Gå til innhold

Skal kjøpe et par pc'er - tips hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei sann,

Skal kjøpte meg et par pc'er, en til spilling, en til media center og en server (debian,dhcp,web,ftp)

Til spill pc'n har jeg funnet dette:

amd phenom II x4 955 black edition

asus m4a79t deluxe

corsair tx 650w

his radeon hd 4890 1gb

ocz ddr3-2000 platinum 4096mb(2x2048)

Kom gjerne med andre tips til spill pc på samme pris nivå. (dette kommer på en ca 6600kr)

Til Media Center har jeg ikke funnet noe,

så her er det bare å komme med tips, vil ha den billig som mulig og må takle 1080p

maks pris setter jeg på enn 5-6000kr

skal kjøre media portal

Servern trenger ikke å være noe "monster" den jeg har fra før er 700mhz og 3-400mb ram og har fungert greit (helt til det kom et lite uvær :p) RIP 2000-2009 :p

Takker for alle svar jeg får :)

- Perril

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til spill PCen ville jeg gjort følgende endringer:

--

Bytte Hovedkort til; MSI 790FX-GD70 eller ASUS Crosshair III Formula.

Disse koster nok litt mer, men er også de beste AM3 Hovedkortene på markedet. Et godt Hovedkort synes jeg også er viktig, jeg anser det som grunnmuren i et PC bygg. Uten en god grunnmur, vil hele palasset rase sammen.

--

Bytte Ram til OCZ Platinum AMD Ed DDR3 1333MHz eller OCZ Platinum AMD Ed DDR3 1600MHz.

Maksimalt Ram støttet av AMD er 1600MHz ved overklokking. Så velg 1333MHz om du ikke har planer om å overklokke, og 1600MHz hvis du skal overklokke.

--

Det største minuset med HD 4890 skjermkortene er støynivået, som ikke er på den lavere delen av skalaen. Jeg ville sett etter et HD 4890 kort med bedre og mer støysvak kjøler enn vanlig stock kjøler. Beste alternativ per dags dato er Sapphire Vapor-X og Sapphire Toxic kortene.

MSI sin verjson med Cyclone OC og HIS med IceQ5 kjøleren er to andre alternativ med bedre kjøling og antaglivis lavere støynivå.

Til HTPC:

--

For å spare noen hundrelapper her, kan du velge et HTPC kabinett uten LCD i front. Eksempel på et billig og godt HTPC kabinett til under 1000 lappen er Silverstone SST-LC10B-E

--

Til Hovedkort har du Asus M4A78-HTPC/RC. Et Hovedkort laget spesielt for HTPC oppsett.

--

Til Prosessor har du AMD Athlon II X2 250 eller AMD Phenom II X2 550 BE.

Du har også AMD's Energy Efficient Prosessorenr. Gjenkjennes med bokstaven "e" bak produktnavnet, til eksempel; AMD Athlon 64 X2 5050E og AMD Phenom II X3 700e. Disse utvikler mindre varme, noe som kan være fordel i et trangt HTPC kabinett. Dessverre er også disse typer AMD prosessorer litt svakere enn standard og BE versjonene til AMD.

--

Til strømforsyning har du Corsair HX450W.

Server PC:

--

Her kan du omtrent direkte talt gå gjennom og plukke ut de billigste delene du finner. Det viktigste på denne PCen er vell lagringskapasitet og dernest stabilitet. Forsøke å slå rekorder i 3dMark er ingen nødvendighet for en slik PC.

Dette er muligens en PC som godt kan kjøpes ferdig konfigurert? Du har til eksempel ACER Easy Store H340 Home Server eller Komplett Home Server i20.

Lenke til kommentar

hmm har hørt at i7 har problemer med noen spill, så veit ikke helt om jeg tørr å satse på det.

Lest mye om at bla Grid ikke vil fungere med i7

EDIT: Kom på at jeg har et HD4850 og 4GB DDR2 ligenes hjemme, dette ville vel fungert bra til media pcn. eller?

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at jeg er helt oppdatert. Men jeg har satt sammen et oppsett som kombinerer både server og media PC. Den er kraftig nokk til å kjøre full HD og burde klare de fleste "server" oppgavene. Jeg har nå satt denne opp med 2,5" disker for å begrense støy, viberasjoner og varmeutviktlig samt får utnyttet hot swap-drevet som jeg synes var veldig praktisk :) Jeg skal også nevne at det er ikke brukt mye penger på PSU eller kabinett.. Det mangler minne pga det allerede er kjøpt inn, enkelt OCZ 4GB sett. Linksy

Lenke til kommentar

Spørs veldig hva du skal bruke servern til, men når du sier at du ikke trenger mer enn 3-400MHz og MB minne.. så ser jeg ikke at det skal bli noe problem. I det oppsettet mitt, tenker jeg RAID0+1, så burde ikke være fare for harddisk beslastningen.

Jeg sier ikke at mitt oppsett er perfekt, jeg har ikke brukt så altforlang tid på det, utenom HK da.. Men sånn jeg ser for meg at det blir hos meg, er at denne boksen står på loftet og har en HDMI kabel (+ evt optisk lyd) og en USB mottaker for tastatur ned til stua.

Lenke til kommentar

aha sånn sett ja, mhm, er kanskje en ide å sette alt i en pc, sparer jo plass på den måten.

For en stund siden tenkte jeg på å sette sammen dhcp server med fil servern min. men fant ut at det ble mye tull pga diskene, har tenkt å kjøre hele greia med en eller annen linux versjon, men diskene er formatert til win filsystem og linux har jo sitt egent, så får å få til det må jeg tømme diskene å det kan jeg ikke og har heller ikke plass noe annet sted til alt som er på diskene (litt over 6Tb)

media centern vil jeg ha for seg selv, sånn at denne blir liten å lett å flytte på.

Endret av Perril
Lenke til kommentar
hmm har hørt at i7 har problemer med noen spill, så veit ikke helt om jeg tørr å satse på det.

Lest mye om at bla Grid ikke vil fungere med i7

EDIT: Kom på at jeg har et HD4850 og 4GB DDR2 ligenes hjemme, dette ville vel fungert bra til media pcn. eller?

Tror du blander I7 og W7?

Lenke til kommentar

Men til noe annet..

Har en hel pc med Xp og mange hardisker, som er delt på nettverket.

Tenkte jeg kunne bygge om denne til en dhcp,web + dele filer(kun lan)

Men diskene jeg har fra før er det win filsystem på...

Åssen går dette med linux? (debian,slackwire osv)

Har en tom disk som selve linux skal på.

Må noe gjøres med resten av diskene?

Evt hva? hvordan? uten å miste det som er på diskene.

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet media center :)

Det blir en liten mini pc, Acer REVOlution R3600 :)

Skal vist takle akkurat det jeg trenger, så da er den bra nok for meg :)

Spill pc venter jeg med, skal vist komme mye nytt i løpet av året,

og den jeg har nå holder en stund til :) :

"Gamle" spill pcn:

AMD Phenom X4 9950 Black Edition

Asus M3N-HD/HDMI

HIS Radeon HD 4850

4gb Kingston HyperX

+++

Så da er det egentlig bare en server jeg skal ha (dhcp,fpt,web osv) debian.

Har en fil-server fra før, kanskje sette disse sammen på en måte?

Åssen går det? La oss nå si at jeg har en server med debian-dhcp,fpt,web osv, kan jeg bare dytte inn diskene fra filservern også dele dem? (filservern kjørte windows så diskene win-fomat)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Da har jeg funnet media center :)

Det blir en liten mini pc, Acer REVOlution R3600 :)

Skal vist takle akkurat det jeg trenger, så da er den bra nok for meg :)

Spill pc venter jeg med, skal vist komme mye nytt i løpet av året,

og den jeg har nå holder en stund til :) :

"Gamle" spill pcn:

AMD Phenom X4 9950 Black Edition

Asus M3N-HD/HDMI

HIS Radeon HD 4850

4gb Kingston HyperX

+++

Så da er det egentlig bare en server jeg skal ha (dhcp,fpt,web osv) debian.

Har en fil-server fra før, kanskje sette disse sammen på en måte?

Åssen går det? La oss nå si at jeg har en server med debian-dhcp,fpt,web osv, kan jeg bare dytte inn diskene fra filservern også dele dem? (filservern kjørte windows så diskene win-fomat)

Som svar på det siste der.. Det er fullt mulig å dytte dem inn i maskinen og dele dem, men på en linux-server er det ikke noe god ide å kjøre NTFS filsystem på delte disker. Slik jeg leser det skal du kjøre FTP og ikke Samba (SMB) som fildeling? Da skal i utgangspunktet ikke NTFS på diskene bety så alt for mye da du styrer filrettighetene i ftp-serveren. Men om du vil ha en maskin med flere tjenester i fremtiden vil muligens et "linux-filsystem" som EXT3 e.l. være et bedre valg mtp filrettigheter, at filsystemet er journalførende osv. Dersom helvete er ute og disken blir korrupt vil nok de fleste gjenopprettingsprogrammer i linux sette pris på at du holdt NTFS bortevekk. Dette er bare kjappe tanker omkring dette.. er sikkert mange forhold som taler for NTFS også.. men jeg ville konvertert diskene til EXT3 eller 4 i linux :) Om du kun skal ha ftp og web kan du forsåvidt bare kjøre Windows XP Pro som server-os (banne i kirken) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...