Gå til innhold

Pc til spill, hd filmer og photoshop Pris: 6000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger en ny pc, jeg har valgt ut kabinett selv men trenger hjelp til å finne ut hvilke komponenter jeg får mest for pengene i dag. Jeg vet ikke så mye om ram og cpu fsb som skal samsvare så dette må dere ta hensyn til takk :)

Har nesten bestemt meg for at jeg vil gå for et Gainward GeForce 275 gtx 896 mb kort. Da jeg er interessert i mulighet for physx og CUDA. Kan noen kort forklare hva CUDA er? og er det blitt stabilt? Slik jeg har forstått det så er det som Ati sine HD kort, at man kjører HD filmen f.eks en mkv fil på skjermkortet og litt på cpu slik at cpu ikke skal slite seg helt ut? Hadde sett for meg at alt skal bestilles fra Komplett. Men sparer man noe særlig på og bestille fra flere steder?

Har enda ikke bestemt om jeg skal bygge den selv eller om komplett skal gjøre det for meg, men det frister og spare rundt 500 kroner for å bygge den selv.

Det som trengs utenom skjermkort er:

PSU

Harddisk

RAM

Hovedkort

CPU

Som sagt skal dette brukes til og spille med, se på hd filmer og litt photoshop. Så naturligvis må det bli lagt vekt på de viktigste komponentene. Jeg har rundt 300-400 gb av filer som skal over på denne nye datamaskinen, så det er fint om harddisken blir på rundt 1 TB. Men til hensyn av at denne skal også spilles på, så bør jeg kanskje gå for en Raptor harddisk? Har desverre ikke råd til SSD disk.

Jeg lurer også litt på om jeg skal kjøpe med meg en lydkort. Siden lyd på hovedkort ikke er så bra? Har et X-Fi creative lydkort fra føret av men føler at det kanskje bør byttes ut. På grunn av masse støv som sitter på det og er umulig og "blåse" bort. Eller kan dette rensens vekk? Min gamle datamaskin er ødelagt og det er både psu og hovedkort som er ødelagt. Men noen sa at USB enheter kan også bli ødelagt samt andre ting som sitter i hovedkortet. Det kan hende at dette bare var tull, men kan dette forekomme?

En god gamer mus hadde ikke vært dumt det heller, min gamle razer copperhead spiller desverre på sin siste note. Jeg regner med å bruke rundt 6000 på denne pcen, og rundt 1000,- på kabinett og mus.

Håper på god hjelp fra kunnskapsrike folk ;)

Endret av melvh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CUDA og AMD/ATI sitt alternativ STREAM, er kort forklart en funksjon som lar skjermkortet hjelpe til og avlaste prosessoren ved tunge beregninger. Flash, bilde og videoredigering er eksempler på hvor CUDA og STREAM kan komme til nytte. For å gi et pekepinn på dens egenskaper: La oss nå si at du skal redigere en film på 90 minutter. Uten CUDA eller STREAM, tar prosessen deg 3 timer å utføre. Med CUDA eller STREAM, vil det hele bli gjort på under 15 minutter. En del av STREAM er dens egen AVIVO video, som jeg selv ofte har benyttet meg av for å konvertere filmer. En hel spillefilm i DVD-Rip tok hos meg rundt regnet 10 minutt å utføre. Så at slike påstander er sanne, har jeg selv fått erfare.

Det er dog ikke alle programmer som enda støtter CUDA eller STREAM. Adobe, Microsoft og CyperLink har produkter som støtter CUDA og/eller STREAM funksjonen.

Legger til slutt ved et bilde som viser videokonvertering med og uten STREAM:

1891282_CUDA-STREAM.jpg

Når det gjelder komponenter, så har du til eksempel følgende handlekurv:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...0F-AC1BE956F389

Lenke til kommentar
CUDA og AMD/ATI sitt alternativ STREAM, er kort forklart en funksjon som lar skjermkortet hjelpe til og avlaste prosessoren ved tunge beregninger. Flash, bilde og videoredigering er eksempler på hvor CUDA og STREAM kan komme til nytte. For å gi et pekepinn på dens egenskaper: La oss nå si at du skal redigere en film på 90 minutter. Uten CUDA eller STREAM, tar prosessen deg 3 timer å utføre. Med CUDA eller STREAM, vil det hele bli gjort på under 15 minutter. En del av STREAM er dens egen AVIVO video, som jeg selv ofte har benyttet meg av for å konvertere filmer. En hel spillefilm i DVD-Rip tok hos meg rundt regnet 10 minutt å utføre. Så at slike påstander er sanne, har jeg selv fått erfare.

Det er dog ikke alle programmer som enda støtter CUDA eller STREAM. Adobe, Microsoft og CyperLink har produkter som støtter CUDA og/eller STREAM funksjonen.

1891282_CUDA-STREAM.jpg

du får bytte hden til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343055

~nesten samme pris og dette skjermkortet

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=449929

bedre bang for buck

man får spilt av mkv og blu-ray i maskinvare på ati sine Radeon HD skjermkort helt fint

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Utdrag fra en annen post som ofte beskriver prisnivået til Komplett.

Om dette er et godt kjøp kan to eksempler vise deg:

Skjermkort ATI 4770 - Komplett 990kr - Netshop 825kr - 20% dyrere

BenQ G2220HD - Komplett 1495kr - Datakjeden 1226kr - 22% dyrere

AMD Phenom II X4 940 Black Edition - Komplett 1695kr - NetonNet 1490kr - 14% dyrere

Nå har ikke Komplett pris på kabinettet ditt, CM 534, men sammenligner man prisen på storebror 590 hos Komplett og billigste butikk, er prisforskjellen 16%.

Komplett ligger gjerne 10-20% over billigste produkt, så man kan spare endel penger på å handle litt forskjellige steder.

Så ikke alltid lønnsomt å handle alt der. De er billige nok på noen varer, men det finnes definitivt billigere butikker her i landet.

Og du har et Creative X-fi lydkort med støv på og vil kjøpe nytt uten støv? Hmmm, det er billigere å kjøpe en boks med trykkluft og blåse det rent :) Creative har ikke lansert noen ny lydkort-serie etter X-fi heller.

Ang. Raptordisk: Spillet vik ikke gå noe bedre med en raptordisk, det vil bare loade litt raskere. Personlig syns jeg det er litt bortkasta penger, men det er nå meg. Ville nok heller vurdert en 30GB Vertex-disk til å ha Windows på til rundt 1000lappen. (evt. dobbelt så mye for en 60GB eller enda litt mer for en Intel X25-M)...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

1891282_CUDA-STREAM.jpg

Må si det bilde imponerte veldig! Hvilke kort fra ATI og nVidia støtter dette? Og er det en plug and play funksjon når man innstallerer f.eks de nyeste driverene, eller er det drivere ved siden? Når det kommer til physx til nvidia kort så har jeg alltid lurt på om det er litt oppskrytt, demoene er fancy og det finnes til noen spill. Men nå på nyerer skjermkort, trenger man da et physx kort i tillegg? eller kan man bare sette det på i nvidia sin konfigurator og da har man physx på? Prøvde dette med laptopen min med 8600gts, kan ikke si at det gikk så bra xD!

Slik som å spille av mkv i Media player classic med codec som matroska, og avc pro. Brukes STREAM eller CUDA da også? eller må jeg kjøpe core player?

Takker for gode svar fra alle innlegg. Skal se litt til, håper også på flere svar og meninger om hvorfor jeg bør velge det dere mener.

til newman221

Takk for at du viste meg prisforskjell, det kan faktisk bety mye når jeg ikke har så mye penger fra føret av :) Og når det kommer til lydkort, høres kanskje dumt ut, men det som ble sagt at interne komponenter kan få hovedkort til å ikke starte eller skade datamaskinen så ble jeg litt skremt pga at dataen min sloknet her for ikke så lenge siden. Men dette er bare svada kanskje? Hvor får jeg kjøpt luftrykk på boks? Forrige gang jeg var innom Biltema så sa selgeren at det var ulovelig.

Lenke til kommentar

Eneste som er kjiipt med trykkluft på boks er at prisen har økt meget kraftig siste årene. Sist jeg kjøpte en slik en (heter Dust off CRC) på Clas Ohlson kosta den 198kr, ganske horribel pris, ihvertfall når samme boksen koster 89SEK på Clas Ohlson i Sverige. Korrigert for valutadifferanse blir det faktisk 72norske kroner, en prisdifferanse på nesten 300%.

Men man bruker ganske lang tid på å bruke den opp, så det er ikke den helt store krisen.

Og nei, det er overhodet ikke ulovlig med trykkluft på boks.

Kan også kjøpe på Multicom. Den linken i forrige post refererer til et utgått produkt. Denne har de ennå: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:696347

Du kan til nød bruke en vanlig kompressor med trykkluft, men da må du sette på oljefilter. Grunnen er at luft fra en kompressor ofte inneholder små partikler med olje som ikke er helt ideelt for en pc.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Hos ATI er STREAM nokså gammelt, det ble smått introdusert sammen med Lansering av ATI sin "1000 serie" skjermkort. Selveste utviklingen av STREAM gikk og går fremdeles litt langsomt, særlig for oss private. AMD/ATI holder nå på å forbedre sin STREAM teknologi med noe de har kalt AMD Fusion, med andre ord å smelte sammen. AMD Fusion er enda ikke klar, og det eneste som er gitt til oss normalt dødlige er et program kalt AMD Fusion for Gaming utility. Dette var for kort tid tilbake ganske stort, intill utviklingen gikk litt i sirup og nVidia ga ATI fingeren ved lansering av PhysX. Enda en mulig bakdel med AMD Fusion, er at det krever oppsett som kun består av deler fra AMD/ATI. Det vil si; Hovedkorrt med AMD 7xx serien chipsett, Phenom/Phenom II Prosessor og et ATI skjermkort i HD 4800 serien. En slik PC er også kjent som AMD Dragon.

Legger til slutt videosnutt som viser AMD Fusion i bruk

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

nVidia kom med sin CUDA litt senere, jeg vet dessverre ikke helt når det ble lansert.

Her er dog en liste over nVidia skjermkort med CUDA støtte.

Nvidia GeForce

GeForce GTX 295

GeForce GTX 285

GeForce GTX 280

GeForce GTX 275

GeForce GTX 260

GeForce GTS 250

GeForce 9800 GX2

GeForce 9800 GTX+

GeForce 9800 GTX

GeForce 9800 GT

GeForce 9600 GSO

GeForce 9600 GT

GeForce 9500 GT

GeForce 9400 GT

GeForce 9400 mGPU

GeForce 9300 mGPU

GeForce 8800 Ultra

GeForce 8800 GTX

GeForce 8800 GTS

GeForce 8800 GT

GeForce 8800 GS

GeForce 8600 GTS

GeForce 8600 GT

GeForce 8600 mGT

GeForce 8500 GT

GeForce 8400 GS

GeForce 8300 mGPU

GeForce 8200 mGPU

GeForce 8100 mGPU

Nvidia GeForce Mobile

GeForce 9800M GTX

GeForce 9800M GTS

GeForce 9800M GT

GeForce 9700M GTS

GeForce 9700M GT

GeForce GT 130M

GeForce 9650M GT

GeForce 9650M GS

GeForce 9600M GT

GeForce 9600M GS

GeForce 9500M GS

GeForce 9500M G

GeForce 9400M G

GeForce 9300M GS

GeForce 9300M G

GeForce 9200M GS

GeForce 9100M G

GeForce 8800M GTS

GeForce 8700M GT

GeForce 8600M GT

GeForce 8600M GS

GeForce 8400M GT

GeForce 8400M GS

GeForce 8400M G

GeForce 8200M G

Nvidia Quadro

Quadro FX 5800

Quadro FX 5600

Quadro FX 4800

Quadro FX 4700 X2

Quadro FX 4600

Quadro FX 3700

Quadro FX 1700

Quadro FX 570

Quadro FX 370

Quadro NVS 290

Quadro FX 3600M

Quadro FX 1600M

Quadro FX 770M

Quadro FX 570M

Quadro FX 370M

Quadro Plex 1000 Model IV

Quadro Plex 1000 Model S4

Nvidia Quadro Mobile

Quadro NVS 360M

Quadro NVS 140M

Quadro NVS 135M

Quadro NVS 130M

Nvidia Tesla

Tesla S1070

Tesla C1060

Tesla C870

Tesla D870

Tesla S870

Når det gjelder PhysX så er ikke det noe bløff, spill opplevelsen virker mer naturtro. Et flagg som vaier i vinden ser ut som et flagg, og ikke bare en blokk som flytter seg fra side til side. Eksplosjoner ser mer ekte ut, glass som knuser ser mer ekte ut, en elv som renner ser mer naturtro ut, og så videre og så videre. Når er det heller ikke slik at ATI kortene ikke har PhysX, for de har fult kompatible til å kjøre PhysX. Du kan kort heller si at AMD/ATI ikke har lov til å kjøre PhysX mulighetene slik som du kan på et nVidia skjermkort. AMD/ATI har nå nært sammarbeid med Havok for å lage sitt eget PhysX til sine Radeon skjermkort. Så det er bare et tidsspørsmål før både nVidia og ATI skjører med mulighet for PhysX på sine skjermkort. For AMD sin del er det store spørsmålet når det blir lansert. Dette kan bli tilgjengelig på neste måneds skjermkort driver, eller det kan komme i år 2011.

For meg personlig er dog PhysX ikke noe jeg bryr meg så sterkt om. Jeg er ikke den som studerer hver eksplosjon under microskop når jeg spiller et action spill. For meg er faktisk grafikk 3 prioritet. Game play og pris havner på de to første plassene. For meg er det viktigere at spillet er underholdene, hvordan flagget vaier i spillet er oftest rivende likegyldig.

Lenke til kommentar
Hos ATI er STREAM nokså gammelt, det ble smått introdusert sammen med Lansering av ATI sin "1000....

Godt svar! :D Ser ut som det blir et vanskelig valg mellom skjermkort når jeg ser begge sine gode fordeler.

Har et par spørsmål til:

Er integrerte lydkort på hovedkort noe bra for tiden?

Bør jeg "dust off" mitt creative lydkort eller bør jeg kanskje gå for et nytt Asus lydkort som fikk bra reviews?

Har som sagt en Razer copperhead mus, kan dere anbefalle en som er like bra eller bedre? Har blitt veldig vant til presis datamus ;)

Det som jeg ble fortalt med at komponenter som lydkort og usb enheter kan gjøre slik at maskinen ikke starter pga noe at hovedkort trenger strøm, stemmer dette? Det var da et kriterie at det var noe feil på komponentene da. Siden min data nå er ødelagt(starter men slår seg av plutselig etter noen sekunder. Jeg fikk den opp igjen og den sto på i ca 12 timer. Så plutselig slo den seg av igjen,etter det er det ingen liv i den.)

Takker til alle som har svar bra :) Hjelper meg virkelig ^^

Lenke til kommentar

# Hvem er best av AMD Phenom II X4 940, Intel 8400 og Intel 8500?

# ATI Radeon 4890 HD eller GeForce 275 gtx?

# Jeg skal spille mye, og skal kjøpe en LCD skjerm til rundt 1500,-

Endret av melvh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...