Zappy Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 disconnected_, selv du må jo fatte at det er MS som gjør seg vanskelig og derfor leverer et mindre komplett produkt. Det er jo ikke dette EU har prøvd å få de til å gjøre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Er det noen i denne tråden som i det HELE TATT vil ha en Windows 7 UTEN nettleser? Jeg bare lurer... Jeg vil iallefall ikke det. Jeg vil heller ikke ha Windows 7 E. Kommer til å strebe etter å få tak på engelsk Win 7 standard utgave. IE kan man uansett fjerne i win 7 fra add/remove windows components. Du svarer ikke på det han spør om. Han lurer på om noen her i tråden ønsker Windows 7 uten både Opera, Firefox, Safari, IE og alle andre nettlesere. Din påstand om at IE kan fjernes fra Win7 via add/remove er feil. Man kan bare deaktivere IE på den måten, ikke fjerne det. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Det jeg prøvde å få frem var at lovene skal være strengere for markedslederne enn andre, og ja, bra er det. Jeg er uenig. Loven skal være lik for alle. Den skal ikke diskriminere noen. Det som skiller Microsoft ut fra resten her er evnen til misbruk av markedsmakt, pga deres tyngde i markedet. Derfor er det av en helt annen alvorlighetsgrad enn når Apple inkluderer sin Safari i OSX. Loven er og bør være lik for alle og her går loven på evnen til misbruk av markedsmakt. Joda, er jo helt enig her og forsåvidt. Det som jeg mente er at ved markedsdominans så er det flere lover som tres i kraft (som fikk meg til å skrive "strengere"), og det stemmer overens med det du skrev så vidt jeg kan se. Lovene er jo "der" like fullt for alle uansett, så jeg formulerte jeg svakt der. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Er det noen i denne tråden som i det HELE TATT vil ha en Windows 7 UTEN nettleser? Jeg bare lurer... Jeg vil iallefall ikke det. Jeg tror ikke det jeg heller. Men de aller fleste vil nok velge nettleseren sin selv. Noen vil ha IE og da må de få lov til å kunne velge det. Noen vil ha Opera osv. I dag har vi ikke den valgmuligheten. IE er valgt av Microsoft, ikke av hver enkelt bruker. Hva mener du med "De aller fleste?" Har du gjort noen undersøkelser som bygger opp under denne påstanden? Jeg vedder at over 50% av windowsbrukere knapt vet hva IE er, hva det gjør, og om det er noe alternativ der ute. 46% couldn't care less. Om du i det hele tatt går ut døren noen gang og møter folk? Jeg møter folk hele tiden, og de har overhode ikke noe forhold til datamaskinen sin bortsett fra at det skal fungere. De er opptatt av at datamaskinen deres skal funke, og at de får løst greia si. De er ikke opptatt av verken windows eller IE. Like lite opptatt av dette som om hva merke tennpluggene i bilen er, eller hvem som er underleverandør av støtfangere på en bil. De skal gjøre greia si og ferdig med det. Tilfeldigvis så er windows og ie noe de vil ha uten at de vet hva dette er, for gir du dem noe annet så stopper det helt opp for dem. Om du mener den lille befolkningsandelen av typen "datanørder" som utgjør 2% av befolkningen, så er jeg mer enig - men da burde du formulere deg bedre. Det er nettopp dette jeg mener er problemet. Man må finne andre løsninger enn å tvinge MS til å levere ett mindre komplett produkt. Løsninger som hjelper andre aktører uten å krøple "hovedaktøren". Her har hovedaktøren valgt å krøple seg selv for å fremstille EUs pålegg som idiotisk. De kunne som sagt løst det på en mye enklere og mer elegant måte ved å la brukerne velge nettleser ved første gangs oppstart og installere akkurat den eller de nettleserne de ønsker. (Rett fra nett) Når du kjøper en Mercedes, da får du lov å velge en BMW motor ikke sant? Når du kjøper Tine melk, så kan du velge at den skal inneholde Q melk? Kanskje litt tåpelige sammenligninger - Men om vi hadde fått SSB til å undersøke om folk er opptatt av å kunne velge andre motormerker i sin favorittbil, tror du virkelig at noen ville brydt seg? Kanskje 2% av bilentusiastene tipper jeg. Alle andre ser på bilen og tenker: Er denne god nok for meg? Løser den mine problem? Datafolk er griseopptatt av totalt uinteressange ting som w3c compliance, js ytelse, etc etc. Dette driter vanlige folk noe så inn i granskauen i. Få det inn i hue deres. Når de sammenligner 2 browsere, så ser de et vindu som viser vg opp mot et annet vindu som viser vg - De ser ikke forskjell. Mener du ærlig talt at man skal bruke mye tid og krefter på å bytte ut noe som funker, med noe som ikke gjør noe annerledes? Bytter du din fungerende motor/sete/stereoanlegg/whatever i din bil med noe som er dønn likt og ikke gjør noe annerledes? NEI. Når apple lager mp3 spiller, eller mobiltelefon, så fokuserer de faktisk IKKE på datanørdting. Det handler om design, at det skal være griselett å bruke, brukervennlighet, feilfri, ikke trenge manual. Det skal bare fungere. Derfor liker damer apple produktene. Derfor er apple suksessfulle, derfor selger apple mye om dagen. Dette klarer ikke datanørder å forstå av en merkelig grunn. For om man ikke har siste skrik på teknologi så er det ensbetydende med dårligt for en datanørd. Opera har ikke gjort noe annet enn å lage en dårlig IE etterligning uten å forbedre noe som helst, sett fra en vanlig person. Det er kun ekstremnerder som vet forskjellen. Lenke til kommentar
Pc96 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Den cd-en med IE8 burde man fått gratis med, mener jeg. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 De er opptatt av at datamaskinen deres skal funke, og at de får løst greia si. De er ikke opptatt av verken windows eller IE. De skal gjøre greia si og ferdig med det. Tilfeldigvis så er windows og ie noe de vil ha uten at de vet hva dette er, for gir du dem noe annet så stopper det helt opp for dem. Datafolk er griseopptatt av totalt uinteressange ting som w3c compliance, js ytelse, etc etc. Dette driter vanlige folk noe så inn i granskauen i. Få det inn i hue deres. Når de sammenligner 2 browsere, så ser de et vindu som viser vg opp mot et annet vindu som viser vg - De ser ikke forskjell. Og på mange andre sider er det faktisk så store forskjeller at det ikke går an å bruke siden. Feks diverse nettbanker. Det skal sies at disse som oftes bare virker 100% i IE6, men er dette virkelig noe som ikke bør gjøres noe med? Mener du ærlig talt at man skal bruke mye tid og krefter på å bytte ut noe som funker, med noe som ikke gjør noe annerledes? Bytter du din fungerende motor/sete/stereoanlegg/whatever i din bil med noe som er dønn likt og ikke gjør noe annerledes? NEI. Nettop, så derfor får man det riktig inn fra starten av. Opera har ikke gjort noe annet enn å lage en dårlig IE etterligning uten å forbedre noe som helst, sett fra en vanlig person. Det er kun ekstremnerder som vet forskjellen. Jeg ler. Hvis du hadde undersøkt litt mer enn vg.no, så hadde du kanskje funnet ut at Opera var først ute med masse forskjelige funksjoner. Og så skjønte IE tegningen og kopierte dem. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvor vanskelig er det å skrive en liten app som har logo, navn og beskrivelse av de største nettleserne, og når man trykker på ikonet til den nettleseren man vil ha installeres nettleseren via et "silent" skript som bruker noe á la wget til å hente ned og installere default nettleser. To minutter etterpå er brukeren på nett uten å ha måtte gå gjennom en installasjonsprosedyre av noe slag. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 DarkSlayer: selv om jeg er enig med deg så tror jeg at du var du litt uheldig med bil eksemplene dine. enkelte av bilmerkene kommer med motorer eller andre ting fra andre merker. likevel en mercedes entusiast mindre en 1% av befolkningen godtar ikke noe annet en at alt skal være produsere av Mercedes. på samme måten er det for de som er svært opptatt av BMW så hvorfor skal det da være mere tungvind å få tak i IE en firefox ? Det har stengt tatt lit med konkurranse å gjøre her er det nokk også noen som ikke blir fornøyde før man må betale noen 100 lapper for å få tak i IE. jeg som hobby-programmerer i Turbo delphi ( objekt pascal) har ganske stor forståelse for at MS velger å integrere IE samme med Windows, men likevel så forstår jeg ikke alle valgene de tar. fra mit syn så virket det som MS rett og slet ikke hadde nok tid til lagge en helt ny versjon av W7 før lanseringen , og har derfor valg å deaktivere IE ( forutsett at det stemmer at den fortsatt er integrert W7 enda). enda mere