Gå til innhold

Kredittvurdering - Flere kredittkort ikke i bruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mornings!

Hvis man har si 3-4 forskjellige kredittkort, hvor ingen av dem er ibruk (altså intet utestående).

Ville det kunne slå negativt ut på søknad til ennå et kredittkort selskap?

Dette høres positivt ut. Flere kort og alt er på stell. :)

Men faren ligger jo der om man går amok med kortene sine og påtar seg stor totalgjeld. Kan tenkes at noen i banken reflekterer over den saken. Allerede innvilget kreditt er en del av din totale disposisjonsramme.

Lenke til kommentar
Men hva er poenget med å ha så mange ubrukte kort - for å pynte opp i lommeboka og se important ut ?

Det er vel ikke noe poeng, men det blir ofte slik. Kredittkort blir jo nærmest kastet etter en.

Har selv 5 kredittkort. 2 gjennom kundeprogram i bank, 2 gjennom jobben (ett for jobbbruk og ett for privatbruk) og ett Trumf VISA som gir rabatt på dagligvare. I tillegg 2 debetkort (bankkort) i ulike banker.

Det har bare ballet på seg, men alle kredittkortene er gratis å ha.

Lenke til kommentar
Har du hørt om å ha noe i reserve, i tilfelle noe skjer?

Joo, men den reserven bør man vel bygge opp på forhånd ? Uansett ikke noe poeng å basere seg på større lån til 20-25 % rente.

Selv har jeg to. men da er det ene medlemskort hos Coop. Det andre er Re:member Card pga reise-/avbestillingsforsikring. Må innrømme at litt fristende hadde det vært med Diners Club pga de samme forsikringene + andre fordeler, vil koste meg bare 75 kr. Dessuten må det jo alt dette koste selskapene en del også.

Tror det ligger noe urnorsk "sikringskosttanke" bak dette.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har kort av samme grunn som deg... Flere av de jeg har gir fordeler, slik som SAAB MasterCard som gir meg 10% rabatt på all service. Betaler jeg med en gang koster det meg kun 1 krone ekstra, og det er i nettbankgebyr: Totalkostnad på service - 10% + 1 krone = :thumbup:

Jeg handler også konsekvent på nettet med mitt visakort, og betaler inn det like kjapt. Kradittlovgivingen gir meg fordeler i så måte.

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar
Har du hørt om å ha noe i reserve, i tilfelle noe skjer?

Jeg har nok reserve på konto i tilfelle noe skjer. Har et par kredittkort som jeg bruker til varekjøp på nettet og betaling av reiser, men betaler selvfølgelig alltid kredittregningene før det påløper kostnader. Jeg har aldri hatt noen anmerkninger i diverse kredittvurderinger, så det å ha kredittkort har ingen betydning. Det er først når du ikke gjør opp for deg at du får problemer med slikt.

Fornuftig bruk av kredittkort har mange fordeler, men om man bruker dem til å kjøpe ting man ikke har penger på konto til havner man i luksusfella.

Det er et lite paradoks at de med dårlig råd som bruker kredittkort som forbrukslån subsidierer de av oss som nyter godt av gratis kreditt med de samme kortene.

Lenke til kommentar

Er helt enig i det du sier! Selv har jeg ikke kredittkort som reserve, men som grunnene jeg oppga over... Jeg pakker med meg ett av kreditkortene når jeg drar på ferie, i tillfellet noe skjer med lommebok/bankkort. Er vel eneste gangen jeg har kreditkort som 'reserve'.

Selv skulle jeg ønske det kom et kreditregister, tror MANGE hadde fått et bedre liv av økonomisk assistanse! :)

Lenke til kommentar
Det er et lite paradoks at de med dårlig råd som bruker kredittkort som forbrukslån subsidierer de av oss som nyter godt av gratis kreditt med de samme kortene.

Butikkene betaler prosentvise avgifter til kortselskapene når du bruker det, så man er ikke nødvendigvis slik at de taper penger på deg selv om du alltid betaler alt ved forfall.

Lenke til kommentar
Selv skulle jeg ønske det kom et kreditregister, tror MANGE hadde fått et bedre liv av økonomisk assistanse! :)

Eller, sett på en annen måte: Kortselskapene har anledning til å spørre om slike opplysninger om dem trenger det, og å lyve om dem når man blir spurt er bedrageri.

Da er det bedre å ansvarligjøre dem som begår slike bedrageri enn å begynne registrere alt om alle ;)

Lenke til kommentar

Når du har kredittkort, får du ofte tilsendt "reklame-kort" fra andre selskaper også. Det som er så farlig for folk som har altfor mye kredittkort-gjeld, de bare svarer på alle tilbudene som dumper ned i postkassa og får tilsendt nye kort uten noen som helst kontroll. Så bruker de det nye kortet til å betale gjelda på det forrige. Osv osv osv helt til det sitter med 1mill i gjeld på 25% rente.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Når du har kredittkort, får du ofte tilsendt "reklame-kort" fra andre selskaper også. Det som er så farlig for folk som har altfor mye kredittkort-gjeld, de bare svarer på alle tilbudene som dumper ned i postkassa og får tilsendt nye kort uten noen som helst kontroll. Så bruker de det nye kortet til å betale gjelda på det forrige. Osv osv osv helt til det sitter med 1mill i gjeld på 25% rente.

Hvordan er egentlig den logikken der.?

For de som bruker kredittkort til å betale ned kredittkort altså....

Om en person har 3småkredittlån på si 5000kr hver...

Å får til å nedbetale alle de tre, å dermed ha 15000kr hos det gunstigste selskapet...

Vil ikke det være bedre en 3 små.? mtp, orden, faste gebyrer og også renter.?

Eller er det noe jeg overser her som gjør den millionsmellen som man ser på luksusfellen...? :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...