StormEagle Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Mulig Rhodesian Ridgeback har ein liten sjangse? "It was used to hunt lions in Southern Africa. This is most likely why this dog is known for its bravery and willingness to take on anything" Veeel disse hundene sloss jo ikke mot løvene. De bare distraherte dem til jegeren fikk skutt løven. Akkurat som at en jakthund ikke dreper elgen. den bare leder den til jegeren så jegeren får skutt elgen. En hundetype hvor hannene typisk blir 39 kg og tispene blir 32 kg tror jeg ikke hadde hatt noen sjangse mot en stoor voksen skandinavisk eller russisk ulv selv hvor sta, agressiv og fryktøls hunden var. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) tror ikke hundene har sjans. De sinte hundene er for små og de som er store nok er ikke i nærheten like aggressive som ulven når den tenner på plugga. ulven kan jo ha uflaks, men ulven vil lett vinne flest kamper. Endret 17. juli 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Mulig Rhodesian Ridgeback har ein liten sjangse? "It was used to hunt lions in Southern Africa. This is most likely why this dog is known for its bravery and willingness to take on anything" Veeel disse hundene sloss jo ikke mot løvene. De bare distraherte dem til jegeren fikk skutt løven. Akkurat som at en jakthund ikke dreper elgen. den bare leder den til jegeren så jegeren får skutt elgen. En hundetype hvor hannene typisk blir 39 kg og tispene blir 32 kg tror jeg ikke hadde hatt noen sjangse mot en stoor voksen skandinavisk eller russisk ulv selv hvor sta, agressiv og fryktøls hunden var. De norsk svenske ulvene veier vanligvis ikke mer enn 40kg de, det er ikke varulver vi snakker om her, de skandinaviske ulvene er ofte ganske pjuskete. Kanadiske ulver veier vanligvis ikke mer enn 50kg de heller, men det er mer vanlig med større ulver, I alasko og nord kanada kan det dukke opp ganske store individer Irsk ulvehund var laget for å slåss med ulver kjempe i samarbeid med mennesker. Derfor de var så store. og de begynner på 52kg og kan lett nærme seg 70 altså er selv de minste versjonene større enn den vanlige norske ulven Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Irsk ulvehund eksisterer ikke lenger, den forsvant for 150-160 år siden minst. Det du ser i dag er bare blanda sammen med Grand danois osv for å SE lik ut. den er helt ubrukelig mot en ulv. Og Nordiske ulver kan bli 50-60 Kilo når det gjelder store hanndyr. Tisper ligger som du sier rundt 40, men det er vel ikke det vi snakker om? Da må vi i så fall kalkulere med Tispehunder og Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Noen ulvehunder er da også hybrider mellom Ulv og Hund. Det er ikke mange. Det var en mann, for mange år siden, som drev å kryssa de to. Dette var i norden. Dette var sledehunder også, husker jeg rett. GRendal: Eksiterer ikke? Mener du at rasen er "utvasket"? Rasen eksisterer jo, men den er som du sier, blandet med andre raser de senere 100-150 årene. En ulv har helt klart en fordel framfor en hund, da de er mye tyngre og er skapt for å drepe -for å sette det litt på spissen. Lenke til kommentar
Penance Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Vet ikke om de er nevnt tidligere, men hva med en Tjekkoslovakisk ulvehund eller Saarloos? Regnes de for å være hund eller ulv i denne diskusjonen? Kanskje de kan ha noe å stille opp med i forhold til en ulv. Lenke til kommentar
TyrantOfWinter Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Blir umulig å få et fasitsvar på dette. Med en stor hund i kamp mot en ulv er det så store krefter i sving at det blir vanskelig å si hvem som "vinner". De største ulvene er svære, og på papiret skal de ha en klar fordel mot hvilken som helst hund. Men mye kan skje når to store dyr barker sammen. Jeg så en lengre oppe nevnte Rhodesian Ridgeback lengre oppe. Jeg er ganske sikker på at en RR aldri har drept en løve alene, for å si det sånn. Jeg er ganske sikker på at ingen hund kunne drept en løve, og en ulv hadde også fått passet sitt påskrevet mot en løve. Det er dokumentert at Boerboeler, som jeg selv eier, har drept både friske og skadde leoparder, alene, noe som viser at alt kan skje hvis sånne dyr barker sammen. For på papiret har en leopard, som også har mye hjelp i potene sine i tillegg til kjeften, en klar fordel. Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) GRendal:Eksiterer ikke? Mener du at rasen er "utvasket"? Rasen eksisterer jo, men den er som du sier, blandet med andre raser de senere 100-150 årene. Beklager, jeg formulerte meg litt uklart. Den orginale Irske ulvehunden har aner helt tilbake til romertiden der de ble brukt blandt annet i Dyrekamper. Den Irske Ulvehunden ble brukt til Elg og Ulv i Irland, men de jobbet seg praktisk talt ut av sin egen jobb da ulver og elg ble utryddet i Irland som følge av dens effektivitet, og med det forsvant også bruksområdet til ulvehunden. Den ble mer og mer sjelden og utover på 1800-tallet var det til slutt bare regnet en 3-4 hunder igjen av den opprinnelige blodlinjen. Den Ulvehunden vi ser i dag er en rekonstruksjon av rasen som har blitt avlet frem ved å krysse skotsk rådyrhund og den store Grand danois.. sitat: Irish Wolfhounds were exported in great numbers during the 17th century, some of them to India, others to Spain, Italy, Sweden, Poland and Persia. Eventually, the country became so depleted of Wolfhounds that a great increase of Wolves took place. An Order in Council had, therefore, to be made in 1652 prohibiting their export. About the year 1694, the naturalist Ray described the Irish Wolfhound as the greatest dog he had ever seen, surpassing in size even the molossus (Mastiff), and being similar in all respects to the common Greyhound. Riedinger figured it in 1720. At that time and later the Irish Wolfhound was evidently being crossed with the Great Dane, the Mastiff and other dogs, for the pure race was becoming scarce. A few gentlemen preserved them. Goldsmith commenting in 1770 on this fact said that the largest of them he had seen was about four feet high, or as tall as a calf of a year old. It was extremely like a Greyhound, but more robust and white in colour. Wolves had then become extinct in Ireland, but in Spain these fierce creatures were still hunted with the Irish Wolfhound. Håper det oppklarte litt ting for deg Endret 20. juli 2009 av GRendal Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 En kamptrent kamphund som er god til å sloss mot andre hunder ville nok hatt en stor sjangse, men at en slik situasjon oppstår er nærmere minimal Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6822820 Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Fins flere raser som med hell hadde klart seg i kamp mot en gjennomsnitlig stor ulv. I gamle tider da det ble skapt raser (bull&terrier rasene) til formål å slåss mot andre dyr ble det ofte arrangert kamper mot ulv. Nå sier skeptikerne at ulvene ofte ble kuet og det får vi vel ikke vite med sikkerhet om det ble gjort eller ikke. Ellers er det idag flere raser som kan ta ulv. Eg hadde satt "pengene mine" på f.eks Kangal, kaukisk Ovcharka (og lignende raser) tosa inu og dogo argentino. Lenke til kommentar
xolo Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Det jeg funderer på er: Finnes det hunder som statistisk sett kan gi en Nordisk/Nord-amerikansk Ulv en god kamp i et scenario der de to møtes i skogen? En menneskearrangert kamp i et bur blir helt på hundens og menneskes premisser, og ulven hører ikke hjemme i en slik setting. Det jeg ser for meg er en situasjon der en stor Kamphund/vakthund streifer rundt på en stor hannulvs revir i skogen, og ulven blir var hunden. Det finnes enkelte hunder som har størrelsen det eventuellt måte kreve, men selv om hunden og ulven har felles forfedre langt langt bak i tid, på lik linje som mennesker og aper, så må vi jo kanskje ta i betrakning at selv om hunden slekter på Ulven, så er ikke Ulven en hund. Den har 30-40% større hode i forhold til kroppen sammenlignet med hunder, og betydelig større kjever, tenner og bitekraft. Denne veier rundt 50 kilo: Når det gjelder hunder som HAR tatt ulv, så er det jo dokumentasjon på dette, men det er gjerne lengre syd i europa, der ulven er betydelig mindre, gjerne 20-30 kilo maks. En voksen Nordisk hannulv eller Nordamerikansk Timberwolf kan veie opp mot 80-90 kilo, så det sier seg selv at dette ikke stiller i samme liga. Det er jo enkelte raser som profilerer som gjeterhunder "mot ulv", men jeg tror folk blander det å kunne avskrekke en ulv fra å ta sau, og hva som ville hende om ulven faktisk gikk til angrep på hunden. Såkalte Ulvehunder skulle jo bare i navnet tilsi at de tok ulv, men i de fleste tilfeller jaget de enten i flokk, eller hadde som oppgave å oppholde ulven til jegern kom. Det var aldri tiltenkt en mot en kampsituasjoner. Det samme gjelder vakthunder, hundene trengte ikke å være i stand til å nedkjempe en ulv. De trengte bare å være store nok til å bli vurdert som "ikke verdt risikoen", da mange ville rovdyr har en Cost/benefit vurderingsevne når det kommer til å angripe andre byttedyr. Og bare sånn empirisk, all hund kan ta ulv, og all ulv kan ta hund, men om man ser på statistikken hvert år er ikke forholdet i nærheten av 50/50,så vi må jo ihvertfall prøve å skille mellom det som er mulig, og det som er sannsynlig. Håper vi kan få en voksen diskusjon rundt dette temaet, og bare sånn for å ha satt premissene: Et stykk Nordisk Alfa-hann Gråbein - 65-75 Kilo vs. Et stykk God trent hund av hvilken som helst rase. Lenke til kommentar
ACD Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Dogo Argentino skal ha en fair sjanse. Trolig mye tøffere enn en ulv én mot én, relativt store er de også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Bert Åke Varg vinner lett.........hørru du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå