Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med hodet mitt?

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Har tenkt lenge på å spørre om dette, men har aldri fått surra meg til å gjøre det.

Kan begynne med å fortelle litt om meg selv. Jeg er 20 år og har drevet mye med programmering på data de siste 6-7 årene, og vil si at jeg har vært ganske skarp før pga den daglige hjernetrimmen, men var dessverre ikke fullt så skarp i sosiale settinger. Men det forbedret seg kraftig de siste årene da jeg var mer fokusert på venner istedet for å sitte foran dataen. Programmeringen har det blitt veldig lite av det siste året.

Men i de siste tja 2-3 månedene spesiellt har jeg hatt en del problemer som har utmerket seg spesiellt godt sosialt. Jeg har alltid pratet fort, men i det siste har det forverret seg kraftig. Nå klarer jeg ikke lenger å prate i normalt tempo og tydelig nok til at folk rundt meg forstår meg godt nok. Sliter ikke med uttalelsen av ord generellt, men i setninger så kan jeg stoppe opp på forskjellige ord og klarer ikke å uttale de skikkelig før jeg får tatt en pause, noe jeg aldri har hatt problemer med før. Jeg kan også blande ord og ombestemme meg flere ganger iløpet av en setning hva jeg skal si sånn at det bare blir masse rør. Det hele stemmer igrunn veldig godt med den artikkelen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thought_disorder

Vil si at jeg opplever nesten alt som står på den siden.

Det er ikke bare snakkingen som går dårlig, det virker også som jeg har problemer med å forstå hva folk sier. Altså ikke forstå ordene, men forstå hva de mener. Jeg kan stå å høre på noen, men så er det noe som stopper opp og jeg går glipp av vesentlig ting og misforstår ofte det som blir sagt fullstendig selv om jeg burde ha forstått det.

Det går litt opp og ned igrunn, noen dager kan jeg være nesten helt normal, mens andre dager så går det ikke fullt så greit. Virker litt som at hodet står stille noen dager og at jeg bare går rundt og prater og jobber uten at jeg klarer å konsentrere meg noe særlig.

Litt av problemet er også at når jeg henger med venner og er på jobb så blir jeg ganske ofte påpekt for feila jeg gjør når jeg prater enten bevisst eller ubevisst fra dems side. Samtidig føler jeg også at jeg blir påpekt for at jeg ikke forstår ting som jeg åpenbart burde ha forstått og ville forstått før når hodet gikk for full maskin og som andre ikke har problemer med å ta med en gang. Jeg har ikke alltid hatt dette problemet, det har igrunn blitt sånn litt og litt de siste 2-3 månedene. Det går igrunn ganske hardt utover selvtilliten som igrunn har vært på topp fra før, som ikke gjør det så mye lettere å finne en løsning på problemet.

Så jeg lurer litt på om noen her inne har opplevd det samme i noen perioder og hva som evt kan forårsake det? Kan nevne at jeg ikke spiser spesiellt sundt, men jeg pleier somregel å få nok søvn. Kanskje stress kan være en faktor? Selv om jeg ikke føler meg spesiellt stresset.

Kan nevne at jeg føler meg ganske slapp til tider i kroppen, men det kan være pga sommervarmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stress og psykososiale faktorer kan utløse ganske mange forskjellige reaksjoner i mennesker, spesiellt om man er disponert for det tror man. Akuratt hvorfor kroppen reagerer med å gi tanke forstyrrelser, vrangforestillinger, psykoser og alt mulig andre lideleser tror jeg ikke det er er noen som vet helt sikkert.

Depresjon er ganske utbredt og rammer 30% av befolkningen og man regner med at 15% til envher tid er deprimerte, mens bare 1 % rammes av alvorlige liderser som feks schizofreni eller manisk deprisive. Det er vist at fysisk aktivitet henger tett sammen med psykisk helse.

Du burde så raskt som mulig ta kontakt med fastlegen og forklare situasjonen din og kasnkje få en utredning, vær oppmersksom på at mange psykiske lidelser debuterer i begynnelsen av 20 årene og om man får tidlig hjelp så er også sjangsen for et bedre utfall større.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at "selvdiagnostisering" ikke er så lurt da det som regel føler til at man finner den "farligste/mest alvorlige" sykdommen og får symptomene til å stemme med diss, og dette fører til at man blir overengstelig og satt ut og man kan forverre tilstanden psykisk. Kanskje du bare blir veldig ivrig i sosiale sammenhenger, og glemmer å ta pause. Prøv å vær bevist når du snakker neste gang, og overdriv ved å snakke ekstra sakte.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt enig med Cri, fastlegen er første stoppested. Slik du har formulert ditt innlegg er det grunn til å tro du ikke klarer å løse opp i problemene selv.

w3p påpeker også noe viktig; selvdiagnostisering, især når det kommer til det mentale, er ikke lurt.

Inntil videre bør du bare ta det med ro. Stress av, prøv å aktivisere kroppen litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...