Csvk! Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Hei! Holder på å lære programmering i C++, og lurer på om det finnes bøker som er nevnt i tittelen. Har hovedfokus i å lære spillprogrammering, ettersom jeg har litt script erfaringer i programmer som "Game Maker". Forslag noen? Endret 15. juli 2009 av Csvk! Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg ville holdt C++ og spill fraskilt som to forskjellige emner å lære seg. De er nemlig ganske omfattende. Bruk denne siden for å lære om OpenGL. Der kan du laste ned kildekoden til eksemplene på mange forskjellige språk. Videre ville jeg satt meg inn i en spillmotor. Lest dokumentasjonen. Det må da være en start. Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Har brukt en tidligere bok i denne serien, av samme forfatter. Her lærer du nyttige ting http://www.amazon.com/Sams-Teach-Yourself-...2763&sr=8-1 Lenke til kommentar
Csvk! Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Noen som har kjennskap til denne boka?: http://www.amazon.com/Beginning-C-Through-...g/dp/1598633600 Fant også denne: http://books.google.no/books?id=HhGB8fOiUy...tsec=frontcover EDIT: Takk for alle svar! Etter litt lesing og research har jeg bestemt meg for å gå for boka "Beginning C++ Through Game Programming". Er det noen som har denne vil jeg gjerne høre deres mening Endret 15. juli 2009 av Csvk! Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Hei, jeg har den boka Beginning C++ Through Game Programming og jeg må si at jeg synes den er litt tullete. De "spillene" han lager er rene tekstbaserte spill som kan knapt kalles spill, noe som man egentlig kan forvente da før man har fått på plass det mest grunnleggende med C++ kan man ikke gjøre så mye. Finnes mye bedre C++ bøker enn denne og har man først tenkt å lage spill i C++ bør man ha en god del forhåndskunnskaper uansett. Jeg synes også den boka mangler litt mere grundigere forklaringer over hva man gjør, den beste begynner C++ boka jeg har vært borti er "Beginning Visual C++" som er litt tørrvittig samtidig som den forklaringer grundig hvordan ting fungerer. Endret 15. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Csvk! Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Hei, jeg har den boka Beginning C++ Through Game Programming og jeg må si at jeg synes den er litt tullete. De "spillene" han lager er rene tekstbaserte spill som kan knapt kalles spill, noe som man egentlig kan forvente da før man har fått på plass det mest grunnleggende med C++ kan man ikke gjøre så mye. Finnes mye bedre C++ bøker enn denne og har man først tenkt å lage spill i C++ bør man ha en god del forhåndskunnskaper uansett. Jeg synes også den boka mangler litt mere grundigere forklaringer over hva man gjør, den beste begynner C++ boka jeg har vært borti er "Beginning Visual C++" som er litt tørrvittig samtidig som den forklaringer grundig hvordan ting fungerer. Takk skal du ha! Grundig forklaring er noe jeg er utterst inntresert i. Jeg leste nettopp en nettbasert bok som heter: "How to think like a computer scientist, Learning with C++". ( http://www.openbookproject.net/thinkcs/cpp/english/ ) Leste 6-7 kapitler før boka ble litt tullete den også. Den ville inkludere et eget bibliotek som jeg ikke fikk tak i på nett. Synes det var igrunn unødvendig. Boka forklarte derimot detaljerende på noen ting, ettersom boka var flerforfattet. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Som sagt, "Beginning Visual C++ 2008" utgaven er den beste jeg har lest, er også en av de få programmeringsbøkene med litt humor Det står at man trenger Professional utgaven av Visual C++ men dette er egentlig unødvendig om ikke har tenkt å lære seg C++ via CLI. For vanlig programmering i C++ holder det med gratisu utgaven av Visual C++ Express. (Hvis du i det hele tatt har tenkt å bruke Visual Studio da) Endret 15. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Csvk! Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Som sagt, "Beginning Visual C++ 2008" utgaven er den beste jeg har lest, er også en av de få programmeringsbøkene med litt humor Det står at man trenger Professional utgaven av Visual C++ men dette er egentlig unødvendig om ikke har tenkt å lære seg C++ via CLI. For vanlig programmering i C++ holder det med gratisu utgaven av Visual C++ Express. Eller Dev-C++? Hører folk klager på dette programmet pga det er utdatert, men jeg har lært hvordan jeg bruker dette, så Visual C++ virker ukjent for meg. Det er vel ikke liv og død om jeg bruker Dev-C++? Eller bør jeg få med meg Visual C++ Express? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Grunnleggende C++ er det egentlig akkurat det samme hvilket program du bruker. Koden er jo den samme. Forskjellen er egentlig at boken også forklarer deg snedige tips hvordan man bruker Visual Studio. Har nå litt hva man foretrekker selv. Endret 15. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Csvk! Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Grunnleggende C++ er det egentlig akkurat det samme hvilket program du bruker. Koden er jo den samme. Forskjellen er egentlig at boken også forklarer deg snedige tips hvordan man bruker Visual Studio. Har nå litt hva man foretrekker selv. Foretrekker Dev-C++ akkurat nå. Tror jeg tar en titt på "Beginning Visual C++ 2008" Jeg vil nok føle meg litt "uttafor" når boka nevner Visual, men det kan jeg tåle Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Kode-eksemplene og slikt kan da fremdles brukes selv om du ikke bruker Visual Studio. Poenget var egentlig bare at den boken har litt humor, og forklarer også hvordan C++ jobber i kulissene. Noe som er en sjeldenhet blant programmeringsbøker. Lenke til kommentar
Csvk! Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Kode-eksemplene og slikt kan da fremdles brukes selv om du ikke bruker Visual Studio. Poenget var egentlig bare at den boken har litt humor, og forklarer også hvordan C++ jobber i kulissene. Noe som er en sjeldenhet blant programmeringsbøker. Think I'll give it a shot Takk igjen for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå