Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor bredbåndsmodem og Telio bredbåndstelefoni (problemer)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på ferie hos mine foreldre og de har nettopp hatt et lynnedslag for et par uker siden som tok knekken på alt som var her. Derfor har de fått tilsendt nytt av alt skulle jeg til å si.

Uansett, det er så lenge siden jeg installerte Telio-bredbåndstelefonien her at jeg har glemt hvordan det opprinnelige set-upet var (det var litt av et herk den gangen og brukermanualene hjalp selvfølgelig ikke hverken da eller nå).

Jeg har følgende bredbåndsmodem og trådløs router (i ett) fra Telenor:

ZyXEL Multimodem P2602HWT

Og følgende "boks" fra Telio:

Linksys Phone Adapter with router SPA2102-TO

Føler meg ganske rådløs her og har prøvd mange ulike kombinasjoner.

Det hadde hjulpet om jeg kunne kommet meg "inn i" multimodemet til Telenor, men det er kanskje ikke mulig? Står i hvert fall ikke noe tips i manualen på hvordan man kan gjøre dette. Ingen Gateway eller ip-adresse etc.

Takk for snarlig svar (bare to dager jeg blir her)!!! :)

Alle tips er velkommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Har ikke den boksen dedikert utgang for Ip-telefon?

Har selv fra Telenor og det er bare å plugge i telefonen og så funker det av seg selv...

Lenke til kommentar

Da må du gjerne fortelle meg hvor den utgangen er.

Fra venstre til høyre bak på mine foreldres ZyXEL Multimodem P2602HWT har vi følgende utganger/innganger:

1. DSL (hvor jeg putter inn kabelen fra veggen, internett fungerer fint)

2. Ethernet (fire gule porter hvor man i teorien bare kan slenge inn Telioen uten problemer)

3. WAN

4. DSL/WAN-switch (den skal stå i DSL for at jeg i det hele tatt kan ha internett)

5. Phone (Vanlig inngang for smal telefonkabel, er det denne du mener? Det er nok utgangen for IP-telefon om man har IP-telefoni fra Telenor, men det har ikke mine foreldre.)

6. Reset

7. Power (Inngang for strømkabel)

8. On/Off-knapp

Ingen egen inngang for IP-telefon utenom den telefonutgangen nevnt under punkt 5. Sikkert den du mener, men mine foreldre har beklageligvis ikke IP-telefon via Telenor. Kanskje noe som burde fikses på med tanke på at de har modem og router via dem.

Lenke til kommentar

Pålogging er sikkert her: http://10.0.0.138 eller her http://192.168.1.138

Går du i CMD og skriver ipconfig så står adressen der: "standard gateway".

Telioadapteret skal være koblet i en av lanportene på routermodem og du bruker porten som er merket internet eller wan på SPA.

I routermodem må portene Telio bruker være forwardet mot telefonadapteret.

Telio bruker følgende porter: UDP 5060 (triggerport) og UDP 16300 – 16700.

Eks: http://portforward.com/english/routers/por...-D3A/X-Lite.htm

Ellers er det trolig plug and play.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Takk for svarene, folkens.

Jeg har klart å komme meg inn på Telenor-modemet (glemte å nevne det i forrige innlegg, beklager) og gjort følgende:

Jeg fulgte instruksjonene på denne siden og gikk til http://10.0.0.138/ hvor jeg i menyen

Network > NAT > Port Forwarding

la til Service name VoIP (SIP) - Start Port 5060 - End Port 5060 - og ga den IP-adressen 10.0.0.2.

I tillegg åpnet jeg Firewallen for samme port.

Foreløpig ingen forskjell...

Hvordan åpner jeg "public ports" som UDP 16300 – 16700 ?

Lenke til kommentar
Telioadapteret skal være koblet i en av lanportene på routermodem og du bruker porten som er merket internet eller wan på SPA.

Det var det jeg også trodde, men hvis jeg plugger ethernet-kabelen i Internet-inngangen på SPA (Telio) så skjer det heller ingenting og da forsvinner også lyset i den porten jeg bruker på ZyXEL-modemet (Telenor), akkurat som ingenting er koblet i.

Det var det jeg syntes var merkelig ser du...

Lenke til kommentar

Siden boksen til Telio slukker lampen i "modemet" fra Telenor når de er sammenkobla spørs det om ikkje den og har fått et anfall i tordenværet som gjorde at modemet nå er bytta ut.

Foreldra mine fikk igang fiber fra telenor i forrige uke, der er det og en alt i ett boks fra telenor (switch, wifi, og telefon), tok med min Telio-boks og kobla til, fungerte utmerket, uten oppsett innvendig i boksen fra telenor.

Lenke til kommentar
Hvis router ble ødelagt av overspenning, så kan jo også Linksys/Sipura være defekt av samme årsak. Hvis de ikke fikk ny av den også?

Jeg trodde først at de hadde fått ny slik de beskrev det før jeg kom hit, men det ser ut til at det er den samme gamle.

Så jeg får vel sjekke med Telio.

Siden boksen til Telio slukker lampen i "modemet" fra Telenor når de er sammenkobla spørs det om ikkje den og har fått et anfall i tordenværet som gjorde at modemet nå er bytta ut.

Foreldra mine fikk igang fiber fra telenor i forrige uke, der er det og en alt i ett boks fra telenor (switch, wifi, og telefon), tok med min Telio-boks og kobla til, fungerte utmerket, uten oppsett innvendig i boksen fra telenor.

Ok, takk for info.

Jeg skal sjekke med Telio :)

Lenke til kommentar
Hvis router ble ødelagt av overspenning, så kan jo også Linksys/Sipura være defekt av samme årsak. Hvis de ikke fikk ny av den også?

Jeg trodde først at de hadde fått ny slik de beskrev det før jeg kom hit, men det ser ut til at det er den samme gamle.

Så jeg får vel sjekke med Telio.

Ok, takk for info.

Jeg skal sjekke med Telio :)

Vet ikke hvor erfaren du er men, det sto ihvertfall i bruksanvisningen tilt elenor at hvis du hadde bredbåndstelefoni fra noen andre enn telenor måtte du ha montør, men dette er vel bare for å tjene noen ekstra gryn også koimmer de og sier at du må ha alt nytt på nytt.

Endret av moskito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...