Gå til innhold

Krekar jaktes i ny, stinkende dokumentar - "The Wanted"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når fyren selv INNRØMMER DET. :wee:

Red.: Pluss at det venter ham tortur og dødsstraff, så helt uskyldig er han neppe.

Og vi gjentar: Han er fortsatt /ikke/ dømt for noe her i landet. Vi har mange her i landet som risikerer tortur og dødsstraff om de reiser til hjemlandet sitt. Det er nettopp derfor vi har asylinstituttet. Det betyr ikke at de dermed er skyldige etter våre eller internasjonale rettslige standarder, like lite som det betyr at det kan tolkes som om noen mener det er /bevist/ at Krekar er uskyldig. Det betyr kun at norske myndigheter er de som har kompetansen og skal vurdere hva som skal gjøres med Krekar. Ikke amerikansk propaganda fremstilt som journalistikk, eller anonyme forumdeltakere som er langt unna å kjenne den fulle og hele sannhet om noe som helst annet enn hva de spiste til frokost i dag.

Dette er jo feil, Det er Krekars handlinger i Irak det er snakk om, og det er i Irak han skal stilles for retten og eventuelt dømmes. Norge nekter å utlevere fordi han risikerer dødsstraff for handlingene sine. Norge har gjort altfor lite for å inngå kompromiss med Irakiske myndigheter hva skjebnen til Krekar angår, som f.eks. ta dødsstraff av bordet / gjøre om til livsstid i fengsel etc og hvis de har vært aktive bak kulissene, så har de vært fryktelig dårlige på å kommunisere dette ut til offentligheten, hvertfall når de veit hvor heit denne "poteten" er.

Når det gjelder The Wanted, så var det et elendig program, og den første halvtimen var direkte pinlig. Intervjuet var ikke propaganda, da det stemmer fint med tidligere uttalelser fra Krekar.

Skrivet som de fikk fra regionalmyndighetene er helt sikkert mulig å få fra sentrale styresmakter også, og nå er vi tilbake på null; Norge har vært fornøyd med status quo i Krekar-saken og burde jobben mye mer aktivt med å få dødsstraffen av bordet og dermed Krekar ut av landet.

Lenke til kommentar

Dette blir gjentatt og gjentatt men det betyr ikke at det er sant, som nevnt her mange ganger: /Ingen/ her vet noe som helst av hva som har blitt gjort i denne saken gjennom diplomatiske og uoffisielle kanaler. Å påstå at "Norge har gjort alt for lite" er bare å skyte med løskrutt eller for å score et billig men feilaktig politisk poeng. I slike saker kan det være svært viktig å nettopp /ikke/ kommunisere det man gjør ut til offentligheten. Norske myndigheter har på ingen måte vært fornøyde med status quo og det er ingenting som tilsier at de har vært det. De har forsøkt å fremme en tiltale men uten å kunne bevise at han er skyldig i henhold til norsk lov. De har reist verden rundt og gjort intervjuer og avhør uten å finne fellende bevis.

Hva er det som er feil? Det jeg har uttalt meg om er hans situasjon /i Norge/ og her er han ikke dømt. Det jeg reagerer på er NikkaYochis meningsløse påstand om at "det venter ham tortur og dødsstraff, så helt uskyldig er han neppe". Hvis det skulle vært et kriterie i seg selv ville det vært mange "skyldige" som har opphold i Norge. Det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Dette er sedvanlig selektiv historiefortelling. Krekar har vært siktet og etterforsket og riksadvokatens konklusjon er dette:

I og med at riksadvokaten ikke har funnet grunnlag for å tiltale Krekar for noe forhold, har han krav på - i en strafferettslig sammenheng – å bli bedømt som uskyldig i de anklager som har vært reist.

Selv om mange åpenbart er uenige i det er en person i Norge fortsatt å anse som uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Vel. Dommen ble kritisert når den ble avsagt at det ikke var for forhold i Irak han ble etterforsket for her i landet. Så hvis du skal anklage andre for selektivitet så bør du kanskje lese deg opp i saken selv. Hanne Sofie Greve har med ganske sterke ordlag kritisert Norge sin slappe holdning til de som har utført krigsfrobrytelser.

Og når det gjelder Norge og etterforskning av krigsforbrytere er ikke Norge et land å skryte av. Vi får kjeft av Danmark og Sverige som har sine egne avdelinger som står for dette, her i landet blir sakene oversendt Kripos som sliter nok som det er. Så du kan spørre om hva slags grunnlag riksadvokaten har.

http://www.domstol.no/upload/HRET/Internet...er/2007-207.pdf

http://www.pfu.no/case.php?id=1933

Og så vil jeg bare si at å dra ytringsfrihet inn i dette synes jeg blir litt i overkant hårete.

Det må være grenser for ytringsfrihet også.

Jeg kan ikke drive med feks utpreget rasisme og personangrep, for så å stille meg bak ytringsfriheten. Det er ufint.

Godt du støtter at Krekar er en rasist.

Hm? Hvor?

Vel, det er jo det Krekar driver med. Og så sier du at han ikke kan gjemme seg bak ytringsfriheten.

Eller....har du faktisk ikke hørt på hva mannen sier?

Lenke til kommentar
Vel, det er jo det Krekar driver med. Og så sier du at han ikke kan gjemme seg bak ytringsfriheten.

Nei, jeg bryr meg fryktelig lite om hva den mannen sier.

Dessuten har du jo ikke lest hva jeg skrev, og misforstått meg. Prøv igjen.

Lenke til kommentar
Jeg mener Krekar er en terrorist. Men, jeg mener også at Krekar ikke har noe særlig med denne diskusjonen å gjøre. Krekar blir bare en unnskyldning for visse folk til å tyne grensene for hva som er godtatte påvirkningsmetoder i politikken. Hvis du ikke klarer å skjønne det, så har du gått glipp av hele poenget med denne tråden.

Krekarsaken kan fint ordnes opp i uten å benytte seg av skittent spill.

Slutt med å late som du vet trådens intensjon og hva som er rett og galt å skrive. Og at du innehar noe som helst kunnskap om Krekar og hans Ansar Al-Islam.

Krekar kan fint ordnes opp i uten "skittent" spill?

Javel.....det skal da ta jækla lang tid.

Enten å få han sendt ut med garantier eller opprette straffesak mot han i dette land.

Typisk norsk dog.

http://www.hrw.org/legacy/backgrounder/men...sarbk020503.htm

http://www.vindheim.net/kurdistan/ansarislam.html

Nei, jeg bryr meg fryktelig lite om hva den mannen sier.

Dessuten har du jo ikke lest hva jeg skrev, og misforstått meg. Prøv igjen.

Du bryr deg fært lite om hva den mannen sier....jo det er jo også mitt poeng.

En mann som gladelig ønsker annerledestroende døde eller konvertert er ikke noe man skal høre på.

Men et tvprogram som er like latterlig som CSI, ja det må man reagere på.

Prioritering....

Lenke til kommentar
Vel. Dommen ble kritisert når den ble avsagt at det ikke var for forhold i Irak han ble etterforsket for her i landet. Så hvis du skal anklage andre for selektivitet så bør du kanskje lese deg opp i saken selv. Hanne Sofie Greve har med ganske sterke ordlag kritisert Norge sin slappe holdning til de som har utført krigsfrobrytelser.

Hvilken dom? Jeg gjentar: Krekar er /ikke/ dømt for noe her i landet. Det har kun blitt vedtatt at han kan sendes ut. Han har vært /siktet/ men siktelsespunktene har blitt henlagt etter bevisets stilling eller som intet straffbart forhold. Når saken blir henlagt er man /ikke/ dømt. Sakene gjaldt nettopp forhold i Irak. Du kan lese hele påtalevedtaket her:

http://vindheim.net/kurdistan/riksadvokaten.html

Hanne Sofie Greve har sagt mye fornuftig men det er fortsatt ikke hun som er påtalemakt her i landet.

Og når det gjelder Norge og etterforskning av krigsforbrytere er ikke Norge et land å skryte av. Vi får kjeft av Danmark og Sverige som har sine egne avdelinger som står for dette, her i landet blir sakene oversendt Kripos som sliter nok som det er. Så du kan spørre om hva slags grunnlag riksadvokaten har.

Det er ikke Kripos som hadde ansvaret for etterforskningen av Krekar, det var det PST og Økokrim som hadde. Hvilket grunnlag riksadvokaten hadde kan du lese i påtalevedtaket.

Du har nå blitt tatt i så mange gjentatte feilaktige opplysninger i denne tråden at det nesten bør være litt pinlig. Det er åpenbart at du forsøker å tilpasse faktaene til din oppfatning, i stedet for motsatt.

Lenke til kommentar

Hahaha så dokumentaren på TV2 nå. Fy faen for en load of bullcrap - men det forventet jeg da...

De snakker med TO politikere, og hvilket parti kommer de fra? FRP.... Snakk om å nyansere debatten!!

og hele greia er jo ren skremselspropaganda og et forsøk på å cashe inn på den allerede store frykten som er plantet i det amerikanske folk...

Men uansett det jeg sitter igjen med etter dokumentaren er et spørsmål om det de holder på med er lov? Får sivile personer lov til å spionere på andre? Ja vet det er lov å filme hvor man vil og sånn, men sette opp kameraer med intensjon om å overvåke en person? Noen som vet dette?

Uansett det beste er jo hvordan de lager en stor deal av det at de skal overvåke han for å finne ut om han virkelig er der, og de leier biler, tinter vinduer, rigger opp kameraer, når alt de trengte å gjøre var å banke på døra? :D

+ la merke til at Siv Jensen takket disse tullete amerikanerne på vegne av det norske folk? Hva i helvete? Kan hende at jeg misforstod det ettersom jeg holdt på med andre ting da...

edit: leif

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Hahaha så dokumentaren på TV2 nå. Fy faen for en load of bullcrap - men det forventet jeg da...

De snakker med TO politikere, og hvilket parti kommer de fra? FRP.... Snakk om å nyansere debatten!!

og hele greia er jo ren skremselspropaganda og et forsøk på å cashe inn på den allerede store frykten som er plantet i det amerikanske folk...

edit: leif

Nei, ingen andre ville vel stille opp.

Bortsett fra dramaturgien var de seriøse under intervjuene de gjorde.

Lenke til kommentar

Ja, dette var jo nesten som en 24-episode. Makan til latterlig program har jeg ikke sett før. De bommet grovt om de prøvde å få dette til å virke som et seriøst program. Hva var greia med kameraføringa under intervjuene? Og det hjelper lite å høre meningene til Siv Jensen og Carl I. Hagen når vi vet hva de og Frp står for.

Det virker smått utrolig hvordan de får det til å virke som livsfarlig å oppholde seg i Tøyengata mens Krekar bor der. For det har ikke gått bra i x antall år? Veldig spennende med spaningen og kameraer i trærne og alt det, men til syvende og sist, så kunne de jo bare ringt og spurt etter et intervju (som de til slutt gjorde)?

Når det kommer til Krekar-intervjuet, så er det skremmende å høre hva han sier. Helt tydelig at det han står for ikke er noe bra og må bekjempes. Men at det gjøres ved at et amerikansk tv-team griper fatt i saken og prøver å presse frem en utlevering til Irak er ikke veien å gå.

Lenke til kommentar
Nei, ingen andre ville vel stille opp.

En gjettning?...

Bortsett fra dramaturgien var de seriøse under intervjuene de gjorde.

Dramaturgien var jo en utrolig stor del av "dokumentaren" (var ikke bare i intervjuene de brukte disse triksene) og skaper hele den "skremmende" stemningen uansett hvor de er :)

Lenke til kommentar
Ja, dette var jo nesten som en 24-episode. Makan til latterlig program har jeg ikke sett før. De bommet grovt om de prøvde å få dette til å virke som et seriøst program. Hva var greia med kameraføringa under intervjuene? Og det hjelper lite å høre meningene til Siv Jensen og Carl I. Hagen når vi vet hva de og Frp står for.

Det virker smått utrolig hvordan de får det til å virke som livsfarlig å oppholde seg i Tøyengata mens Krekar bor der. For det har ikke gått bra i x antall år? Veldig spennende med spaningen og kameraer i trærne og alt det, men til syvende og sist, så kunne de jo bare ringt og spurt etter et intervju (som de til slutt gjorde)?

Når det kommer til Krekar-intervjuet, så er det skremmende å høre hva han sier. Helt tydelig at det han står for ikke er noe bra og må bekjempes. Men at det gjøres ved at et amerikansk tv-team griper fatt i saken og prøver å presse frem en utlevering til Irak er ikke veien å gå.

Jeg synes det som var viktig info var seriøst presentert i programmet.

Vet hva Frp står for ? Ja, sende han ut til en dom i Irak for terrorisme.

Lenke til kommentar
Jeg synes det som var viktig info var seriøst presentert i programmet.

Vet hva Frp står for ? Ja, sende han ut til en dom i Irak for terrorisme.

Deg om det. Hele programmet fikk et latterlig-stempel på seg, etter min mening.

Norge utleverer ikke til land osm praktiserer dødsstraff. Et brev fra ... Ja, hva var det den mannen representerte igjen? Uansett, det endrer ikke på det faktum at Irak praktiserer dødsstraff.

Vanskelig å si hva slags forsikringer den norske stat har fått fra irakerne angående Krekars sikkerhet, men tydeligvis har ikke det vært nok til å sende ham tilbake.

Lenke til kommentar

Og som vanlig hopper enkelte over det helt grunnleggende:

I henhold til EMK har vi forpliktet oss til å ikke sende ut Krekar før vi får tilfredsstillende garantier fra Irakiske myndigheter for at han ikke vil bli utsatt for tortur og ikke risikerer dødsstraff. Det er samme praksis som i øvrige europeiske land.

Krekar er /ikke/ dømt for noe her i landet og er dermed å anse som uskyldig rettslig sett. Riksadvokaten henla saken mot Krekar på grunn av blant annet manglende bevis.

Det er skremmende hvor mye inngående og verifisert dokumentasjon enkelte her innbiller seg at de har om Krekar og hva han skal ha foretatt seg (og om hva norske myndigheter foretar seg). Det er fortsatt retten som dømmer her i landet. Ikke dårlige amerikanske TV-program, ikke Siv Jensen og ikke diverse mer eller mindre troverdige internett-kilder.

Krekar er en religiøs skrulling og utvisningsvedtaket er etter all sannsynlighet helt korrekt. Samtidig er det ikke ulovlig å være en religiøs skrulling og jeg er mye mer skremt over uttalelsene fra enkelte norske partier (Norgespatriotene f.eks) enn jeg er av uttalelsene fra Krekar.

En viktig ting å huske i forhold til uttalelsene til Krekar: I midt-østen er politikk, makt og religion vevd sammen på en mye sterkere måte enn vi er vant til. Krekar (og likesinnede) bruker religion for å oppnå politiske mål og å skaffe makt. Det er et språk folk forstår og som de er vant til å forholde seg til. Det blir derfor helt feil å tolke alt Krekar sier med "norske" øyne og uten forståelse for virkeligheten i Irak og det øvrige midt-østen.

Anbefaler også alle å lese Jonas Gahr Støre sin redegjørelse:

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhetsar...-Krekar-skal-ut

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuel....html?id=571419

Dokumentet er ikke utstedt av sentrale myndigheter i Irak, men tilsynelatende underskrevet av en representant for de regionale myndighetene i Nord-Irak. Dokumentet gir derfor ingen diplomatisk garanti mot mishandling eller for at en eventuell dødsstraff mot Mulla Krekar ikke vil bli gjennomført, og endrer ikke returforutsetningene for Krekar til Irak.

Bra journalistikk, NBC.

Lenke til kommentar

De aller fleste ser igjennom denne "dokumentaren" ved at den brukte floskete virkemidler.

Urettferdigheten som ble brukt bare i det rent filmtekniske mellom dem som ønsker å bevare og beskytte EMK og dem som ikke vil ivareta menneskerettighetene var så absurd at det kan ikke kalles noe annet enn en fiksjon.

Det setter jo virkelig spørsmålstegn med hva som har blitt klippet inn og ikke minst ut av progammet.

Lenke til kommentar
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuel....html?id=571419

Dokumentet er ikke utstedt av sentrale myndigheter i Irak, men tilsynelatende underskrevet av en representant for de regionale myndighetene i Nord-Irak. Dokumentet gir derfor ingen diplomatisk garanti mot mishandling eller for at en eventuell dødsstraff mot Mulla Krekar ikke vil bli gjennomført, og endrer ikke returforutsetningene for Krekar til Irak.

Bra journalistikk, NBC.

Når de var selvstyrte under Saddam så er de vel det under USA sitt nærvær også. I Irak holder USA kontrollen. Hvorfor kan han ikke sendes til denne regionen da? Er det bare vestlige land vi skal returnere folk til heretter? Må alt være som her på en prikk? Det blir komisk. Når han lager faenskap der nede får han stå til rette for seg - uten tortur selvsagt men fengsel under primitive forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...