Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Fått ny pc- "lydenhet ikke installert"

Anbefalte innlegg

Har kjøpt pc fra komplett og skulle prøvespille en sang. Fikk beskjed om at windows media player ikke kunne spille av sangen grunnet en feil. Sjekket enheter (kontrollpanel), lyd. Hvor jeg fikk beskjeden om at "lydhenhet er ikke installert".

Er dette noe jeg kan ordne selv?

Skal være innebygd i hovedkortet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken pc er dette,er den ferdig bygd og instalert?

Er det noen eksterne lydkort,og hvilket hovedkort er det,det kan være en instilling i bios som gjør at windows ikke registrerer lydkortet!

Ferdigbygget fra komplett

Alle andre drivere etc. ser ut til å være installert og fungerende. Bare lyden (som jeg har oppdaget) som har problem.

Hva kan jeg se etter i BIOS?

Lenke til kommentar

bios...? slikt fixes neppe i bois.

Kontrollpanel > enhetsbehandling => (se etter gul trekant), eller se under : "Lyd, Video- og spillkontrollere".

høyereklikk på det du tror er lydkontrolleren, hva nå enn den heter,

om det ikke vises noe, så søk opp maskinvareendringer, så bør det dukke opp en enhet, som mest sansynlig mangler en driver.

Velg oppdater driver, deretter oppdater driver fra internet...

;)

Endret av flu
Lenke til kommentar
ASUS rampage II extreme

er det hovedkortet du har så kan jeg trøste deg med at jeg har samme kortet. Du har satt i lydkortet seff ?

Har nok prøvd det flu. :( Ikke kjekt

Er noe i BIOS om at "high definition audio" er "disabled" under "CHIPSET" i "advanced". Dette er vel kanskje ikke relevant?

kjør på, enable ! ( rart kan ikke huske at det var nødvendig når jeg satte i gang min rigg, men nå bruker jeg uansett ikke det det lydkortet som fulgte med Rampagen, bare prøvde det og satt deretter inn et high-end lydkort.

Endret av flu
Lenke til kommentar
HAr et x-FI extreme her ogfår rampage kortet snart. Extreme er vel bedre? :blush:

sakset fra fra test på hw.no:

Asus Rampage II Extreme har ikke noe internt lydkort, men kommer med et SupremeFX X-Fi-lydkort som tilbehør, som leverer lyd i åtte kanaler av god kvalitet. Lydkortet er dog ikke et fullverdig X-Fi-lydkort, da det ikke har lydprosessoren vi finner i X-Fi-kortene fra Creative. Dette lydkortet har en ADI AD2000B-brikke, og lydprosesseringen foregår i programvare. Dette betyr at prosessorbruk blir litt høyere enn X-Fi-kort fra Creative, men at dette er et meget godt alternativ til standard interne lydkort er det liten tvil om.

----------------------------

om man bare kjører ett grafikkort er fint plass til et annet lydkort i PCI-slotten, men om man kjører crossfire/SLI, bør man kjøpe et PCI Express x1 lydkort å sette i nederste PCI Express x16(8) slotten.

Det må jeg gjøre for jeg får snart 2 stk Sapphire Radeon HD 4890 kort som skal settes i crossfire, og har derfor kjøpt ASUS Xonar Essence STX

Latterlig av Asus å plassere nordbroen/PCI Express x1 slot på hovedkortet slik at det ikke er plass til andre lydkort enn sitt "egetproduserte" i øverste PCI Express x1 slot. Går ann å bøye litt på ribbene på nordbroen da men....det gadd ikke jeg :no:

Endret av flu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...