Gå til innhold

Virus????problem hjelp

Anbefalte innlegg

Hei..

jeg har fulgt med på oppgavebehandling og det kommer opp en prosess som heter npdb.exe eller lignende...som plutselig dukker opp og bruker opp hele prossessorkapasiteten...og så blir det borte...akkurat like før slår ut også firewallen min..

jeg finner ikke denne filen på maskinen, og har ikke mulighet til å avslutte denne prosessen eller..

er dette en trojan...

er det noen som har vært borti sånt??

blackster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg husker ikke det går vanligvis litt fort(pluss mitt korttidshukommelse)...

det står som systemprosess... er ikkeno program

jeg husker ikke om det var npdb.exe...eller npbd.exe...men det er en av disse..

men jeg finner det ikke på harddisken..og den blir borte når den ikke er i bruk, men hvis den står der så tar den konstant 99% av cpukapasitet.

blackster

Lenke til kommentar

Jeg vet. Noe er gærent med min NAV, for når jeg oppdager virus og prøver å fjerne det, går det ikke. Kjører jeg en scan før jeg har restarta, oppdager den virus uten å kunne slette.

Restarter jeg og kjører en scan er viruset borte.

Det må være en eller annen bug med min, slik at den ikke kan slette virus som er i bruk aller noe.

Ikke vet jeg, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 20:14, sosohal skrev:

Jeg har også NAV 2002. Jeg veit ikke hvor mange som prøver å komme seg inn på min PC dagelig heller. Men det er ikke få. Og når jeg registrerer virus, restarter jeg, og viruset er borte.

Jeg tviler på at de faktisk prøver å komme seg inn på maskinen din. Det KAN selvfølgelig være det, men som oftest er det kun scanning det dreier seg om.

Det finnes programmer som tar for seg en hel IP-range, og scanner etter åpne porter, eller trojanere. Disse programmene sveiper over flere tusen maskiner fortløpende. Dette vil brannmuren din reagere på, men som oftest er det ikke akkurat DIN maskin de prøver seg på. Kjører man brannmur, er vel ikke mannen i gata sin pc så veldig attraktiv :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...