Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: De beste fra 50-tallet

Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her må jeg innrømme at det ser litt dårlig ut blant criticker-ratingene mine hva gjelder 50-tallsfilmer. Å snekre sammen 10 titler må da kunne gå an, men jeg har enda til gode å se 10 filmer fra 50-tallet som jeg mener er verdig en slik toppliste. Jeg har The 400 Blows, Rififi og flere Hitchcock-titler liggende klare vertfall, vi får se hvordan det går.

Speik sa det først: Førsteplassen går til 12 Angry Men.

Lenke til kommentar

1. The Day the Earth Stood Still (1951)

2. Forbidden Planet (1956)

3. Invasion of the Body Snatchers (1956)

4. The Thing (From Another World) (1951)

5. Them! (1954)

6. The Blob (1958)

7. The Fly (1958)

8. The Incredible Shrinking Man (1957)

9. Journey to the Center of the Earth (1959)

10. 4D Man (1959)

Lenke til kommentar

1. Rebel without a cause

2. Ben-Hur

3. 12 angry men

4. East of Eden

5. Seven Samurai

6. Giant

7. Lady and the Tramp

8. Peter Pan

9. ......

10. The wild one

jeg er James Dean fan :p Men ellers har jeg dessverre ikke sett mye film fra 50tallet :( Men får i det minste bidra med noe :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg liker at listen til Julenissen er forutsigbar og mainstream i Japan. Listen min består for øvrig også av 10 utenlandske filmer, så sånn sett er vi kanskje like (lite) obskure.

Høhø.

The Human Condition har jeg fundert på å kjøpe en god stund. Har problemer med å finne en som ikke går over tollgrensen

Du har nok problemer med å finne den i det hele tatt (hvis du ikke kan fransk). Criterion slipper trilogien i september, men du må nok over tollgrensen da også.

Lenke til kommentar

1. 12 Angry Men (1957)
  2. Harvey (1950)
  3. The Seventh Seal (1958)
  4. Roman Holiday (1953)
  5. The Night of the Hunter (1955)
  6. Anatomy of a Murder (1959)
  7. Rear Window (1954)
  8. Lady and the Tramp (1955)
  9. The Seven Samurai
  10. Umberto D. (1952)

Var sikker på La Dolce Vita var 59'er, men neida. Stalag 17, Paths of Glory, The Day the Earth Stood Still, Witness of the Prosecution og The Bridge on the River Kwai er gode runners-up. The Wages of Fear er vel den største skuffelsen. Rashomon har det mest geniale konseptet, men faller litt gjennom da den rent teknisk ikke holder særlig god stand ift. mine preferanser. De ti er vel det som har gitt meg de beste opplevelsene fra 50-tallet. De tre første er de eneste som var bombesikker på listen.

Lenke til kommentar

1. Det sjunde inseglet (The Seventh Seal)

2. 12 Angry Men

3. Rear Window

4. Ben-Hur

5. Les quatre cents coups (The 400 Blows)

6. Umberto D.

7. North by Northwest

8. Anatomy of a Murder

9. Les diaboliques (The Devils)

10. Smultronstället (Wild Strawberries)

Dette ble en ganske kjedelig liste. Jeg må prøve å få sett flere filmer fra dette tiåret før fristen går ut.

Lenke til kommentar

Her er min foreløpige liste.

1. 12 Angry Men
  2. North by Northwest
  3. Rear Window
  4. Ace in the Hole
  5. The Night of the Hunter
  6. Limelight
  7. Singin' in the Rain
  8. Some Like It Hot
  9. 20000 Leagues Under the Sea
  10. Stalag 17

The Wages of Fear, The 400 Blows, og Forbidden Planet er de filmene jeg har stående usett som har potensiale til å rokke mine ti, og de skal definitivt ses innen ett par uker.

Lenke til kommentar

Forbidden Planet glemte jeg helt. Artig liten sak - den konkurrerer neppe med filmene på topplisten din men er absolutt verdt en titt. Voyage dans la Lune, Metropolis og Forbidden Planet, så har man alt man trenger før Romodysséen kom og endret på alt.

edit: Nude on the Moon er selvsagt en klassiker, men har gjerne mer til felles med Barbarella-type sci-fi.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Speik: Jeg anbefaler filmene til James Dean, Marlon Brando, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, William Holden og Grace Kelly. 50-tallet var virkelig skuespillets tiår i Hollywood.
Legger man til Gene Kelly der, så har du mer enn nok 50-tallsunderholdning å velge mellom frem til fristen.
Lenke til kommentar
50-tallet var virkelig skuespillets tiår i Hollywood.

Hehe, ja i Hollywood har jo som kjent alt bare gått nedoverbakke i så måte siden. :!:

Det ville samtidig være en god ide for dere å løfte nesegrevene opp av Hollywoodtrauet og i stedet titte litt på f.eks. kjente europeiske regissørers verk fra denne perioden.

Jeg kan f.eks. nevne følgende:

- Fellini (La Strada, I vitelloni)

- Luchino Visconti ( Le notti bianche)

- Roberto Rossellini ( Stromboli, Viaggio in Italia, Il generale della Rovere)

- Monicelli ( La grande guerra)

- Jean Pierre Melville (Bob le flambeur)

- Carl Theodor Dreyer (Ordet)

- Antonioni (Il grido)

- Dassin (Night and the City, Rififi)

- Jean Cocteau (Orphée)

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...