RWS Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Har i flere tråder nå støtt på folk som tror på ende tiden... Hva er endetiden og hva betyr den for kristne? Noen som gidder å sette seg ned å skrive noen linjer? Alt jeg vet er at jorden skal gå under og de retttroende skal overta på jorden og i himmelen eller noe slikt... Og ikke minst, når tror de at den vil inntreffe? Leste en undersøkelse fra USA og der trodde noe sånt som 80% av de spurte at endetiden, doomsday, ville komme i løpet av deres livstid.... Hvor mange kristne er det som tror på dette her på forumet? Hva basserer dere dette på, altså hvis dere tror at den kommer snart, (mens dere lever), så hvorfor tror dere det? Jeg mener, hvis antellet kristne skal være på samme nivå som da jesus sa dette er det jo ganske leeeeenge til, er det ikke noe slikt som 2 milliarder kristne fordelt på 35 000 grener da? Jeg er ute etter en debatt på hvorfor dere tror at guden deres kommer til å slakte 5 av 6 på denne jorden, det er jo ganske grovt da, når han kunne tatt en av de andre planetene der ute... kunne han ikke? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Det er bare denne planeten som er bosted for synd. Hvorfor vi tror på dette? På grunn av Johannes' Åpenbaring stort sett, der disse begivenhetene er beskrevet i detalj. De fleste er enige om at det er mye lidelse på jorda, og det er jo bra å få en slutt på synd og lidelse og kunne starte på nytt et bedre sted. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 og det er jo bra å få en slutt på synd og lidelse og kunne starte på nytt et bedre sted. Og for å avskaffe lidelse så gjøres det best ved å påføre ekstreme lidelser? Lenke til kommentar
Kellu Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Doomsday 21 november 2012 ; ) Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Doomsday 21 november 2012 ; ) still deg i køen. hundre-tusen andre som har sin egen spesielle dommedags dato som de alle visstnok fikk i en personlig åpenbaring fra gud. Endret 16. juli 2009 av Derfern Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Det er bare denne planeten som er bosted for synd.Hvorfor vi tror på dette? På grunn av Johannes' Åpenbaring stort sett, der disse begivenhetene er beskrevet i detalj. De fleste er enige om at det er mye lidelse på jorda, og det er jo bra å få en slutt på synd og lidelse og kunne starte på nytt et bedre sted. Det jeg ikke får til å henge på greip her er at når vi bruker kunnskap og viten så vet vi at universet er 13,5 milliarder år. Dette vet vi. Vi vet også at mennesket slik vi fremstår i dag kom for ca 6 000 000 år siden. Det vil si at din gud, hvis vi antar at han skapte verden, har sittet og ventet i 13499994000000 år, altså 13,49999 milliarder år, på at noen skal komme som var inteligente nok til å tilbe ham.... og så kommer dere og sier at endetiden snart kommer, der rubb og rake skal slaktes ned (personlig tror jeg at akkurat dette kapitlet ble skrevet av en som fikk stram tiss av å tenke på alle de deilige menneskene som bare ble slaktet ned for fote, men jeg kan ta feil...) for så å stå igjen med en gjeng som tror på ham og kan tilbe ham, i all evighet. (Regner med at man ikke får barn i løpet av den evigheten, for sex er jo som kjent synd....) Dette henger ikke på greip. Ikke i det hele tatt. Hvorfor skal den guden din sitte å vente i tolv timer for tre sekunders moro? Hadde jeg vært den guden hadde jeg skapt alt sammen fiks ferdig jeg og heller kjørt reruns, repriser, gang på gang med de morsomme nikkedukkene jeg hadde laget meg. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet den modellen de kristne postitulerer... Men for dere er det enklere, for dere bruker ikke kunnskap og viten og derfor er jorden bare 6000 år og da er det jo som et litt slakt sjakkspill å regne i tid... Men hvis vi bruker modellen som er bygget på kunnskap og viten er dette hårreisende! Så mye sløseri med alt mulig og så er sex synd, hårsveis er synd, homofili er synd.... Er det NOE rart at en del av oss ikke klarer å tro på dette? Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Endetiden blir stadig utsatt noen år når det viste seg at den ikke kom likevel "Vi gjorde visst en ørliten feil i beregningene... Endetiden er EGENTLIG i 1246...1262...1308...1334 ... 1976...1999...2012..." Og så videre. Det andre problemet er HVEM som er rettroende. Ikke engang Gud kommer til å greie å sortere dem ut i det virrvarret av trosretninger som alle hevder å være den eneste rette tro. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Det andre problemet er HVEM som er rettroende. Ikke engang Gud kommer til å greie å sortere dem ut i det virrvarret av trosretninger som alle hevder å være den eneste rette tro. Enten det eller så sitter han igjen med en liten sekt av alle de 35 000 forskjellige sektene som finnes der ute og that's it... Kristendommen er egentlig en dommedags sekt som alle flyr og venter på den store dagen da resten av verdens befolkning skal skuffe kull og få kjøttet kokt av benene på kroppen før de skal heles igjen og hele prosessen gjentas... i det uendelige... Noe til gud hæ? Før i tiden var sikkert tanken på dette mer enn nok til å få folk til å tro på dette, men i dag blir det for tynt. Selv paven har tatt avstand fra ideen om et helvette og uttalte at helvette måtte være mer som å leve livet uten jesus... Vel, da foretrekker jeg helvette... Endetiden vil vel kristne pårope seg så lenge det er kristne går jeg ut i fra, men personlig syntes jeg at dette blir fryktelig destruktivt og rart og rarere blir det i årene som kommer, for meg viten kommer kunnskap og når vi ser på utviklingen til religion fra tidenes morgen, da guder var i alt det nære i naturen rundt oss til i dag, der guder er blitt "jaget" ut av alt det nære i naturen med hjelp av viten og kunnskap og ut i det store, fjerne verdens rommet, dit vi ikke har så mye kunnskap enda ser en jo at mørkemennene i religion hele tiden gjemmer gudene sine i krokene vitenskap ikke enda har belyst.... Så om hundre år er det nok ikke mange her i landet som tror på den kristne gud hvis viten og kunnskapen fortsetter. Det er rett og slett ikke steder en kan gjemme den kristne guden i lenger.... eller andre guder for den sakens skyld. Så får vi heller minnes disse som i dag hoier på dommedag og endetid med en liten latter Lenke til kommentar
Kellu Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Doomsday 21 november 2012 ; ) still deg i køen. hundre-tusen andre som har sin egen spesielle dommedags dato som de alle visstnok fikk i en personlig åpenbaring fra gud. Såg bare en dokumentar om dette på History Channel. Tror den het Nostradamus 2012. Og nei, eg er ikke en religiøs person ;p Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Det er kanskje naturlig at de trodde dommedag skulle komme i 1100, f.eks., for da var det mange deler av verden de ikke visste om. Jesus sier nemlig at evangeliet skal forkynnes for alle folkeslag, men det var ikke gjort i 1100. Men de som levde da kan altså ha trodd det hvis de ikke visste om Australia, Amerika, osv. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 @Frankline: Er ikke spørsmålet heller om de religiøse vil tolke tegnene slik at dommedag kommer uansett? Det finnes noe som heter en selv-oppfyllende profeti. Det er fint at antall religiøse synker i verden, da slipper vi kanskje denne uheldige skjebnen. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 De kristne bryr seg ikke om hvilke folkeslag som ennå ikke er oppdaget, det eneste de bryr seg om er at dommedag kommer mens de selv lever. Det har kristne ment så lenge kristne har funnes. Jorden skulle gått ned hvert eneste år ifølge de kristne. La meg si det slik, aldri før har vi vært lenger borte fra dommedag. Europa er i en helt unik situasjon nå med tanke på freden, og den freden vil fortsette til alle oss her på forumet er døde. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Det er kanskje naturlig at de trodde dommedag skulle komme i 1100, f.eks., for da var det mange deler av verden de ikke visste om. Jesus sier nemlig at evangeliet skal forkynnes for alle folkeslag, men det var ikke gjort i 1100. Men de som levde da kan altså ha trodd det hvis de ikke visste om Australia, Amerika, osv. Hva med deg Frankline? Hva basserer du dine tanker om dommedag på? Eller er du bare en sau som følger flokken? Er du en med dårlig selvtillit som tenker "Menigheten tror det og da gjør jeg det også.....", fordi jeg ikke tørr noe annet? Nå skal jeg gjøre deg skikkelig redd Frankline, for her er slik jeg ser på dette med endetid: Jeg vet at det ikke kommer noen endetid, da det er rett og slett ikke er sannsynlig med en endetid da vi ikke har funnet noe annet fra denne allmektige guden heller, så si at jeg er 99,98% sikker da. (99,98% er rimelig sikkert, men i og med ingenting er sikkert sier jeg at jeg "vet" utifra det kriteriet.) * Jeg vet også at vi er helt alene på denne jorden. Det er ingen som hjelper oss med noe som helst og slik har det alltid vært. *Jeg vet at den eneste grunnen, den eneste naturlige grunnen, til at du, jeg og alle andre er her på jorden er for å føre slekten videre. Det er vår primær oppgave, resten ser jeg på som en herlig bonus! *Jeg vet at jeg ikke betyr noenting i den store sammenhengen, livet ville gått videre uten meg her, men jeg er derfor mer glad for at jeg har fått være med videre som en del av slekten mennesket mellom mine barn, mine tre gutter. *Jeg vet at mitt liv her på jorden er kort og totalt verdiløst når jeg har ført slekten videre, sett fra naturens side. (Jeg mener derimot ikke at mitt eller noen andres liv er bortkastet hvis noen trodde det, kun ut i fra naturlie årsaker til hvorfor vi er her) *Jeg vet også at det er nå det gjelder, for jeg får aldri denne sjansen igjen! *Jeg vet at vi ikke lever videre på noen måte Når den kjemiske og elektriske prosessen i hjernen min slutter å virke som den skal opphører JEG å eksistere, da er jeg død for ever og alltid. Jeg tror altså ikke på noe evig liv da det går under like usannsynlig som at det finnes guder. Tror ikke de som ønsker et evig liv har tenkt over hva et evig liv betyr.... Jeg tror de syntes så godt om seg selv og er så redd for å dø at de syntes evig liv høres fantastisk ut, men har aldri gjort seg opp noen tanker på hva evig eksistens vil si... det har jeg og jeg vil ikke ha evig eksistens om selveste gud sto foran meg i dag og tilbød meg det! Er dette noe å byggeet samfunn på? Ja absolutt! Nettopp fordi jeg ser verdien av menneker, og i alt annet levende og vet hvor fantastisk vanskelig den stien vår og alle andre arters slekter har vært er jeg enda mer fyllt med æresfrykt over hvor verdifullt livet er. Slik jeg ser det så setter så og si alle religioner gudene sine over mennesker og for meg blir det feil! Det er feil å drepe mennesker fordi dette står i en eller annen bok, for det er bare en bok! Religion er det mest destruktive og ødeleggende vi har funnet på og endetiden og troen på den endetiden er et godt eksempel på det. Ellers stemmer jo historien om endetiden med den kristne gudens blodtørst, men jeg tørr å vedde vitale kroppsdeler på at en gang i fremtiden vil vi se tilbake på kristendom som en stygg og fryktelig negativ religion og undres over at folk kunne verdsette hverandre så lite at de ville tilbe en slik gud. Det samme går for jødedom og islam og en rekke andre menneskefientlige religioner... Men fremdeles er det ingen som har kommet med et advekvat svar på HVORFOR de tror på endetiden? Er det en grei trussel dere slenger ut av dere når det passer seg slik? Eller er det slik jeg tror, at dere ikke klarer å bestemme over dere selv og det dere skal tro på og derfro bare er en sau i en stor flokk? Endret 17. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 @RWS: Som med alt annet som angår relativt ekstreme kristne, så tror de på det fordi det står i bibelen. Sauer stikker da i allfall av når ulven nærmer seg (norsk villsau velogmerke, de importerte dyra vi har her er omtrent like skarpe som en stokk), så blir fornærmende mot sauen å kalle dem sauer. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Merkelig at noen kan tro på en endetid? Den vil sikker komme, men det er av naturlige årsaker og ikke at en "gammel mann med skjegg" trekker i noen tråder. Vil tilføye at Jehovas Vitner har spådd Harmageddon mange ganger. Og i tillegg er det kun 144 000 som kommer til himmelen. Hvorfor bli medlem og tro på dette når de er ca 7 mill. medlemmer. Liten sannsynlighet for å bli med til himmelen her ;-) Edit: Rettelse Endret 17. juli 2009 av SirEmanon Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Merkelig at noen kan tro på en endetid? Den vil sikker komme, men det er av naturlige årsaker og ikke at en "gammel mann med skjegg" trekker i noen tråder. Vil tilføye at Jehovas Vitner har spådd Harmageddon mange ganger. Og i tillegg er det kun 144 000 som kommer til himmelen. Hvorfor bli medlem og tro på dette når de er ca 7 mill. medlemmer. Liten sannsynlighet for å bli med til himmelen her ;-) Edit: Rettelse Det har jeg hørt også, men forklaringen til JV'ene var at resten skal dele jorden seg imellom, altså de 7 mill minus 144000 stykker.... Vel og merke etter at vi ikke JV'ere er ryddet av banen da... For en destruktiv vranglære... Egentlig er det litt merkelig at slik noe er forbudt å lære bort.... Det burde nesten vært det... Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Det har lite å si for meg hvor mye eller lite kristne har dummet seg ut tidligere i historien, i Bibelen står det at "den dagen vet bare Faderen". Altså oppmuntrer ikke Bibelen til noen konkret tidfesting av dommedag. Jeg husker ikke om Jehovas Vitner faktisk tror at det er bare 144 000 som kommer til den nye paradisiske jord, men Jehovas Vitner er en ganske ekstrem sekt som ikke bør skrives om i samme åndedrag som resten av kristenheten. Som noen her nevnte tidligere (personen med et utrolig vanskelig nick!) tror vi på dommedag fordi det står om den i Bibelen. Enig i at det er store katastrofer som omtales i forbindelse med Harmageddon. Men alternativet er at millioner av barn blir født til sult og nød, og det vil fortsette med nedslaktninger i Kongo og Rwanda, mafiaen vil fortsette sin destruktivitet, sykdom og lidelse og overgrep i alle former vil fortsette og fortsette hvis ikke dommedag kommer. Dette ser jeg også på som negativt. Når det gjelder at du kun har en eneste sjanse og derfor gjør maks ut av livet, tror jeg også at vi bare har ett liv på jorda. Dette livet skal vi ikke kaste bort, vi skal holdes ansvarlige for hvordan vi har brukt tida vår her nede. Til slutt, hvis det ikke skulle vært noen evighet, ville det betydd at horder av onde mennesker ville gått helt fri for sine forbrytelser. For å ta et klassisk eksempel, Hitler skapte en god del oppstandelse i sin levetid. Da det gikk skeis, begikk han selvmord. Igrunnen har han ikke fått noen særlig straff for sine ugjerninger. Dersom jeg trodde at ingen fikk sin rettferdige straff ville jeg nok vurdert å ta hevn selv. For, hvis noen drepte en av mine nærmeste ville de bare fått 19 år i fengsel og sluppet ut etter 13. Ingen straff å snakke om. Slik du tror det, kan en virke som en pedofil seriemorder i mange år, og når nettet snører seg sammen kan man rolig innta en boks med sovepiller og få en smertefri død og ikke behøve å ta noe ansvar noensinne for sine handlinger. Selvfølgelig har mange folk innsett dette, derfor utfører de grusomme handlinger igjen og igjen uten skrupler. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Endetiden? Hva er det og hvorfor tror noen på det? Jeg er ute etter en debatt på hvorfor dere tror at guden deres kommer til å slakte 5 av 6 på denne jorden, det er jo ganske grovt da, når han kunne tatt en av de andre planetene der ute... kunne han ikke? Hva er det egentlig du er ute etter? Som SirEmanon sier, dommedag vil komme en eller annen dag i en eller annen form. At de kristne kommer til himmelen, og oss andre til helvette, synes jeg ikke noe om. De kristne kan for all del komme til himmelen, men jeg vil bare død. Jeg forstår godt at noen tror på dette med himmelriket. Det er jo en trøst at du kan komme til himmelen etter døden. Det høres absolutt fristende ut, men jeg synes det er greit at jeg ikke kommer dit, siden jeg ikke tror på Gud. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Til slutt, hvis det ikke skulle vært noen evighet, ville det betydd at horder av onde mennesker ville gått helt fri for sine forbrytelser. For å ta et klassisk eksempel, Hitler skapte en god del oppstandelse i sin levetid. Da det gikk skeis, begikk han selvmord. Igrunnen har han ikke fått noen særlig straff for sine ugjerninger. Dersom jeg trodde at ingen fikk sin rettferdige straff ville jeg nok vurdert å ta hevn selv. For, hvis noen drepte en av mine nærmeste ville de bare fått 19 år i fengsel og sluppet ut etter 13. Ingen straff å snakke om. Slik du tror det, kan en virke som en pedofil seriemorder i mange år, og når nettet snører seg sammen kan man rolig innta en boks med sovepiller og få en smertefri død og ikke behøve å ta noe ansvar noensinne for sine handlinger. Selvfølgelig har mange folk innsett dette, derfor utfører de grusomme handlinger igjen og igjen uten skrupler. Dette er tullprat og jeg skal fortelle deg hvorfor: Du tror at hvis en person har begått et drap så ville den personen blitt et bedre menneske hvis vi hadde plaget, pint og torturert ham i 30 år pluss, men fortell meg åssen menneske vi hadde laget hvis fengslene våre var slik er du snill? Hva tror du denne personen føler at han skylder deg og meg, som i bunn og grunn er ansvarlige for at han fikk en slik behandling? Tror du dette hadde blitt gode mennesker? For å ta noe konkret så si at du Frankline fikk den ene hånden hugget av og fem år inne i et fengsel med fryktelige tilstander fordi du hadde stjålet en brus og noe gotteri. (Dette er nesten straffer du får i islamistiske styrte land for en sånn "forbrytelse") Hadde du følt deg kurert for tyveri etter det? Kanskje... men hva skulle du leve av? Hvem vil ansette en som deg, forkrøplet og med store arr i sjelen? Ikke mange... så hva blir du da for å overleve....? Har samfunnet tjent på noe slikt tror du? Nei så pokker om vi har! Tvert i mot må vi prøve å bygge opp mennesker som har gjort noe galt slik at de ikke detter på utsiden etter endt soning og det klarer vi ikke med 50 års fengsel eller lignende der tortur og lignende nedvergelser står på menyen. Da kan vi like godt ta livet av dem med en gang, for det hadde spart dem og oss for en masse lidelse. Dette er ikke så "bibelsk" enkelt som du skal ha det til, det er så mye MYE mer! Og, må jeg få tillegge, er jeg meget glad for at det ikke er deg eller noen av dine som bestemmer her i landet, for dere er virkelig ikke gode mennesker!!! Bare tanken er frastøtende på dette du her står og sier.... Vi hjelper ikke folk med å være slemme mot dem Frankline, vi hjelper dem med å bygge dem opp og vise dem hvordan de kan klare seg i det samfunnet som de fleste av oss lever fritt og ubekymret i..... Den modellen din er prøvd i to tusen år og virket overhodet ikke... Si meg, hvor har du vært siden du ble født og til nå egentlig? På en annen planet? Du virker jo helt lost jo.... Endret 17. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Nå tror jeg Frankline siktet til at Gud vil straffe slike personer, altså sende dem til helvette. Så det er ikke snakk om å "ta" dem i dette livet, men i det neste. Gud tilbyr også tilgivelse, og slikt sett måtte vel slike personer Frankline snakker om her, kunne be om, og få tilgivelse fra Gud. Hadde du også da tilgitt personen Frankline? Om h*n oppriktig hadde bedt om tilgivelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå