Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Det Kommer Ikke Kald Luft I Bilen, Selv Ikke Når AC Er På. Toyota Carina E.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en ny Carina E da jeg savna min forige :) Men denne har noen rare problemer som jeg ikke finner noe ut av..:

Når jeg setter på kald luft eller slår på air condition så gir bilen KUN varm luft. Har latt AC være på i ca. 15-20 min, men fortsatt så fortsetter den å gi varm luft.

En ting som jeg la merke til istad var at det er UTROLIG støvete inni der ihvertfall, da jeg slo av selve vifta, og satt den på fullt med engang så spruta det ut masse støv, til og med noe rare svarte klomper som ligna på myk/luftig gummi.

AC har vært på service for noen få måneder tilbake ifølge forige eieren, men det ble gjort i utlandet.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg sitter bom fast og svett bak rattet. :dontgetit:

(Et lite spørsmål til: Turtelleren er død om sommeren, og våken om vinteren? hva kan årsaken være?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den Er Vel Kanskje Tom For Kjølemedium Da Tenker Jeg. Har Du Sjekket At Den Ikke Er Tom For Gass?

Den var jo på service så burde være fylt opp for gass. Men burde det fortsatt ikke komme LITT kaldt luft i det hele tatt? med eller uten AC?

Hvor mye tror du det koster å fylle på gass? ca. pris.

Tusen Takk For Svar :)

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Den Er Vel Kanskje Tom For Kjølemedium Da Tenker Jeg. Har Du Sjekket At Den Ikke Er Tom For Gass?

Den var jo på service så burde være fylt opp for gass. Men burde det fortsatt ikke komme LITT kaldt luft i det hele tatt? med eller uten AC?

Har du kvittering på at den nettopp har vært på service hvor det er blitt fylt på gass på anlegget? I så fall ville jeg tatt turen tilbake dit. Koster vel rundt en 1500,- eller noe sånt å fylle gass, men har du nettopp gjort det og det er blitt tomt igjen er det lekkasje et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Du sier varm luft, mener du da varm luft ala utetempen eller at varmen står på konstant?

Du bør kunne høre om AC-en kobler til, det gir en klikkelyd og kjøleviften på radiatoren starter, lyser lampa i AC-knappen når du skrur den på?

Lenke til kommentar

Fyller jo ikke opp AC'en på service

Sjekk at kompressoren går, og trykktest systemet. Er alt det OK så må du ut med 2000kr for å fylle opp anlegget.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en ny Carina E da jeg savna min forige :) Men denne har noen rare problemer som jeg ikke finner noe ut av..:

Når jeg setter på kald luft eller slår på air condition så gir bilen KUN varm luft. Har latt AC være på i ca. 15-20 min, men fortsatt så fortsetter den å gi varm luft.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg sitter bom fast og svett bak rattet. :dontgetit:

(Et lite spørsmål til: Turtelleren er død om sommeren, og våken om vinteren? hva kan årsaken være?)

Det høres ut til at blandeventilen til varmeapparatet ikke fungerer, alså den står åpen hele tiden. Denne ventilen

finner du på torpedoveggen i motorrommet, det er en liten ventil med en wire som kommer inne i fra bilen, få noen til å

sitte i bilen og regulere temperaturen mens du ser på denne, wiren skal dra/dytte på et lite stag som står på

toppen av ventilen. Sjekk at staget går slik det skal og at wiren sitter på, gjør den det så kan det være innmaten

i ventilen som er ødelagt.

At turtellern er død om sommeren kommer av en feil i instrumentpanelet, enten var det givern eller så var det elektronikken

i instrumentpanelet. Husker dessverre ikke hvilken av dem det var. Anbefaler at du tar ut instrumentpanelet og ser over

kontaktflatene på baksiden ig rengjør dem før du gjør noe mer med dette.

Lenke til kommentar

et par generelle ting å sjekke ang. ac:

1: lyser det i knappen?

2: er sikringen(e) hel(e)?

3: kobler kompressoren inn når man trykker på knappen? (stå frammi motorrommet og se)

4: Virker alle spjeldene som har med varmeapparatet å gjøre? (flytter de seg til rett posisjon osv)

5: er det nok kjølemedium i systemet?

Lenke til kommentar

På den Carinaen jeg har nå (97-modell) er det ikke noen sånn ventil i motorrommet. Rørene til varmeapparatet er allid varme når vannet er varmt, så her er det nok åpent hele tiden. Såvidt jeg husker er det et vinkeldrev på temperaturknappen som kan være slitt eller ødelgt, eller det kan være en wire som har hoppet av. Som en nødløsning kan du alltids ta av slangene til varmeapparatet og bare sette en liten slangestump mellom inn- og ut-røret på motoren. Du burde merke godt når/om air condition slår inn, det høres godt på motoren. Det er dessuten en ekstra kjølevifte som starter og en vakuumventil som gir på litt gass på motoren. Hvis det ikke er (nok) kjølemiddel i systemet vil ikke kompressoren slå inn. Det kan jo også være noe tull med elektromagneten i clutchen på kompressoren, defekt rele eller rett og slett en ledning (plugg) som har løsnet. Hvis du får anlegget til å virke kan det lønne seg å blåse ren radiatoren - jeg gjorde det på bilen min i dag, og det hjalp MYE å bli kvitt 430.000 kilometer med støv og døde innsekter.

Lenke til kommentar

Tusen Takk For Så Mange Svar :)

Lyset på AC knappen fungerer. Du kan høre at det er noe som skjer med engang jeg trykker inn AC knappen,, jeg har prøvd å finne sikringen til AC men fant ikke den, sjekka jo ALLE sikringene jeg fant i motorrommet og under rattet.

Forige eieren sa at AC har vært på service og der ble det fylt på gass. Har ingen bevis på det utenom å stole på han, siden ifølge han så ble det gjort i utlandet.

Det kommer ikke varm luft konstant, men setter jeg styrken på varm luft så får jeg kraftig varme i bilen, setter jeg styrken på kald så får jeg grei varme, den varmen minker ikke.

Men hvis jeg tar med bilen på et verksted, det blir nok det beste tror jeg. Jeg liker meg ikke i motor rommet, skade og lakk er mer min del :) og penger blir nok ikke et problem.

Beklager for at jeg ikke har svart på alle spørsmålene.

TUSEN TAKK FOR HJELPEN ALLE SAMMEN :) Så gode og mange svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...