Luftbor Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Vel, nå representerer neppe det kurdiske miljøet i Norge den gedigne majoriteten av irakisk Kurdistan. Det er vel rimelig opplagt. Men om kurdermiljøet her i landet ikke skiller seg vesentlig fra de som er fremdeles i Irak, noe jeg tviler sterkt på.Så gir det et bilde. Langt sterkere enn din tanke om de representerer det eller ei. Det er åpenbart at alle sider har behov for å fortelle den delen av historien som passer dem best, som i absolutt alle andre konflikter. Ellers har du selvagt rett og det er jo grunn god nok til at han ikke bør sendes tilbake. Med engang han garanteres at det ikke blir dødsstraff, så bør han sendes på første fly. For å råtne i et fengsel i Irbil. Noe han selvsagt til slutt også bør, rent moralsk. Du får nå mene hva du vil om Vogt men jeg vil nå hevde at han har noe større troverdighet og faglig (og erfaringsmessig) bakgrunn enn den jevne anonyme forumbruker. For et flott argument du leverer her. Patetisk argument men dog. En jusprofessor må jo selvsagt mene at å sende selvmordsbombere og drepe annerledestroende i irakisk kurdistan er en forsvarshandling mot Usa. Selv før Usa invaderte Irak. Jo takk for en troverdig og ikke minst ypperlig faglig teft han utviser. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) For et flott argument du leverer her. Og poenget med det var ikke først og fremst at det var hans troverdighet som var det viktige, men at han faktisk argumenterer for sitt synspunkt. Det gjør ikke du, du bare avviser hans påstander med latterliggjøring og totalt uten noe argument. Det holder ikke å si at han ikke er troverdig, du må argumentere for hva som gjør at han ikke er troverdig og hva som gjør at han tar feil. I forhold til argumenter har han altså mange, du har null. Ellers gir selvsagt det kurdiske miljøet et bilde, men langt fra den hele og fulle sannhet som du forsøkte å gi inntrykk av. Endret 20. juli 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Og poenget med det var ikke først og fremst at det var hans troverdighet som var det viktige, men at han faktisk argumenterer for sitt synspunkt. Det gjør ikke du, du bare avviser hans påstander med latterliggjøring og totalt uten noe argument. Det holder ikke å si at han ikke er troverdig, du må argumentere for hva som gjør at han ikke er troverdig og hva som gjør at han tar feil. Under okkupasjonen hevdet vi at norske flyktninger ikke bare hadde rett til å organisere politisk virksomhet, men også rett til å organisere militære aksjoner fordi vår okkupant brukte ulovlige militære midler. Saddam-regimets kjemiske krigføring mot kurderne var en vesentlig begrunnelse for USAs krig mot Saddams Irak. Dette og USAs senere bombing av deres kurdiske landsbyer gir mulla Krekar og de andre kurdiske flyktninger rett til å føre en militær frihetskamp. Vel, Usa bombet stillingene til Ansar Al-Islam slik at PUK/KDP/IMK kunne igjen redde ut de mennesker som var fanget i terrorveldet til Krekar. Til da kunne ikke PUK frigjøre områdene det var snakk om fordi Iran brukte sitt artelleri for å beskyttte Krekars terrorvelde. Når Usa støttet PUK så grep ikke Iran inn. Å argumentere for et standpunkt uten å ta hensyn til realitetene er ikke særlig aktverdig, professor eller ei. Frihetskamp er IKKE å sende selvmordsbombere mot sine egne, og aktivt forfølge og drepe alle som ikke bekjenner seg til sunni-salafisme. At Vogt unnskylder dette med at slik var også det under andre verdenskrig her i landet så har han langt ute på jordet. De nordmenn som gjorde det Krekar gjorde ble bekjempet av den samme styrke som han tilhørte. De aller fleste som var i samme liga som Krekar ble enten skutt under krigen eller skutt etter krigen i rettsoppjørene. At hans hat mot Israel gjør at han støtter alt og alle som er "mot" Usa blir da et bitema. http://www.kurdistan.no/1011863587/1074850839 http://www.kurdistan.no/1011863587/1044871389 I forhold til argumenter har han altså mange, du har null. Ellers gir selvsagt det kurdiske miljøet et bilde, men langt fra den hele og fulle sannhet som du forsøkte å gi inntrykk av. En mann som tar utgangspunkt i hvordan Norge ikke kan sende en person ut, er ikke et argument for det Krekar som leder for Ansar Al-Islam har gjort mot sine egne. Hvor er dine argumenter for å støtte terroristen og morderen Krekar? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Den første biten får vi ta litt senere, litt sent nå. Den andre biten er imidlertid enkel å svare på: Jeg har ikke gitt noe som helst uttrykk for at jeg støtter Krekar på noe som helst vis, tvert i mot. Det er direkte usant og uredelig å hevde at jeg har gjort det. Det jeg derimot /har/ sagt er at ingen her kjenner den fulle og hele sannhet og at det er opp til de rette myndigheter å avgjøre hvordan han skal behandles. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hadde du hørt hva den gedigne majoritet av irakiske kurdere hadde sagt om han hadde du klappet og heiet på programmet. Akkurat her er det du tar feil. Det er mye av poenget med denne tråden, som du forøvrig har sporet av ved å ikke skjønne hva dette faktisk dreier seg om. Tv showet kan ikke rettferdigjøres med at Krekar er en fæl fyr. Det er saken her. Krekar er i så måte, ganske uinteressant. Saken er at dette programmet blir brukt som et useriøst og svært tvilsomt politisk virkemiddel. Om dette gjøres mot din venn eller din verste fiende, så bør man uansett i prinsippet skjønne at det ikke lønner seg å drasse såpass spekulativ journalistikk på banen. Tenker man at "Ja, det er useriøse metoder som brukes her. Men de brukes mot min fiende, så da er det greit", så har man tråkket i salaten så til de grader! Dette er faktisk et politisk problem (og trussel), som overskygger problemet Krekar fullstendig. Det som skiller vårt samfunn fra et barbari, er at vi ikke skal oppføre oss som jury og bøddel, før rettsaken er holdt. Desverre så synes det tydelig at politiske krefter som Bush og FrP synes at dette prinsippet er en helt grei pris å betale for billige politiske poeng, siden det ikke er dem selv det går ut over i første omgang. Men, de tar feil. Og det er det på tide at flere folk forstår, siden det er en klar trussel mot våre vestlige frihets- og demokratiske grunnprinsipper. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Hadde du hørt hva den gedigne majoritet av irakiske kurdere hadde sagt om han hadde du klappet og heiet på programmet. Akkurat her er det du tar feil. Det er mye av poenget med denne tråden, som du forøvrig har sporet av ved å ikke skjønne hva dette faktisk dreier seg om. Tv showet kan ikke rettferdigjøres med at Krekar er en fæl fyr. Det er saken her. Krekar er i så måte, ganske uinteressant. (...) Det som skiller vårt samfunn fra et barbari, er at vi ikke skal oppføre oss som jury og bøddel, før rettsaken er holdt. Desverre så synes det tydelig at politiske krefter (...) synes at dette prinsippet er en helt grei pris å betale for billige politiske poeng, siden det ikke er dem selv det går ut over i første omgang. Men, de tar feil. Og det er det på tide at flere folk forstår, siden det er en klar trussel mot våre vestlige frihets- og demokratiske grunnprinsipper. Mange viktige poenger her, Rata101! Jeg kan ikke gjøre annet enn å stille meg bak og heie. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Er enig med en del av det Rata101 sier her om hvordan programmet opptrer. Når det er sagt virker det som at media ihvertfall har gjort en viktig jobb og det er å være vaktbikkje ovenfor våre folkevalgte: (en nødvendig jobb med uriktige hjelpemidler) http://www.vg.no/nyheter/utenriks/krigen-m...hp?artid=564033 Vår patetiske utenriksminister skal plutselig begynne å arbeide med en utleveringsavtale: "Norge og Irak ble i går enige om å kladde en utleveringsavtale for Mulla Krekar" samt at: "Regjeringsapparatet og UD var i natt i beredskap for å demme opp mot mulige negative amerikanske reaksjoner på den norske beskyttelsen av Krekar." -Dette er for svakt Støre, du blir rett og slett blottet for troverdighet ved å opptre på en slik måte!- Denne saken er pinlig for Norge, men noe som er enda mer pinlig er at vi har mange flere slike saker og det sitter folk på forumet her å forsvarer vår politikk. Og med dagens naive asylpolitkk så blir det bare flere slike saker. Media har opptrått på en spekulativ måte, men det ser nesten ut som at det var det som trengtes for å få øynene opp for enkelte, trist men sant. Edit: Her er forøvrig noen kommentarer på det som er blitt diskutert i denne tråden, den spekulative måten programmet er bygget opp: http://www.dagbladet.no/2009/07/21/kultur/...krekar/7293369/ Endret 21. juli 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Ble nettopp ferdig med den, og jeg må si at det er noe av det mer pinlige jeg har sett på en stund. De ga inntrykk av at Grønland var livsfarlig, at vi "ville" ha Krekar her og det var ikke før de siste minuttene av programmet at vi seerne fikk vite hvorfor han fortsatt holder til her. Nei, fy faen, makan til harry-greier skal man se lenge etter. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Media har opptrått på en spekulativ måte, men det ser nesten ut som at det var det som trengtes for å få øynene opp for enkelte, trist men sant. At Støre muligens føler seg presset til å foreta handlinger som tilsier dårlig politisk integritet, synes jeg ikke forsvarer bruk av slike programmer. Tvert imot, så gir det oss en pekepinn om hvor stor makt medier har, og hvor lett det er å misbruke dem. For min del, så er dette med på å vise at det politiske nivået i Norge er i ferd med å trekkes ned. Det synes jeg egentlig hele norges politiske miljø bør ta ansvar for. Både de som aktivt går inn for å være useriøse og de som lar slikt passere. Lenke til kommentar
Slagenherdet Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Media har opptrått på en spekulativ måte, men det ser nesten ut som at det var det som trengtes for å få øynene opp for enkelte, trist men sant. At Støre muligens føler seg presset til å foreta handlinger som tilsier dårlig politisk integritet, synes jeg ikke forsvarer bruk av slike programmer. Tvert imot, så gir det oss en pekepinn om hvor stor makt medier har, og hvor lett det er å misbruke dem. For min del, så er dette med på å vise at det politiske nivået i Norge er i ferd med å trekkes ned. Det synes jeg egentlig hele norges politiske miljø bør ta ansvar for. Både de som aktivt går inn for å være useriøse og de som lar slikt passere. What? Nå kan man spekulere i om Støres utsagn kom i kjølvann av dette programmet eller pga det snart er valg, men jeg mener det blir helt feil å hevde at noe har blitt misbrukt i dette programmet. Greit nok, den pinlige dramaturgien og, som nevnt i en anmeldelse i USA, Bruckheimer-produksjonen over programmet var borderline latterlig, men har ikke media oppfyllt sin rolle her som vaktbikkje over regjeringens inabilitet til å aktivt være i dialog med Irakiske myndigheter i et forsøk på å få denne terroristen ut av landet? At det må et cheezy amerikansk realityshow til for å få hjulene i spinn, sier faktisk mer om sittende regjering enn om "The Wanted". Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Akkurat her er det du tar feil. Det er mye av poenget med denne tråden, som du forøvrig har sporet av ved å ikke skjønne hva dette faktisk dreier seg om. Tv showet kan ikke rettferdigjøres med at Krekar er en fæl fyr. Det er saken her. Krekar er i så måte, ganske uinteressant. Saken er at dette programmet blir brukt som et useriøst og svært tvilsomt politisk virkemiddel. Om dette gjøres mot din venn eller din verste fiende, så bør man uansett i prinsippet skjønne at det ikke lønner seg å drasse såpass spekulativ journalistikk på banen. Tenker man at "Ja, det er useriøse metoder som brukes her. Men de brukes mot min fiende, så da er det greit", så har man tråkket i salaten så til de grader! Dette er faktisk et politisk problem (og trussel), som overskygger problemet Krekar fullstendig. Det som skiller vårt samfunn fra et barbari, er at vi ikke skal oppføre oss som jury og bøddel, før rettsaken er holdt. Desverre så synes det tydelig at politiske krefter som Bush og FrP synes at dette prinsippet er en helt grei pris å betale for billige politiske poeng, siden det ikke er dem selv det går ut over i første omgang. Men, de tar feil. Og det er det på tide at flere folk forstår, siden det er en klar trussel mot våre vestlige frihets- og demokratiske grunnprinsipper. Programmet er av typen "amerika redder verden". Men det er så mye mindre belastende og stygt enn det Krekar har gjort i sitt liv at det faktisk ikke volder meg veldig mange problemer at Krekar for gjennomgå. Krekar lager sine show til bruk i sin latterlige religionskrig så han er ikke ukjent med dette medieshowet. Du kan sikkert få tak i drap og annet snacks fra det som het ansar al-islam på dvd. At regjeringen er ufattelige feige og ikke oppretter sak mot Krekar i Norge er helt utrolig. Dessuten kan du vennligst legge fra deg tonen om at jeg ikke har skjønt tråden mr Einstein. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 De slaktes iallefall av de fleste kollegaene sine. Og etter å ha lest om hvordan ting fremstilles i dokumentaren, kan jeg ikke annet enn å sukke. Selvfølgelig intervjuet de Siv Jensen og Carl. I. Hagen for dette formålet, så vidt jeg kan se har de ikke intervjuet Norges utenriks-minister, hvorfor ikke? De har også opptrådd som om det var livs-farlig for de å oppholde seg i nærheten av Krekars leilighet, noe som jo er helt absurd. I beste "24" stil hadde de hengt opp kameraer i nærliggende trær, og sittet bak søplekasser og spanet på Norges farligste mann. Makan.. De oppfører seg som om Norge er det eneste landet i verden som ikke utleverer politiskefanger til land de døds-straff praktiseres. Kanskje de skulle ha tatt med det faktum at Norge tidligere har nektet å sende en amerikansk-statsborger til USA, da norske myndigheter mente at fengslene var av inhuman standard? Jeg kan leve med at noen fra USA er uenige i vår politikk, det som derimot er mer søkt, er den latterlige unnskyldningen av en "dokumentar" de virker å ha lagd, der de virker mer opptatt av å fremstille seg selv som helter, enn å få frem sannheten og flere synspunkter. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 ...gjorde Norge til latter. Enkelt og greit! Rundt halvparten av programmet, kalt "The Wanted", gikk med på å dokumentere for resten av verden at Mullah Krekar faktisk er en farlig mann. Resten var harde slag under beltestedet for norges omdømme, respekt og politisk troverdighet. Norske politikere sto frem som uprofesjonelle, handlingslammede og feige. Selvfølgelig fulgte Siv Jensen og Carl I. Hagen opp en av sine fanesaker, og tjente helt sikkert mange stemmer ved å møte opp i intervju. Utdrag fra en artikkel fra VG: "I dokumentaren «The Wanted» på TV-kanalen NBC fikk millioner av amerikanske TV-seere se hvordan Krekar går fritt rundt i Oslos gater. - Latterlig. Norge er et fristed for mistenkte terrorister, raser en av programskaperne, den amerikanske folkerettseksperten David Crane, i TV-programmet. TV-teamet fra NBC satte opp overvåkningsutstyr utenfor Krekars leilighet på Grønland i Oslo for å få bilder av mannen de omtaler som «Osama bin Laden versjon 2.0». Men til sin store overraskelse åpnet Krekar døren for dem og ga et tre timer langt intervju hvor Krekar gjentar at han underviser i jihad, muslimsk hellig krig, og at amerikanere i Irak er legitime drapsmål." Dokumentaren sendes på TV2, torsdag 23/7 kl 21:45. Hva syntest dere ? VG Dagbladet Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Fikk inntrykket av det er enda ett reality show som prøver å sjokkere men som snubbler og feiler. http://www.variety.com/review/VE1117940697...yid=32&cs=1 However noble their intentions, the producers of "The Wanted" have achieved the seemingly impossible: trivializing the battle against terrorism by dressing it up as a reality TV show http://www.nytimes.com/2009/07/20/arts/tel...anted.html?_r=1 Interviews with Norwegian members of Parliament and opposition leaders allow those politicians to express their outrage at the government’s heel dragging in sending Mullah Krekar back home, and it takes forever to get to the point: Norway, like many European countries, doesn’t extradite accused criminals to countries that have the death penalty, and Iraq does. There are ways to finesse that rule, but the program doesn’t probe why the Norwegian government hasn’t tried harder to find them. Hmm endelig ett godt poeng, hvor prøver ikke Norge hardere med å sende han tilbake?. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 http://www.nytimes.com/2009/07/20/arts/tel...anted.html?_r=1Interviews with Norwegian members of Parliament and opposition leaders allow those politicians to express their outrage at the government’s heel dragging in sending Mullah Krekar back home, and it takes forever to get to the point: Norway, like many European countries, doesn’t extradite accused criminals to countries that have the death penalty, and Iraq does. There are ways to finesse that rule, but the program doesn’t probe why the Norwegian government hasn’t tried harder to find them. Hmm endelig ett godt poeng, hvor prøver ikke Norge hardere med å sende han tilbake?. Ja, hvordan er det mulig å omgå en regel som sier at en person ikke kan sendes tilbake om han eller hun risikerer dødsstraff? Fortelle irakerne at de må lage spesialavtale for Norge? Det er ingen poeng i den setningen. Det regjeringen og forrige kan lastes for er at de ikke har puttet morderen foran en rett. Lenke til kommentar
oppdrag Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Interviews with Norwegian members of Parliament and opposition leaders allow those politicians to express their outrage at the government’s heel dragging in sending Mullah Krekar back home, and it takes forever to get to the point: Norway, like many European countries, doesn’t extradite accused criminals to countries that have the death penalty, and Iraq does. There are ways to finesse that rule, but the program doesn’t probe why the Norwegian government hasn’t tried harder to find them. Hmm endelig ett godt poeng, hvor prøver ikke Norge hardere med å sende han tilbake?. Alle er jo enige om at Mulla Krekar bør ut av landet. Men poenget er ikke at vi skal lete opp alle mulige måter å omgå regler for å få ham ut. Poenget er at Norge har respekt for både menneskerettighetene og ytringsfriheten, og at vi derfor ikke skal forskjellsbehandle når det kommer til å gi folk en rettferdig behandling. Så lenge det er fare for Krekars liv er vi moralsk pålagt å ikke utlevere ham. Endret 22. juli 2009 av oppdrag Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Akkurat her er det du tar feil. Det er mye av poenget med denne tråden, som du forøvrig har sporet av ved å ikke skjønne hva dette faktisk dreier seg om. Tv showet kan ikke rettferdigjøres med at Krekar er en fæl fyr. Det er saken her. Krekar er i så måte, ganske uinteressant. Saken er at dette programmet blir brukt som et useriøst og svært tvilsomt politisk virkemiddel. Om dette gjøres mot din venn eller din verste fiende, så bør man uansett i prinsippet skjønne at det ikke lønner seg å drasse såpass spekulativ journalistikk på banen. Tenker man at "Ja, det er useriøse metoder som brukes her. Men de brukes mot min fiende, så da er det greit", så har man tråkket i salaten så til de grader! Dette er faktisk et politisk problem (og trussel), som overskygger problemet Krekar fullstendig. Det som skiller vårt samfunn fra et barbari, er at vi ikke skal oppføre oss som jury og bøddel, før rettsaken er holdt. Desverre så synes det tydelig at politiske krefter som Bush og FrP synes at dette prinsippet er en helt grei pris å betale for billige politiske poeng, siden det ikke er dem selv det går ut over i første omgang. Men, de tar feil. Og det er det på tide at flere folk forstår, siden det er en klar trussel mot våre vestlige frihets- og demokratiske grunnprinsipper. Programmet er av typen "amerika redder verden". Men det er så mye mindre belastende og stygt enn det Krekar har gjort i sitt liv at det faktisk ikke volder meg veldig mange problemer at Krekar for gjennomgå. Krekar lager sine show til bruk i sin latterlige religionskrig så han er ikke ukjent med dette medieshowet. Du kan sikkert få tak i drap og annet snacks fra det som het ansar al-islam på dvd. At regjeringen er ufattelige feige og ikke oppretter sak mot Krekar i Norge er helt utrolig. Dessuten kan du vennligst legge fra deg tonen om at jeg ikke har skjønt tråden mr Einstein. Det du i praksis sier er at "vi bør tillate bruk av tvilsomme metoder, fordi det finnes andre som gjør verre ting". Det er ikke holdbart i et sivilisert samfunn. Slik argumentasjon bør man legge fra seg for godt når man forlater barnehagen. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det du i praksis sier er at "vi bør tillate bruk av tvilsomme metoder, fordi det finnes andre som gjør verre ting". Det er ikke holdbart i et sivilisert samfunn. Slik argumentasjon bør man legge fra seg for godt når man forlater barnehagen. Hva i all verden er det du prater om? De som lager "the wanted" representerer ikke statsmakten, og de har dermed ytringsfriheten på sin side til å lage det de måtte ønske. Noe også Krekar bedriver på sin fritid der han drømmer om lik i store stabler. Man bør kanskje ha passert gjennom barnehagen for å forstå slikt dog. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Ytringsfrihet? Moral? Hvor går grensa? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Ytringsfrihet? Moral? Hvor går grensa? Mellom de to? Krekar Vs The Wanted!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå