Gå til innhold

20. juli 1969, datoen som endret verden

Anbefalte innlegg

For 40 år siden, 20. juli 1969 satte et menneske sine første fotspor på en annen klode, et kjempesprang for menneskeheten. Foreløpig er månen den eneste kloden utenom Jorda der mennesker har landet og vandret. Men det finnes planer om å returnere til månen innen 2020 og reise til Mars etter hvert.

Uansett har romfarten vært en spissteknologisk smeltedigel, masse av det vi omgir oss med i det daglige ble opprinnelig utviklet for romfarten, eller videreutviklet for de spesielle behovene romfarten har.

I årene som kommer vil vi antagelig også se teknologioverføringer fra romfarten til vårt daglige samfunn. Det ruller f.eks noen fantasiske roboter rundt på overflaten av Mars, deler av denne teknologien kan sikkert brukes til noe glupt på Jorda. Det sies at det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden, men la oss i hvert fall prøve.

OBS:

Tråder der det hevdes at månelandingene var fake finnes det flere av på forumet, i denne tråden forutsettes det at Niel Armstrong og co virkelig gikk på månen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med denne tråden var? Diskutere romfartsteknologi i hjemmene våre?

Vil bare få påpeke at selv om "klode" kan bety "himmellegme" har sistnevnte langt mindre sjangse for å feiltolkes.

Forøvrig mener jeg å ha lest at en vanlig hjemme-PC fra 2004 (gode, gamle P4-prosessorer : D) var kraftigere enn alle PCene NASA brukte under månelandingen til sammen! : )

Lenke til kommentar

Vil bare få påpeke at selv om "klode" kan bety "himmellegme" har sistnevnte langt mindre sjangse for å feiltolkes.

Forøvrig mener jeg å ha lest at en vanlig hjemme-PC fra 2004 (gode, gamle P4-prosessorer : D) var kraftigere enn alle PCene NASA brukte under månelandingen til sammen! : )

Vel jeg tror jeg leste at de store kompliserte matte kalkulatorene man bruker på vgs og universiteter har mer minne og prossesor kraft enn de har på romfergene

Lenke til kommentar

Hvordan tror du "hjemmedatamaskinene" så ut i 1969? De fleste av datidens datamaskiner var store som rom, den slags var alt for stort og uhåndterlig i en månelander på størrelse med en normal personbil.

Men det er i liten grad innen datateknologien vi ser teknologioverføringer fra romfarten. Derimot innen materialer og energiteknologi. F.eks fikk Apollo-kapslene og månelanderne strømmen til lys, datamaskiner og lignende fra brenselceller, en teknologi som nå er i ferd med å erstatte dyre og ineffektive batterier i dagens elbiler. Man utvikler nå også metanoldrevne brenselceller for bruk i bærbare datamaskiner som fint kan gi strøm for et par uker sammenhengende med trådløs databehandling i slengen.

Lenke til kommentar

Vel jeg tror jeg leste at de store kompliserte matte kalkulatorene man bruker på vgs og universiteter har mer minne og prossesor kraft enn de har på romfergene

Romfergene har nok noe mer datakraft enn som så, men Apollo-fartøyene hadde faktisk mindre enn dagens kalkulatorer ja.

Allikevel var det ikke store oppgavene datamaskinene ombord gjorde. Alle kalkuleringer ble gjort på bakken på forhånd, og dersom en manøver skulle utføres var det bare å mate inn nødvendig info, så tolket datamaskinen dette og manøvrerte fartøyet i riktig stilling, og brant motoren i riktig tid. Kommandoer som av/på med motor, og enkle stillingsendringer trenger heller ikke store datakraften ;)

Lenke til kommentar

Det bildet der var utrolig coolt. Tenk, her får man se igjen noe intet menneske har sett på nesten førti år. Faktisk ser man spor etter at mennesker har gått frem og tilbake på måneoverflaten. Sporene har ikke blåst bort, selvsagt fordi det ikke er noe på månen kan blåse de bort. Om tusen år er nok de sporene der fortsatt, helt sikkert. Uendret, som om de fortsatt er like ferske. :w00t:

Lenke til kommentar

“Houston, Tranquillity Base here. The Eagle has landed.” (Neil Armstrong, 20. juli 1969)

Jeg var nesten 9 år den gangen, nå er jeg nesten 49. :fun:

Bilde av månens overflate, tatt fra Apollo-11-månelanderen få sekunder før landingen:

a11_h_37_5458.gif

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

kan egentlig komme på flere datoer som har endret verden mer enn den datoen der, f.eks 6 og 9 august 1945. eller 11 september 2001. eller 13 mai 1865 da sivilkrigen i statene tok slutt. egentlig mange datoer som har endret verden, vil si 11 september er en av de størst merkverdige, siden det er da alle ble paranoide mot terrorister og terrorisme generelt ble mer kjent og utbredt. eller så har man litt mer skjulte datoer, som f.eks en dag i mars 1876 da det ble patent på telefonen.

Lenke til kommentar

Husker tv sendingen såvidt. Det var i 4-5 tida om morgonen og ble vekket for å se det.

Men overføringene fra de påfølgende ferdene hadde mye bedre kvalitet. Lurer på om ikke den siste ble sent i farger tilogmed, er ikke sikker.. :hmm:

Da hadde de hvertfall bil med opp som de kjørte rundt i. På den siste ferden drev astronautene nesten bare med tull når de gikk ut på månen. Bare sang og vitset mens de hoppet og danset rundt. Husker det irriterte meg. Det var for seriøse saker til å tulle med tenkte jeg :roll:

Endret av groenn
Lenke til kommentar
På den siste ferden drev astronautene nesten bare med tull når de gikk ut på månen. Bare sang og vitset mens de hoppet og danset rundt. Husker det irriterte meg. Det var for seriøse saker til å tulle med tenkte jeg :roll:

Ikke helt korrekt, faktisk var Apollo 17 den mest grundige vitenskaplige ferden, for det var den første (og siste) av ferdene der en av de som gikk på månen var en vitenskapsmann, Harrison H. Schmitt var en geolog. Alle tidligere astronauter hadde fortid som militære testpiloter, men Schmitt ble hurtigopplært til astronaut da det viste seg at det var umulig å få testpiloter til å plukke stein metodisk. For testpiloter er stein stein, enkelt og greit, men Schmitt kunne vurdere steinene før han plukket ut de gologisk sett mest interessante steinene å ta med tilbake.

De fleste månesteinene ble forresten fraktet direkte til Geologisk museum i Oslo, i lille Norge, med luftpost, for kjemisk analyse, for på den tiden var Geologisk museum regnet som verdens beste steinlaboratorium. Nede i kjelleren på Geologisk museum ligger det derfor fortsatt flere månesteiner enn noe annet sted på Jorda. Jepp, faktisk.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
kan egentlig komme på flere datoer som har endret verden mer enn den datoen der, f.eks 6 og 9 august 1945. eller 11 september 2001. eller 13 mai 1865 da sivilkrigen i statene tok slutt. egentlig mange datoer som har endret verden, vil si 11 september er en av de størst merkverdige, siden det er da alle ble paranoide mot terrorister og terrorisme generelt ble mer kjent og utbredt. eller så har man litt mer skjulte datoer, som f.eks en dag i mars 1876 da det ble patent på telefonen.

Antagelig vil denne datoen bli husket mye lengere. Feks om si 1000 år og vi kolonisert mars, reist til jupiter og planlegger expedisioner til andre solsytemer. Da vil vi fortsatt alle lære om 20. juli 1969 som en viktig dato, mens de andre datoene vil neppe være så viktige mer. Antagleig vil svartedauen være mer husket, foruten kanskje slutten av wwII som kan kanskje bli like godt husket, mens månelandingen vil fortsatt være viktig siden det er en av de viktigste datoenne i romfarten, sammen med første russern som ble skutt ut i romet og noen til.

Utrulig irriterende at det ikke har blitt gjort noe like stort på hele 40 år. Internasjonale romstarsjonen er jo bra, men det hadde vært kuler med måne base eller mars ferd. Får nesten håpe på at det kommer fler stormakter ut etter finanskrisen slik at dem kan ha litt mer heftig konkuransje seg mellom slik som USA og Russland hadde. Da blir det kanskje litt mer fart på sakene.

Lenke til kommentar

Bare flere kunne samarbeidet om et prosjekt, kunne fått fortgang i det.

Amerika, Europa, Russland, Kina, S. korea, Japan, Australia..

Alle de store der vært med på et felles prosjekt, så skulle det vel kunne gå.

Det er viktig og mener jeg, for om alt hundre år blir det kanskje behov for at noen må flytte bort fra jorden, for at menneskeheten skal kunne overleve. Hvertfall midlertidig.

Lenke til kommentar
Det ruller f.eks noen fantasiske roboter rundt på overflaten av Mars, deler av denne teknologien kan sikkert brukes til noe glupt på Jorda

Solcellepanelene er langt mer effektive, tror de var tre lags, slik at de kan utnytte mye mer lys (flere bølgelengder?) enn de "normale" i dag. Men disse er foreløpig veldig dyre å produsere. Pris er vel ikke det som er mest kritisk for romfart, da utstyret må oppfylle gitte krav og kvalitet. Siden mye av dette må antageligvis designes, utvikles og gjennomtestes fra bunnen av, så sier det seg selv at prisen ikke blir lav ;)

Når det kommer til datoer så tror jeg denne kommer til å være langt viktigere i menneskets historie, da dette er en virkelig stor milepæl for menneskeheten, mens hendelser som 11/9 vil være "lokale", når man tenker seg flere hundre år frem i tid og ser tilbake på historien. For å sammenligne så er det bare å se på historien i dag og peke ut de store milepælene til menneskeheten, da vil ymse kriger og slik bli "små plukk".

Skal vi utforske større deler av vårt eget solsystem med bemannede ferder, så må det nok bli ett stort spleiselag nasjonene i mellom. Det er ikke akkurat billig å sysle med slikt.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Utrolig å tenke på at det tok under 70 år fra Wright-brødrenes første flyvning til vi fløy mennesker til månen.

Det er ganske utrolig ja.

Men blir vel ikke så veldig mye romferd ellers siden vi ikke har så utrolig mye å gjøre der ute før vi evt kan skape en atmostfære eller en kuppel til å skape forhold som er beboelig. Som igjen ligger langt frem i tid.

Men blir vel kanskje nødvendig med tanke på overpopulasjon av planeten, forurensing og evt flykte fra andre problemer vi kommer til å forårsake.

Kanskje vi finner er Stargate :D

Lenke til kommentar
Skal vi utforske større deler av vårt eget solsystem med bemannede ferder, så må det nok bli ett stort spleiselag nasjonene i mellom. Det er ikke akkurat billig å sysle med slikt.

Eller bare ha motivasjon.

http://costofwar.com/

Nok en ting som ikke er billig å sysle med. Kan jo lure på hvordan verden hadde vært hvis vi hadde klart å leve i "fred og harmoni" uten militæret, og de pengene hadde blitt brukt på andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...