Gå til innhold

Vifte til Taisol CGK760

Sirillion

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å bytte ut viften på min Taisol CGK760, da jeg mener den ikke klarer å kjøle min AMD Athlon XP 1800+ tilstrekkelig.

Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har byttet vifte på denne kjøleren og hvilken vifte det ble byttet til, samt hvilke temperatur- og støyforskjeller som gjorde seg gjeldende.

Min XP ligger normalt på rundt 55'C ved MAX load (Konvertere Video) Men jeg har sett den oppe i 59-60'C. Idle Temp er jeg mer usikker på da pc'n sjelden får stå stille lenge nok :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei byggern.

Har ingen kabinettvifter i kabinettet mitt. Tror du det vil hjelpe på temperaturen hvis jeg innstallerte noen? Temperaturen inne i kabinettet ligger på ca 34'C. Noe jeg også synes er høyt.

Hvilke kabinettvifter vil du anbefale meg, som ikke bråker så altfor mye. Har hørt mye pent om papst.

Når det gjelder kabinettvifter så fikk jeg et tips en gang om at man bør skape overtrykk i kabinettet. I mitt kabinett har jeg muligheten for 1 vifte nede i fremkant som suger luft inn og 2 vifter oppe i bakkant som suger luft ut. Vil ikke dette være bra nok?

Lenke til kommentar

Det holder med 80mm vifter fra biltema, disse koster kr 59,- Dersom de bråker for mye, kan du sette dem på 7 volt.

Det du må huske på er at luftinntaket i forkant på aopnekabinettene er helt i bunn, og at det derfor kan være en fordel at kabinettet f.eks. står på et par bøker. Dette hjelper endel på luftstrømmen. Prøv med en vifte nede i forkant først, denne setter du til å blåse luft inn i kabinettet. La strømforsyningen være den som blåser luften ut (slik den står idag). Dette er muligens nok til å holde temperaturen i sjakk.

Dersom du setter en ekstra vifte på en av de 2 utakene bak, kan det være en fordel å teipe over hullet ved siden av, da lufta bare vil gå inn det ene, og ut det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...