Gå til innhold

oppgradere eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

min pc begynner å dra på årene, men jeg har ikke lyst til å kjøpe ny, det er så dyrt...

Hva kan jeg gjøre for at det skal yte bedere, hva kan jeg kjøpe/ gjøre. jeg bruker pc'en til spilling for det meste, WOW og css.

her er en oversikt over min pc: (tror jeg)

Er det noe mer jeg skal skrive, bare spør så skal jeg se hva jeg kan finne..

Maskinnavn:

Operativsystem:............................ Microsoft Windows XP Home Edition

Operativsystem Service Pack:................Service Pack 3

DirectX:....................................4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Hovedkort:

CPU type:...................................Intel Pentium 4 530, 3000 MHz (15x 200)

Hovedkort:..................................Asus P5GD1 (3 PCI, 3 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)

Hovedkort chipset:................................Intel Grantsdale i915P

System minne:...............................2560 Mb (PC3200 DDR SDRAM)

BIOS type:..................................AMI (10/13/05)

Skjerm:

Skjermkort:.................................NVIDIA GeForce 8500 GT (1024 Mb)

Skjerm:.....................................LG W2452(Digital) [NoDB] (1809405537)

Harddisk:...................................SAMSUNG SP1614C (160 Gb, 7200 RPM, SATA)

Harddisk:...................................SAMSUNG SP1614C (160 Gb, 7200 RPM, SATA)

[ Hovedkort ]

Hovedkort egenskaper:

Produsent:...................................ASUSTeK Computer INC.

Produkt:.....................................P5GD1

Versjon:.....................................Rev 1.xx

Serienummer:.................................MB-1234567890

Endret av 9ls1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styrken på PSU'n er kjekk å vite.

En oppgradering her innebærer iallfall kjøp av hovedkort, PSU og minne. Om du trenger nytt skjermkort må du selv vurdere litt, der er vel ikke stort mer som skal til for å drive SCC og WOW.

Når dette er byttet kan det fort hende at PSU'n også må oppgraderes. Det er egentlig vanskelig å oppdradere en gammel PC noe nevneverdig uten å måtte bytte det meste.

Lenke til kommentar

PC-opplevelsen kan bli vesentlig bedre med en SSD da.. Ikke så altfor dyrt. Holder med en 30GB Vertex f.eks til OS. Da blir Windows og generell bruk raskere, og følelsen av et responsivt system er kjekt å ha. Vil dog ikke hjelpe på spillytelsen.

Nytt skjermkort hjelper avogtil, men her er det vel minne og cpu som er det store problemet. Skal noe av det byttes, blir det total overhaling, med mulig bytte av psu også.

Så det kan bli dyrere enn ønsket

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For meg vil det være tull å putte en SSD inn i en slik PC slik prisene er i dag. Det vil koste halvparten av det en helt ny PC med flerdobbel ytelse koster (6000 kr).

Om du bare skal oppgradere så må du uansett bytte ut hovedkort og prosessor (det hadde ikke skadet å bytte ut RAM med det samme, feks ved å gå over til DDR3), og evt skjermkort, men jeg tror det du har fint klarer spillene du spiller. Men som det er nevnt over trenger du kanskje/sannsynligvis ny strømforsyning, og da er du ikke langt fra en ny PC. Men som sagt koster det ikke mer enn 6000 om du bygger selv.

Men det jeg vil anbefale deg å gjøre før du begynner å kjøpe ny hardware er å renske opp i PC'en, eventuelt kjøre en clean install av XP. Dersom PC'en din begynner å dra på årene, og en ikke vedlikeholder programmer og lignende samler det seg fort opp mye søppel. Det kan ofte hjelpe litt på ytelsen. Prøv det først og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Er det egentlig så dyrt med ny PC, Agentspoon sine glimrende anbefalinger viser jo at man får en virkelig bra maskin for under kr 6 000, The Conguerer.

For WOW og CSS hadde vel The Innovator også fungert bra.

I dette tilfellet har man jo både harddisker, DVD, skjerm etc som kan brukes.

Generelt er det lite fornuftig å oppgradere en såpass gammel PC, ca 4-5 år gammel regner jeg med. Dersom det er en ferdigmaskin er ofte ikke engang kabinettet brukendes, ei heller PSU. Det betyr fort vekk at hovedkort, skjermkort, minne, strømforsyning og prosessor må skiftes ut og da koster oppgradering like mye som noe nytt.

Er det ikke ferdigmaskin (eller Komplett-bygg), så kan med stor sannsynlighet også kabinett brukes videre, og muligens PSU.

Prosessor er ikke mulig å oppgradere på det hovedkortet, da det ikke finnes prosessorer som passer på markedet lengre, annet enn brukt.

Lenke til kommentar
Styrken på PSU'n er kjekk å vite.

En oppgradering her innebærer iallfall kjøp av hovedkort, PSU og minne. Om du trenger nytt skjermkort må du selv vurdere litt, der er vel ikke stort mer som skal til for å drive SCC og WOW.

Når dette er byttet kan det fort hende at PSU'n også må oppgraderes. Det er egentlig vanskelig å oppdradere en gammel PC noe nevneverdig uten å måtte bytte det meste.

jeg har en termaltake 480w silent purepower

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...