Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe problem med element

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en varmepumpe, toshiba, et par år gammel vil jeg tro. Plutselig begynte den å leke vann, så jeg skrudde opp og så at varme/kjøleelementet lak vann i store mengder.

Hva vil det koste å få reparert dette?

Vet at det nok varrierer fra merke til merke, men sånn ca hva vil det koste?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet hva kondensvann er, og det skal ikke renne ut over hele gulvet, måtte vri moppen 8-9 ganger for å få opp alt vannet, og slik kan det umulig være? Mest sansynlig gått hull i rørene i elementet siden det drypper masse ned fra innedelen.

Vil dette elementet være dyrt å få skiftet ut?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du sa ikke hvor det lakk, så jeg trodde det rant av utedelen.

Forstår nå at det renner av innedelen, og dersom det er kondensvann, er dette vanligvis forårsaket av at oppsamlings"fatet" er sprukket, eller at slangen som skal føre vannet ut er tett eller har en knekk. I ekstreme tilfeller er varmepumpen så skjevt montert (heller ned på venstre side) at vannet rennet ut av fatet i feil ende før det når opp til avløpsslangen.

Du sier at det lekker av registeret? Dersom det er tilfelle, vil du få kjølegassen (R410a) i rommet (ufarlig). Dersom den er 2 år, bør dette være en klar reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Dette er varmepumpen på jobben, den har tidligere vært installert på en blomsterbutikk i mange år før vi fikk den, og vi har snart hatt den i ett år.

Jeg kan se at det lekker ut av registeret, etter som det er en gammel varmepumpe, får man da tak i nytt register om man kontakter en el-foretning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Først tror du at den er et par år, og så sier du at den er mange år...

Hvis den ikke er på garanti/reklamasjonsrett, er det bare å kjøpe nytt med en gang. Rep lønner seg sjelden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kompressoren på min Panasonic røk i for et par år siden, med rep. kostnad på 8500. Sier seg selv at det er like greit å bytte ut alt sammen:

- Du får garanti

- Du får ny teknologi (mer varme/kulde for penga)

- Du får noe som varer lenger (sannsynligvis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...