Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilbakestilling av km stand

Tomne

Anbefalte innlegg

Hei.

Byttet instrumentpanel(?) (det med speedometer, turteller, kmstand osv) på min audi a4 2002 mod pga ødelagt bensinmåler.

Pga at jeg byttet til et brukt panel har bilen nå fått feil km stand. Bilen har egentlig gått ca 70000 men viser nå ca 200000. Er det noen mulighet til å få stilt dette riktig på lovlig vis?

Møller sier de ikke har lov til å skru tilbake km standen... Har kvittering på at panelet er byttet og at kmstand som vises er feil, men vil jo gjerne ha riktig kmstand i bilen spes med tanke på ting som salg, forsikring, service o.l.

mvh Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke noe problem viss du har papirer på det.

Sorry hvis jeg spør dumt nå, men hva er ikke noe problem? at km standen står feil, eller å få stilt den? hvor kan jeg evt få stilt den hen?

mvh Tommy

Lenke til kommentar

Hvis verkestedet dokumenterer hva som stod på det gamle når den ble tatt ut og hva som stod på det nye når den ble montert inn er det jo ikke noe problem.

Da er det jo bare å regne seg frem til den reelle lengden....

Lenke til kommentar
Hvis verkestedet dokumenterer hva som stod på det gamle når den ble tatt ut og hva som stod på det nye når den ble montert inn er det jo ikke noe problem.

Da er det jo bare å regne seg frem til den reelle lengden....

Men hvem er det som vil at det skal stå 130000 for mye på kilometerstanden?

Som trådstarter skriver så vil han ha råd om hvordan få dette stilt riktig, ikke at det er bare å regne seg frem...

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg mener. Mulig det er vanlig praksis med kvittering og omregning, men tror endel potensielle kjøpere vil bli skeptiske hvis jeg som selger hevder at bilen har gått 130000 km mindre enn det som står selvom jeg har kvittering.

Det jeg synes er litt merkelig er at jeg kan jo alltids bytte tilbake til det gamle panelet med defekt bensin måler. Da vil jo kmstanden vise 10000 km for lite. Alikevel så er det "forbudt" for merkeverksted å stille km teller riktig på nåværende instrument. Fikk tips av ei som jobber på møller om å ringe norskspeedometerservice og høre om de kunne hjelpe, men siden de har feriestengt postet jeg her for å høre om noen har erfaring med liknende tilfeller.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt merkelig er at jeg kan jo alltids bytte tilbake til det gamle panelet med defekt bensin måler. Da vil jo kmstanden vise 10000 km for lite. Alikevel så er det "forbudt" for merkeverksted å stille km teller riktig på nåværende instrument.

Jeg kan til en viss grad se Møller sitt synspunkt, om de ikke har servicehistorikk lagret på bilen i sine systemer (men det burde de jo ha...), og du har kjøpt og byttet instrumentet selv, så kan jo ikke de vite hvilket av instrumentene som satt i bilen opprinnelig (med mindre det er serienr på panelene, og det blir registrert hos bilprodusenten hvilket panel som satt i den bilen) -for alt de vet, kanskje du har kjøpt/lånt et instrument med 70.000km på, og defekt tankmåler, for å bruke det som argumentasjon for å få skrudd tilbake bilens originale.

Om du hadde latt forhandleren bytte til et helt nytt (evt. et brukt som forhandleren skaffet og monterte?) vil jeg tro de hadde stilt det til å vise korrekt -om ikke, så er det grunn nok for meg til å holde meg langt unna Møller Bil..

Lenke til kommentar

Fikk tips av ei som jobber på møller om å ringe norskspeedometerservice og høre om de kunne hjelpe, men siden de har feriestengt postet jeg her for å høre om noen har erfaring med liknende tilfeller.

Beklager, skal begynne å lese hele tråden før jeg poster.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt merkelig er at jeg kan jo alltids bytte tilbake til det gamle panelet med defekt bensin måler. Da vil jo kmstanden vise 10000 km for lite. Alikevel så er det "forbudt" for merkeverksted å stille km teller riktig på nåværende instrument.

Jeg kan til en viss grad se Møller sitt synspunkt, om de ikke har servicehistorikk lagret på bilen i sine systemer (men det burde de jo ha...), og du har kjøpt og byttet instrumentet selv, så kan jo ikke de vite hvilket av instrumentene som satt i bilen opprinnelig (med mindre det er serienr på panelene, og det blir registrert hos bilprodusenten hvilket panel som satt i den bilen) -for alt de vet, kanskje du har kjøpt/lånt et instrument med 70.000km på, og defekt tankmåler, for å bruke det som argumentasjon for å få skrudd tilbake bilens originale.

Om du hadde latt forhandleren bytte til et helt nytt (evt. et brukt som forhandleren skaffet og monterte?) vil jeg tro de hadde stilt det til å vise korrekt -om ikke, så er det grunn nok for meg til å holde meg langt unna Møller Bil..

Nei det er ikke Møller bil sin feil. Kjøpte bruktbil hos Toyota, de så at bensinmåleren ikke virket og ordnet med bytte hos møller. Toyota skaffet "nytt" instrument, men jeg ble ikke informert om at kmstanden fulgte instrumentet før det ble byttet. Jeg hadde ikke annen kontakt med møller i dette tilfellet enn at jeg leverte bilen der.

Edit: Alle servicer på bilen er utført av møller, så både jeg og de har komplett servicehistorikk som "bevis" på kmstand.

Har ikke kontaktet Norskspeedometerservice enda pga ferie, så jeg får begynne der.

Takk for alle svar :)

Endret av Tomne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...