Montag Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Nå må nesten noen anbefale filmer jeg bør se innen fristen går ut. Helst noe annet enn Wilder og Hitchcock Alt på julenissens liste, med unntak av feiltagelsene hans. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Julenissens liste er da ikke obskur. Den er tvertom særdeles mainstream, det være seg i eller utenfor Japan. Men du roser den likevel? Jeg trodde du var imot lister som var mainstream? Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 The Human Condition har jeg fundert på å kjøpe en god stund. Har problemer med å finne en som ikke går over tollgrensen Lenke til kommentar
Speik Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Her må jeg innrømme at det ser litt dårlig ut blant criticker-ratingene mine hva gjelder 50-tallsfilmer. Å snekre sammen 10 titler må da kunne gå an, men jeg har enda til gode å se 10 filmer fra 50-tallet som jeg mener er verdig en slik toppliste. Jeg har The 400 Blows, Rififi og flere Hitchcock-titler liggende klare vertfall, vi får se hvordan det går. Speik sa det først: Førsteplassen går til 12 Angry Men. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 1. The Day the Earth Stood Still (1951) 2. Forbidden Planet (1956) 3. Invasion of the Body Snatchers (1956) 4. The Thing (From Another World) (1951) 5. Them! (1954) 6. The Blob (1958) 7. The Fly (1958) 8. The Incredible Shrinking Man (1957) 9. Journey to the Center of the Earth (1959) 10. 4D Man (1959) Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Speik: Jeg anbefaler filmene til James Dean, Marlon Brando, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, William Holden og Grace Kelly. 50-tallet var virkelig skuespillets tiår i Hollywood. Lenke til kommentar
fox Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 1. Rebel without a cause 2. Ben-Hur 3. 12 angry men 4. East of Eden 5. Seven Samurai 6. Giant 7. Lady and the Tramp 8. Peter Pan 9. ...... 10. The wild one jeg er James Dean fan Men ellers har jeg dessverre ikke sett mye film fra 50tallet Men får i det minste bidra med noe Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg liker at listen til Julenissen er forutsigbar og mainstream i Japan. Listen min består for øvrig også av 10 utenlandske filmer, så sånn sett er vi kanskje like (lite) obskure. Høhø. The Human Condition har jeg fundert på å kjøpe en god stund. Har problemer med å finne en som ikke går over tollgrensen Du har nok problemer med å finne den i det hele tatt (hvis du ikke kan fransk). Criterion slipper trilogien i september, men du må nok over tollgrensen da også. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 12 Angry Men (1957) Harvey (1950) The Seventh Seal (1958) Roman Holiday (1953) The Night of the Hunter (1955) Anatomy of a Murder (1959) Rear Window (1954) Lady and the Tramp (1955) The Seven Samurai Umberto D. (1952) Var sikker på La Dolce Vita var 59'er, men neida. Stalag 17, Paths of Glory, The Day the Earth Stood Still, Witness of the Prosecution og The Bridge on the River Kwai er gode runners-up. The Wages of Fear er vel den største skuffelsen. Rashomon har det mest geniale konseptet, men faller litt gjennom da den rent teknisk ikke holder særlig god stand ift. mine preferanser. De ti er vel det som har gitt meg de beste opplevelsene fra 50-tallet. De tre første er de eneste som var bombesikker på listen. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Du har nok problemer med å finne den i det hele tatt (hvis du ikke kan fransk). Criterion slipper trilogien i september, men du må nok over tollgrensen da også. Ser at noen på eBay skal ha £16 for trilogien -> link. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Du har nok problemer med å finne den i det hele tatt (hvis du ikke kan fransk). Criterion slipper trilogien i september, men du må nok over tollgrensen da også. Ser at noen på eBay skal ha £16 for trilogien -> link. Hei. Det der er ikke originale DVD'er. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 1. Det sjunde inseglet (The Seventh Seal) 2. 12 Angry Men 3. Rear Window 4. Ben-Hur 5. Les quatre cents coups (The 400 Blows) 6. Umberto D. 7. North by Northwest 8. Anatomy of a Murder 9. Les diaboliques (The Devils) 10. Smultronstället (Wild Strawberries) Dette ble en ganske kjedelig liste. Jeg må prøve å få sett flere filmer fra dette tiåret før fristen går ut. Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Her er min foreløpige liste. 12 Angry Men North by Northwest Rear Window Ace in the Hole The Night of the Hunter Limelight Singin' in the Rain Some Like It Hot 20000 Leagues Under the Sea Stalag 17 The Wages of Fear, The 400 Blows, og Forbidden Planet er de filmene jeg har stående usett som har potensiale til å rokke mine ti, og de skal definitivt ses innen ett par uker. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Forbidden Planet glemte jeg helt. Artig liten sak - den konkurrerer neppe med filmene på topplisten din men er absolutt verdt en titt. Voyage dans la Lune, Metropolis og Forbidden Planet, så har man alt man trenger før Romodysséen kom og endret på alt. edit: Nude on the Moon er selvsagt en klassiker, men har gjerne mer til felles med Barbarella-type sci-fi. Endret 16. juli 2009 av Dorian Gray Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Forbidden Planet glemte jeg helt. Artig liten sak - den konkurrerer neppe med filmene på topplisten din men er absolutt verdt en titt. Voyage dans la Lune, Metropolis og Forbidden Planet, så har man alt man trenger før Romodysséen kom og endret på alt. Du glemte Nude on the Moon Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Speik: Jeg anbefaler filmene til James Dean, Marlon Brando, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, William Holden og Grace Kelly. 50-tallet var virkelig skuespillets tiår i Hollywood.Legger man til Gene Kelly der, så har du mer enn nok 50-tallsunderholdning å velge mellom frem til fristen. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) 50-tallet var virkelig skuespillets tiår i Hollywood. Hehe, ja i Hollywood har jo som kjent alt bare gått nedoverbakke i så måte siden. :!: Det ville samtidig være en god ide for dere å løfte nesegrevene opp av Hollywoodtrauet og i stedet titte litt på f.eks. kjente europeiske regissørers verk fra denne perioden. Jeg kan f.eks. nevne følgende: - Fellini (La Strada, I vitelloni) - Luchino Visconti ( Le notti bianche) - Roberto Rossellini ( Stromboli, Viaggio in Italia, Il generale della Rovere) - Monicelli ( La grande guerra) - Jean Pierre Melville (Bob le flambeur) - Carl Theodor Dreyer (Ordet) - Antonioni (Il grido) - Dassin (Night and the City, Rififi) - Jean Cocteau (Orphée) Endret 16. juli 2009 av Montag Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Liker du ikke filmene jeg nevnte? Av mine fem øverste, hvilke synes du ikke fortjener en plass? On the Waterfront North by Northwest East of Eden 12 Angry Men A Streetcar Named Desire Lenke til kommentar
Montag Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Ingen av dem er på min topp fem, men de er alle gode filmer. Tar du min oppfordring om å se filmer utenfor Hollywoodsystemet? Jeg venter forresten også i spenning på at du skal oppfylle ditt løfte om å se White Sun of the Desert - blir det tjæredypping og fjærkosten på deg? :!: Endret 16. juli 2009 av Montag Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 @Julenissen: Meget fornuftig liste, men 8. og 9. plass er feil. Jeg regner med du korrigerer det innen fristen. Synes du ikke noe særlig om Northwest? Det er da en ypperlig thriller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå