Mojo Pin Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Hei! Noen som har gode/dårlige erfaringer med Storebrand Bank? Jeg har sett på @alfa-programmet dems. 100 % gebyrfritt. Alt virker veldig bra. Eneste minus jeg ser er en grense på 12 uttak i året på sparekontoen, men det kan jeg leve med. Men hvordan gjør man det med en bank som ikke har noen filialer? Har jeg f.eks. ikke mulighet til å sette penger i "fast form" inn på kontoen? Takker for alle svar Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Har ingen erfaring med Storebrand bank, men en av ulempene med en ren nettbank er at de ikke tilbyr et fullt spekter av tjenester, som uttak/innksudd av kontanter (uttak kan selvsagt gjøres i minibanker, men begrenset beløp). Det "problemet" kan løses ved at man opprettholder konto i en tradisjonell bank, og ikke baserer seg på Storebrand alene. Har selv konti i hele 4 banker for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg har bruks- og sparekonto i Gjensidige og bruker butikk eller minibank til uttakk, kan gjøres gebyrfritt overalt (Visa-kort). Det er bare på kontantuttak at det er begrensning, tror det er 10.000 i uka. Men hva skal man med så mye i kontanter ? Det er sjeldent det blir aktuelt med innskudd, men da må du gå til bank/posthandel og betale inn med giroblankett. Drøyt gebyr, men hvor ofte skjer det ? Kunne selvsagt i tillegg fortsette med konto i Postbanken, men har ikke følt behov for det. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Banken jeg bruker i dag har en innskuddsautomat i samme bygg som minibank, som er tilgjengelig 24 timer i døgnet. Veldig praktisk faktisk! Kommer nok til å beholde den bankavtalen også, så kan jeg føre over penger jeg setter inn der over til Storebrand avtalen. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg kan ikke huske sist jeg satte inn penger over skranke, men jeg har en vanlig bank i tillegg til en ren nettbank. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg har brukt Skandiabanken siden den kom i 1999 (2000?). Jeg får ikke kontanter av noen , så jeg har ennå ikke, på alle disse årene, hatt behov for å sette inn penger. Om jeg hadde hatt det, en sjelden gang, oppveies innskuddsgebyret på kr 60 eller noe sånt mange ganger av det jeg sparer i gebyrer. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg har bruks- og sparekonto i Gjensidige og bruker butikk eller minibank til uttakk, kan gjøres gebyrfritt overalt (Visa-kort). Det er bare på kontantuttak at det er begrensning, tror det er 10.000 i uka. Men hva skal man med så mye i kontanter ? F.eks. hvis du skal kjøpe en bruktbil (eller noe annet dyrt) privat. Eller hvis du skal spille i et pokerlag med høy innsats. En annen fordel er at du har tilgang til pengene dine selv om du mister/blir frastjålet bankkortet ditt hvis du har en tradisjonell bank. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg har brukt Skandiabanken siden den kom i 1999 (2000?). Jeg får ikke kontanter av noen , så jeg har ennå ikke, på alle disse årene, hatt behov for å sette inn penger. Om jeg hadde hatt det, en sjelden gang, oppveies innskuddsgebyret på kr 60 eller noe sånt mange ganger av det jeg sparer i gebyrer. De kom i 2000, og jeg har også vært kunde siden da. I 4 år dekket de alle mine behov, men etter det har jeg hatt behov for å sette inn kontanter et par ganger, fått skrevet ut en bankremisse, og hevet utenlandske sjekker. Ingen av delene kan Skandiabanken gjøre, så jeg er glad jeg opprettholdt min opprinnelige bankforbindelse. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg har brukt Skandiabanken siden den kom i 1999 (2000?). Jeg får ikke kontanter av noen , så jeg har ennå ikke, på alle disse årene, hatt behov for å sette inn penger. Om jeg hadde hatt det, en sjelden gang, oppveies innskuddsgebyret på kr 60 eller noe sånt mange ganger av det jeg sparer i gebyrer. Innskuddsgebyr? Må man betale for å sette penger inn på kontoen i skandiabanken? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Innskuddsgebyr? Må man betale for å sette penger inn på kontoen i skandiabanken? Det er banken man bruker for å innbetale beløpet som tar gebyret - ikke nettbankene. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hva er det som er så bra med Storebrands alfa-konto? Velg heller sparesmart.no (sparekonto) eller yABank (brukskonto) Bedre rente og ingen minsteinnskudd eller begrensning i antall uttak. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Hva er det som er så bra med Storebrands alfa-konto? Velg heller sparesmart.no (sparekonto) eller yABank (brukskonto) Bedre rente og ingen minsteinnskudd eller begrensning i antall uttak. Den er gebyrfri. Sparesmart er kun en sparebank. Jeg er mest interessert i et bankprogram, der det viktigste er at visa/mastercard og annen bruk av brukskonto er gebyrfritt. Storebrand er ikke så altfor dårlige på sparefronten heller. De garanterer å være blant de 3 beste bankene på rente. yABank har jeg ikke sett noe på, så det kan jeg undersøke.. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Storebrand er ikke så altfor dårlige på sparefronten heller. De garanterer å være blant de 3 beste bankene på rente. De garanterer en sparerente blant de 3 beste av Norges 10 største banker i hele 2009. Banker som yA og sparesmart regnes ikke med i den garantien. Mens alfa-brukskontoen har 0,5% rente har yABank 3,1% på de første 100 000. Den er også gebyrfri, bortsett fra at du må betale 250 kr dersom du vil ha debetkort med Visa. Jeg har i stedet valgt yABanks gratis kredittkort med Visa og BankAxept. Som kan brukes gebyrfritt overalt, men du må betale kredittrente fra uttaksdato om du bruker kortet i minibank (det gjør jeg uansett ikke) Endret 16. juli 2009 av nojac Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Kan være en fordel med Storebrand og Gjensidge hvis man trenger forsikring (rabattavtale). Veldig fornøyd med Gjensidige. Liker ikke sånne banker som ikke er "fullstendige", som satser kun på forbrukslån og fritidsbolig pga av høyere inntjening. Vet ikke om Ya fortsatt er sånn. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 ............. Den er også gebyrfri, bortsett fra at du må betale 250 kr dersom du vil ha debetkort med Visa. Jeg har i stedet valgt yABanks gratis kredittkort med Visa og BankAxept. Som kan brukes gebyrfritt overalt, men du må betale kredittrente fra uttaksdato om du bruker kortet i minibank (det gjør jeg uansett ikke) Gjør du dette bare for å spare de 250 kronene ? Én billig middag på byen det. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg vurderte Yabank, men kom til at de ikke hadde noen fordeler som kunne forsvare å bli kunde i en bank med et så dumt navn. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Storebrand er ikke så altfor dårlige på sparefronten heller. De garanterer å være blant de 3 beste bankene på rente. De garanterer en sparerente blant de 3 beste av Norges 10 største banker i hele 2009. Banker som yA og sparesmart regnes ikke med i den garantien. Mens alfa-brukskontoen har 0,5% rente har yABank 3,1% på de første 100 000. Den er også gebyrfri, bortsett fra at du må betale 250 kr dersom du vil ha debetkort med Visa. Jeg har i stedet valgt yABanks gratis kredittkort med Visa og BankAxept. Som kan brukes gebyrfritt overalt, men du må betale kredittrente fra uttaksdato om du bruker kortet i minibank (det gjør jeg uansett ikke) Renter på brukskontoen utgjør så og si ingenting for meg. I hele fjor fikk jeg omtrent 20 kr i rente i løpet av året. Om jeg da får 30 i yA, så er ikke det så viktig. Jeg kommer til å ha 3 visa kort. 1 til brukskonto, + 2 (et til meg og et til kjæresten) til en felles forbrukskonto. I følge kundebehandlerne på telefonen ville jeg også få de kortene gratis. Altså ville det ikke "bare" blitt 250 kr, men 750 kr dyrere med yA bank. ..og som yaddah sier, navnet og følelesen av hvor seriøst selskapet er, er med på å avgjøre. Personlig synes jeg Storebrand virker tryggere enn yA. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Jeg blåser i hva banken kaller seg. Bruker DnBNOR til lønnskonto og regningskonto av gammel vane, Skandiabanken til daglig bruk og kontantuttak i utlandet, og YaBank til sparekonto. Sånn som rentene er nå om dagen har jeg lite penger i DnBNOR og Skandiabanken, men slikt forandrer jeg etter som rentene forandrer seg. Min erfaring er at man bør være kunde i minst 2 banker for å få med seg det beste fra flere. Det er kanskje ikke snakk om så mange kroner spart, men la det gå sport i det er min innstilling. Edit: Jeg fatter ikke hvorfor yaddah har noe imot navnet til yaBank. Etter navnet å dømme skulle man nesten tro de var i slekt ;-) Endret 16. juli 2009 av Mythos Lenke til kommentar
nojac Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Renter på brukskontoen utgjør så og si ingenting for meg. I hele fjor fikk jeg omtrent 20 kr i rente i løpet av året. Om jeg da får 30 i yA, så er ikke det så viktig. Mange av de lokale bankene har i dag 0.1% rente på brukskontoen. Har du 20 000 på en slik konto gir det 20 kroner, mens yABank gir 620. (Storebrand gir 100) Trenger du tre bankkort og foretrekker debetkort, så velg Storebrand. Selv foretrekker jeg kredittkort med BankAxept (gratis) som jeg betaler ved forfall. Har foreløpig ikke sett noen ulemper med det for meg. Men det forutsetter disiplinert bruk. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg kommer til å ha et kredittkort i tillegg til de 3 debetkortene også, hovedsaklig som reservekort og til bruk på internett. Når det er snakk om penger på brukskontoen, så er det kanskje snakk om ca 2000 kr etter at husleie og regninger er betalt, et beløp som gradvis vil synke fram til neste utbetaling av lån og stipend. Da er det altså snakk om en forskjell på kanskje en 50-lapp. Takk for alle svar forresten Veldig nyttig med saklige og kritiske innspill!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå