Haldorsen Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg filosoferer for tiden litt på hvor lavt jeg kan presse prisen på en bygge-PC. Formålet er backup av store videofiler, så maskinen trenger ikke være spesielt rask, stillegående, e.l. Et par ganger i måneden kommer jeg til å slå på maskinen, tømme over noe innhold fra en ekstern harddisk, for så å slå maskinen av igjen. That's it. Jeg har også egen skjerm, tastatur og mus fra før. Eneste kravene jeg stiller er at maskinen skal ha plass til en del (5-6) store interne harddisker, at den har minst én USB-inngang, og at den kommer med en Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB. Noen forslag der ute? Hvor lavt kan jeg presse prisen på noe sånt? Jeg har dessverre lite erfaring med PC-bygging selv, så det hadde vært fint med litt hjelp her Og forresten, har Linux Mint noen begrensninger på hvor store harddisker den kan lese/skrive til? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Har selv en server stående å rulle 24/7, som brukes til blantannet fillagring. Hardware er nå sikkert snart 5 år gammelt, men putrer fortsatt fint avgårde. Skal snart oppgradere med 3 nye 500Gb disker så snart jeg får det nye kontrollerkortet mitt. Så man trenger ikke så fryktelig til HW, kan sikert lønne seg å titte innom bruktmarkedet for å se om det er noen billige maskiner der. Da trenger du bare å oppgradere med et større kabinett når behovet melder seg, og evt. et kontrollerkort om det blir lite tilkoblinger til hardisker ettervært. Ang. linux mint og store disker. Så lenge du kjører en oppdatert kjerne så skal den klare det som finnes av hardisker. Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Hvorfor må du bruke en egen maskin? Burde være tryggere å ha alt på eksterne disker? Lenke til kommentar
Haldorsen Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Mest for å holde ting ryddig. Lettere å se hvor filene ligger hvis de er på en PC enn hvis de er på 5 forskjellige eksterne harddisker. Men jeg ser sikkerhetsrisken her også. Takk for tipsene, Big_JJ. Skal grave litt rundt i bruktmarkedet. Lenke til kommentar
troari Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Mest for å holde ting ryddig. Lettere å se hvor filene ligger hvis de er på en PC enn hvis de er på 5 forskjellige eksterne harddisker. Men jeg ser sikkerhetsrisken her også. Takk for tipsene, Big_JJ. Skal grave litt rundt i bruktmarkedet. Jeg har ihvertfall lært en ting. Det er å kjøpe minst 2 disker av samme type. Sitter med en gammel seagate, hvor kontrollkort er ødelagt. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Bare finn en gammel, brukt PC med SATA-tilkoblinger på hovedkortet, og du er i mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå