Gå til innhold

lovilig nedlasting av mp3 og sånt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke ulovlig med fildelingsprogram, det er bare brukerene som gjør det ulovlig ved å dele filer som er kopibeskyttet. Men f.eks en DC-hub er ikke noe ulovlig det, er det vel? Eller kazaa... er kazaa ulovlig selv om noen brukere er så lame at de sharer kopibesyttede ting?

Lenke til kommentar

I Norge er det lov å bruke p2p-programmer til å laste ned musikk og film, men IKKE sw. Du har derimot IKKE lov til å gjøre musikk/film offentlig tilgjengelig. Hvis du skal være på rett side av loven må du mao. sørge for at KUN folk du kjenner godt kan laste ned fra deg.

Jeg er ikke jurist, men så vidt jeg har forstått kan du holdes ansvarlig for å drifte en dc-hub hvis du tillater ulovlig distribusjon av opphavsbeskyttet materiale på denne. Det er mulig du også må gjøre aktive skritt for å hindre det.

Kort fortalt:

Laste ned/kopiere opphavsbeskyttet programvare er uanset forbudt.

Laste ned/kopiere musikk/film til eget privat bruk er tillatt.

Dele/spre kopier av musikk/film offentlig er forbudt.

Dele/gi kopier av musikk/film KUN til folk du kjenner er tillatt.

Foreløbig er det norske lovverket mao. mer liberalt enn for eksempel det danske. Det var en domsavsigelse på dette i fjor. Sjekk opp den som gidder.

Lenke til kommentar

Og hva er forskjellen på det over? Ingen vil vel jeg si. Det går velut på det samme. Det er lov å laste ned, men ikke lov å spre det videre, samme om man kjenner de som får det eller ikke.

Lenke til kommentar

Og hva er forskjellen på det over? Ingen vil vel jeg si. Det går velut på det samme. Det er lov å laste ned, men ikke lov å spre det videre, samme om man kjenner de som får det eller ikke.

Det er faktisk feil. Det ER lovlig å gi kopier av musikk og videogrammer til sine venner. Om du gjør dette via p2p eller en fysisk dings er, i følge de advokatene jeg har sett uttale seg (søk selv...), det samme da det er innholdet som er omfattet av loven og ikke mediet.

Rent teknisk betyr dette, fremdeles i følge de juridiske betraktninger jeg har kommet over i media, at hvis du legger ut mp3-samlingen din slik at alle har en teoretisk mulighet til å laste ned er du sjørøver. Dette regnes nemlig som "offentlig fremføring". Dette betyr for eksempel at du IKKE kan legge sakene public på en webserver på hjemmemaskinen og gi ip-en til vennene dine. Hvis du derimot passordbeskytter tilgangen til filene og sørger for at BARE folk du kjenner får tilgang skal du ha ditt på det tørre. Samme prinsipp vil gjelde for p2p. Du kan feks. sette opp en dc-hub som bare aksepterer ip-en til folk du kjenner (vet ikke om det er teknisk mulig, men regner med det), evt. legge inn filter i brannmuren din som hindrer andre enn folk du kjennner å laste fra din maskin (fremdeles: vet ikke om dette er teknisk mulig men regner med det).

Som sagt; jeg er ikke jurist. Dette er påstander jeg fremsetter på bakgrunn av det jeg har lest i media. Folk som vil granske kilder kan søke i artikkelarkivene til Itavisen, Digi, Nettavisen, Aftenposten, osv. Anvend sund kildekritikk. Norges Lover/Lovdata gir deg lite hjelp på dette området fordi det er juridisk nypløyd mark.

Lenke til kommentar

...Du kan feks. sette opp en dc-hub som bare aksepterer ip-en til folk du kjenner (vet ikke om det er teknisk mulig, men regner med det)....

dette er teknisk mulig....blir brukt på de hubbene som krever 10mbit...noen bbb, sunet huber osv...

Lenke til kommentar

LarsC:

Er vel ikke sikkert han egentlig vet hvordan DC funker. Det er mange her som bare laster ned ting fra INTERNETT, vet du....

Men ellers kunne man tenke seg flere måter å "stenge" DC på, gitt nødvendig jurisdiksjon:

- forfølge distributører og utviklere av programvaren

- forfølge folk som drifter huber

- forfølge enkeltbrukere

- tvinge ISP-er til å utestenge alle som bruker DC

Lenke til kommentar
Siden programmer som imesh og winmx og dc ikke blir stengt lurer jeg på hvordan dette kan brukes lovelig? :o

Hvordan mener du at noen skal kunne stenge dc?

Har ikke så mye greie på det, men husker det var en sak om at napster måtte stenges, så regnet med at det gikk ann å gjøre noe liknene

Lenke til kommentar
LarsC:

Er vel ikke sikkert han egentlig vet hvordan DC funker. Det er mange her som bare laster ned ting fra INTERNETT, vet du....

Huff og huff.

- forfølge distributører og utviklere av programvaren

Neppe.

- forfølge folk som drifter huber

Driftere? Du tenker vel på eierene? Lar seg gjøre, men det er ikke verre enn å sette opp hubber i Langtvekkistan.

- forfølge enkeltbrukere

Vanskelig å få tak i samtlige enkeltbrukere.

- tvinge ISP-er til å utestenge alle som bruker DC

Høyst tvilsomt.

Har ikke så mye greie på det, men husker det var en sak om at napster måtte stenges, så regnet med at det gikk ann å gjøre noe liknene

Nei. Napster fungerer vesentlig annerledes enn Direct Connect.

Lenke til kommentar
Det er ikke ulovlig med fildelingsprogram, det er bare brukerene som gjør det ulovlig ved å dele filer som er kopibeskyttet. Men f.eks en DC-hub er ikke noe ulovlig det, er det vel? Eller kazaa... er kazaa ulovlig selv om noen brukere er så lame at de sharer kopibesyttede ting?

HVEM KALLER DU LAME? LYST PÅ BANK?

Det er tullinger som..... RIAA elsker.

Bruker penger på DYRE pop-låter som kanskje er bra et par ganger, også er det rett i hyllen for å fylle støv..

Personlig har jeg ikke imot å kjøpe, bare cdene hadde vært 10 ganger billigere...

WE ARE HUMANS, WE ARE SMART, HOW ABOUT TO USE SOME BRAIN?

Lenke til kommentar

Huff og huff.

:yes:

Sier ikke at det er lett, men det lar seg langt på vei gjøre hvis platebransjen får lov til å diktere de juridiske rammene. Det er vanskelig å fysisk hindre folk i å drepe sine naboer også, men de færreste gjør det. For å trekke den parallellen litt videre:

De fleste nordmenn har plenty mulighet men lite lyst til å knærte sine naboer. De fleste palestinere har plenty lyst til å knærte sine naboer men liten mulighet. Kan denne sammenhengen overføres til fildelingens verden tro....?

Lenke til kommentar

WE ARE HUMANS, WE ARE SMART, HOW ABOUT TO USE SOME BRAIN?

Hva med å lære seg engelsk?

Sier ikke at det er lett, men det lar seg langt på vei gjøre hvis platebransjen får lov til å diktere de juridiske rammene.

Plate-, programvare- og filmbransjen ville helst sett alle med noe som kan ligne på ulovligheter i privat eie, bak lås og slå eller påtvunget gigantiske bøter. Så det er bare til å prise Jebus for at de ikke får diktere noen rammer.

Det er egentlig skummelt å lese at RIAA skal visstnok ha engasjert haxx0rs for å utvikle måter å stoppe folk som bruker P2P-nettverk.

Flere bittorrent-nettsteder, f.eks, har blitt utsatt for massive DDoS angrep og reversert trackeroppslag for å bringe ned seederene.

Kilden(e) bak angrepene er ennå ikke kjent. Det kan jo forsåvidt være scriptkiddies som vil bli like 'kule' som karen som tvang Donkax elns i kne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...