Gå til innhold

Råd vedr kjøp av mini-pc

Anbefalte innlegg

hei hei..

Jeg har lest og lest i jungelen av mini-pc'er nå i flere uker uten å bli spesielt mye klokere..

Beskrivelse av produkt stemmer gjerne ikke overens fra butikk til butikk har jeg skjønt, så dette har egentlig bare forvirret meg mer..

Håper derfor noen erfaringer kan hjelpe meg istedenfor, og håper noen kan dele sine gode og dårlige erfaringer med meg før jeg handler :)

Kort fortalt..

Pga mye reising skal jeg uansett gå til innkjøp av mini-pc nå, for min gamle bærbare veier flere kilo, og jeg ønsker en enklere variant.

Har dessverre ikke all verdens budsjett til dette, så jeg hadde håpet å finne noe til under 4000 helst..

Skjønner jo at dette sikkert også setter mange begrensninger, men jeg ønsker meg det beste jeg kan få innenfor mine ønsker og behov til denne prisen, for å si det sånn :)

Her er mine ønsker:

Pga reise må jeg bruke mobilnett, og tenkte derfor at 3G er fint.. Men dette er det vel kun PB.DOT3 som har?

Så hvor nødvendig er dette til mitt bruk?

Jeg tar mye bilder og filmer, og ønsker derfor en pc jeg kan koble til tv. Problemet er at jeg KUN har hdmi utgang på tv, så da må jeg vel ha det på pc'n også?

Pr i dag får jeg nemlig ikke koblet pc til tv, for det er kun vga utgang på pc'n, så tv'n får ikke signal..

Laget en enkel tilkobling med vanlig kabel tidl, men bildet blir kjempedårlig på tv'n.

Videre er det viktig at pc'n er kjapp (spes i oppstart),minimum 1024 minne, har minimum 100G harddisk, firewire må jeg vel ha til kameraet, bluetooth, og Windows XP helst..

2 el 3 USB, og ihvertfall 5 timer batteritid ønsker jeg..

Samtidig vil jeg ha den så liten og lett som overhodet mulig, men det er ikke det viktigste kriteriet..

Er dette mulig til mitt budsjett tror dere?

Og evt hvilken pc kan dere anbefale meg?

Og hvilken bør jeg IKKE kjøpe?

Håper noen kan hjelpe en fattig jomfru i nød her, for jeg blir bare totalt forvirret hver gang jeg entrer nettet med mål å kjøpe meg denne etterlengtede mini-pc'n :)

På forhånd tusen takk, og riktig god natt..

Stor klem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste seriøse tester jeg har lest, setter MSI Wind på førsteplass og Asus EEE PC på andreplass.

Så vil jeg bare si at Win XP ikke hører hjemme på mini-pc'er, de har rett og slett for dårlig ytelse. Isåfall, bør (les må) du kjøpe en mini pc med nVidia Ion, fordi Intels integrerte grafikk er altfordårlig til alt.

Utifra de kriteriene du lister opp her, så tror jeg det vil være bedre å satse på en liten, ordentlig laptop. F. eks. har vi Dell XPS 1530 på 13'' og meget god ytelse. Men den modeller er ute av produksjon, desverre. Prisen var nede på 5000 kroner fr den modellen før den ble faset ut og erstattet av Dell Studio XPS 13. Også 13'', men det er den nye verjsonen og prisen starter på 8-9000 kroner.

På Spaceworld megastore i storgata i oslo idag så jeg at Acer hadde kommet med noen små modeller, antakelig 12 eller 13''. Så fin ut, den.

MEN, kjøper du fra Dell kan du få innebygd WiFi + 3G (Turbo), Edge og GPRS/GSM kort inni pc'n, så trenger du ikke ett ekstra eksternt kort. Men som sagt, prisen er oppe i 8-9000 for den modellen nå. Kanskje en vanlig Studio eller Inspiron PC ? Du får ta en titt på Dell.no.

-----------

Det med TV'n er et lite problem med bærbare pc'r. Eller, det kan være et problem. Jeg ser at de fleste bærbare pc'er fortsatt kommer med VGA utgang.

Så her har vi to muligheter: Du skaffer en PC med DVI utgang, da trenger du kun et lite DVI-D > HDMI adapter for å kunne overføre til tv'n.

Kjøper du en med VGA kontakt: Da trenger du mest sannsynlig en liten boks som gjør VGA signalet om til et digitalt HD signal. Sannsynligvis kommer det ut som DVI-D, og da må du kjøpe ett DVI-D > HDMI adapter til denne boksen. En konvertor, kan man kalle det.

Tviler på at det finnes VGA > HDMI adaptre, siden de benytter helt forskjellige signaler.

Lenke til kommentar

Tok litt feil her, det kom jeg på rett etter at jeg skrudde av pc'n.

Det finnes DVI > VGA adaptre, så det skal ikke være noe i veien med at det finnes VGA > DVI adaptre. Det finnes DVI > HDMI adaptre, menjeg har aldri sett VGA > HDMI adaptre.

Lenke til kommentar

Pc med hdmi kontakt til under 4 tusen skal du leite lenge etter. Ellers så er eg uenig med at XP ikkje passer på minipc. Har det selv på ein acer one og fungerer kjempe. Instalerte ubuntu i tillegg men det var bare sekunder i foskjell på oppstart.

Sigurd

Lenke til kommentar

hmmm..

Tusen takk for svar, men vet ikke om jeg ble mye klokere, hehe..

Akkurat nå tenker jeg mest på den packard bell dot3G eller asus eee 1005HA..

Men ingen av dem har enkel tv tilkobling da..

Og vekten på asus'en gjør meg litt betenkt..

Så jeg tar fortsatt imot gode råd, for enn så lenge er jeg fortsatt usikker på hva i all verdens dager jeg skal kjøpe..

Pris er ikke det avgjørende altså, hvis jeg finner noe som er helt etter mitt ønske..

Vekt og str er ihvertf viktigere enn pris, og særlig mer enn 10 skjerm blir for stort i og med jeg både har stasjonære og bærbare fra før av :)

Er "ha med overalt pc" jeg er ute etter nå :)

Men nettopp derfor er enkelte finesser såpass viktig for meg :)

Klem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...