Så jeg bruker 3 nettlesere, går så bra så!

mvh

Lenke til kommentar
slike personer trenger til og med hjelp for å få tak i kurset.

problemet er at det tør ikke å prøve selv , selv om de blir fortalt av kurset ( programmet som kjører ) hvordan de skal gjøre det . ofte så hører du de si "kan ikke du vis meg ..."

så vit jeg kan se så er de butikken som kan tilby kurs også i mindre tall.

av de bøkene jeg vet om så er de mest rett mot Microsoft og deres programmer.

andre kurs er alt for dyre til at en vanlig person er villig til å betale det . de er neppe heller bare beregner på nettlesere.

det kursen jeg har sett man kunne ta har bare vær beregnet for IE.

Og denne personen kjenner selvfølgelig ingen som kan hjelpe henne, og på grunn av disse tilfellene med evneveike data-analfabeter som ikke kjenner en eneste person med logisk sans nok til å forstå forskjellene/likhetene mellom de forskjellige nettleserne burde MS få lov til å fortsette med maktmisbruket sitt?

alle butikken burde kunne hjelpe henne. det burde være kurs i alle nettleser slik at man slipper disse situasjonene.

uansett så tror jeg ikke at et kurs eller flere hjelper så mye

problemet som jeg sikter til er at noen få ikke tør å bruke dataen slik at de lære seg å bruke den.

i tillegg så har de en dårlig holdning til det

"jeg har gjort det på denne måten og da skal ingen komme å forteller meg noe annet. Du har bare å fikse det "

her er det like greit å installere IE så er man ferdig med det.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de slutte å selge produket, når det selger som varmt hvetebrød i versjoner uten pålegget fra EU? EU blir stående igjen som en vits så lenge folket i EU ikke kjøper E utgaven.

EU har ikke engang folket bak seg. Så det er nok sterk ønsketenkning at MS i det hele tatt ville vurdert å modifisere OSet i den grad når E utgaven neppe kommer til å selge noe særlig.

Hvor mange her tror E utgaven vil synes i særlig grad på salgstallene? Hvor mange ville kjøpt en PC med Win7 om de ble påtvunget E utgaven pga. EU? Ville man likt det om EU ga alle OEM leverandører pålegg om å selge kun E utgaven med sine maskiner?

EU blir stående igjen som en vits fordi Microsoft gjør alt de kan for å skape opposisjon mot EUs konkurranseforbedrende tiltak. At Microsoft klarer å skape en nevneverdig opposisjon i folket tyder på hvor til de grader de har klart å hjernevaske folk. MS fremstiller det som EU gjør Windows vanskeligere for folk flest. Realiteten er at EU prøver så godt de kan å gjøre det enklere og bedre for folk flest, mens Microsoft i stor grad klarer å legge skylden på EU for at de selv har en rotete kode og gjør ting så brukerfiendtlig som mulig. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk lar seg lure så til de grader av Microsoft. Hvordan i huleste har Microsoft klart å hjernevaske folk så mye at folk forsvarer Microsofts rett til å drive maktmisbruk mot dem?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de slutte å selge produket, når det selger som varmt hvetebrød i versjoner uten pålegget fra EU? EU blir stående igjen som en vits så lenge folket i EU ikke kjøper E utgaven.

EU har ikke engang folket bak seg. Så det er nok sterk ønsketenkning at MS i det hele tatt ville vurdert å modifisere OSet i den grad når E utgaven neppe kommer til å selge noe særlig.

Hvor mange her tror E utgaven vil synes i særlig grad på salgstallene? Hvor mange ville kjøpt en PC med Win7 om de ble påtvunget E utgaven pga. EU? Ville man likt det om EU ga alle OEM leverandører pålegg om å selge kun E utgaven med sine maskiner?

EU blir stående igjen som en vits fordi Microsoft gjør alt de kan for å skape opposisjon mot EUs konkurranseforbedrende tiltak. At Microsoft klarer å skape en nevneverdig opposisjon i folket tyder på hvor til de grader de har klart å hjernevaske folk. MS fremstiller det som EU gjør Windows vanskeligere for folk flest. Realiteten er at EU prøver så godt de kan å gjøre det enklere og bedre for folk flest, mens Microsoft i stor grad klarer å legge skylden på EU for at de selv har en rotete kode og gjør ting så brukerfiendtlig som mulig. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk lar seg lure så til de grader av Microsoft. Hvordan i huleste har Microsoft klart å hjernevaske folk så mye at folk forsvarer Microsofts rett til å drive maktmisbruk mot dem?

kort og god fordi folk ikke bry seg hva som skjer.

de er vant med MS sine produkter og når handlingen til EU gjør at produktet blir dårligere så blir folk forbannet

det har visse paralleller med streik . når noen streiker så blir alltid 3-dje part rammet.

du ville også ha blir forbanet hvis noen hindrer deg i å bruke de produktene eller tjenestene du til vanlig bruker .

enda verre hvis du er avhengig av et bestem produkt eller tjeneste.

her har ikke EU gjort så veldig god jobb. siden de faktisk tillater MS å gjør det på den måten de gjør det.

Lenke til kommentar

Så alle som ikke kjøper Windows 7 E men den vanlige utgaven med IE8 er hjernevaskede? Da ønsker jeg å se kvittering fra alle i dette forumet som har kjøpt Windows 7. Jeg er ikke enig i det utsagnet. At Microsoft gjør seg vanskelige mot slike pålegg er da en selvfølge, de er da ikke idioter, de driver business på høyt nivå og lar seg ikke diktere.

Dette betyr ikke at jeg er enig i eller liker hva MS gjør, det er bare forståelig at de handler slik og at EU er avhengig av bred og handlekraftig støtte i folket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre i det hele tatt. Dette er vel egentlig griseenkelt, MS gjør heller hverdagen sur for sine kunder enn å åpne markedet for nettlesere. Er det egentlig noen andre måter å se dette på? Jeg synes det høres helt greit ut, MS skyter seg bare i foten. Folk har i årevis funnet seg i å bli tatt bakfra av MS, dette føyer seg antagelig bare fint inn i rekken. I et fungerende marked ville slikt vært selvmord. Å sitte her å sutre over dette, og bli sur på EU synes jeg er helt latterlig (sikter naturligvis ikke til deg).

Det er klart det er relevant for saken til EU om folket støtter deres protest mot MS ved å kun kjøpe E utgaven. Det vil signalisere at folket står bak EU i deres krav og at "folket har talt". Det er lett å sitte i tekniske fora og sutre mot MS om man ikke følger opp med handling.

Det at folk ikke kjøper E utgaven betyr ikke at de er 100% fornøyd med hva MS foretar seg eller fornøyd med taktikken mot EU kravene, det betyr enkelt og greit at de forstår at det må hardere lut til samt handlekraftig støtte i folket for å endre strategier hos MS.

Derimot så håper jeg jo at alle som er sterkt i mot MS i denne saken sørger for å kun kjøpe E utgaver til seg og alle sine kunder. Men vil det skje :hmm:, hva sier dere?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
kort og god fordi folk ikke bry seg hva som skjer.

Som sagt tidligere, folk bryr seg. På verdensbasis har ca 30% har aktivt valgt Firefox fremfor IE. Av de 60% som bruker IE så er det nok også mange som bryr seg. Noen vil ha IE, noen vil ha Firefox, noen vil ha andre alternativer, noen vil bytte men får ikke lov eller vet ikke hvordan og noen bryr seg ikke. Den sistnevnte gruppen er antagelig ganske liten. I hvert fall betydelig mindre enn IEs 60% markedsandel.

de er vant med MS sine produkter og når handlingen til EU gjør at produktet blir dårligere så blir folk forbannet

Siden du har fulgt med i tråden så har du nok fått med deg at EU ikke gjør Microsofts produkter dårligere. Det er det Microsoft selv som står for. Stikk i strid med EUs ønske.

Lenke til kommentar

Ok, det er tydeligvis at denne debatten engasjerer og det er vel og bra. Men vær så vennlig, fokuser på sak og ikke person folkens. Ikke prøv og undergrav meningsmotstander, det er usaklig og uredelig. Vær så vennlig og hev dere over det, så slipper vi å leke pekefingerleken.

Et tips er å unngå formuleringer med ordet "du". :)

Så håper jeg alle våre eminente bidragsytere til debatten gjør sitt ytterste for å etterleve dette og gir oss en debatt så gjennomsyret av saklighet at den vil skinne opp det store Internet i lang tid som kommer.

Reaksjon på moderering kan forøvrig gjøres på pm eller e-post til [email protected], men ikke i denne tråden (vi kaprer den ikke til å diskutere slik).

Lenke til kommentar
Så alle som ikke kjøper Windows 7 E men den vanlige utgaven med IE8 er hjernevaskede?

Nei. Det er de som forsvarer Microsofts rett til å utøve maktmisbruk på dem selv og andre jeg mener er hjernevasket. Det er sannsynligvis langt færre enn de som kjøper Win7 med IE.

Jeg er ikke enig i det utsagnet.

Hvem sitt utsagn? Ditt eller mitt?

At Microsoft gjør seg vanskelige mot slike pålegg er da en selvfølge, de er da ikke idioter, de driver business på høyt nivå og lar seg ikke bøye av som sauer.

Det tyder bare på at EU burde grepet inn mot lovbruddene tidligere og hardere.

Lenke til kommentar
Så alle som ikke kjøper Windows 7 E men den vanlige utgaven med IE8 er hjernevaskede? Da ønsker jeg å se kvittering fra alle i dette forumet som har kjøpt Windows 7. Jeg er ikke enig i utsagnet ditt der
Jeg trodde det var klart hvem jeg ikke var enig med :).

At Microsoft gjør seg vanskelige mot slike pålegg er da en selvfølge, de er da ikke idioter, de driver business på høyt nivå og lar seg ikke bøye av som sauer.

Det tyder bare på at EU burde grepet inn mot lovbruddene tidligere og hardere.

Fullstendig enig.

Så alle som ikke kjøper Windows 7 E men den vanlige utgaven med IE8 er hjernevaskede?

Nei. Det er de som forsvarer Microsofts rett til å utøve maktmisbruk på dem selv og andre jeg mener er hjernevasket. Det er sannsynligvis langt færre enn de som kjøper Win7 med IE.

Godt! For det er stor forskjell på å forsvare MS og å forstå at de på sin side handler som de gjør samt å være missfornøyd med EUs innsats i saken. Dette burde EU ha forventet fra en formidabel motstander som MS. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så alle som ikke kjøper Windows 7 E men den vanlige utgaven med IE8 er hjernevaskede? Da ønsker jeg å se kvittering fra alle i dette forumet som har kjøpt Windows 7. Jeg er ikke enig i utsagnet ditt der
Jeg trodde det var klart hvem jeg ikke var enig med :).

Det var ikke så lett å se om det var mitt originale utsagn eller ditt feiltolkede utsagn du var uenig i. Det virket egentlig som det var sistnevnte du var uenig i.

Mitt originale utsagn:

Hvordan i huleste har Microsoft klart å hjernevaske folk så mye at folk forsvarer Microsofts rett til å drive maktmisbruk mot dem?

Ditt feiltolkede utsagn:

Så alle som ikke kjøper Windows 7 E men den vanlige utgaven med IE8 er hjernevaskede? <..> Jeg er ikke enig i det utsagnet.
Lenke til kommentar

det er sagt tidligere at det er ikke så veldig mange som tilslutt bryr seg. noen gjør det og men jeg er ganske sikker på at det er i mindre tall. her kunne det ha vår fint med en meningsmåling.

de bryr seg ikke de er bare interessert i at pcen fungerer slik at de får gjort det de skal.

at 30% har valgt Firefox sier meg ganske lite i grunnen.

de to opplagte grunnene er at de ikke liker IE eller er blitt anbefalt å bruke firefox.

det er forøvrig de samme grunnen til at jeg bruker firefox

her kan det være en lang flere årsaker.

siden de sannsynligvis får en bedre opplevelse med firefox så er det nok grunnen og ikke for å boikotte Microsoft.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...