dan882 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) hei. går nå rundt litt i ukedagene og får litt vondt i pungen hver dag. nå har det blitt ubehagelig, hva gjør jeg? føler nå at det begynner litt som det var før det var helt for jævlig i den tidligere. jeg fikk ikke inngrep, da den roterte tilbake mens jeg ventet på at operasjonssalen skulle bli ledig. Endret 17. juli 2009 av dan882 Lenke til kommentar
Gjest anonym forumbruker Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Opplevde selv det samme, gikk gjennom operasjonen men mistet alikevel testikkelen. Jeg mistet den fordi jeg var for flau til å gå til legen med dette og ventet for lenge. Da var den svulmet opp på størrelse med et lite eple, og ikke til å redde. Når de gjennomfører inngrepet er det visst vanlig at de fester den andre testikkelen også, for å hindre at det skjer igjen. Ikke vent, ta kontakt med legevakten straks. Det er ikke gøy å miste en testikkel, og klarer du å få gjort noe med det tidsnok så slipper du det. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Han over sier mye riktig. For all del, en testikkeltorsjon er akutt, og må fikses/opereres innen få timer for å unngå vevsdød ol. Det er også riktig at det er vanlig prosedyre å feste testikkel på motsatt side for å unngå torsjon på denne testikkelen i fremtiden. Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 hei. endte opp på sykehuset onsdag kveld. fikk operasjon. jeg fikk beskjed om et det var et lite ingrep, og skulle gå smertefritt. litt ømt etterpå. og jeg skulle få de 5 beste anestesilegene på huset. men det gikk skikkelig gale. fikk først 20 mg morfin, så 20 til , men hadde fremdeles store smerter. endte opp med 250 mg morfin. noe som gjorde at jeg sluttet å puste , og pulsen min døde nesten helt ut. de gav meg motgift mot narkosen, slik at jeg kunne våkne.. de stakk med og knep meg for at jeg skulle våkne under narkosen, kun slik kunne jeg få tilstrekkelig luft. jeg er full av blåmerker på venstre skulder. jeg fikk respirasjonssvikt, sluttet å puste, og holdt nesten på å dø. siden jeg våknet ca under opperasjonen, så var det det værste smertehelvete en kan tenke seg. jeg skulle ønske de hadde tatt livet av meg så jeg hadde sluppet å ha så vondt, for det var helt ubeskrivelig vondt. mens jeg hadde smerter , hører jeg de 5 anestesilegene snakke om : HVORFOR HAR HAN SMERTER? snakket som de ikke hadde peiling. jeg skulle jo ikke ha det. de snakket som de ikke hadde peiling. jeg ble livredd og fikk angst og redsel i tillegg til ekstreme smerter. jeg kan love deg , at jeg ikke hadde lyst å leve da. det lille ingrepet var plutselig ikke så lite smertefult og så lite som det skulle være. legene kom og beklaget både overdosering, og forklarte hvorfor jeg nesten holdt på å dø. eksperten på huset fortalte at han aldri hadde vært borti noen som har hatt så store smerter, + mitt tilfelle av åpen buk og noe annet. jeg håper at ABSOLUTT INGEN opplever det jeg har opplevd. det har vært 2 dager i helvete. de som sier de har hatt samme inngrep og at dette var absolutt ikke smertefult, trenger ikke å kommentere. jeg var et unikt tilfelle, hadde åpen buk og annet. se for deg opperasjon uten smertestillende. håper dette ikke skremmer andre som har/skal ha opperasjon en gang, Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Dumt at du fikk en slik opplevelse da :\ Jeg har selv hatt operasjonen og våknet idet de skulle ta på plaster/dekke på såret før jeg sovnet igjen. Under oppvåkingen fikk jeg narkose for å dempe smerten, men det endte med at jeg sluttet å puste og måtte få motgift (egentlig veldig glad for dette!). Tingen var nemlig at de oppdaget at jeg har morfinintolleranse noe som blant annet sesjonslegen min la stor vekt på. Det er absolutt ikke noe "behagelig" operasjon, men alikavel, IKKE kvi dere for å få det sjekket om noen har smerte i testikklene. PS; Ja de syr både den "syke" testikkelen OG den friske for å unngå at "viruset/bakteriene" skal smitte over. Selv ventet jeg en liten stund, men jeg ble sendt direkte til akutten og ultralyd for så å bli sendt direkte på operasjonsbordet. Det er ikke snakk om timer, jeg måtte faste 1 døgn før operasjonen og dette påvirket ikke noe. Alt dette opplevnde jeg i 6. klasse. Var ikke mange som skjønte hvorfor jeg var vekke i 3 uker fra skolen Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 første gangen jeg kom sa de at hvis jeg hadde komt 2 timer senere, kunne jeg vært både steril og måtte kanskje ha fjernet en død testikkel. så har dere smerter/ er usikker, sjekk dere ! jeg måtte ikke faste forresten, men hadde gått 4 timer siden jeg hadde spist til operasjonen startet. har fremdeles smerter, og ballene så ut som en tennisball igår:P nå har det blitt bedre da Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 første gangen jeg kom sa de at hvis jeg hadde komt 2 timer senere, kunne jeg vært både steril og måtte kanskje ha fjernet en død testikkel. så har dere smerter/ er usikker, sjekk dere ! jeg måtte ikke faste forresten, men hadde gått 4 timer siden jeg hadde spist til operasjonen startet. har fremdeles smerter, og ballene så ut som en tennisball igår:P nå har det blitt bedre da Kan jo være at jeg faktisk var tidlig ute å ga beskjed, men stene var ikke akkurat direkte liten før operasjonen Sykehusene fåretrekker å la pasienten være på 24t faste om mulig for å unngå "lekasje" Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Dere som har gjennomgått operasjonen. Hvordan er det med følsomhet i pungen? Jeg har selv hatt denne tilstanden i tidlig ungdom. Jeg har ingen smerter under normale omstendigheter, men nå 6 år etter, har jeg fortsatt litt problemer med enkelste situasjoner: - Enkelte sykkelshorts kan jeg ikke bruke, da de er for stramme, og gir et veldig ubehag rundt begge testikkelene. - Under sex kan jeg få moderate smerter hvis jenta er uheldig og kommer borti pungen med kneet eller låret, slik at den kommer i klem. Jeg ser for meg at problemet oppstår i det bitestikkelen som er syd fast kommer i spenn. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg ble operert i 5. klasse, men etter operasjonen var jeg SVÆRT følsom i pungen helt til jeg ble sånn 16-17. Da ble det en del bedre, men jeg er fortsatt mer følsom enn det jeg vet mange av kameratene mine er (kom ut litt feil, men orker ikke å omformulere ). Det hørtes sykt ut, dan882. Jeg fikk narkose og sov heldigvis under hele operasjonen, noe jeg kan være sjeleglad for. Jeg har hørt om slike tilfeller innimellom hvor pasienten våkner midt i operasjonen eller at bedøvelsen ikke funker som den skal. Jeg skjønner at det må ha gjort helt sykt vondt, men kan aldri i verden vite hvor vondt det må ha gjort. Men som du sier, så burde ikke folk la seg skremme av dette. Å gå for lenge med testikkeltorsjon er overhodet ikke bra, og som noen har nevnt så kan man i verste fall bli nødt til å fjerne den ene testikkelen og/eller bli steril. Til tross for de ekstreme smertene du må ha opplevd, så er jeg glad for at operasjonen din er overstått og at du overlevde, selv om du ønsket noe annet der og da, hvilket er helt forståelig. Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_* Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 dan882, det du beskriver høres ut som et levende helvete. Testiklene er den delen med flest nerver og det mest følsomme område på hele kroppen. Kan ikke forestille meg hvilke smerter du har hatt under operasjonen. Ble selv operert for testikkeltorsjon i begynnelsen av 20 årene. Vridningen kom som følge av et dame kne mot skrittet situasjon, og var fryktelig smertefull. Jeg ble heldigvis operert innen 2 timer. Operasjonen gikk bra og jeg ble helt fin. Men jeg gikk rundt med plagsom Burt Renolds gange i 2 måneder før ting grodde skikkelig der nede. Lenke til kommentar
Gjest Villvinter Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei. Jeg lurte på om dere vet noe om sjansen for at det å sy fast testiklene etter torsjon kan føre til arrvev på sædledere? Noen som fikk info om det på sykehuset? Eller er testiklene sydd "nederst" (ikke mot sædstrengen og sædlederen)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå