ophylicious Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Som trådnavn sier så har jeg et lite problem. Det har tydeligvis skjedd noe i natt da jeg våknet til en avslått pc. Den hadde altså skrudd seg av. Til å begynne med fikk jeg ikke skrudd på pcn i det hele tatt. Etter litt kikking i kabinettet og sjekka alle kabler prøvde jeg å slå den på. Den slo seg på og boota på vanlig måte. Jeg har passord ved innlogging til Windows. I det jeg trykker enter går det ca 2-3 sekunder og pcn slår seg av. Lar jeg pcn stå på i påloggingsvindu, slår den seg ikke av. Den slår seg kun av ved innlogging til Windows. Så hey! Jeg tenkte at pcn mangla noen filer for å logge inn etc. Hva gjør man når noe sånt skjer? Jo, formatere. Jeg formaterte pcn. Kommer meg inn i windows, får lagt inn drivere og satt opp systemet slik jeg liker det. Surfa litt på det store internett fikk jeg gjort. Den sto vel på i ca en liten time før den slo seg av. Neste gang jeg prøver å slå på pcn skjer akkurat det samme. Pcn slår seg ved innlogging til windows. Hva er det som gjør dette? Må jeg komme med noe mer info? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Høres nesten ut som du blir rammet av et virus/malware dersom det skjer igjen etter nyinstallasjon , dette etter at din "surfing/installasjon av favoritt sw" som muligens drar inn noe muffins. Forresten foklar hvorfor PCn slår seg av etter en time (sikker på at hk og PSU er okay). Har du noe power profil , screensaver , suspend , hibernate greier som er aktivisert. Isåfall deaktiver alt dette. Kjør så en stund med standard installasjon + nødvendige drivere (uten alt annet unødvendig) Kan være skadede system filer som oppstår. Prøv såfall å boote systemet med windows CD til recovery console og kjør derfra chkdsk /r på system/boot partisjonen. Endret 15. juli 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
ophylicious Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Høres nesten ut som du blir rammet av et virus/malware dersom det skjer igjen etter nyinstallasjon , dette etter at din "surfing/installasjon av favoritt sw" som muligens drar inn noe muffins. Forresten foklar hvorfor PCn slår seg av etter en time (sikker på at hk og PSU er okay). Har du noe power profil , screensaver , suspend , hibernate greier som er aktivisert. Isåfall deaktiver alt dette. Kjør så en stund med standard installasjon + nødvendige drivere (uten alt annet unødvendig) Kan være skadede system filer som oppstår. Prøv såfall å boote systemet med windows CD til recovery console og kjør derfra chkdsk /r på system/boot partisjonen. Hvorfor pcn skrudde seg av etter en time vet jeg ikke. Den følte vel for å være rasshøl mot meg da :/ Selvsagt er jeg ikke sikker på at HK og PSU er i orden. Jeg regner med det. PSU'n er forholdsvis ny og burde hvertfall klare å drive hardwaren. Kan være skadede filer, men de burde vel blitt borte da C: ble formatert og Windows ble lagt inn på nytt. Tror ikke det er noe spyware eller malware siden jeg har brukt samme oppsett i mange år nå. Selvsagt er det en mulighet for det, men som sagt. Tviler. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 For å finne ut av dette er første pri å finne ut av hvorfor den plutselig slår seg av. Feil på hardware kan oppstå , der involverte ting kan være PSU , hovedkort (harddisk kontroller) , harddisken som OS er på . Kabler mellom disk og kontroller , strøm kabler kan ha erodert i kontakt punker osv. Som kjent medfører en ukontrollert shutdown nesten alltid skadede filer/register (dvs åpne filer) etc som igjen kan forhindre deg å laste windows igjen etterpå. Lenke til kommentar
ophylicious Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 For å finne ut av dette er første pri å finne ut av hvorfor den plutselig slår seg av. Feil på hardware kan oppstå , der involverte ting kan være PSU , hovedkort (harddisk kontroller) , harddisken som OS er på . Kabler mellom disk og kontroller , strøm kabler kan ha erodert i kontakt punker osv. Som kjent medfører en ukontrollert shutdown nesten alltid skadede filer/register (dvs åpne filer) etc som igjen kan forhindre deg å laste windows igjen etterpå. Jeg får kjøre en liten process of elimination når jeg kommer hjem. Men, tror fortsatt ikke det er hardwaren. Men, setter pris på om andre kommer med tips og triks Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Skal jeg tippe er userprofilen din "ad undas" etter den ukontrollerte shutdownen som skjer. Korrupt USER hive i registeret medfører at login med den bestemte useren feiler. Om du reinstallerer enda engang lag tre fire ekstra login accounts med admin rettigheter , så har du iallefall muligheten til å logge på systemet etter eventuell utilsiktet shutdown skjer igjen for å studere event loggene system & application etter errors. Om f.eks windows mister kontakt med systemdisken C: vil man oppleve spontan shutdown slik du gjør , så anbefaler at du sjekker PATA/SATA kabler samt strømkabler til harddisken din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå