Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett til overtidsbetaling?

frefa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber på en bensinstasjon og lurer på om jeg har rett på overtidsbetaling? Hvis jeg står 11 timer en dag, har jeg da rett på overtidsbetaling etter 7,5 timer? Spurte arbeidsgiver, men fikk i svar at jeg ikke får overtid siden jeg ikke har fast stilling. (Bare sommerjobb) Syntes dette hørtes litt rart ut..noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Frefa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er overtid?

Arbeid ut over arbeidsmiljølovens grenser for den alminnelige arbeidstid er overtidsarbeid.

Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er:

* 9 timer i løpet av 24 timer

* 40 timer i løpet av sju dager

I tilfeller med skiftarbeid, søndagsarbeid, arbeid om natten m.m., er alminnelig ukentlig arbeidstid 38 eller 36 timer pr uke. Den alminnelige arbeidstiden skal fremgå av arbeidsavtalen.

Hvor mange timer jobber du per uke? Jeg tviler på du får noe overtidsbetaling når du ikke jobber noe mer enn en vanlig arbeidsuke (40 timer).

Endret av sexten
Lenke til kommentar

Overtid

Arbeid ut over arbeidsmiljølovens grenser for den alminnelige arbeidstid er overtidsarbeid.

Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er:

* 9 timer i løpet av 24 timer

* 40 timer i løpet av sju dager

Hvis du jobber mer en 9 timer, jobber du overtid. Og jobber du mer en 40 timer i uken jobber du også overtid. Det finnes andre regler for skiftarbeid, søndagsarbeid, arbeid om natten m.m. (Les mer på linken jeg poster lengre ned)

Du kan tenke sånn:

Hvis du jobber 10 timer 3 dager i løpet av en uke, har du 30 timer den uka. Du vil da ha jobbet overtid etter punkt 1 men ikke punt 2. Da følger man punkt 1 og du har jobbet 3 timer overtid tilsammen.

hvis du jobber 9 timer 5 dager i løpet av en uke, har du jobbet 45 timer. Du vil da ha jobbet overtid etter punkt 2 men ikke punkt 1. da følger man punkt 2 og du har jobbet 5 timer overtid.

Overtidsbetaling

Når man arbeider overtid, har man krav på et tillegg til den alminnelige lønnen på minst 40 %. Det er ikke tillatt å avtale en lavere prosentsats.

Link til arbeidstilsynets faktaside om overtid:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28157

Det står ingenting i reglene om at man ikke har rett på overtid når man er i en sommerjobb/deltidsjobb, Overtid er overtid uansett.

Lenke til kommentar
Har jeg krav på overtid når jeg bare er sommervikar?

Svar: Jobber du mer enn 100% stilling, skal det overskytende regnes som overtid og kompenseres med minimum 40%. (Se Arbeidsmiljøloven § 10-6).

Fra ys.no

Og fra arbeidsmiljøloven:

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.
Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Her er utdrag fra arbeidsmiljølovens kapittel 10:

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

§ 10-6. Overtid

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Som du ser så har du krav på minimum 40% overtidsbetaling dersom du har jobbet mer enn ni timer iløpet av 24 timer.

Lenke til kommentar
Vanligvis regnes normal arbeidstid til 150 timer per måned.

Overstiger arbeidstiden 150 timer per måned skal det betales for overtid.

Da blir det "vanligvis" gjort feil.

Edit:

Det finnes adgang for gjennomsnittsberegning i AMIL forutsatt at dette er regulert i en tariffavtale og at arbeidstakerene sikres passende vern der.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...