Myklebust89 Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Akkurat den krangelen hadde jeg håpet at vi hadde lagt bak oss! Grunnen til at jeg blandet litt engelsk/norsk var at det høres "kulere" ut med "About" enn "Om" ... Men! Jeg driver som sagt på med en oppdatering, der jeg håper å lage til sånn at brukeren kan skifte til en mer personlig skin! Men jeg er jo bare en n00b! men jeg har prøvd med noen ting, og jeg skal nok greie det! Men! Den progress-saken har jeg ikke fått noe hell med. Og om dere bare kunne være så snille og prøve å hjelpe meg med den, for jeg kommer ingen vei med den! Så kanskje oppdateringa kunne komme i løpet av sommerferien, og dere kunne evaluere den! Lenke til kommentar
Superchez Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Vel.. Jeg har prøvd, og gått til og med så langt som å be deg sende meg filene, men du har ikke sendt meg alle filene, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mer.. Lykke til videre. Lenke til kommentar
dalai Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 vet ikke om du har ordnet opp i den feilen din, jeg. [Error] Unit5.pas(45): Unsatisfied forward or external declaration: 'TForm5.FormClose' var det ikke noe sånt det stod? dette er fordi du har pre-deklarert en funksjon helt øverst i filen din uten at du har implementert den i koden. Si hvis du f.eks dobbelklikker på en form-event 'onClose'. så dukker det opp i koden din. Dersom du bare fjerner det automatisk genererte skjelettet til funksjonen og ikke pre-deklarasjonen, så vil du få denne feilen Håper det hjelper, hvis du ikke da allerede har funnet det ut dalai Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Som sagt er Tprogressbar det eneste komponente jeg hater for øyeblikket! Koden til den formen er : unit splash; interface uses Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs, ExtCtrls, StdCtrls, ComCtrls; type TForm4 = class(TForm) Label1: TLabel; Label2: TLabel; Label3: TLabel; Label4: TLabel; Label5: TLabel; GroupBox1: TGroupBox; ProgressBar1: TProgressBar; Timer1: TTimer; procedure FormShow(Sender: TObject); procedure Timer1Timer(Sender: TObject); private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form4: TForm4; implementation {$R *.dfm} procedure TForm4.FormShow(Sender: TObject); begin timer1.enabled := true; timer1.interval := 20; end; procedure TForm4.Timer1Timer(Sender: TObject); begin If progressbar1.position > 100 then progressbar1.StepIt else begin timer1.enabled := false; Form4.Hide; end; end; end. Når programmet åpnes, skal den vises i 2 sekunder, og i løpet av den tiden skal "baren" gå fra 0% - 100% ! det er det eneste som jeg ikke får til![/code] Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Som sagt er Tprogressbar det eneste komponente jeg hater for øyeblikket! Koden til den formen er : procedure TForm4.Timer1Timer(Sender: TObject); begin If progressbar1.position > 100 then progressbar1.StepIt else begin timer1.enabled := false; Form4.Hide; end; end; Hadde det vært en ide å snu det sammenligningtegnet ditt? Nå står det: Dersom posisjon er større enn 100 så... Just a highqualified guess.... -Vegar Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Gjorde det : procedure TForm4.FormShow(Sender: TObject); begin timer1.enabled := true; timer1.interval := 20; end; procedure TForm4.Timer1Timer(Sender: TObject); begin If progressbar1.position < 100 then progressbar1.StepIt else begin timer1.enabled := false; Form4.Hide; end; end; end. Det funket heller ikke! Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Gjorde det : Det funket heller ikke! I FormShow()-rutina di, forsøk å sett progressbar1.position := 0 Hvis ikke det heller funker kan du sende meg all kildekoden din på mail til meg så skal jeg få det til å funke. Men da må det skje i kveld, for i morgen tidlig drar jeg på ferie. -Vegar Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Det funka heller dårlig det også! Jeg er på vei til komplett sprøhet! Og når jeg skulle finne mail-adressa di, fant jeg den ikke! Hva er den? Lenke til kommentar
john_h Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hvis du sender hele prosjektet til meg ([email protected]), skal jeg se hva jeg kan gjøre. Har vært n00b selv, vet hvor vanskelig det kan være.. -John (sist jeg var i det forumet her, var det rimelig dødt...) Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 26. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg prøvde nettopp å sende alle filene, men for øyeblikket består programmet av MANGE filer, og det er ingen sammenheng i navna eller noe lignende... Det er rett og slett vanskelig å finne dem! Så vær så snill å prøv å hjelp meg mest mulig her! Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hvis ingen har gjort det for deg enda, så skal jeg ta å fikse det for deg. Gi meg filene til [email protected] så skal jeg fikse det. Bare send i mailen hva som skal fikses. Så kan jeg sikkert fikse noe så det blir litt bedre også. Lenke til kommentar
Superchez Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 DU MÅ lære deg hvilken filer prosjektet ditt bruker først! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Jeg prøvde nettopp å sende alle filene, men for øyeblikket består programmet av MANGE filer, og det er ingen sammenheng i navna eller noe lignende... Det er rett og slett vanskelig å finne dem! Så vær så snill å prøv å hjelp meg mest mulig her! Litt om programmering og posting til programmeringsforumet. a) Skriv NORSK. SMS og dialekt er ikke norsk. Med andre ord skriv "det" og ikke "d". B) Ikke list opp to tonn med kode. List opp det som er relevant for problemet. c) Få med ALL informasjon. Det inkluderer verdier som du har satt i OjectInspector som ikke er standard. (Spesielt for progressbar1 hvis navn kommer mer om senere) d) Gi komponentene dine nyttige navn. Når noen ser det står timer1 så er det ingen andre som kan se hva den skal ta tiden på. Det samme med progressbar1, groupbox1, TForm4 osv... e) Gi filene dine hensiktsmessige navn som MainForm, AboutBoxForm osv. Enhetene til skjemaene kaller du det samme men bytter ut Form med Unit. Dette gjør det enklere for andre å se hva hensikten med koden er. f) Kommenter koden din. Forklar hva du gjør i de forskjellige delene av programmet enten med en kommentar som beskriver funksjonen i toppen eller noe etter hver linje som gjør noe. Det tar ikke så uvettig lang tid heller. g) Kritikken du fikk helt i starten var konstruktiv. Mulig språket var syrlig men du fikk iallfall masse tips om hva som burde være bedre. Håper dette hjelper deg å kode bedere og mer leselige programmer. Med vennlig hilsen Terje "BlueEagle" Monsen Lenke til kommentar
tore- Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Er du helt forbanna dum Burner89? Du spør etter kritikk og da må du ****** ta imot den, enten om den er god eller dårlig. Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Er du helt forbanna dum Burner89? Du spør etter kritikk og da må du kjøss ta imot den, enten om den er god eller dårlig. Hey, hey, hey! La oss for all del diskutere snøen som falt i fjor. Det finnes jo ikke noe annet å ta seg til rundt her... -Vegar Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 For det første, jeg er ikke dum, bare sånn at det spørsmålet er ute av verden. Men, du kan ikke komme her å klage på min evne til å takle mer eller mindre positiv kritikk.... Jeg tar imot all kritikk med åpne armer, men min mening er at om man skal kritisere noe, kan man formulere det på en skikkelig måte, fks. dette : Du suger jo! dette er jo rett og slett ondskap, man kan heller gi vedkommende tips og triks for å bli bedre innen den tingen han "suger" i! Lenke til kommentar
tore- Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Hva kaller du dette da?: men d er ikke vits i rakke ned på språket mitt da vettu....og når man skal gi tilbakemeldinger, kan man ihvertfall prøve å være oppmuntrende og ikke så veldig nedlatende! Det finnes folk som ikke er så sinnsykt gode i alt de gjør vettu.... Mener det står i retningslinjene at sms-språk ikke skal forekomme (f.eks d istedenfor det). Veit du hva? Jeg driter en lang marsj i hva du sier....Er HELT ny på Delphi..... Skal prøve å utvikle seg, og da trengner man ikke at sånne IDIOTER som deg driver å rakker ned på d man gjør! Og jeg veit da kjøss hvordan jeg mekker til sånn at man slepper å se hele den stygge "directory" shitten! Og forresten er jeg 14 år... Og jeg driter i hvordan jeg skriver... Så lenge folk forstår d er d greit for meg! Jeg ser du er veldig åpen for kritikk og innspill. Skjerp deg. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 tore-, det er ikkje din jobb å leke moderator. Dersom du ser eit problem med ein brukar, ta det opp med oss moderatorar og lat oss ta oss av det, slikt som dette blir det bare flamewars av. Me har fått ein "varsle moderator"-knapp, bruk den. Burner89, eg syns du til tider bør skjerpe ordbruken din, og då tenker eg spesielt på det som tore- siterte deg på. Om du lar vere å vere frekk når du svarar, kjem du mykje lengre på eit offentlig forum. Begge to kan anse seg sjølv som advarte. Fleire postar i tråden som er off-topic vil føre til at tråden vert stengt. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Ok.... Advarselen er mottatt, Men, en ting jeg lurer på: Når man skal ha filnavnet i fks. en edit-box, skriver man fks. OpenDialog1.Filename i knappen som åpner tinga, men da vises hele path'en i edit-boxa.... Hvordan få til at bare navnet vises? Lenke til kommentar
dalai Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 du kan jo selvfølgelig splitte strengen med '' som separator og velge det siste elementet. Men jeg vet ikke om dette er den beste løsningen s := TStringList.Create; Split(FilnavnMedHeleStien,'',s); showmessage(s.strings[s.count-1]); denne koden viser en dialogboks med kun filnavnet og ikke stien husk også på å frigjøre stringlisten din etterpå s.Free; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå