frefa Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hei! Jeg jobber på en bensinstasjon og lurer på om jeg har rett på overtidsbetaling? Hvis jeg står 11 timer en dag, har jeg da rett på overtidsbetaling etter 7,5 timer? Spurte arbeidsgiver, men fikk i svar at jeg ikke får overtid siden jeg ikke har fast stilling. (Bare sommerjobb) Syntes dette hørtes litt rart ut..noen som kan bekrefte/avkrefte det? Frefa Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Er ikkje heilt stødig på det, men er ikkje reglane noko sånt som over 9t/dag eller 35t/veke for å ha rett på overtidsbetaling? Lenke til kommentar
Ulriksen Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Er nok ett eller annet sånt ja HValder, tviler meget sterkt på at du ikke skal ha rett til overtidsbetaling. Har trådstarter forresten skrevet en arbeidskontrakt da? Endret 14. juli 2009 av Ulriksen Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg mener å huske at man har rett på minst 40% overtid ved jobb over 9 timer på en dag eller 40 timer på en uke. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Sjekka kontrakta mi, der står det 9t/dag, 40t/veke. Står ingenting om kor mykje tillegsbetaling som blir gitt. Endret 14. juli 2009 av HValder Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Da er det mest sansynelig 40% på hverdager, siden det er det amn har rett på, noen arbeidsgivere opererer med høyere prosent (ofte 50%), men siden det ikke står noe får man gå utifra 40%.... Lenke til kommentar
sexten Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Hva er overtid? Arbeid ut over arbeidsmiljølovens grenser for den alminnelige arbeidstid er overtidsarbeid. Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er: * 9 timer i løpet av 24 timer * 40 timer i løpet av sju dager I tilfeller med skiftarbeid, søndagsarbeid, arbeid om natten m.m., er alminnelig ukentlig arbeidstid 38 eller 36 timer pr uke. Den alminnelige arbeidstiden skal fremgå av arbeidsavtalen. Hvor mange timer jobber du per uke? Jeg tviler på du får noe overtidsbetaling når du ikke jobber noe mer enn en vanlig arbeidsuke (40 timer). Endret 15. juli 2009 av sexten Lenke til kommentar
vano Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Overtid Arbeid ut over arbeidsmiljølovens grenser for den alminnelige arbeidstid er overtidsarbeid. Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er: * 9 timer i løpet av 24 timer * 40 timer i løpet av sju dager Hvis du jobber mer en 9 timer, jobber du overtid. Og jobber du mer en 40 timer i uken jobber du også overtid. Det finnes andre regler for skiftarbeid, søndagsarbeid, arbeid om natten m.m. (Les mer på linken jeg poster lengre ned) Du kan tenke sånn: Hvis du jobber 10 timer 3 dager i løpet av en uke, har du 30 timer den uka. Du vil da ha jobbet overtid etter punkt 1 men ikke punt 2. Da følger man punkt 1 og du har jobbet 3 timer overtid tilsammen. hvis du jobber 9 timer 5 dager i løpet av en uke, har du jobbet 45 timer. Du vil da ha jobbet overtid etter punkt 2 men ikke punkt 1. da følger man punkt 2 og du har jobbet 5 timer overtid. Overtidsbetaling Når man arbeider overtid, har man krav på et tillegg til den alminnelige lønnen på minst 40 %. Det er ikke tillatt å avtale en lavere prosentsats. Link til arbeidstilsynets faktaside om overtid: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28157 Det står ingenting i reglene om at man ikke har rett på overtid når man er i en sommerjobb/deltidsjobb, Overtid er overtid uansett. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Har jeg krav på overtid når jeg bare er sommervikar? Svar: Jobber du mer enn 100% stilling, skal det overskytende regnes som overtid og kompenseres med minimum 40%. (Se Arbeidsmiljøloven § 10-6). Fra ys.no Og fra arbeidsmiljøloven: (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. Endret 15. juli 2009 av cyclo Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Her er utdrag fra arbeidsmiljølovens kapittel 10: § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. § 10-6. Overtid (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. Som du ser så har du krav på minimum 40% overtidsbetaling dersom du har jobbet mer enn ni timer iløpet av 24 timer. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Vanligvis regnes normal arbeidstid til 150 timer per måned. Overstiger arbeidstiden 150 timer per måned skal det betales for overtid. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Vanligvis regnes normal arbeidstid til 150 timer per måned.Overstiger arbeidstiden 150 timer per måned skal det betales for overtid. Da blir det "vanligvis" gjort feil. Edit: Det finnes adgang for gjennomsnittsberegning i AMIL forutsatt at dette er regulert i en tariffavtale og at arbeidstakerene sikres passende vern der. Endret 15. juli 2009 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Etter loven er det 40 timer i uka (ikke 37,5, selv om de fleste tariffavtaler sier 37,5), og dette kan gjennomsnittsberegnes over 4 uker. MEN, om du så jobber bare én eneste dag i året, skal du ha overtidsbetalt om du jobber mer enn 9 timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå