Gå til innhold

Endetiden? Hva er det og hvorfor tror noen på det?

Anbefalte innlegg

Dette er ikke en tråd spesefikt satt til kristne. Les emnetittelen. Spørsmålet i underteksten er kansje rettet mot kristne, men, som sagt, trådtittelen åpner for andre trossyn.

Desuten. Hvorfor skal de inkluderes?

Jeg må forøvrig innrømme at jeg blir lei meg hver gang jeg leser ett av dine innlegg. Du kjører ditt eget korstog. Blindt for alle andre, med en forintatt holdning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Muslimer, jøder og kristne tror på en og samme Gud. Vi har bare ulike syn på Han.

Dette er ikke riktig. Men dette er noe muslimer alltid har brukt for om mulig å få kristne til å konvertere til islam, og forsåvidt også jøder.

Muhammed prøvde også på dette for å få jøder og kristne til å anerkjenne ham som "profet" Men både jøder og kristne på den tiden gjennomskuet ham selvfølgelig, og dette ble begynnelsen på islams hat mot jøder og kristne.

Men samtidig så skrev han ned i koranen at jøder og kristne kan få leve som rettighetsløse dhimmier under islam, om de anerkjenner islam som overlegen religion, og muslimenes overhøyhet.

Lenke til kommentar

Baltazar, jeg kan nok forsikre deg om at min historie ikke kommer fra den norske skole. Det jeg skrev er en grov skisse av profetens historie fra åpenbaringen til krigene, mye mer skjedde før, under og etter det jeg skrev. Mine kilder er Ar-Raheeq Al-Makhtum, på engelsk The Sealed Nectar skrevet av en Al-Mubarakpuri i 1979. Det er den mest anerkjente biografien om profeten og brukes av alle muslimer eller muslimeksperter, men Ibn Ishaqs biografi er også kjent..litt mer kontroversiell..hvilken biografi har du som tilsier at det jeg skrev er sterkt forfalsket?

Å ja, profeten ville gjerne bli anerkjent av jødene som en ekte profet for muslimene er hellig overbevist om at vi ikke har noe nytt, bare en fortsettelse av det gamle testamentet. Om jeg ikke tar helt feil hadde Jesus også det synet, han ville også bli anerkjent. Vel, det er greia med nye profeter vet du vel, søken om anerkjennelse av sine likemenn.

Men hvorfor er ikke Guden i Koranen den samme Guden i Bibelen?

Skal det være fælt så mange guder der oppe kan jeg tenke meg at det etterhvert blir trangt...

P.S: Dhimmistatus er ikke en rettighetsløs status, dhimmier har mer eller mindre like rettigheter som muslimer, med unntak av at de ikke kan:

1. Delta i militæret: Man fryktet da at dersom de fikk tilgang til militæret så kunne militærets strategier lekke ut.

2. De må betale jizya istedet for den muslimske zakat'en. Zakat er en skatt alle muslimer må betale hvert år, og ikke-muslimer ble bedt om å betale noe lignende kalt jizya. I bytte fikk de beskyttelse av muslimene (det skjedde med jødene under korstogene) og tilgang til offentlige tjenester, som for eksempel bad osv.

Endret av afrochick
Lenke til kommentar
Muslimer, jøder og kristne tror på en og samme Gud. Vi har bare ulike syn på Han.

Dette er ikke riktig. Men dette er noe muslimer alltid har brukt for om mulig å få kristne til å konvertere til islam, og forsåvidt også jøder.

Muhammed prøvde også på dette for å få jøder og kristne til å anerkjenne ham som "profet" Men både jøder og kristne på den tiden gjennomskuet ham selvfølgelig, og dette ble begynnelsen på islams hat mot jøder og kristne.

Men samtidig så skrev han ned i koranen at jøder og kristne kan få leve som rettighetsløse dhimmier under islam, om de anerkjenner islam som overlegen religion, og muslimenes overhøyhet.

Tja.

Jødene trodde ikke på jesus, på samme måte som jødene og de kristne ikke trodde på muhammed.

(Hint: Han ble korsfestet for å leke jødenes gud!)

Dessuten har koranen STOR RESPEKT for jøder og kristne.

LES KORANEN FOR ¤&¤¤ &¤#& #¤& #¤&¤ &¤# ¤##¤& &¤# ¤& #¤& &¤# &¤&¤#.

Jeg er ateist men har tatt meg tid til å lese begge de forrykte bøkene deres: Biblen OG koranen.

Jeg synes det er det minste man kan gjøre før man kritiserer andres religion...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Baltazar, jeg kan nok forsikre deg om at min historie ikke kommer fra den norske skole. Det jeg skrev er en grov skisse av profetens historie fra åpenbaringen til krigene, mye mer skjedde før, under og etter det jeg skrev. Mine kilder er Ar-Raheeq Al-Makhtum, på engelsk The Sealed Nectar skrevet av en Al-Mubarakpuri i 1979. Det er den mest anerkjente biografien om profeten og brukes av alle muslimer eller muslimeksperter, men Ibn Ishaqs biografi er også kjent..litt mer kontroversiell..hvilken biografi har du som tilsier at det jeg skrev er sterkt forfalsket?

Å ja, profeten ville gjerne bli anerkjent av jødene som en ekte profet for muslimene er hellig overbevist om at vi ikke har noe nytt, bare en fortsettelse av det gamle testamentet. Om jeg ikke tar helt feil hadde Jesus også det synet, han ville også bli anerkjent. Vel, det er greia med nye profeter vet du vel, søken om anerkjennelse av sine likemenn.

Men hvorfor er ikke Guden i Koranen den samme Guden i Bibelen?

Skal det være fælt så mange guder der oppe kan jeg tenke meg at det etterhvert blir trangt...

P.S: Dhimmistatus er ikke en rettighetsløs status, dhimmier har mer eller mindre like rettigheter som muslimer, med unntak av at de ikke kan:

1. Delta i militæret: Man fryktet da at dersom de fikk tilgang til militæret så kunne militærets strategier lekke ut.

2. De må betale jizya istedet for den muslimske zakat'en. Zakat er en skatt alle muslimer må betale hvert år, og ikke-muslimer ble bedt om å betale noe lignende kalt jizya. I bytte fikk de beskyttelse av muslimene (det skjedde med jødene under korstogene) og tilgang til offentlige tjenester, som for eksempel bad osv.

Jeg har lest islams skrifter, inkl. historien om muhammed. Og jeg vet at det du forteller ikke er riktig, men typisk glansbildeversjon, slik som muslimske ledere vil vi skal tro på.

Problemet er bare at de fremstiller islam og muslimer som litt for "perfekt" slik at noen begynner å lure, og dermed skaffer seg virkelig kunnskap om islam.

Jesus gikk ikke til noen og ba om å bli "anerkjent" Jesus var heller ikke noen profet, men Guds sønn, og dermed også Gud. De som var ment å annerkjenne Jesus for den Han var, gjorde det.

De virkelige profetene i GT gikk heller ikke til noen og ba om å bli anerkjent som profeter, for de hadde også en naturlig autoritet fra Gud som gjorde at Israels folk visste hvem og hva de var.

At dhimmier har samme rettigheter som muslimer, er ikke riktig. http://www.bible.ca/islam/islam-kills-pact-of-umar.htm

Det er mulig muslimske ledere i Norge sier det, for de har planer om å ta over landet og vil selvfølgelig at vi skal underkaste oss islams ondskap frivillig.

Men kristne i egypt og andre muslimske land vil nok ikke være enig med deg om at kristne har samme rettigheter som muslimer.

http://www.aina.org/news/20090701003916.htm

Den eneste rettighet muslimene gir dhimmier, er at de får lov til å leve på muslimenes nåde. Men fra et muslimsk synspunkt så er vel det bra nok for dem ?

Kristne i muslimske land i midtøsten og nordafrika er rester av den kristne urbefolkningen i landet, som muslimene lenge har trakkasert i håp om å bli kvitt dem.

http://www.sat7.org/DAN/christians

Disse landene var opprinnelig kristne land som muslimene erobret gjennom sine agressive og brutale angrepskriger.

http://www.answering-islam.org/BehindVeil/btv2.html

De kristne land og byer i midtøsten, og spesielt Jerusalem, var blandt de land og byer i midtøsten og nordafrika som ble kristnet av Jesu apostler, samt deres etterfølgere.

Nå i dag har du jo muslimsk vold og terror mot kristne og andre minoriteter i de fleste arabiske land, og det folkemordet muslimene driver på kristne i sudan, er kanskje noe av det mest groteske og brutale muslimer "koser" seg med i dag

islam har ingenting med Gud å gjøre, og man må være totalt blind og hjernevasket for å finne noe som helst positivt med islam.

Når endetiden er over så vil all ondskap bli fjernet, og det vil også være slutten på islam.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
Jesus gikk ikke til noen og ba om å bli "anerkjent" Jesus var heller ikke noen profet, men Guds sønn, og dermed også Gud. De som var ment å annerkjenne Jesus for den Han var, gjorde det.

Her strides de lærde, noen mener Jesus ikke var noe annet enn en løsunge av ei voldtatt jødisk hore.

Når Ragnarok kommer vil de kristne være de første til å smake Surturs flammer.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

@ Baltazar94:

Jeg har lest kristendommens skrifter, inkl. historien om Jesus. Og jeg vet at det du forteller ikke er riktig, men typisk glansbildeversjon, slik som kristne ledere vil vi skal tro på.

Problemet er bare at de fremstiller kristendommen og kristne som litt for "perfekt" slik at noen begynner å lure, og dermed skaffer seg virkelig kunnskap om kristendommen.

Lenke til kommentar
Nå i dag har du jo muslimsk vold og terror mot kristne og andre minoriteter i de fleste arabiske land, og det folkemordet muslimene driver på kristne i sudan, er kanskje noe av det mest groteske og brutale muslimer "koser" seg med i dag

islam har ingenting med Gud å gjøre, og man må være totalt blind og hjernevasket for å finne noe som helst positivt med islam.

Nå i dag har du jo kristen vold og terror mot muslimer og andre minoriteter i mange afrikanske land, og det folkemordet kristne driver på muslimer i nigeria, er kanskje noe av det mest groteske og brutale kristne "koser" seg med i dag

kristendommen har ingenting med Gud å gjøre, og man må være totalt blind og hjernevasket for å finne noe som helst positivt med kristendommen.

Lenke til kommentar

DETTE hadde vært "endetiden" for oss om denne gjenstanden truffet jorden.... men her hadde ingen på denne jord hatt noen redning, det hadde vært, som artikkelen så pent sier det, teppefall for jorden og alt som lever på den....

Det rare er at du og jeg og veldig mange andre arter hadde ikke vært her om det ikke hadde vært for nettopp en meteor for 65 millioner år siden.... da hadde dinoene fremdeles rast rundt på jorden og vi hadde antagelig vært en liten muse lignende skapning, om vi ikke hadde vært utryddet da.... Så vi har faktisk en meteor å takke for at dinoene fikk sin ende tid :) he he

Fasinerende hvor lite som skal til enkelte ganger.. når tilfeldigheter får rå... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg egentlig ikke burde svare deg, du høres ut som typen som ikke gir slipp på sine misoppfatninger. Likevel, jeg svarer for det kan være folk der ute som er usikre på om det du sier kan stemme eller ikke :thumbup:

Jeg har lest islams skrifter, inkl. historien om muhammed. Og jeg vet at det du forteller ikke er riktig, men typisk glansbildeversjon, slik som muslimske ledere vil vi skal tro på.

Problemet er bare at de fremstiller islam og muslimer som litt for "perfekt" slik at noen begynner å lure, og dermed skaffer seg virkelig kunnskap om islam.

Har du kilder på disse islamske skriftene du tydeligvis har lest?

Jeg snakker ikke om propaganda fra amerikanske evangelikere.

Neida, han sa heller ikke at hans evangelium var en fortsettelse av det gamle testamentet og at rabbinerne måtte akseptere han som messias?

Klart han ikke gjorde det.

De virkelige profetene i GT gikk heller ikke til noen og ba om å bli anerkjent som profeter, for de hadde også en naturlig autoritet fra Gud som gjorde at Israels folk visste hvem og hva de var.

Så du vil hevde at disse ikke gikk ut å fortalte folk at de var profeter sendt fra Gud?

Du vil samtidig hevde at denne 'naturlige autoriteten' gjorde at folk fulgte dem momentalt?

At dhimmier har samme rettigheter som muslimer, er ikke riktig. http://www.bible.ca/islam/islam-kills-pact-of-umar.htm

Jeg må innrømme at jeg lo godt her. Det er som å søke på vigrid for å finne fakta om afrikanere.

This righteousness consists in being gentle with those who are weak among the non-Muslims: in helping their needy ; in feeding their hungry ; in clothing their destitute ; in speaking to them with kindness and compassion rather than striking fear into them or humiliating them ; in bearing with their harm, in exercising benevolence with courage, in showing no fear, in praying for guidance for them as well as for their prosperity. This attitude furthermore consists in seeking their welfare in all matters ; in their religion and affairs of this world, in abstaining from slandering them should somebody attempt to harm them ; in protecting their honor as well as al their rights and interests ; in supporting them against agressors ; in ensuring the fulfillment of all their rights.

Shihab al-Din al-Qarafi, Vol.3 , s. 15

(Du har kanskje den i bokhylla?)

og hvis du har et eksemplar av Koranen liggende rundt:

Allah forbids you not, with regard to those who fight you not for (your) Faith nor drive you out of your homes, from dealing kindly and justly with them: for Allah loveth those who are just.

[60:8]

Det er mulig muslimske ledere i Norge sier det, for de har planer om å ta over landet og vil selvfølgelig at vi skal underkaste oss islams ondskap frivillig.

Unnskyld meg, men det er cylonene som holder på å ta over landet, ikke muslimene. Vi har en felles fiende, my friend, en felles fiende.

Men kristne i egypt og andre muslimske land vil nok ikke være enig med deg om at kristne har samme rettigheter som muslimer.

http://www.aina.org/news/20090701003916.htm

Den eneste rettighet muslimene gir dhimmier, er at de får lov til å leve på muslimenes nåde. Men fra et muslimsk synspunkt så er vel det bra nok for dem ?

Kristne i muslimske land i midtøsten og nordafrika er rester av den kristne urbefolkningen i landet, som muslimene lenge har trakkasert i håp om å bli kvitt dem.

http://www.sat7.org/DAN/christians

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har så mye respekt for såkalte 'muslimske' land. De trakasserer og undertrykkere alle sine borgere, uansett religion. As we speak, sitter en bekjent av meg fengslet i Egypt for å ha talt imot regjeringens offensiver mot motstandsgrupper. Nei, jeg synes at det egyptiske regimet er noe dritt.

Disse landene var opprinnelig kristne land som muslimene erobret gjennom sine agressive og brutale angrepskriger.

http://www.answering-islam.org/BehindVeil/btv2.html

De kristne land og byer i midtøsten, og spesielt Jerusalem, var blandt de land og byer i midtøsten og nordafrika som ble kristnet av Jesu apostler, samt deres etterfølgere.

Når endetiden er over så vil all ondskap bli fjernet, og det vil også være slutten på islam.

Hva var disse landene og områdene før de ble kristnet?

Å kom igjen da, kristendommen er 2000 år gammel, menneskeheten har eksistert lengre enn som så, hvis du vil leke 'historie-leken' så kjør i vei. Men det er kanskje på tide å slutte å se tilbake men heller se fremover, heller finne ut av en fredelig sameksistens?

Endret av afrochick
Lenke til kommentar

BTW, det var en pakt mellom ikke-muslimene/dhimmiene og muslimene under muslimsk styre, og den synes jeg er veldig grei:

1. Not to criticize or slander Islam.

2. Not to criticize or slander the Quran.

3. Not to mention the name of the prophet in contempt or falsification.

4. Not to commit adultery with a Muslim woman.

5. Neither to proselytize a Muslim to another religion, nor entice the Muslim to consider changing his religion.

6. Not to attempt to kill a Muslim or take his money.

7. Not to take the side of the house of war against the house of Islam.

Disse var obligatoriske, og ja, det eksisterte noen som ikke var obligatoriske, men oppmuntret. Blant annet at kristne og jøder ble bedt om å skille seg fra muslimene i klesveiene - likevel - finnes det ingen beviser for at denne loven ble tatt i bruk.

Kilder:

http://books.google.com/books?id=oX1of5nfY...ary_r&cad=0

http://books.google.com/books?id=iyn6JKv5t...cover&hl=no

Lykke til med morsom lesing, likte den siste best.

Endret av afrochick
Lenke til kommentar
BTW, det var en pakt mellom ikke-muslimene/dhimmiene og muslimene under muslimsk styre, og den synes jeg er veldig grei:
1. Not to criticize or slander Islam.

2. Not to criticize or slander the Quran.

3. Not to mention the name of the prophet in contempt or falsification.

4. Not to commit adultery with a Muslim woman.

5. Neither to proselytize a Muslim to another religion, nor entice the Muslim to consider changing his religion.

6. Not to attempt to kill a Muslim or take his money.

7. Not to take the side of the house of war against the house of Islam.

Ligner jo på sånt man finner etter kristendommen for noen hundre år siden dette jo, bare at kristendommen har kommer lenger enn islam, som fremdeles fremstår som en litt barbar religion der alt moro er "haram", forbudt, og alt som er dølt og helt bak mål, ( i forhold til hva vi i dag vet, som svin spising med mer...) er "halal" , godtatt.

Islam tror også fryktelig godt om seg selv og sine skrifter, slik fremstår ihvertfall de muslimene som har vært her inne og presentert islam. Ismal har ingen feil påstår de og da påstår jeg at de som tror på dette må være totalt blinde, enten det eller så er islam klin umulig å leve etter, for når var det sist OK å leve i et regime som setter islam øverst?

Men har muslimer og islam endetid? Eller blir de satt til å skalte og valte over 72 jomfruer når de dør? :) (Hvor de jomfruene tror de har kommet kan jo diskuteres, men tror ikke at de syntes de er kommet til himmelen når de enda en gang må tjene mannen og ikke selv inneha frihet nok til å bestemme over egen kropp... :no: Og hvorfor jomfruer? Ville da mye heller hatt et par luksus prostituerte som viste hva de skulle bruke sakene sine til.. Eller er sex synd ETTER døden hos muslimer også? . :) )

Lenke til kommentar
"Veldig grei"? Vi trenger ikke apartheid-regimer.

Da er nesten endetid å foretrekke.

For å være en avtale skrevet 700 e.kr, i midtøsten, synes jeg at den er veldig grei, ja.

Den oppmuntrer ikke akkurat til segregering heller, hvor ser du apartheid?

Lenke til kommentar
Ligner jo på sånt man finner etter kristendommen for noen hundre år siden dette jo, bare at kristendommen har kommer lenger enn islam, som fremdeles fremstår som en litt barbar religion der alt moro er "haram", forbudt, og alt som er dølt og helt bak mål, ( i forhold til hva vi i dag vet, som svin spising med mer...) er "halal" , godtatt.

Er det barbarisk å avstå fra alkohol?

Jaha.

Muslimer prioriterer vel andre ting, spirituelt velvære for eksempel. At du finner det barbarisk er vel ditt problem.

Islam tror også fryktelig godt om seg selv og sine skrifter, slik fremstår ihvertfall de muslimene som har vært her inne og presentert islam. Ismal har ingen feil påstår de og da påstår jeg at de som tror på dette må være totalt blinde, enten det eller så er islam klin umulig å leve etter, for når var det sist OK å leve i et regime som setter islam øverst?

Alle tror helt og holdent på sitt livssyn. Du føler at din ateisme er det eneste logiske og fornuftige, det eneste rette valget ergo tror du fryktelig godt om deg selv.

Men har muslimer og islam endetid? Eller blir de satt til å skalte og valte over 72 jomfruer når de dør? :)

Vi har en dommedag, der hele menneskeheten blir dømt og jorden knust sønder og sammen. Mennesker som har fulgt den rette vei får tilgang til paradis, og motsatt. Ikke ulikt det jødiske og kristne synet.

Dessuten er det ikke 72 jomfruer, det er 72 hoor al-ayn. De er ikke mennesker, de har menneskelig attributer, men de er altså ikke mennesker. Man kaller dem jomfruer fordi de visstnok er 'urørte'. Du får alt det du ønsker deg - damer, penger, leker, kaker - you name it.

Endret av afrochick
Lenke til kommentar

Jeg er imponert over at afrochick i det hele tatt gidder ta dette seriøst. Kudos til deg!

Mener du RWS, at muslime ikke kan ha det gøy, eller leve et godt liv, på grunn av disse "begrensningene"? For slik ser ikke jeg det, men det er jo avhengig av hav man synes er gøy da. Fult mulig å ha det gøy uteen alkohol og andre rusmidler, og svinekjøtt er vel ikke akkurat noe en må ha for å leve godt.

Lenke til kommentar
Mener du RWS, at muslimer ikke kan ha det gøy, eller leve et godt liv, på grunn av disse "begrensningene"? For slik ser ikke jeg det, men det er jo avhengig av hav man synes er gøy da. Fult mulig å ha det gøy uteen alkohol og andre rusmidler, og svinekjøtt er vel ikke akkurat noe en må ha for å leve godt.

Hadde det vært noen som helst grunn til disse begrensningene så hadde jeg skjønt poenget! Det er ikke det, dette er bygget på totalt ignorant grunnlag. Og neida, jeg bruker ikke narkotika fordi jeg vet at det ikke er bra for meg. Narkotika står det ingenting om i disse bibelene, ei heller tobakk.... men at forbud mot narkotika hadde vært et bedre forbud en mot alkohol foreksempel....

Svinekjøtt? Har vi ikke en tråd som dekker svinekjøtt? Hvorfor blande svinekjøtt inn i endetiden?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...