Gå til innhold

Gutta på tur - Norge/Sverige - Mat, drikke, reisen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og tre kompiser på tur til Sverige, og kansje en tur innom Danmark. Men vi har en del spørsmål om litt forskjellig, og jeg regner med at noen på forumet kan hjelpe. :)

Vi starter på tirsdag (21. juli) fra (for å gjøre det litt enklere for dere) Ålesund, og skal kjøre til Oslo (Har ingen planlagt rute men det blir nok GPSen som viser vei her, og kan hende vi camper når vi er halvveis dersom vi er lei av å kjøre). Når vi kommer til Oslo skal vi over til Svinesund asap, og finne en plass å slå opp telt. Og så tar vi turen videre derfra slik som det kommer.

Det er her dere kommer inn, for vi er lite kjent i Sverige, og vet ikke hvor det er fint, hvor det er liv, hvor det er (ekstra) billig. Dersom noen har tips tar vi gjerne imot, bare sleng inn forslag.

Spørsmål:

• Er det noen sjangse for å bli stoppet på vei inn i Sverige (da vi har med øl og alle i bilen er 18år)?
  • Hvor er det lov å sette opp telt i Sverige? Er det bare på campingplasser eller er det lov i "skogen"?
  • I Sverige er det 20års grense på øl over 3.5% (?), men er den billig, og isåfall er den god?
  • Bruker de euro i Sverige?
  • Noen steder i Sverige der det er mulig å fiske (tenker på da saltvann)?
  • Hva er ca bensinpris i Sverige?

Flere spørsmål kommer sikkert. :)

Takk for all hjelp.

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri vært i Sverige før? Sorry, men haha.

Og så litt seriøst:

Liten sannsynlighet for å bli stoppet på vei inn i sverige. Om øl'en er på under 3,5% skal det i hvert fall ikke være noe problem. (?)

Teltplass, vet ikke, men om dere finner en skjult plass i skogen ser jeg ikke noen hindring for å slå opp et telt! ;)

Øl'en i Sverige er billig ja, og det er vel forskjell på den som med all øl. Mye smaker bra, og øl'en er ikke noe spesielt påvirket av at den er sterkere.

De bruker vel egentlig svenske kroner så vidt jeg vet! :p Tar også norske kroner nær grensen, vet ikke om dette gjelder hele landet. (?)

Vil tro det er et vann eller to der ja! :p Ellers så finnner du fint ut hvor det er vann hen på GPS'en! ;)

Bensinprisene er vel som i norge, men da den norske kronen er noe sterkere enn den svenske, er det vel muligens noe billigere.

Weee

Endret av kvalm
Lenke til kommentar

Jeg har vært en del på campingturer i sverige, men vi har da holdt oss til campingplasser (både telt og hytter), så vet ikke hvordan det er med å telte ellers.

Dere er sikkert ute etter mest mulig liv og røre, men hvis dere er klare for en rolig dag, med gode fiskemuligheter, så vil jeg anbefale campingplassen Frykenbadens Camping. http://www.frykenbaden.se/1.html..En vanvittig fin plass. Men som sagt, det er ikke det største partystedet kanskje.

En annen campingplass (som det var mye mer liv, og mye festing når vi var der), er Lysingsbadet, ved Västervik. :)

På camping.se kan dere finne oversikt over campingplasser i hele Sverige.. :)

Ølen som er sterkere enn 3,5% må du på systembolaget (vinmonopolet) og kjøpe, den er ganske billig, men de er veldig strenge på aldersgrensene der.

Hvis dere skal en svipptur til Danmark derimot, kan dere få handlet masse :p (Ta f.eks Helsingborg-Helsingør ferja)

De bruker svenske kroner, men mulig det går an å betale med euro noen steder.

Bensinprisene er det samme som i Norge ca, men som noen sa over, så er den norske krona noe sterkere enn den svenske nå.

Ellers er både Gøteborg og Stockholm og anbefale hvis dere vil ha litt storbyliv også (finnes endel fine campingplasser utenfor begge disse byene også) :)

Ha en fin tur! =)

Lenke til kommentar
Takk! Vi er både ute etter å feste og å slappe av, og vi kommer absolutt ikke til å holde oss på samme sted lenge. :)

Btw, hvor ca er Frykenbadens camping? Er det veldig langt fra Svinesund?

Det ligger 2,5 mil nord for Karlstad, og fra Svinesund til Karlstad tar det vel ca 2-2 1/2 time.. :) Så det blir ikke så veldig langt unna :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...