klossete blir det hvis man da må laste den ned på nytt for å bruke den Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Er det noen i denne tråden som i det HELE TATT vil ha en Windows 7 UTEN nettleser? Jeg bare lurer... Jeg vil iallefall ikke det. Jeg vil heller ikke ha Windows 7 E. Kommer til å strebe etter å få tak på engelsk Win 7 standard utgave. IE kan man uansett fjerne i win 7 fra add/remove windows components. Du svarer ikke på det han spør om. Han lurer på om noen her i tråden ønsker Windows 7 uten både Opera, Firefox, Safari, IE og alle andre nettlesere. Din påstand om at IE kan fjernes fra Win7 via add/remove er feil. Man kan bare deaktivere IE på den måten, ikke fjerne det. Sa han som poster FTP screenshot fra XP's explorer med påstand om mulig FTP download via utforsker uten Internet explorer. Man har også andre ting under add remove windows components som f.eks IIS7 . Det betyr ikke at IIS er installert i OS og kun "deaktivert" som feilaktig postes rundt om. Men at programmene ligger i C:\Windows\winsxs manifest store for enkelt å kunne legges inn igjen (installere/avinstallere). Jeg ser ikke noe problem med at IE8 setup filene ligger i windows sin repository etter å fjerne den via add/remove på samme måte som jeg ikke ser noe problem med at der ligger TFTP klient , Telnet Server/klient , IIS7 , Tablet PC , Media Center , etc . Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg ser et stort problem: plass. Min Eee 901 takler W7 fint, har brukt det lenge. Men det tar masse plass, og det er jo litt dumt siden jeg bare har 16+4GB til rådighet. Lenke til kommentar
rbr Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 kunne de ikke bare lagt ved et valg over nettlesere nå en skal installere windows. da behøver en jo ikke og velge akkurat IE om man ikke ønsker det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 hvorfor kan man ikke løse det på følgende måte ? under oppstarten får man 3 valg instaler nå mine meg på senere aldri disse valgene må man også kunne velge fra kontrollpanelet i denne listen kunne man også ha IE og valget andre nettlesere. med valget andre nettlesere startes standard nettleser og man kan da selv gå til hjemme siden der aktuell nettleser er Opera firefox safari Chrome internet explorer andre ( krever en installert nettleser) Lenke til kommentar
rbr Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 hvorfor kan man ikke løse det på følgende måte ? under oppstarten får man 3 valg instaler nå mine meg på senere aldri disse valgene må man også kunne velge fra kontrollpanelet i denne listen kunne man også ha IE og valget andre nettlesere. med valget andre nettlesere startes standard nettleser og man kan da selv gå til hjemme siden der aktuell nettleser er Opera firefox safari Chrome internet explorer andre ( krever en installert nettleser) helt enig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Angående turn IE8 off via program features: Det vil uansett være igjen noen filer som enkelte vil kicke på , men iexplore.exe executable og alle referanser til denne er gone. Program mappa under C:\Program files med rest innhold har jeg ikke rørt. Dette iom at IE kun er en applikasjon på toppen som benytter samme rendrings motor for HTML,CSS etc som Windows selv gjør , uten dette vil ikke funksjoner som , .NET , help og dokument browser o.l i windows funke. Kjører faktisk selv med IE8 tatt bort (eller "deaktivert" om man vil bruke den betegnelsen) og Opera som browser på Win 7 RC. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 hvorfor kan man ikke løse det på følgende måte ? under oppstarten får man 3 valg instaler nå mine meg på senere aldri disse valgene må man også kunne velge fra kontrollpanelet i denne listen kunne man også ha IE og valget andre nettlesere. med valget andre nettlesere startes standard nettleser og man kan da selv gå til hjemme siden der aktuell nettleser er Opera firefox safari Chrome internet explorer andre ( krever en installert nettleser) Dette var jo hva EU ville at MS skulle gjøre........... Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Er det noen i denne tråden som i det HELE TATT vil ha en Windows 7 UTEN nettleser? Jeg bare lurer... Jeg vil iallefall ikke det. Jeg tror ikke det jeg heller. Men de aller fleste vil nok velge nettleseren sin selv. Noen vil ha IE og da må de få lov til å kunne velge det. Noen vil ha Opera osv. I dag har vi ikke den valgmuligheten. IE er valgt av Microsoft, ikke av hver enkelt bruker. Hva mener du med "De aller fleste?" Har du gjort noen undersøkelser som bygger opp under denne påstanden? Jeg vedder at over 50% av windowsbrukere knapt vet hva IE er, hva det gjør, og om det er noe alternativ der ute. 46% couldn't care less. Om du i det hele tatt går ut døren noen gang og møter folk? Jeg møter folk hele tiden, og de har overhode ikke noe forhold til datamaskinen sin bortsett fra at det skal fungere. De er opptatt av at datamaskinen deres skal funke, og at de får løst greia si. De er ikke opptatt av verken windows eller IE. Like lite opptatt av dette som om hva merke tennpluggene i bilen er, eller hvem som er underleverandør av støtfangere på en bil. De skal gjøre greia si og ferdig med det. Tilfeldigvis så er windows og ie noe de vil ha uten at de vet hva dette er, for gir du dem noe annet så stopper det helt opp for dem. Om du mener den lille befolkningsandelen av typen "datanørder" som utgjør 2% av befolkningen, så er jeg mer enig - men da burde du formulere deg bedre. Det er nettopp dette jeg mener er problemet. Man må finne andre løsninger enn å tvinge MS til å levere ett mindre komplett produkt. Løsninger som hjelper andre aktører uten å krøple "hovedaktøren". Her har hovedaktøren valgt å krøple seg selv for å fremstille EUs pålegg som idiotisk. De kunne som sagt løst det på en mye enklere og mer elegant måte ved å la brukerne velge nettleser ved første gangs oppstart og installere akkurat den eller de nettleserne de ønsker. (Rett fra nett) Når du kjøper en Mercedes, da får du lov å velge en BMW motor ikke sant? Når du kjøper Tine melk, så kan du velge at den skal inneholde Q melk? Kanskje litt tåpelige sammenligninger - Men om vi hadde fått SSB til å undersøke om folk er opptatt av å kunne velge andre motormerker i sin favorittbil, tror du virkelig at noen ville brydt seg? Kanskje 2% av bilentusiastene tipper jeg. Alle andre ser på bilen og tenker: Er denne god nok for meg? Løser den mine problem? Datafolk er griseopptatt av totalt uinteressange ting som w3c compliance, js ytelse, etc etc. Dette driter vanlige folk noe så inn i granskauen i. Få det inn i hue deres. Når de sammenligner 2 browsere, så ser de et vindu som viser vg opp mot et annet vindu som viser vg - De ser ikke forskjell. Mener du ærlig talt at man skal bruke mye tid og krefter på å bytte ut noe som funker, med noe som ikke gjør noe annerledes? Bytter du din fungerende motor/sete/stereoanlegg/whatever i din bil med noe som er dønn likt og ikke gjør noe annerledes? NEI. Når apple lager mp3 spiller, eller mobiltelefon, så fokuserer de faktisk IKKE på datanørdting. Det handler om design, at det skal være griselett å bruke, brukervennlighet, feilfri, ikke trenge manual. Det skal bare fungere. Derfor liker damer apple produktene. Derfor er apple suksessfulle, derfor selger apple mye om dagen. Dette klarer ikke datanørder å forstå av en merkelig grunn. For om man ikke har siste skrik på teknologi så er det ensbetydende med dårligt for en datanørd. Opera har ikke gjort noe annet enn å lage en dårlig IE etterligning uten å forbedre noe som helst, sett fra en vanlig person. Det er kun ekstremnerder som vet forskjellen. Er litt komisk å lese posten din, for du argumenterer jo ubevisst for akkurat det Opera klager microsoft inn for å spekulere i - brukeres uvitenhet og latskap. Så da skal de heller velge microsofts nettleser fordi de har brukt sin markedsposisjon i operativsystemmarkedet til å prakke på kundene sin nettleser. Som de forresten betaler ekstra for, i motsetning til konkurrentenes lesere. Det du og andre microsoft-apologister ikke skjønner er at dersom vi lar store selskaper holde på slik som dette, så settes all konkurranse - og dermed innovasjon og fremgang - tilbake til null. Det blir som om du skulle fått lønnsslippen din i posten uansett om du gikk på jobb eller ikke - for det var ingen andre som kunne ta opp plassen din. Så du kunne møtt opp, hamret en spiker, så gått hjem for dagen uten at det hadde fått konsekvenser. Bra for deg? Sikkert. Bra for de som vil ha hus? Neppe. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvordan er det bra å tvinge noen til å levere ett dårligere/mindre komplett produkt enn de andre aktørene? Dette straffer forbrukeren og ikke bedriften det aksjoneres mot. Min utheving. Microsoft har TO produkter, OS og nettleser. Det ene bruker de til å snike inn det andre, underlegne og sterkt kritiserte produktet. Dette er ganske åpenbar misbruk av markedsmakt og dermed skadelig for meg, deg, og andre sluttbrukere av alle slag. Bruker selv opera og IE, men må si meg grundig lei sutringen til Opera, oppfører seg som tenåringsjenter i hormonell uballanse. På hvilken måte? Prøv å formuler det litt saklig og konkret. Hva med at de heller gidder å drive sin egen marketsføring, istedenfor å henge seg på microsoft hele tiden? Dies måte å få frem budskapet sitt på er å sutre over hva microsoft gjør, istedenfor å si hva de selv driver med. Mentalt oppegående mennesker greier fint å laste ned sin egen browser hvis de føler for det, ser ikke noe vits i å tvinge andre leverandører til å linke til dies produkt. Blir som å laste ned nod32, og under installasjonen så for man valget om man vil installere nod, symantech eller antivir. Folk klager hele tiden på at Microsoft er den store stygge ulven, monopolisten, kapitalisten. Hva så med Apple?. De har all hardware, software og full kontroll over hva man kan gjøre og ikke gjøre med ting man kjøper via de. De har ikke noe mindre monopol de en Microsoft, forskjellen er plattformene. Er folk missfornøyd med MS, får de heller bygge maskiner selv å installere linux, eller kjøpe apple sine produkter Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 hvorfor kan man ikke løse det på følgende måte ? under oppstarten får man 3 valg instaler nå mine meg på senere aldri disse valgene må man også kunne velge fra kontrollpanelet i denne listen kunne man også ha IE og valget andre nettlesere. med valget andre nettlesere startes standard nettleser og man kan da selv gå til hjemme siden der aktuell nettleser er Opera firefox safari Chrome internet explorer andre ( krever en installert nettleser) Hvorfor gjøre det så vanskelig for seg selv? Fjern hele røkkelet og lag et grensesnitt som tar to minutter, som lar brukeren velge fra en liste der alle nettleserleverandørene kan registrere browseren sin. Hele poenget er at microsoft ikke skal ha noen fordelaktig plassering av sitt nettleserprodukt bare fordi de leverer et utbredt operativsystem. For da kan de sakte men sikkert skvise ut alle programvareleverandører i alle profitable felter over tid med samme taktikken - uten at den gjengse bruker skjønner hva som skjer. Når det gjelder behovet for en nettleser til å laste ned en annen: Er visst enkelte som ikke klarer å se tegningen her. Spiller dere CS i et internet-explorer vindu? Nei, men nettilgangen har dere. hmmm, pussige greier gitt - hvordan kan det henge sammen? Tenk slik; dersom microsoft ikke lagde nettlesere, hvordan ville de gjort da? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Det er nok en dårlig ide å inkludere tredjeparts nettlesere i selve operativsystemet. (Med tanke på support) Uansett blir det jo heller ikke rettferdig, om man skal ha et valg, å bare ta med de mest populære heller (Som Opera,Firefox osv) da måtte man jo ha tatt med alle tenkelige weblesere som eksisterer i selve OS'et og dette går jo ikke an. Vanlige brukere legger jo ikke inn Windows selv, så de har jo ikke noe valg på hvilken programvare som skal installeres ekstra uansett. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) captain_obvious: folk flest bryr seg ikke likevel. EU kan ikke bruke kundene til MS for ramme dem. det eneste som kommer godt/dårlig ut av det er at flere blir i mot EU. på en måte så svarer Microsoft tilbake med samme mynt. De bruker kunden sin mot EU som EU har brukt Microsoft sine kunder mot Microsoft. det er jo ingen som tjener noe på det. å argumentere med at man betaler for IE bare fordi produsenten også lager et operativ system som man betaler for blir latterlig. det er på tide at kampen rentes mot bedriftene som tviholder på IE 6 Endret 16. juli 2009 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå