Gå til innhold

Krekar jaktes i ny, stinkende dokumentar - "The Wanted"

Anbefalte innlegg

Krekar jaktes i ny dokumentarserie

Traileren på Youtube

This is not just a show to me. This is a mission.

Sitatet ovenfor er hentet fra traileren på youtube. En halvsinna, blodseriøs mann.

No script. No actors. Only justice.

Sånn avsluttes traileren. Heftig!

- Vi sier ikke om en person er skyldig eller uskyldig, presterer de så å fortelle Aftenposten.

Men hva i all verden er dette for noe dritt??

Nå har jeg jo ikke sett serien ennå, men ut fra artiklene og traileren fremstår dette som et gjeng tullinger som planlegger å opptre både som dommere og bødler overfor personer de mener har gjort noe galt.

Er det bare meg som synes dette stinker?

Det som skremmer meg kanskje mest, er at store deler av seerne kommer til å ta dette som blodig alvor og seriøst, og synes det er greit at hvem som helst kan dømme mennesker - og ikke som det det sannsynligvis er, et show som noen prøver å tjene penger på, skruppelløst, uten tanke på effekten det vil ha på de som faktisk blir berørt av et slikt program.

EDIT:

La meg nå understreke..

Jeg er ikke ute etter å forsvare eller fornekte handlingene til hverken Krekar eller andre som evt blir utropt til terrorister i det programmet. Jeg vet for lite om dem og hva de har gjort og sannheten i det til å kunne si noe om det.

Det er selve programmet, konseptet jeg ikke liker.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra traileren fikk jeg inntrykk av at noen har kjørt virkelighetsoppfatningen til FOX, prokuksjonsteamet (sic) til Pacific Blue og et par paparazzier et par sekunder i en blender.

Opplegget virker rimelig useriøst og spekulativt. Uansett, så skal det bli interessant å se hva de har fått ut av å stalke Krekar.

Tipper det ikke blir lenge til dette dukker opp på norske skjermer :roll:

Lenke til kommentar

Er ikke overrasket i det hele tatt. FrP er et useriøst parti, og å spinne videre på noe slikt er sikkert midt i blinken for dem.

Det som derimot er tankevekkende, er det tydelige politiske samarbeidet FrP og TV2 har seg imellom. Det er skremmende, særlig nå som vi går mot åpning for å sende politisk reklame på tv også.

Det er creepy, rett og slett.

Lenke til kommentar

Det må da være lov til å kalle Norge for et tulleland når vi oppførere oss så tullete som vi har gjort i Krekar-saken. Bare fordi det ikke passer deres syn at denne saken blir belyst så skal dere ikke hindre andre i å få innsyn i det som blir gjort. Og tørr jeg spørre om noen av dere har sett denne dokumentaren dere har en dialog om her inne eller bare forhåndsdømmer dere utifra politisk farge?

Amerikanerne lager mye bra tv, men om denne dokumentaren er noe bra lar seg vente å se. Jeg er selv skeptisk til å forfølge personer slik det gies inntrykk av her, men det er tydligvis lovlig og nok til å generere penger til produksjonselskapet både fra tilhengere og motstandere av slike "show".

:)

Lenke til kommentar

I Norge ville det nok vært en PFU-sak før noe annet. Hvem som helst kan filme i Norge, og så lenge serien produseres i USA er det ikke noe PFU kan gjøre.

TV2 kan kanskje rammes, men det blir mer tvilsomt, siden det nok blir ganske lite oppmerksomhet rundt det etter så lang tid, eller hva det nå blir.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se denne serien, men jeg har en del betenkeligheter med den. Den har et bredt spekter av logiske brister som f.eks. at et TV-selskap finner terrorister den amerikanske stat, ikke har greid å spore opp på nesten ni år. Med tanke på hva USA bruker av penger på etterretning, er det for meg tvilsomt, at det skal dukke opp informasjon i denne serien som får Langley til å heve øyenbrynene. Vi får sjå ;)

Lenke til kommentar
Det som derimot er tankevekkende, er det tydelige politiske samarbeidet FrP og TV2 har seg imellom. Det er skremmende, særlig nå som vi går mot åpning for å sende politisk reklame på tv også.

Hvordan rimer det at det er et politisk samarbeid mellom tv2 og FRP, når a-pressen eier tv2 ?

Lenke til kommentar

Skal man boikotte en kommersiell tv-kanal, så er det vel liten effekt i å la være å se programmet, kontra å boikotte de produktene det reklameres for.

Du verden så kjappe tv2 har vært til å snappe opp dette programmet. Her øyner de tydeligvis kjempemuligheter.

Jaja, da er det vel snart tid for at FrP'erne løper til nærmeste såpeboks og slarver om hvor "sjokkerte" de er igjen. Skulle ønske at de bare kunne legge av seg den dårlige stilen. Men FrP er tydeligvis nødt til å legge seg på et tabloid nivå for å nå ut til folk flest...

Lenke til kommentar
EDIT:

La meg nå understreke..

Jeg er ikke ute etter å forsvare eller fornekte handlingene til hverken Krekar eller andre som evt blir utropt til terrorister i det programmet. Jeg vet for lite om dem og hva de har gjort og sannheten i det til å kunne si noe om det.

Det er selve programmet, konseptet jeg ikke liker.

Hadde du hørt hva den gedigne majoritet av irakiske kurdere hadde sagt om han hadde du klappet og heiet på programmet. Det er en grunn til at Krekar aldri har kontakt med andre kurdere, om de da ikke er fanatisk tullete islamister.

Det værste jeg har sett skrevet i forsvar av Krekar er professor i jus Edvard Vogt.

http://www.klassekampen.no/24507/article/item/null

Og angående programmet, hvorfor ikke, Krekar bruker tv selv til å føre sin "kamp". La han få smake sin egen medisin.

Lenke til kommentar

Vel, jeg mener fortsatt det er irrelevant hva Krekar eller andre har gjort eller ikke gjort, eller hva folk mener om ham eller dem.

En slik "dokumentar" stinker uansett, fordi det er vanlige mennesker (i disse tider heter det vel velgere, ikke mennesker) som tar på seg rollen som myndigheter, dommere og bødler. Det er veldig feil.

Om jeg mener Krekar burde vært sendt ut av landet for lengst? Burde vært straffet for det han (sannsynligvis) har gjort? Absolutt. Hvis det er tilfelle.

Men det er ikke opp til oss "vanlige, dødelige" å dømme ham.

Lenke til kommentar

Ingen her har noe positivt å si om Krekar. Det er useriøsiteten til programmet som er problemet. Dette er med på å trekke det politiske nivået i Norge ned i søla, noe FrP tydeligvis er svært klare for.

Holdningene som utvises minner om de lite gjennomtenkte holdningene som preget Bush-regjeringen.

Lenke til kommentar
Hadde du hørt hva den gedigne majoritet av irakiske kurdere hadde sagt om han hadde du klappet og heiet på programmet. Det er en grunn til at Krekar aldri har kontakt med andre kurdere, om de da ikke er fanatisk tullete islamister.

Hva vet du om hva den gedigne majoritet av irakiske kurdere mener om han? Opplys oss gjerne. Hva vet du om at han aldri har kontakt med andre kurdere, om de da ikke er fanatisk tullete islamister?

Det værste jeg har sett skrevet i forsvar av Krekar er professor i jus Edvard Vogt.

http://www.klassekampen.no/24507/article/item/null

Hva er det som er "værst" med det Vogt har skrevet? Den gamle professor har unektelig en del gode poenger (selv om artiklen er gammel).

For all del: Krekar er en religiøs skrulling og gir uttrykk for ønske om handlinger som overhodet ikke er akseptable. Men er det en ting som er sikkert er det at den jevne nordmann ikke kjenner den hele og fulle sannhet om alt i Krekar-saken og derfor bør overlate til de rette instanser å avgjøre hvordan han skal behandles rettslig.

Lenke til kommentar
Hva vet du om hva den gedigne majoritet av irakiske kurdere mener om han? Opplys oss gjerne. Hva vet du om at han aldri har kontakt med andre kurdere, om de da ikke er fanatisk tullete islamister?

Fordi jeg har daglig kontakt med det kurdiske miljø her i landet. Fordi han har prøvd seg på et slikt møte, men ble hivd ut fortere enn han skjønte at Shabana Rehman løftet han. Og det er derfor Norge ikke sender Krekar tilbake til irakisk kurdistan fordi de vet utmerket godt at Krekar er hengt i nærmeste tre, 10 sekunder etter han har landet.

http://www.hrw.org/legacy/backgrounder/men...sarbk020503.htm

Hva er det som er "værst" med det Vogt har skrevet? Den gamle professor har unektelig en del gode poenger (selv om artiklen er gammel).

Krekar kjempet ikke mot en okkupasjonsmakt. Han bedrev terror mot sine egne, kurderne.

Vogt har absolutt ingen poenger. Kun apologetisk viss vass. Krekar er kurdernes Quisling.

Lenke til kommentar

Vel, nå representerer neppe det kurdiske miljøet i Norge den gedigne majoriteten av irakisk Kurdistan. Det er åpenbart at alle sider har behov for å fortelle den delen av historien som passer dem best, som i absolutt alle andre konflikter. Ellers har du selvagt rett og det er jo grunn god nok til at han ikke bør sendes tilbake.

Du får nå mene hva du vil om Vogt men jeg vil nå hevde at han har noe større troverdighet og faglig (og erfaringsmessig) bakgrunn enn den jevne anonyme forumbruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...