GrevenLight Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Hei, siden mitt World of Warcraft gamecard har gått ut på dato har jeg brukt mye av tiden min på og sjekke ut hva jeg burde bli når jeg blir voksen Jeg tok 3 tester på NAV.NO og på alle testene der fikk jeg mest poeng på Teoretisk og Systematisk Da lurer jeg på at noen kan si meg noen teoretiske og Systematiske jobber For jeg er litt usikker på hva det er Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Wæææ, da må man vell være i retten og sånt? Det er jo skummelt da Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Tja, jeg ville heller sag ingeniør, om du ønsker høyere utdanning. Hvilket fagfelt du i såfall velger er mer opp til deg selv. De fleste ingeniører arbeider teoretisk og systematisk for å løse oppgavene sine. Gammel er du? Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Chiller som 15åring Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Okaj Vel, jeg ville anbefalt deg å ta yrkesfaglig utdanning på vidregående. Elektro/mekanisk/bygg etter hva du liker. Er du mer av en almenfaglig gutt, så velger du selvfølgelig almen. Uansett om du velger almenfag eller yrkesfag, så har du mulighet for høyere utdannelse. Syntes du elektroverden virker spennende, så ta elektro på videregående. Om du etter to år har lyst til å gå ut i jobb, så kan du gjøre det. Men om du føler at du ønsker de enda mer spennende jobbene, så ta forkurs for ingeniørutdanningen ( IKKE påbygning ). Da er du kvalifisert til å søke på alle ingeniørfaglige studieretninger i Norge. Om du finner et annet fagfelt som er spennende så kan du velge det. Så ingenting er låst selv om du begynner på en retning du blir lei av. Selv gikk jeg elektro på videregående. Var veldig i tvil om jeg skulle gå videre på skolen, eller begynne som elektriker, men det endte opp med skole. Gikk forkurs, og tok så en Bachelor i elektroautomasjon. Nå jobber jeg med prosjekter som skal ut på store borrerigger rundt om kring i verden. Skal til Korea og Singapore senere i høst, og ut på rigger i Mexico-gulfen til våren, for å starte opp noen av disse prosjektene. Og det finnes mange andre enda mer spennende ingeniørjobber der ute. Så jeg vil anbefale deg en yrkesfaglig utdanning, og en ingeniørfaglig utdanning deretter. Håper dette hjalp litt. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Leste litt på godeste Wikipedia og det hørtest mere spennende ut en Advokat Men er det bra jobb, sånn når man tenkter på penger liksom.. ? Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Vel, enkleste er jo å ta allmennfag/studiespesialisering hvis du ikke vet hva du vil bli. Isteden for å ta for eksempel byggfag, hvor du på en måte blir låst til visse yrker. Med allmennfag får du studiekompetanse, som vil si at du kan studere videre. Altså høyere utdanning. Å bestemme seg for ETT spesielt yrke i en alder av 15 tror jeg ikke er kjempe smart. Du har god tid på deg. Hvis du fikk teoretiske og systematiske jobber som svar vil det si at du kanskje er flinkere teoretisk enn praktisk? Da ville jeg hvertfall tatt allmennfag, media eller noe hvor du får studiekompetanse etter endt skolegang. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Leste litt på godeste Wikipedia og det hørtest mere spennende ut en Advokat Men er det bra jobb, sånn når man tenkter på penger liksom.. ? Hehe. Det er selvfølgelig en del bedre betalt å ta høyere utdannelse. Generelt sett så har folk med bachelor ei grunnlønn på ca 100 000kr i året mer enn fagfolk. Og tar en en master, så kan man legge til 50 til. Men ikke gå etter mest mulig penger. Det viktigste er å trives i jobben, siden du tross alt tilbringer 7,5 om dagen, 5 dager i uka, 47 uker i året der. Uansett så tjener en absolutt godt nok som elektriker. Ikke noe stort problem å runde 400 000 i året som elektriker, selv om grunnlønnen er en del lavere. Finn deg noe interesant Vel, enkleste er jo å ta allmennfag/studiespesialisering hvis du ikke vet hva du vil bli. Isteden for å ta for eksempel byggfag, hvor du på en måte blir låst til visse yrker. Med allmennfag får du studiekompetanse, som vil si at du kan studere videre. Altså høyere utdanning. Å bestemme seg for ETT spesielt yrke i en alder av 15 tror jeg ikke er kjempe smart. Du har god tid på deg. Hvis du fikk teoretiske og systematiske jobber som svar vil det si at du kanskje er flinkere teoretisk enn praktisk? Da ville jeg hvertfall tatt allmennfag, media eller noe hvor du får studiekompetanse etter endt skolegang. Du er ikke låst, selv om en tar byggfag. Det er ikke noe i veien for å ta byggfag, og så fortsette på petroleumsingeniør eller økonomi. Forkurs for ingeniørutdanningen gir deg realfagstyngden du trenger for å begynne på nesten alle høyere utdanninger i Norge. Eneste ulempen med å gå denne veien er at det er vanskelig å komme inn på utdanninger med høye inntakskrav, da en ikke får realfagspoeng (eller hva det nå enn heter nå). Og selv om en begynner på byggfag eller elektro, så er man selvfølgelig litt låst, men kun de to første årene på videregående. Eksempel: 1.klasse elektro -> 2.klasse elektro -> forkurs for ingeniørutdanning -> høyere utdanning 1.klasse almen -> 2.klasse almen -> 3.klasse almen -> høyere utdanning Tenker du på en yrkesfaglig høyere utdanning vil jeg anbefale deg å glemme almenfag, da dette gir et (i mine øyne) dårligere grunnlag for den høyere utdanningen. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Takk for alle hjelp Men Krokanrull har jo litt rett i at det er veldig tidlig og bestemme seg i en alder av 15 år. Men psykologen min sa at jeg burde tenke litt på det så jeg prøvde og tenke litt på det Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Så klart, man er ikke helt låst, men det er tross alt enklest å ta allmenn/studiespesialisering hvis man vil ha alle mulighetene åpne. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Og dersom studiesp. blir altfor ille, eller om du ombestemmer deg, kan du jo alltids hoppa av. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Exactly. Selv om det er lite trolig da. edit. I tillegg blir du russ når du går allmenn, det er jo også et pluss. ^^ Endret 15. juli 2009 av Krokanrull Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Forkurs for ingeniørutdanning gir deg kompetanse til å komme inn på ingeniørutdanninger, og kun det. Muligens også maritime utdanninger, men ikke "vanlig" høyere utdanning. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Studiespesialisering --> Realfag FTW, da kjøper du deg tre år til du kan bestemme deg på, og utelukker INGENTING! HVis du tar yrkesfaglig + påbygg må du være sikker på at du ikke vil bli noe som krever spesiell studiekompetanse. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Forkurs for ingeniørutdanning gir deg kompetanse til å komme inn på ingeniørutdanninger, og kun det. Muligens også maritime utdanninger, men ikke "vanlig" høyere utdanning. Mange høgskoler slipper inn folk med forkurs på de fleste linjene med kun generell studiekompetanse som inntakskrav, ikke kun ingeniør. På økonomilinjen på høgskolen i vestfold gikk det fler med forkurs når jeg gikk der. Hva mener du med "vanlig" høyere utdanning? Trodde ingeniør og økonomi stod for størstedelen av studentene som tok høyere utdanning. Edit; Kjapp titt på SSB: Økonomi og teknologi ca. 40% av norske studenter. Endret 16. juli 2009 av lockdog Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Du kan også ta to år med yrkesfaglig utdanning, og deretter ta allmennfaglig påbygging for å få generell studiekompetanse. Flere bekjente av meg har gått den veien, og de har ikke angret et sekund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå