Zic0 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Hei Lurer på en hypotetisk situasjon- Jeg har to artister som lager en sang. Begge har bidratt til sangen (50/50 på rettighetene). Jeg har lyst til å kjøpe denne sangen, la oss si for 100 kr. Jeg betaler de 100 kronene til artist #1. Er det jeg eller artist #1 da som har ansvar for å betale artist #2 sin del (50 kr)? Kan jeg isåfall presisere eller gjøre avtale med artist #1 at det er han som skal sørge for at artist #2 for sin del, eller er ikke det mulig? Takker for svar på forhånd Zic0 Endret 15. juli 2009 av Zic0 Lenke til kommentar
Erman Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Kan jeg for eksempel ha det som et punkt i handelen at vedkommende må ta ansvar for å gi penger til de som har rettigheter til den? Altså overføre ansvaret om å sørge for at artistene får sine penger til artist #1? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene. Det er heller ikke hans ansvar. Fordeling av inntekter er en sak mellom artist 1 og 2, ikke en trekant mellom artistene og kjøper. Artist 2 vinner ingen rett etter en kontrakt mellom artist 1 og TS (med mindre det motsatte fremgår av kontrakten). Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene. Det er heller ikke hans ansvar. Fordeling av inntekter er en sak mellom artist 1 og 2, ikke en trekant mellom artistene og kjøper. Artist 2 vinner ingen rett etter en kontrakt mellom artist 1 og TS (med mindre det motsatte fremgår av kontrakten). Men artist 1 har vel heller ikke rett til å ensidig inngå en avtale som også forplikter artist 2 så lenge han ikke sitter med rettighetene til mer enn halvparten av sangen? Etter min alminnelige rettsforståelse, vel å merke.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå