Gå til innhold

Skarpe bilder fra kameraet


Anbefalte innlegg

Jeg blir stadig imponert over skarpheten på bildene til mange fotografer. Og lurer litt på hvordan de får dette til. Leser litt om dette for tiden. Men okey, til saken:

 

På mitt Nikon D90 kan skarpheten på bildene stilles mellom 1 og 9. Dumt spørsmål, men er ikke størst skarphet (9) oftest ønskelig? Noen grunn til å sette den på 1, liksom?

 

Ellers: Andre tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 gir deg bedre muligheter når du etterbehandler bildene, spesielt siden det lar deg bestemme skarpheten etterpå, og kan tilpasse den til hvert enkelt bilde, og dermed unngå ting som JPEG-artefacts. Om du skyter RAW vil du måtte bestemme dette selv uansett.

 

:)

 

Aha. Leste nettopp om etterbehandling og Photoshops "Unsharp mask" her.

 

Trekker 2 konklusjoner:

 

1. Om jeg vil ha bildene fiks ferdig fra kameraet uten å gjøre noe særlig med de, kan jeg stille skarpheten høyt på kameraet.

2. Om jeg vil oppjustere skarpheten på bildene i Photoshop (les: Unsharp Mask), bør skarpheten fra kamera-innstillingene være lavest mulig.

 

Am I on the right track here?

Lenke til kommentar
1 gir deg bedre muligheter når du etterbehandler bildene, spesielt siden det lar deg bestemme skarpheten etterpå, og kan tilpasse den til hvert enkelt bilde, og dermed unngå ting som JPEG-artefacts. Om du skyter RAW vil du måtte bestemme dette selv uansett.

 

:)

 

Aha. Leste nettopp om etterbehandling og Photoshops "Unsharp mask" her.

 

Trekker 2 konklusjoner:

 

1. Om jeg vil ha bildene fiks ferdig fra kameraet uten å gjøre noe særlig med de, kan jeg stille skarpheten høyt på kameraet.

2. Om jeg vil oppjustere skarpheten på bildene i Photoshop (les: Unsharp Mask), bør skarpheten fra kamera-innstillingene være lavest mulig.

 

Am I on the right track here?

1. Ja

2. Ja, men spiller ingen rolle hvis du bruker raw

Lenke til kommentar

Hva som er beste oppskarpingen vil også variere etter hva motivet ditt er, og hvis du vil bli riktig avansert, ulike steder i bildet. Bare for å ta et kjapt eksempel så er det ikke sikkert et portrett av en vakker kvinne eller en baby bør få samme oppskarping som en mursteinsvegg.

Lenke til kommentar

Ser en bort fra kvaliteten til objektivet så vil jeg si at den beste metoden for skarpe bilder er bruk av tripod, hvis du ikke kan bruke tripod så bruk monopod. Hvis du ikke kan bruke monopod så sørg for å bruke raske nok lukkertider i forhold til brennvidden som skyter med. Mao fås optimal skarphet lettest med dine forberedelser FØR du tar selve bildet. Å justere på skarpheten innad i kamera ville jeg ha frasrådet da du ikke ser resultatet av dette før etter at bildet er tatt. Ville ha anbefalt å skyte i RAW-format, hvis du mener bildene trenger oppskarping kan dette gjøres senere med betydelig flere muligheter for oppskarping.

Lenke til kommentar

Minnekort og eksterne disker er så billig nå at det er kun de færreste som bør skyte kun JPG alene av økonomiske eller plassbesparende grunner. Skyt RAW+JPG uansett hva du tror du får bruk for, for plutselig kan blinkskuddet som bare trenger litt mer enn man får ut av en JPG-fil sitte der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...