afrochick Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Akkurat! You got me! Håper du ikke er sarkastisk, for nå følte jeg meg smart Det er en stund siden jeg trodde på noen gud nettopp fordi det ikke hang på greip for meg etter at jeg ble 13 og begynte å tenke selv... Oppfordrer flere til å tenke selv... Det er fullt mulig å tenke selv men samtidig tro på en Gud. Tro og tanke er to forskjellige ting. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Endetiden er ragnarok. Gudene vil atter en gang stige ned til oss dødlige i kampen mot det onde. Bare noen få vil overleve. En ny verden vil oppstå. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Sliter litt jeg, med å se at en som tror på noe så totalt bak mål som en gud, med alt det vissvasset som følger med av selvmotsigelser, idiotiske dogmer etc etc etc, som en som kan bruke tankene i særlig stor utstrekkning når det kommer til dette stadiet.... Logikk og sannsynlighet for en gud er lik null og jeg betviler at det faktisk er logikk og slikt en som tror på en gud bruker når han tenker på en gud... Mistenker tvert i mot at oppegående folk som tror på dette i dag lyver en del for seg selv jeg.... Men det er meg da! Tror de på endetiden må de være sjefsløgnere i mine øyne, for her er det virkelig mye som en må la vær å se skal en tro på det... Så å påstå at folk som med vitende og vilje kaster vrak på kunnskap og viten for å tro på gamle dogmatiske bøker er ikke å tenke i mine øyne, det er idioti. Men igjen, det er det jeg syntes om saken. Muligens er det fordi jeg rett og slett ikke lenger klarer å se hvordan noen kan få seg til å tro på disse eventyrene når vi har kunnskap og viten og langt bedre forklatringer på ting og tang enn noe av det religiøse klarer å fremskaffe... Endetiden kommer, da ingenting varer evig, men det er ikke noen gud som kommer med den. Det er jeg 99,98% sikker på, da det enda ikke er noe som peker mot noen gud i noe som helst. Endret 19. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Sliter litt jeg, med å se at en som tror på noe så totalt bak mål som en gud, med alt det vissvasset som følger med av selvmotsigelser, idiotiske dogmer etc etc etc, som en som kan bruke tankene i særlig stor utstrekkning når det kommer til dette stadiet.... Logikk og sannsynlighet for en gud er lik null og jeg betviler at det faktisk er logikk og slikt en som tror på en gud bruker når han tenker på en gud... Mistenker tvert i mot at oppegående folk som tror på dette i dag lyver en del for seg selv jeg.... Men det er meg da! Tror de på endetiden må de være sjefsløgnere i mine øyne, for her er det virkelig mye som en må la vær å se skal en tro på det... Så å påstå at folk som med vitende og vilje kaster vrak på kunnskap og viten for å tro på gamle dogmatiske bøker er ikke å tenke i mine øyne, det er idioti. Men igjen, det er det jeg syntes om saken. Muligens er det fordi jeg rett og slett ikke lenger klarer å se hvordan noen kan få seg til å tro på disse eventyrene når vi har kunnskap og viten og langt bedre forklatringer på ting og tang enn noe av det religiøse klarer å fremskaffe... Endetiden kommer, da ingenting varer evig, men det er ikke noen gud som kommer med den. Det er jeg 99,98% sikker på, da det enda ikke er noe som peker mot noen gud i noe som helst. Er alt logisk? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 For meg? Så mye som mulig takk. Kan ihvertfall ikke fordra totalt ulogiske ting ala religiøst vissvass.... Det blir for meg som å tilbe Frodo i ringernes herre.... Jeg liker ting som er logiske jeg, det gir trygghet og forutsigbarhet... Gjør ikke du? Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 For meg? Så mye som mulig takk. Kan ihvertfall ikke fordra totalt ulogiske ting ala religiøst vissvass.... Det blir for meg som å tilbe Frodo i ringernes herre.... Jeg liker ting som er logiske jeg, det gir trygghet og forutsigbarhet... Gjør ikke du? Synes du at det er logisk? http://www.dagsavisen.no/utenriks/article423779.ece Jeg synes ikke at det er logisk. En femåring overlever, mens 151 andre dør. Hvilke forutsetninger for å overleve hadde det barnet, som resten av passasjerene ikke hadde? Noe som er logisk, har vel et svar? Nei, jeg sa tidligere at jeg er muslim, det innebærer at jeg tror på mye som du antakeligvis hadde kalt ulogisk visvas :!: Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Du er muslim eller? Jeg kan så lite om det, men jeg kan si hva som er galt med de ti bud etter min mening: Jeg er muslim Og du vet litt/noe/mye om kristendommen håper jeg, for da vil jeg vite hva som gjør Allah til en bedre kandidat en Gud Det blir interessant å høre hva du mener er galt med de ti bud, særlig når vi også finner mange av budene i Koranen. Another time, then! Se filmen hos Youtube Endetiden er ragnarok. Gudene vil atter en gang stige ned til oss dødlige i kampen mot det onde. Bare noen få vil overleve. En ny verden vil oppstå. Var det seriøst ment? Så hvis bare noen få vil overleve, så er vel sannsynligheten for at Gud og Jesus finnes liten? Eller skal de ta en Job (Han som mistet alt i et veddemål med djevelen) på mange mange gode kristne? Kanskje en loddtrekning? Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 @Afrochick: Du mener alvorlig talt at det var et mirakel at en 5åring overlevde? Var jeg gud ville jeg heller reddet de 151 andre. Det kalles tilfeldighet, noe alt for få mennesker i dag tror på. Barnet hadde noe som de andre ikke hadde: FLAKS. Synes litt synd på de som tror det er et mirakel når én av 152 overlever. Det kaller jeg en absolutt katastrofe. Men tror dette blir noe off-topic eller? Snakket ikke vi om endetiden før dette? Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 @Afrochick: Du mener alvorlig talt at det var et mirakel at en 5åring overlevde? Var jeg gud ville jeg heller reddet de 151 andre. Det kalles tilfeldighet, noe alt for få mennesker i dag tror på. Barnet hadde noe som de andre ikke hadde: FLAKS. Synes litt synd på de som tror det er et mirakel når én av 152 overlever. Det kaller jeg en absolutt katastrofe. Men tror dette blir noe off-topic eller? Snakket ikke vi om endetiden før dette? Nei, jeg har ikke sagt at det er et mirakel, jeg sa at det var (for meg) ulogisk. Jeg ser ikke logikk overalt. Jeg ser tilfeldigheter, avvik, abnormaliteter, mysterier - tilværelsen er en eneste stor sannsynlighetsoppgave. Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Vet du ikke hvorfor det er 10 bud? Her er svaret: Se filmen hos Youtube Har forsåvidt aldri skjønt greia med 10 bud heller, jeg tror det egentlig bare er essensen av det gamle testamentet. Har du andre argumenter mot de ti bud, synes han komikeren bare dyttet dem til side, det var jo ikke noe argumenter presentert. Allah er er den sammentrekkede formen av Al-Ilah som betyr Guden. I bestemt form. JHWH eller Jahwe er navnet på Gud som vi finner i det gamle testamentet. Jahwe/Jahve betyr ogs Guden. Muslimer, jøder og kristne tror på en og samme Gud. Vi har bare ulike syn på Han. Endret 19. juli 2009 av afrochick Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Så vi snakker om samme Gud altså? Hva er da feil med kristens syn som er riktig i islam? Ja, han er litt drøy han der Carlin, men han har et godt poeng med respekt for sine foreldre, selv om det er unntakstilfeller at de ikke fortjener det. Burde ikke være en nedskrevet regel, men noe de gjør seg fortjent til, og det gjør de fleste foreldre... Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Så vi snakker om samme Gud altså? Hva er da feil med kristens syn som er riktig i islam? Samme Gud. Det muslimske synet skiller seg fra det kristne synet ved at: 1. Vi ikke tror på treenigheten 2. Vi ikke tror at Gud skapte mennesket i sitt bilde. Det er vel de to største forskjellene, om jeg skal utdype dem (blir litt offtopic): Treenigheten handler om at Gud steg ned til jorden i form av Jesus for å gi menneskeheten muligheten til frelse, som menneskeheten hadde mistet etter syndefallet. Jesus er Gud som viser menneskeheten veien ut av arvesynden. Vel, det ene er at konseptet arvesynd er fraværende i Islam og det andre er at Gud ikke har behov for å vandre blant folk og fe for å frelse dem. Ved å si at Gud behøvde å stige ned i form av et menneske undergraver vi, mener muslimer, Guds makt og kapasitet. Gud trenger ikke å bli et menneske. Gud, i Islam, er ikke lik skaperverket. Gud distanserer seg fra skaperverket. Så, Adam (menneskeheten) ble ikke formet i Guds bilde. Derfor kan ikke Gud avbildes, fordi vel, ingen vet hvordan Gud ser ut. Det tradisjonene sier er at Gud er 'noor-un 'ala noor' eller light upon light. Hvorvidt det betyr at Gud er omringet av lys, at Gud er noe lysende eller om lys her er en metafor for godhet osv. vet ingen. Muslimenes 99 navn på Gud er en beskrivelse av Guds kvaliteter og egenskaper. Endret 19. juli 2009 av afrochick Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Var det seriøst ment? Så hvis bare noen få vil overleve, så er vel sannsynligheten for at Gud og Jesus finnes liten? Eller skal de ta en Job (Han som mistet alt i et veddemål med djevelen) på mange mange gode kristne? Kanskje en loddtrekning? Leste du hva jeg skrev? Kan du ingenting om din egen kulturarv? Jeg snakker ikke om Gud, Jesus eller andre vilfarende sjeler. Allfaren spytter på ansiktene deres. I Ragnarok vil alle gudene gå under. Bare noen fåtall mennesker overlever, samt noen gudebarn. Ut av de skal en ny, vakker og frodig verden springe frem. Fri for jotuner, tusser og troll. Fri for krig og elendighet. Verdenen skal være ren, i motsetning til den gamle som ble bygget på hat og Ymes død. Forøvrig så er det allerede begynt. Balder er død. Noen vil sikkert tolke det dithen at dette er trollen, men det får så være. Jeg har min tro, så kan dere bare gå rundt og masturbere mens dere tenker på deres egen. Himmelen. Phøy. Det er ingen himmel. Bare en forberedelse på det som skal skje. Endret 19. juli 2009 av J@cob Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Interessant å høre fra en Muslim som tydeligvis kan en del om begge religioner, har egentlig kun diskutert med kristne før, og hvis det er de to punktene som hovedsakelig skiller dem, så vil jeg si at det står 2-0 til islam i mine øyne nå, hehe Eneste jeg visste om Islam fra før av er: "There is only one God (Allah), and Muhammed is his prophet" som jeg lærte fra filmen 'The 13th Warrior'. Ja vi er litt off-topic her nå, men må bare spørre, har du sett Zeitgeist? Jeg vet at den er full av fakta feil, men der mener fortelleren at alle guder etc er metaforer og historier om solen. De dør på korset og står opp fra det døde(gjenfødt) den tredje dag --> Solen er på sitt mørkeste den 22. desember, og ligger ganske stille i ca 3 døgn (25.12) før den går høyere på himmelen for hver dag. Men dere har kanskje ikke den i Koranen? Bare tenkte på det siden du nevnte navnene til Allah... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Var det seriøst ment? Så hvis bare noen få vil overleve, så er vel sannsynligheten for at Gud og Jesus finnes liten? Eller skal de ta en Job (Han som mistet alt i et veddemål med djevelen) på mange mange gode kristne? Kanskje en loddtrekning? Leste du hva jeg skrev? Kan du ingenting om din egen kulturarv? Jeg snakker ikke om Gud, Jesus eller andre vilfarende sjeler. Allfaren spytter på ansiktene deres. I Ragnarok vil alle gudene gå under. Bare noen fåtall mennesker overlever, samt noen gudebarn. Ut av de skal en ny, vakker og frodig verden springe frem. Fri for jotuner, tusser og troll. Fri for krig og elendighet. Verdenen skal være ren, i motsetning til den gamle som ble bygget på hat og Ymes død. Forøvrig så er det allerede begynt. Balder er død. Noen vil sikkert tolke det dithen at dette er trollen, men det får så være. Jeg har min tro, så kan dere bare gå rundt og masturbere mens dere tenker på deres egen. Himmelen. Phøy. Det er ingen himmel. Bare en forberedelse på det som skal skje. Ja, jeg tenkte Norrøn Mytologi når jeg leste det, men trodde da aldri at det var det du mente (Ironi funker dårlig skriftlig). Derfor antok jeg at du brukte Ragnarok som et synonym til Dommedag. Nei, jeg er ikke religiøs, syntes det blir teitere og teitere jo mere jeg leser og lærer om det, men jeg syntes også det er veldig interessant (I motsetning til den gangen jeg hadde det som fag på skolen, hehe). Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Jeg og ser ikke videre opp til religion. Etter at jeg jobbet i den lokale stavkirken som guide en hel sommer, og lese meg ihel på litteratur om norrøn mytologi. Endret 19. juli 2009 av J@cob Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Interessant å høre fra en Muslim som tydeligvis kan en del om begge religioner, har egentlig kun diskutert med kristne før, og hvis det er de to punktene som hovedsakelig skiller dem, så vil jeg si at det står 2-0 til islam i mine øyne nå, hehe Eneste jeg visste om Islam fra før av er: "There is only one God (Allah), and Muhammed is his prophet" som jeg lærte fra filmen 'The 13th Warrior'. Ja vi er litt off-topic her nå, men må bare spørre, har du sett Zeitgeist? Jeg vet at den er full av fakta feil, men der mener fortelleren at alle guder etc er metaforer og historier om solen. De dør på korset og står opp fra det døde(gjenfødt) den tredje dag --> Solen er på sitt mørkeste den 22. desember, og ligger ganske stille i ca 3 døgn (25.12) før den går høyere på himmelen for hver dag. Men dere har kanskje ikke den i Koranen? Bare tenkte på det siden du nevnte navnene til Allah... Ah, og derfor feires Jesu fødsel natt til 25.desember? Vel, Jesus var jo egentlig født ut på nyåret, men det var interessant. Det er faktisk, uten at jeg skal være helt skråsikker på det (men jeg er 98% sikker), ingen datoer nevnt i Koranen. Tidslengder er nevnt, som for eksempel, to kvelder eller en natt, men ingen eksakte datoer. Dette med gudenes gjenfødsel finner vi ikke i Koranen og Gud blir ikke beskrevet som en sol egentlig, selv om solen er nevnt et par ganger i Koranen (det er et kapittel som heter Solen). Lenke til kommentar
O3K Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Ah, og derfor feires Jesu fødsel natt til 25.desember? Vel, Jesus var jo egentlig født ut på nyåret, men det var interessant. Og datoen de kristne markerer Jesus' død på blir bestemt av månens posisjon fra år til år. Mer rip-off av paganisme blir det ikke. Endret 19. juli 2009 av O3K Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ja, det er derfor de åpner gavene på morgenen den 25.des i USA, og sikkert mange andre kristne land. Er bare oss skandinaver som er litt utålmodige. Men har ikke dere kun 356 dager i året deres, og at det er derfor ramadan kan komme på forskjellige årstider? Jeg vet at solguden til egypterne, Horus, har nesten identisk CV som Jesus, bare at han levde en stund tidligere. Ifølge Zeitgeist så gjelder dette mange andre guder også, men jeg har hørt senere at Zeitgeist må taes med en klype salt. Men det finnes mange likhetstrekk mellom mange guder, og jeg tror Horus og Jesus er ganske like, og det får meg til å tenke: Hvis Jesus er den NT sier at han er, hvorfor valgte Gud å gjøre livet hans så likt til "myten om Horus"? Mangel på kreativitet eller for å teste troen vår? Burde ikke være kreativitet hvis han klarte å finne opp hele universet på 6 dager... Men nå er vi så langt OT at jeg er redd at det kommer en gjeng med moderatorer på døren min kveler meg med nettverks kabelen min snart, hehe. Men se Zeitgeist med en lass salt, den tar for seg flere religioner... Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Profeten Muhammed, mannen som fikk åpenbart Koranen altså, levde i en oase i ørkenen med mange ulike nomadestammer. Disse tilba 330 guder som de plasserte i Kabaen, den firkantede tingen med sort fløyel over som muslimer ber mot 5 ganger om dagen. I oasen levde det også jøder og kristne. Da handelsmannen Muhammed bin Abdullah ble 40 år gammel fikk han en åpenbaring, han prøvde å ignorere den lenge, men da åpenbaringene bare kom og kom gikk han å snakket til sin hustru. Hun tok ham med seg til sin jødiske onkel som fortalte dem at Muhammed var en profet og at Muhammed måtte høre på disse åpenbaringene og fortelle dem videre. Det gjorde Muhammed, men det ble ikke populært blant lederne i oasen. De hadde tjent seg rike på pilgrimmene som kom fra hele den arabiske halvøya for å tilbe disse 330 gudene og hvis Muhammed kom og prekte om én Gud ble det adskillig mindre gullmynter i lommene på dem. Hvilket førte til at de svakeste av Muhammeds tilhengre; stammeløse, fattige og slaver ble trakassert og noen ganger drept. De mer velstående eller de av gode familier ble utstøtt og mistet sine formuer, derfor bestemte de seg for å reise fra Mekka (navnet på oasen). Mange fikk den muligheten, også profeten, og de reiste først til den ortodokse patriarken av Abyssinia som velkommet dem som sine trosfeller. Senere reiste de til Medina, der mange av stammene var kristne og jøder og de hadde ingen problemer med den nye troen som hadde vokst opp i Mekka. Men det som skjedde var at muslimene som ble igjen i Mekka igjen ble trakkasert og torturert, de som av ulike grunner ikke kunne flykte til Medina ble kastet ut av byen og var eksil utenfor byen i tre hele år. Hvilket førte til at mange døde av sult og dehydrering, deriblant profetens hustru og profetens onkel. Muslimenes forlatte bo ble gitt til den rikeste handelsmannen i Mekka, Abu Sufyan, som reiste med dem til Damaskus i Syria og byttet dem ut med nye varer. Da Abu Sufyan var på vei tilbake til Mekka angrep muslimene fra Medina karavanen og tok tilbake det som hadde blitt tatt fra dem og deres familier. Dette var katalysatoren for krigen mellom lederne i Mekka og muslimene i Medina, det var i alt to kriger og noen mindre feider. Dette er ikke noe tåd om islam, men jeg må likevel påpeke at dette er en sterkt forfalsket versjon av historien om muhammed, og da sterkt i muslimenes favør. Om jeg ikke tar feil så har du fått dette fra norsk skole og islamsk råd. islamsk råd har jo som kjent tendens til å framstille musliimene som de renste engler, samt alle andre som banditter og "undermennesker" Forøvrig noe som islam har tilfelles med jødedommen. Og mens jeg holder på så vil jeg si at de versene som omhandler drap av vantro, de gjelder ganske riktig krig og kamp mot vantro. Men vi lever i "krigens hus" og islam er hele tiden i krig med vantro. Alle ikke-muslimer regnes som islams fiender,og alle vantro er legitime mål, også sivile, kvinner og barn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå