KarmaZ Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Tenkte siden jeg syntes det å ta bilde er morsomt, og noe som man kan ha til å se på i ettertid. Har et digitalkamera som jeg fikk for mange mange år siden, og det er ekstremt blasst iforhold til dagens. Tanken var kanskje å kjøpe meg speilrefleks, men har ikke hatt noe erfaring på det før.. Tanken var å kunne utforske litt, og kanskje på si ta mer bilder. Ser at det er dusinvis med kameraer, men å peke ut et godt er umulig for meg. Ser blant annet Nikon D90 blir mye omtalt? Men bare et enkelt spørsmål, med speilrefleks kan man altså mikse med diverse filter sånn at man kan få mer style som bilder ble tatt før i gamle dager? Eller er dette noe mer etterarbeid for å få til? Tanken bak det hele var også å framstille dagens motiver som sånn de ser ut på gamle bilder... Gråe å vanskelig å se. Takk! :=) Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Hvis det er kun for utforskning ville jeg satset på et gammelt Nikon D40/60/70/80 med kit 18-xx/xxx og en blitz SB-400/600. Ellers er en D90 med 16-85 en knall kombinasjon Det siste der kan du fikse rett fra kamera med over/undereksponering og sort hvitt/høy iso ... men jeg ville kanskje satset på photoshop der Edit: Hadde du ikke et blasst kompaktkamera til sånt? Endret 15. juli 2009 av shakudu Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Ta en titt på denne tråden for førstegangskjøpere. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Tenkte siden jeg syntes det å ta bilde er morsomt, og noe som man kan ha til å se på i ettertid. Har et digitalkamera som jeg fikk for mange mange år siden, og det er ekstremt blasst iforhold til dagens. Tanken var kanskje å kjøpe meg speilrefleks, men har ikke hatt noe erfaring på det før.. Tanken var å kunne utforske litt, og kanskje på si ta mer bilder. Ser at det er dusinvis med kameraer, men å peke ut et godt er umulig for meg. Ser blant annet Nikon D90 blir mye omtalt? Tror ikke jeg ville gått for D90 med mindre du har romslig budsjett. Ville heller ha ventet til i August og se om Nikon da lanserer D3000 som er forventet å være arvtageren for D40/D60. Evt kan du se på D60 + objektiv og blits. Når det gjelder blits så styr unna SB-400. Det er viktigere å putte pengene i gode objektiver/blits og ikke så mye i kamerahus. Kamerahuset kan du oppgradere senere når du har lært deg fotografering og har behov for det. Da kan du bruke objektivene dine med det nye kamerahuset. Hvilket digitalkamera har du forresten? Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Spørsmålet blir hva man skal kjøpe. Det gamle digital kameraet jeg har nå er vel et Fujifilm eller noe, jeg fikk for 4-5 år siden Å bruke titals tusen på et kamera når jeg ikke har NOE peiling innenfor området er for meg ikke vits. Men å spe på litt for å få et bra kamera skal jeg selvfølgelig gjøre. Det kameraet jeg nå kjøper vil jeg kunne ha i mange mange år... Så igjennom den tråden som ble linket til gjorde meg ikke noe mer klok for å si det sånn Av en eller annen grunn føler jeg for å satse på et Nikon kamera, men er Nikon oppskrytt? Lenke til kommentar
grizley Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Spørsmålet blir hva man skal kjøpe. Det gamle digital kameraet jeg har nå er vel et Fujifilm eller noe, jeg fikk for 4-5 år siden Å bruke titals tusen på et kamera når jeg ikke har NOE peiling innenfor området er for meg ikke vits. Men å spe på litt for å få et bra kamera skal jeg selvfølgelig gjøre. Det kameraet jeg nå kjøper vil jeg kunne ha i mange mange år... Så igjennom den tråden som ble linket til gjorde meg ikke noe mer klok for å si det sånn Av en eller annen grunn føler jeg for å satse på et Nikon kamera, men er Nikon oppskrytt? Jeg synes ikke Nikon er oppskrytt...De lager kjempegode kameraer Men ta bilder i RAW-format for å få maks ut av bildekvaliteten til kamera/objektiv. Uansett vil jeg anbefale deg å ta en tur innom en fotobutikk, og prøve forskjellige kameraer for å se hvilket kamera som passer best i dine hender. EDIT: Jeg kan også anbefale deg å lese Dpreview sine tester. Endret 20. juli 2009 av grizley Lenke til kommentar
Epp Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Spørsmålet blir hva man skal kjøpe. Det gamle digital kameraet jeg har nå er vel et Fujifilm eller noe, jeg fikk for 4-5 år siden Å bruke titals tusen på et kamera når jeg ikke har NOE peiling innenfor området er for meg ikke vits. Men å spe på litt for å få et bra kamera skal jeg selvfølgelig gjøre. Det kameraet jeg nå kjøper vil jeg kunne ha i mange mange år... Så igjennom den tråden som ble linket til gjorde meg ikke noe mer klok for å si det sånn Av en eller annen grunn føler jeg for å satse på et Nikon kamera, men er Nikon oppskrytt? Nei, Nikon er ikke oppskrytt. For deg tror jeg det er best å vente på D3000 eller kjøpe et D60 nå eller et brukt D40/D60. Du vil kunne ha kameraet i mange år. Etter som du blir bedre til å ta bilder kan du oppgradere med objektiver og blitz etc... etter behov. Disse vil du kunne bruke videre om du en gang i fremtiden skal kjøpe et nyere kamerahus. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Ok! Men når D3000 kommer er vel ikke den av den billigste heller, vil jeg tro(?).... Men kanskje jeg skulle vurdere et D40/D60 da. Har faktisk og sett på disse... Men hvis jeg så skulle kjøpt et måtte det bli nytt, av en eller annen grunn, foretrekker jeg det. Lenke til kommentar
messo Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg ville tatt en titt på Canons 1000D. Superbillig speilrefleks som faktisk yter veldig bra for prisen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Men bare et enkelt spørsmål, med speilrefleks kan man altså mikse med diverse filter sånn at man kan få mer style som bilder ble tatt før i gamle dager? Eller er dette noe mer etterarbeid for å få til? Tanken bak det hele var også å framstille dagens motiver som sånn de ser ut på gamle bilder... Gråe å vanskelig å se. Det er en fargestil som heter sepia: På en noen kameraer kan man stille inn denne fargestilen, men det er like lett å gjøre det i ettertid også. Rufsete papirkanter kan også legges til digitalt i ettertid. Samt andre tegn på at bildet er værbitt og gammelt. Best resultat får man dersom man styler motivet slik at det ser gammelt ut også. En person med mobiltelefon i hånda ser kjapt falskt ut, men bytt mobiltelefonen med en høygaffel så ser det straks mer autentisk ut. Bare pass på at ingen detaljer ødelegger inntrykket. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Men bare et enkelt spørsmål, med speilrefleks kan man altså mikse med diverse filter sånn at man kan få mer style som bilder ble tatt før i gamle dager? Eller er dette noe mer etterarbeid for å få til? Tanken bak det hele var også å framstille dagens motiver som sånn de ser ut på gamle bilder... Gråe å vanskelig å se. Er du lat, så får du noe som kalles "pop art filters" med Olympus E-450, E-620 og E-30. Ellers kan det gjøres i etterkant slik Simen1 sier. Lenke til kommentar
messo Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Anbefaler egentlig å gjøre slikt i etterkant. Hvis man tar bilder i JPEG med f.eks sepia, så har man ikke muligheten til å gå tilbake å hente originalen med vanlige farger. Det finnes utallige programmer som kan få bildene du tar til å se ut som litt av hvert. Fordelen er at da kan du sitte i fred og ro etterpå å prøve forskjellige innstillinger og "looks". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg anbefaler også å gjøre det i etterkant, men det er strengt tatt ikke umulig å både bruke sepia jpg og råformat samtidig. Jeg har i hvert fall den muligheten på Pentax K200. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ok! Men når D3000 kommer er vel ikke den av den billigste heller, vil jeg tro(?).... Men kanskje jeg skulle vurdere et D40/D60 da. Har faktisk og sett på disse... Men hvis jeg så skulle kjøpt et måtte det bli nytt, av en eller annen grunn, foretrekker jeg det. OK Om du skal ha nytt D60 (D40 er ute av produksjon) så etter å ha søkt i prisguiden er det billigste jeg finner disse to alternativene: Nikon D60 m/18-55mm AF-S G ED II og Nikon D60 m/18-55mm AF-S G ED II VR Det siste alternativet har objektiv med bildestabilisering (VR) så det kan vær verdt å legge til de 400,- som er forskjellen mellom de to pakkene. PS: Pass på at når det står kamerahus eller hus så betyr det uten objektiv, så du må kjøpe det i tillegg. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Anbefaler egentlig å gjøre slikt i etterkant. Hvis man tar bilder i JPEG ... Enig. Jeg ville anbefale at man tar biler i råformat (RAW) punktum. Er så mye mer en kan gjøre i etterkant. Hvorfor bruke tusener på utstyr for å ta bilder i jpg? Blir som å kjøpe en ny dyr bil og gå på biltema og kjøpe nytt billig setetrekk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå